Szolgálati törvény: Nyeregben maradni

  • Vultur Csaba
  • 1996. október 10.

Belpol

Hosszas előkészület után idén szeptember elején életbe lépett a fegyveres szervek hivatásos tagjainak szolgálati viszonyait szabályozó törvény. Az évekig tartó vitákat elvágva a parlament úgy határozott: aki tűzoltó, katona vagy vadakat terelő rendőr, arra ugyanaz a szolgálati törvény vonatkozik. A törvénytervezet benyújtásakor elhangzott indoklás szerint az együttes szabályozás nemcsak a fegyveres és rendvédelmi szervek közti rivalizálást szünteti meg, hanem azért is jó ez így, mert "tartalmát és ismérveit tekintve lényegében azonosak" a hivatásos állományúakra vonatkozó szabályok.
Hosszas előkészület után idén szeptember elején életbe lépett a fegyveres szervek hivatásos tagjainak szolgálati viszonyait szabályozó törvény. Az évekig tartó vitákat elvágva a parlament úgy határozott: aki tűzoltó, katona vagy vadakat terelő rendőr, arra ugyanaz a szolgálati törvény vonatkozik. A törvénytervezet benyújtásakor elhangzott indoklás szerint az együttes szabályozás nemcsak a fegyveres és rendvédelmi szervek közti rivalizálást szünteti meg, hanem azért is jó ez így, mert "tartalmát és ismérveit tekintve lényegében azonosak" a hivatásos állományúakra vonatkozó szabályok.

A fenti indoklással megszületett törvény a különböző fegyveres szervek jól körülhatárolt feladatainak összemosódását okozhatják, vélik alkotmányjogászok; a kormány hétfőn benyújtott, a törvény egy passzusát érintő módosító indítványa pedig komoly érdeksérelmeket is okoz a hivatásosok köreiben.

A hivatásos állományúak jogállásáról szóló (1996/XLIII. számú) törvényhez életbelépése után egy hónappal, hétfőn módosító indítványt nyújtott be a parlament honvédelmi bizottsága. Bár szakértők előre jelezték, hogy alkotmányossági szempontból több probléma is adódik a szolgálati törvénnyel, a kabinet módosító indítványa nem erre, hanem a hivatásos állományúak itt szabályozott nyugdíjkorhatárának megállapítására vonatkozik. "Az érintett miniszterek, azaz a honvédelmi és a belügyminiszter egyszerűen nem akarják, hogy néhány kipróbált, megbízható, vezető beosztású tábornokot nyugdíjba kelljen küldeni" - állították sommásan minisztériumi berkekben.

Miniszteri hatáskör

A hivatásos állományúak ugyanis a törvény szerint 55 éves korukban mennek nyugdíjba; ha ezután is dolgoznak, már csak közalkalmazotti jogviszonyuk van - azaz kevesebb hatalmuk és illetményük. A kormány módosító indítványának éppen az a lényege, hogy a miniszter - saját belátása és a szervezet érdekei alapján - a nyugdíjkorhatáron túl is "marasztalhasson" egy-egy vezetőt. A törvénymódosítás pikantériája, hogy a beterjesztő - a honvédelmi bizottság előadójaként - az a Sebők János (MSZP), aki a törvénytervezet vitája során önálló indítványában ellenkező álláspontot képviselt, mint amit a honvédelmi bizottság előadójaként most beterjeszteni kénytelen. (A módosítás vitájában viszont érvelni fog annak elvetése mellett - biztosította a Narancsot. A módosító indítvány előkészítése során az is felmerült, hogy az egész nyugdíjkorhatárra vonatkozó passzust vessék el.) Azt, hogy az indítványt végül is elfogadják-e vagy elvetik, nem akarta megtippelni a képviselő, az azonban biztos: a katonai lobbi a jelek szerint erős, hiszen elérte a módosító indítvány beterjesztését. A rendőrségnél ugyanakkor a törvény hatálybalépésének napján ötvenheten voltak 55 évesek, három-négy hónapon belül már háromszáz embert érint majd a korhatár; ez a szám a honvédségnél százas nagyságrendű.

Érdekvédelmi kifogások

Ha mindenki nyugállományba vonul 55 évesen, nem maradnak tapasztalt vén rókák, oda a szürkeállománynak az a része, amelyik már "bizonyított" - hangzik a módosítást ösztönzők, az állítólagos "lobbisták" hangja (ők információink szerint a BM vezérkarának egy jól körülhatárolható, magas beosztású vezetőkből álló csoportja). A leendő utánpótlás, a jelenlegi középvezetők egy ilyen módosítást követően könnyen pályaelhagyókká válhatnak: a helyettesi beosztást megunva elhúznak civilbe. A rendőrségtől például a több tíz éves szakmai gyakorlattal, 40-50 évesen távozók könnyen helyezkedhetnek (és helyezkednek is) el nagy cégek biztonsági főnökeiként, vagy nyit(hat)nak magánnyomozó-irodát. A katonaság vezetőinek "odakint" sokkal kisebb a mozgásterük, és bár elvándorlás itt is van (részben épp a rendőrséghez; ezt a törvény a szolgálati idő kölcsönös beszámításával is támogatja), nekik is érdekük, hogy minél tovább maradhassanak az állománynál.

Sörös István, a Honvédszakszervezet vezetője szerint a törvényben az az egyetlen jó, hogy van. Régóta vártak a szabályozók pontosítására, és ezzel együtt - a rendőrökkel meg a többiekkel karöltve - még inkább az új illetménytábla életbeléptetésére is. Ez utóbbit azonban a törvényhozás 1999-re halasztotta. "Korábban úgy volt, hogy a bértábla a törvénnyel egy időben lép életbe. Összesen mintegy százezer emberre vonatkozik - illetve még nem vonatkozik - az új illetményi szabályozás. "Most kockáztassuk az életünket, az illetményre pedig még három évig várni kell?" - kérdezi Fábián Ágota, a Független Rendőr Szakszervezet (FRSZ) főtitkára. Sörös is jelzi: már régóta feszültséget okoz, hogy a régi rend, azaz nem végzettség szerint számítják az illetéket katonáéknál, ráadásul nem különül el a hivatásos és a szerződéses (zsoldos) fizetése sem, holott előbbi egész életét - és egzisztenciáját - erre építi. Az sem egyértelmű - hogy honvéd körökből hozzunk egy példát -, hogyan kell alkalmazni a szolgálatban eltöltött időt "megrövidítő" szorzókat. A törvény kimondja például, hogy a különösen veszélyes munkahelyen szolgálatot teljesítők - ilyenek például a csapatkiképzők is - szolgálati idejét 1,2-vel kell megszorozni, a vadászgépek pilótáinak pedig minden duplán számít. A minisztérium vezetőinek értelmezése szerint ez csak a törvény hatálybalépésétől "ketyeg", vagyis legkorábban kábé tizenöt év múlva lesz értelme. A hivatásosok ezért azt szeretnék, ha ezt a passzust visszamenőlegesen értelmeznék. A honvédelmi miniszternek hat hónapja van, hogy az ilyen és az ehhez hasonló vitatott munkajogi kérdéseket egy belső szabályzatban értelmezze.

Különbségek

A törvénynek vannak még buktatói. A fegyveres erők (katonák, határőrök) tagjainak szigorú függelmi rendje és a rendvédelmi szervek tagjainak (rendőrök, tűzoltók, polgári védelmisek, büntetés-végrehajtók, vám- és pénzügyőrök) nagyban különböző döntési felelősségéből adódó különbözőség nehezen teszi együtt szabályozhatóvá ezen testületek működését, állítják az érintett szakszervezeti vezetők. A törvény ráadásul sok helyen csak a fegyveres erők viszonyairól beszél, és külön szabályozás nem lévén, ez érvényes például a rendőrökre is. Így aztán ami az egyiknél alkotmányos alapjogokat sért, az a másik testület tagjaitól normális követelmény. Ilyen például a lakóhely elhagyásának tilalma: ez elvileg akkor is vonatkozik minden rendőrre, ha nincs szolgálatban, be kell jelentenie, hogy hová - esetleg kivel - megy el. Ezek után furcsa, hogy Sebők János képviselő épp azért nevezte általában jónak a törvényt, mert azt az 1971-es törvényt váltja fel, amelyet a hivatásosok "rabszolgatörvénynek" neveztek maguk között - épp az előbb említett ok miatt.

Az európai normákkal sem harmonizál, hogy együtt szabályozzák a rendőr kötelességeit a katonáéval. Az FRSZ vezetője - bár nem bocsátkozott részletekbe - jelezte, hogy független jogászok vizsgálják a törvény néhány passzusát, és ha azok alkotmányellenesnek tűnnek, kikérik az Alkotmánybíróság (Ab) véleményét. A Honvédszakszervezet a speciálisan katonákra vonatkozó, a majdani miniszteri végrehajtási szabályzattól teszi függővé, hogy kérje-e az Ab kontrollját.

Részleges jogfosztottság

Mind a rendőrség, mind a honvédség reprezentatív szakszervezeteinek vezetői kifogásolják a politikai jogok korlátozott gyakorlására vonatkozó passzust. Ezen azonban az öt érintett minisztérium képviselőjével megtartott hosszas egyeztetések után sem tudtak változtatni. A kissé ködös megfogalmazású "politikai tevékenység" tiltása érdekvédelmi problémákat is felvet: politikai tevékenységnek számít-e például a szakszervezeti tevékenység - kérdezik -, mert ezt a fogalmat eddig senki nem definiálta. Az, hogy politikai pártban hivatásos ne vállaljon tisztséget, rendben van - állítják egybehangzóan -, de miért nem lehet egy katona vagy rendőr önkormányzati képviselő? A Honvédszakszervezet vezetője konkrét példát is hoz: a taszári lakosok nagy többsége katona, ennek ellenére nem lehetnek képviselők. A rendőrök e probléma jogszerűségét eldöntendő már a strasbourgi emberi jogi bíróságnál tartanak.

Alkotmányossági aggályok

Vitás kérdés akad még: a Narancs információi szerint több független szakértő az Alkotmánybírósághoz kíván fordulni a fegyveres erők tagjainak - szolgálati viszonyukból adódó - jogai és kötelezettségei, ezen belül életük kötelezően előírt kockáztatása miatt. Ez épp egy olyan pont, ahol nemcsak hogy az alkotmánnyal, de a honvédelmi törvénnyel és a rendőrségről szóló törvénnyel sem képes harmonizálni az elvileg épp e törvények értelmezésében is segítséget nyújtó szolgálati törvény. Előfordulhat, hogy a rendőr akció közben életét veszti, mint ahogy a katona is eleshet a háborúban. Ám míg például a honvédelmi törvény szerint a hivatásos állományúak tagjait általában megilletik az emberi és szabadságjogok (és ezen jogok csak "a katonai szolgálat sajátosságai által megkövetelt mértékben korlátozhatók"), addig a rendőrségi törvény szerint a rendőr köteles, ha kell, élete kockáztatásával is engedelmeskedni elöljárója utasításának. A szolgálati törvény, amely - néhány speciális paragrafust kivéve - immár nemcsak katonára, de polgárőrre, vámőrre és a többiekre is vonatkozik, sarkosan annyit mond: a (bármelyik) hivatásos állomány tagja életét és testi épségét köteles kockáztatni, és elfogadja azt is, hogy a hivatásos állomány bizonyos alkotmányos alapjogait korlátozzák. Márpedig az élethez való jog alapjog. Ezt a szolgálati törvény korlátozza - fejtegeti Szikinger István, az Alkotmány- és Jogpolitikai Intézet (COLPI) szakértője.

Ha az utasítást vagy rendelkezést (ez utóbbi rendszeresen kiadott utasítást jelent), egyszóval a parancsot, a beosztott törvénysértőnek vagy szabálytalannak gondolja, megtagadhatja, vagy legalábbis írásbeli megerősítését kérheti. Ezt a passzust - tudniillik, hogy törvénysértő intézkedés is kiadható - indokolták a törvény-előkészítés fázisában azzal, hogy ha a menekülő bűnöző túllépi a sebességhatárt, a rendőr utána iramodva megszeghesse a KRESZ-t.

Az ilyen aprónak tűnő részletek - amelyeken látszólag alkotmányjogászok szöszölnek csupán - azért is fontosak, mert az Európai Unióhoz való csatlakozás szempontjából a jogharmonizációval ellentétes, ha egy törvény az alkotmánnyal ellentétes. Az EU-kérdőívek közelmúltban történt kiállítása során, mint kiszivárgott, több kérdés is vonatkozott a fegyveres testületek szabályozásának alkotmányossági momentumaira. Nyilván nem véletlenül. Hogy aztán minderről hogyan vélekednek a magyar parlament honatyái, az az október végén megtartandó parlamenti végszavazáson kiderül.

Vultur Csaba

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”