Habár Lázár János, "a trafiktörvény fő szorgalmazója" szerint a dohánybolti koncessziók kiosztása miatti botránykeltés mögött egy dohánymulti állhat, a törvényjavaslatot benyújtó Miniszterelnökséget vezető államtitkárt az eredmények napvilágra kerülése óta folyamatosan bírálják a vesztesek. Talán ezért is érezte szükségét, hogy a Németh Lászlóné vezette Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) helyett ő maga kérje meg Gyulay Zsoltot, a dohánykereskedelmet bonyolító Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. vezérigazgatóját annak a hat trafiknak az azonnali bezárására, ahol az új trafiktörvény életbe lépése után kérdés nélkül szolgálták ki az RTL Klub híradójának 16 éves próbavásárlóját. Amúgy a Miniszterelnökségnek ehhez semmi köze sem lenne, a koncessziók elosztása és az azzal kapcsolatos ügyek intézése az NFM intézkedési körébe tartozik, és a Gyulay Zsolt vezette dohánykereskedő cégnek is a fejlesztési minisztérium a felettese.
|
A törvény egyébként világosan fogalmaz: 18 év alatti fiatalok nem léphetnek be a nemzeti dohányboltokba, ugyanakkor - és ezt Lázár, a törvény éceszgébere bizonyára tudja - egy ilyen kihágásért csak a harmadik alkalom után lehet visszavonni a húszéves koncessziót, az első és a második után bírságot szab ki a hatóság.
Trafikügyek
Lázár János kizártnak tartja, hogy szervezett csalássorozat történt volna a dohánybolti konceszsziók kiosztásakor. Az ország különböző pontjairól a lapunkhoz forduló panaszosok azonban érthetetlen döntésekről és megrázó sorsfordulókról adtak hírt. "Miért ért jobban a cigarettához egy polgármester vagy fogorvos, mint én, aki negyven éve állok a pult mögött? Én ebbe nőttem bele, már hétéves koromban ott álltam a pult mögött - fakad ki a főváros XVIII. kerületében boltot működtető Varga Tamás, aki szüleitől örökölte a trafikját. A cigaretta korábbi 3 százalékos árrése nem tartotta volna el a boltot, most is árul újságot, édességet, papírárut. - Nem gazdagodtunk meg belőle, szabadságot sose vettünk ki, de heti hatnapos munkával tisztességesen felneveltük a három gyermekünket. A szomszédban most nyílt nemzeti dohánybolt is nagyjából ugyanazt az áruszortimentet tartja, amit mi. Hozzánk már csak a törzsvásárlók járnak szolidaritásból, aki ott veszi a cigit, nem jön át egy üveg vízért vagy kávéért" - mondja. Szerinte súlyosan sérült az évtizedek óta trafikot működtető, de megfelelő politikai vagy üzleti kapcsolatokkal nem rendelkező állampolgároknak az egyenlő esélyekhez való joga. Varga Tamás úgy hallotta, a nyertesek többsége csak stróman, ezért kíváncsiságból ő is felhívott valakit a kerületben, aki több koncessziót is nyert: a telefonban azt mondták neki, hogy a "főnök" rengeteg megkeresést kapott olyan vesztesektől, akik eddig a trafikból éltek, és folyamatosan egyeztet velük arról, "hogyan működhetnek együtt a jövőben". Varga azt mondja, ha a családja jövőjére gondol, két dolgot tud biztosan: nem lesz miből megélniük, és soha az életben nem szavaznak többé a Fideszre.
Kormánypárti szakértők szerint a dohány-kiskereskedelmi törvény fő céljai között volt a magyar dohány-előállítók támogatása, és hogy az 500 milliárd forintos dohány-kiskereskedelem haszna magyar családokhoz kerüljön. Ám sem a trafiktörvényben, sem a pályázati kiírásban nem adták meg pontosan, milyen szakmai követelményeknek kell megfelelnie a pályázónak. Mi több, a parlament a pályázati kiírás és a szerződések megkötése között két alkalommal is módosította a trafiktörvényt. Így a bennfentes információkkal nem rendelkező pályázók nem tudhatták például, hogy a dohánytermékek kiskereskedelmi árrését Lázár János törvénymódosító javaslata alapján 3-ról 10 százalékra emelik. A többszörös módosítás után teljes joggal érezhette magát átverve az, aki nem nyert koncessziót, hiszen a nyertesek sokkal jobb feltételek mellett kereskedhetnek, mint amivel egy "outsider" trafikos számolt a pályázatában.
Orbán Viktor miniszterelnök is érzékelhette valamelyest a koncesszióelbírálások abszurditását, ezért is üzenhette a vesztes korábbi trafikosoknak, hogy nem fogják őket cserbenhagyni. Hamarjában ki is írtak egy újabb pályázatot az első körben sikertelenül meghirdetett koncessziókra, csakhogy a feltételek ezúttal sokkal szigorúbbak voltak. Vargáék például nem feleltek meg ezeknek, ezért nem is pályáztak a második körben. "Gondoltam, kiírom a boltra, hogy 'trafikmutyi miatt hamarosan megszűnik', de nem akartam elriasztani a maradék vevőimet" - mondta a csalódott 48 éves férfi.
Listás szavazás
"Az a lényeg, elkötelezett jobboldalinak kell lenni" - hangzott el azon a hvg.hu által nyilvánosságra hozott egyeztetésen, amelyen Szekszárd kormánypárti önkormányzati képviselői és Horváth István polgármester véleményezték a dohányboltokért indulók listáját. A városban megdöbbenéssel fogadták, hogy míg az egyik, 22 éve dohányáru-forgalmazással foglalkozó trafikos nem nyert a pályázaton, olyan politikus kapott koncessziót, akinek "köze nincs a trafikozáshoz". Az említett család egyébként a második körben is pályázott; a jelenlegi állás szerint év végéig árusíthatnak. Egy másik itteni trafikos ma már egy bajai vállalkozó alkalmazottjaként áll a pult mögött. "Két gyermeke van, nem mondhatott nemet az új tulajdonos állásajánlatára" - tudjuk meg a trafikba betérő egyik asszonytól.
Megkérdeztük volna a dohánykoncessziókat elosztó Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-t, hogyan juthatott a Szekszárdon trafikra pályázók névsora a polgármester birtokába az eredményhirdetés előtt, valamint hogy máshol is volt-e hasonló egyeztetés, de a dohánykereskedő cég elérhetetlen: a honlapján megadott telefonszámokon automata jelentkezik be. Horváth István polgármester korábban azt nyilatkozta a listáról, hogy nem történt törvénytelenség Szekszárdon a trafikpályázatoknál, mert a városi Fidesz-frakció nem frakcióülésen, hanem egy "nem formális egyeztetésen" beszélt a helyi pályázókról.
Hadházy Ákos volt fideszes képviselő szerint azonban a polgármester igenis egy frakcióülés végén mutatta meg a trafikkoncesszióra pályázók listáját, hogy nézzék meg, kik az ismerősök a listán, kik lehetnek megfelelő jelöltek. Hadházy állítását hangfelvétel igazolta. Mint mondja, tudta, hogy vannak lobbik, azon viszont meglepődött, hogy ennyire nyíltan megy a mutyi. Az azóta függetlenként politizáló állatorvos lapunknak elmondta: nem szívesen nyúlt ehhez az eszközhöz, de másképp nem tudta volna bizonyítani, hogy itt egy összehangolt csalássorozat, a kisemberek kisemmizése történik. "Kezdetben ért támadás az ügy kiszivárogtatása miatt, a testületben az eset után 'kiültettek' a sor végére, de az utcán rengeteg pozitív visszajelzést kapok. Senki nem mert szólni, mindenki egzisztenciaféltésre hivatkozik, de én úgy éreztem, valakinek vállalnia kell. Nem vehettem részt kormánypárti politikusként abban, hogy elveszünk emberektől valamit, ami az övék, és kiosztjuk a saját embereinknek. A hitemet vette el ez az ügy, hogy szorgalom, tehetség és tudás kell ahhoz, hogy valamit megteremtsek, és nem az, ha egy kormánypárti politikusnak rokona, barátja vagyok."
Ilosfai Gábor MSZP-s önkormányzati képviselő feltételezése szerint azért is romolhatott meg Hadházy és a polgármester kapcsolata, mert a fideszes képviselő korábban nem szavazta meg azt a határozati javaslatot, melynek következtében Szekszárd kétszázmillió forinttal károsodott - legalábbis addig, amíg túl nem ad egy vitatott értékű pécsi autómosón, amit egy dunaföldvári vállalkozó, Horváth István polgármester üzlettársa adott hitelfedezetként Szekszárd városának. A vállalkozó egyébként egy igen sajátos vállalkozásfejlesztési program keretében jutott a 200 milliós öszszeghez: a program célja az volt, hogy az önkormányzat megsegítse a gazdasági válság során bajba jutott szekszárdi vállalkozókat, de pénzbeli segítséget csak ő és egy másik kisvállalkozás kapott. A támogatás odaítélésekor Horváth a cégek tulajdonosi körével való "érdekeltsége" miatt nem is szavazott. A vállalkozó később nem tudott fizetni, így a bank érvényesítette a garanciát, és az önkormányzati tulajdonú Szekszárdi Víz- és Csatornamű Kft. számlájáról leemelte a kétszázmilliós öszszeget. Az önkormányzat veszteségéért "cserébe" megkapta az eladhatatlannak bizonyult pécsi telket és a rajta lévő autómosót, amelyért a független értékbecslő szerint maximum 80-100 millió forintot kaphatnak.
Új birodalom épül
Szekszárdon a 17 elnyert koncesszióból 15 köthető a Fidesz politikai vagy gazdasági holdudvarához. Trafikot nyert Horváth István polgármester húga, míg Fajszi Lajos fideszes önkormányzati képviselő és öccse összesen öt, adminisztrátora egy koncessziót nyert. Fajszi Lajos képviselőnek az eredmény kihirdetése előtt két héttel 30 millió forint vissza nem térítendő munkahelyteremtő támogatást is megítélt a Némethné vezette fejlesztési minisztérium.
Az új dohánytörvény legnagyobb nyertese a korábban a sárospataki dohánygyárat felvásárló, hódmezővásárhelyi székhelyű Continental Zrt. A dohánypiacot belülről ismerő forrásunk szerint a Continental a rokonok, barátok és üzlettársak kibogozhatatlan hálóján keresztül most kitöltheti azt a piaci űrt, amit a dohánymultik visszaszorítása okozott. Bár trafikengedélyeket kizárólag magánszemélyek nyerhettek, a jelek arra mutatnak, hogy ezeket később vállalatokban egyesítik, és a dohányboltok irányítása nagy dohánypiaci érdekeltségekkel rendelkező cégekben fut majd össze. Az így létrehozott trafikos cégek jelentős hányadának bel- vagy kültagja a Continental dohánygyárral, forgalmazójával, a Tabán Trafik Zrt.-vel vagy a Continental-csoport más érdekeltségeivel áll kapcsolatban.
Sánta János, a Continental Dohányipari Zrt. tulajdonosa korábban azt nyilatkozta, ő mindenkit arra bátorított, hogy éljen ezzel az egyedülálló lehetőséggel. Munkatársai hallgathattak a főnökre, hiszen a Continental-csoporthoz köthető nyertesek száma már május végén elérte az ötszázat. A HVG június végén arról írt, hogy egyes számítások szerint a continentalosok akár 1800 koncessziót is szerezhettek az összesen 5400 koncesszióból, ami nem rossz arány. A szerencsések között van Kulcsár András, a Tabán Trafik Zrt. korábbi felügyelőbizottsági tagja, aki 19 trafiküzemeltetésre létrehozott betéti társaságra gyakorolhat befolyást családtagjain és üzlettársain keresztül, és ezáltal közel 90 dohányboltot irányíthat. Egedi István, a Tabán Trafik Zrt. alapító-tulajdonosa és családja összesen 19 koncessziót kapott, az ugyancsak Tabán Trafik-alapító Zádor család tízet. Ezek azonban csak egy részét teszik ki a Continentalhoz köthető trafikoknak, hiszen a cégcsoport vezetői, dolgozói, családtagjaik is megjelennek kültagként sok esetben olyan trafiknyertes mellett, akiről elsőre nem derül ki, hogy kapcsolatban áll-e a dohánygyárral vagy annak az érdekeltségeivel.
A híradások szerint májusban Baján egyetlen 81 nm-es lakásba 25 céget jegyeztek be, amelyek bel- és kültagjai több mint 90 trafiküzemeltetési engedélyt nyertek. "A cégháló a lakáson, a cégek tagjain, valamint a bejegyeztetést végző Tra-Kord Trafik Koordinációs Kft.-n keresztül a Continental-csoporthoz kapcsolódik. A bajai cégháló bel- és kültagjai két további dombóvári céggel együtt közel 100 trafikot tudhatnak magukénak" - írta korábban a hvg.hu. A hírre id. Sánta János, a Continental-csoport alapítója egy interjúban reagált: "Mind igaz. És nincs benne semmi titkolnivaló." Habár Sánta elismerte, hogy az alkalmazottak a dohánygyár érdekében pályáztak, azt tagadta, hogy mindezt központilag szervezték volna.
Hódmezővásárhelyi forrásunk szerint Lázár János, a Fidesz frakcióvezetője és Sánta János kezdettől együttműködött a dohánytermékek kiskereskedelmét érintő törvény kialakításában. Egyik céljuk volt, hogy helyzetbe hozzák a sátoraljaújhelyi dohánygyárat, hogy termékeiket könnyebben elhelyezhessék a trafikokban. Sánta nemcsak cégtulajdonos, de ő a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetségének (DBMSZ) elnöke. (A DBMSZ-elnök - "azaz a hivatalos dohánylobbi jelenlegi vezetője" - nevével megegyező nevű felhasználó hozta létre a trafiktörvénynek az Európai Bizottsághoz eljuttatott verzióját, amely már ekkor tartalmazta a parlament által csak később elfogadott módosításokat.)
Májusban érdekes apróhirdetés jelent meg egy online újságban. A hirdetésben összesen 84 darab Nemzeti Dohányboltba kerestek eladót-pénztárost egyetlen e-mail címről, az office [at] trakk [dot] hu-ról. A felkínált munkavégzési helyek Győrtől Debrecenig az egész országot behálózták. A domain használója a szegedi Szeplast Compound Kft., amelynek tulajdonosa a Sánta Jánossal sógorságban álló, 3,5 milliárdos vagyonával a 44. leggazdagabb magyarként ismert Csíkos Attila, a szegedi Szeplast Zrt. vezetője. A milliárdos műanyagipari vállalkozás tulajdonosai között egyébként a Blikk információi szerint egy Seychelle-szigeteki offshore-cég is van. Helyi forrásból úgy tudjuk, hogy a Szeplast Zrt. tulajdonosai és alkalmazottai - köztük Csíkos Attila és felesége - Szegeden és környékén kb. száz trafikpályázatot nyertek, de egyikük sem akar vele foglalkozni. Ezért keresték a dohányterméket árusító üzleteket, hogyan lehetne megoldani, hogy ők csak a nevük alatt futó koncessziót adják. Állítólag 400 ezer forintot per trafik szerettek volna kapni mindezért.
Csak semmi politika
Egyébként Sántáék utcáját a szegedi népnyelv már trafikosok utcájára keresztelte, ugyanis valószínűleg itt a legmagasabb az egy utcára jutó trafiktulajdonosok száma: még a takarítónő is trafikcég-tulajdonos és ügyvezető lett. Széll József Szilveszterné, Sánta sógornőjének, Csíkosné Bakos Boglárkának a nyugdíjas takarítónője három trafikos cégben is kültag lett, de öregségére ügyvezetőt faragtak a Bakos testvérek 70 felé járó édesanyjából és a Csíkos testvérek édesanyjából is.
Miután a Gyulay Zsolt vezette Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. május végén kihirdette a dohányboltokra kiírt koncessziós pályázat eredményét, világossá vált, hogy a törvény távolról sem a kisvállalkozók érdekeit szolgálja. A trafikügyben váratlanul egységbe forrt ellenzéki politikusok feljelentésére hamar megérkezett a válasz: az ügyészség nem találta megalapozottnak a hivatali visszaélés, a vesztegetés és a befolyással üzérkedés bűncselekmények gyanúját. (Nyomoz viszont a Központi Nyomozó Főügyészség a trafikpályázatok ügyében személyes adattal való visszaélés miatt. Az egyelőre tisztázatlan, hogy a frakcióülés titokban rögzített hangfelvételét nyilvánosságra hozó Hadházy Ákos ellen indult-e eljárás, vagy a trafikra pályázók listáját jogtalanul használó Horváth István polgármester ellen, aki viszont csak a titokgazda Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-n keresztül juthatott hozzá a nevekhez az eredményhirdetés előtt.) Az MSZP arra kérte a vesztes pályázókat, hogy a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-től visszakapott borítékokat felbontatlanul adják le a párt irodáiban, hogy közjegyzői vagy ügyvédi letétbe helyezhessék őket mindaddig, amíg "újra lesz független ügyészség". Ennek kiváltó oka az volt, hogy a vesztes pályázatokat rekordsebességgel visszaküldte a minisztérium, ezzel kivédendő a későbbi összevetéseket, melyek során például fény derülhetne arra a több településen is előfordult furcsaságra, hogy két szóról szóra megegyező pályázat közül az egyik nyert, a másikat viszont elutasították.
A szekszárdi trafikkárosultak egyébként Németh Lászlóné fejlesztési miniszternél is érdeklődtek: szerették volna megtudni, ha már ők nem, vajon hány tartósan munkanélküli és megváltozott munkaképességű ember nyert a pályázatokon. Némethné egyelőre nem válaszolt adatokkal. Gyulay Zsolt vezérigazgató pedig, akinek sógora és sógornője összesen öt trafikot nyert, korábban úgy reagált a trafikbotrány újabb és újabb híreire, hogy "ha valaki ebben az ügyben politikát akar látni, akkor nyilván azt fog".
NyertesekMiskolcon, mint országszerte is, számos Fidesz-közeli családnak osztott az illetékes bírálóbizottság nemzeti dohányboltokat. Takács Gábor miskolci fideszes képviselő felesége, anyósa és annak testvére fejenként négy, összesen 12 dohánykonceszszióhoz jutott a városban. Takácsék családi vállalkozása, a New Man Kft. 15 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert a Nemzetgazdasági Minisztérium munkahelyteremtő pályázatán. De a hóna alá nyúlt az állam Fekete Ferenc hódmezővásárhelyi fideszes önkormányzati képviselőnek is, aki az elnyert két dohánykoncesszió kiegészítéseként 6,4 millió forintot is kapott a friss munkahelyteremtő pályázaton. A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közgyűlés fideszes alelnöke, Borbás Zsolt szintén két dohánykoncesszióhoz jutott, mihez még 14,9 millió forint jött a munkahelyteremtő pályázatból. Salgótarjánban a megyei fideszes elnök, Becsó Zsolt barátjának és tanácsadójának tartott Molnár Arnold családja, édesanyja, felesége, két lányuk és egyikük udvarlója a város 19 pályázható helyéből 12-t, Bátonyterenyén 3-at nyert el. Közülük senki nem foglalkozott korábban dohánytermékek értékesítésével. Molnár Arnold egyik lánya és annak udvarlója Mátraterenyén és Mátranovákon is nyert egy-egy boltot. A salgótarjáni vállalkozó trafikossá vált családja tehát 20 évre 20 koncesszió fölött rendelkezik. Esztergom 16 koncessziójából 11-et az Esztergom FC-hez köthető személyek nyertek: Sóron Tibor klubigazgató és rokonai tíz koncessziót hoztak el. azaz öt koncesszió maradt a nem focista jelölteknek. Az Esztergom FC vezetőedzője, Karcagi Pál egy trafikot nyert a városban és egyet Sárisápon, ahol a másik koncessziót Sóronné kapta. Helyiek szerint a Sóron család eredményes pályázásában az is szerepet játszhatott, hogy a családfő, Sóron Tibor barátja és volt osztálytársa az esztergomi Hernádi Zsoltnak, a Mol elnök-vezérigazgatójának. A klientúraépítés országhatárokon átívelő: a Magyar Közösség Pártjának párkányi elnöke három trafikot nyert: Retkes Jánosnak nem csupán az esztergomi fideszesek, de magas rangú magyar állami tisztségviselők között is akadnak ismerősei, korábban például Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkárral együtt vonta fel a székely zászlót a Mária Valéria híd esztergomi hídfőjénél. A Tv2 Megasztár című műsorában befutott Palcsó Tamás sem hiába lépett fel több fideszes rendezvényen: a 27 éves énekes az egy embernek maximálisan kiadható öt trafik nyitására nyert engedélyt és húszéves licencet a nagy nemzeti dohánypályázaton, négyet szűkebb pátriájában, Csepelen nyithat, egyet pedig Zuglóban. |
(A szövevényes trafikmutyi részleteiről a trafikmutyi.cafeblog.hu-n tájékozódhat az olvasó.)