Szijjártó: 150 millió szájmaszkot és 10 ezer lélegeztetőgépet vett a kormány

  • narancs.hu
  • 2020. június 15.

Belpol

A külügyminiszter értékelése szerint Magyarország sikerrel zárta a koronavírus-járvány elleni harc első szakaszát.

Több mint 150 millió maszkot, 70 millió védőruhát, tízezer lélegeztetőgépet szerzett be a magyar kormány a koronavírus-járvány elleni védekezés első, egészségügyi szakaszában – jelentette ki Szijjártó Péter napirend előtti felszólalásában.

A külügyminiszter értékelése szerint Magyarország sikerrel zárta a koronavírus-járvány elleni védekezés első, egészségügyi szakaszát. A válság megmutatta, miben kell előrelépnie, mit kell másként csinálnia Európának, például stratégiai ágazatokban nem lehet kiszolgáltatott egy külső szereplőnek. Szerinte az ország időben lépett, és miközben beszerezte a szükséges védőeszközöket Kínából, az itthoni gyártókapacitásokat is felépítette

A külügyminiszter annak a véleményének is hangot adot,, miszerint csak akkor lehet felelősséggel folytatni a korlátozó intézkedések feloldását, ha közben az egészségügyi kapacitásokat úgy alakítják, hogy egy esetleges második hullám idején is felkészültek legyenek.
A járvány nemcsak az emberek életét, egészségét, hanem a munkahelyét is veszélybe sodorta, ezért legalább annyi új munkahelyet kell teremteni, mint amennyit a válság tönkretesz.

Nagy vita van most a gazdaságpolitikai eszközökről, a spekulánsok is előkerülnek, javaslatokat tesznek az eladósításra és kiszolgáltatottságra, de "mi nem adjuk spekulánsok kezére az országot", megvédjük a magyarokat, a gazdaságot és azokat az eredményeket, amelyeket az elmúlt tíz év alatt közösen elértünk – hangoztatta.

Kiemelte: a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetet Magyarország a saját javára fogja fordítani. Miközben a világgazdaságból sorra érkeznek a negatív hírek, Magyarországon 806 vállalat kormányzati segítséggel 377 milliárd forint beruházást hajt végre az elkövetkező hónapokban, ami minden megyét érint.

Az elmúlt időben elképesztő támadásokkal kellett szembenézni itthon és külföldön egyaránt. A bírálóknak a kormány és a védekezés gyengítése, a politikai haszonszerzés járt a fejében. Ugyan az ellenzék dolga a kritizálás és a kormány támadása, de kellene lennie egy határnak, például hogy emberéletekkel nem szórakoznak, a mentők iránti bizalmat nem ássák alá – vélte. Hozzátette: ezt a határvonalat azonban átlépték.

A kormány köszönetét fejezi ki minden embernek, akinek fegyelmezettsége nélkül nem lehetett volna sikeres a védekezés első szakasza. Sikerült megakadályozni, hogy a tömeges fertőzések szakaszába lépjen a járvány, sikerült kontroll alatt tartani a terjedését és viszonylag alacsonyan tartani a fertőzöttek számát – közölte. Hozzátette: köszönet illeti az egészségügyi dolgozókat, tanárokat, a közszolgáltatásokat működtetőket, rendőröket, tűzoltókat.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.