Sztrájkba léptek a buszvezetők

  • narancs.hu
  • 2023. december 10.

Belpol

Lázár szerint irreális a követelésük. „Ne hagyjátok magatokat megfélemlíteni” – üzenték a mozdonyvezetők.

Vasárnap reggel elkezdődött a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet által meghirdetett kétnapos sztrájk. A Volánbusznál és jogelőd társaságainál a rendszerváltás óta nem szerveztek ilyen hosszú munkabeszüntetést – olvasható a szakszervezet Facebook-oldalán

A sztrájk miatt vasárnap és hétfőn országszerte 23 ezer járat maradhat ki

A szakszervezet 25 százalékos bérfejlesztést kér. Lázár János építési és közlekedési miniszter erről azt mondta, hogy a fizetésmelés igénye érthető, a javasolt mérték azonban túlzott, mert sehol senki nem tud ekkora bérfejlesztést végrehajtani, sem az állami szférában, sem a magánszektorban.

Lázár azt is megjegyezte, hogy az állami tulajdonú Volánbusznál közel két tucat szakszervezet működik, és csak ez az egy követelt ilyen magas béremelést. A miniszter vitatta a sztrájk jogszerűségét is, arra hivatkozva, hogy a bérmegállapodás már megszületett, és amiben megegyeztek, azt a munkáltató be is tarta.

A bíróság első fokon jóváhagyta a munkabeszüntetést.

„Miniszter úr, a Volánbusznál tapasztalható óriási munkaerőhiányt is figyelembe véve nem túlzó a 25%-os bérfejlesztési követelésünk, és kérjük Önt, mint a Kormány egyik meghatározó és jó érdekérvényesítő képességgel rendelkező miniszterét, hogy azért lobbizzon, hogy ez a bérfejlesztés a Volán szakmán belül megvalósíthatóvá váljon! Természetesen a SZAKSZ, az Ön burkolt fenyegetését nem szívja mellre, betudjuk annak, hogy Ön is egy felfokozott izgalmi állapotba került, amikor értesült kétnapos munkabeszüntetésünk megtartásáról” – üzente a miniszternek szombaton Dobi István, a szakszervezet elnöke. 

A tisztségviselő kérte az érintetteket, hogy értsék meg, ez a két nap róluk szól, és ne kelljen megélni azt a szégyent, hogy volánbuszos kollégák hiúsítják meg a sztrájkot azzal, hogy felveszik a munkát olyan járatokon is, amelyek a sztrájktörvény szerint jogszerűen kimaradhattak volna. 

 

A Mozdonyvezetők Szakszervezete szombaton szolidaritását fejezte ki a buszvezetők iránt. A Népszava írása szerint a mozdonyvezetők bíznak abban, hogy a buszvezetők kitartása meghozza az eredményt.

 

 

A címlapkép forrása a szakszervezet Facebook-oldala.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.