Sztrájkolnak a reptéri taxisok – Ferihegyről jelentjük

Belpol

Sztrájkot hirdettek, és este már egyetlen ferihegyi fuvart sem vállaltak a Főtaxi sofőrjei. Helyszíni tudósítás.

Tegnap dolgozói fórumot tartottak a Főtaxinál, ahol a repteret kiszolgáló társaság vezetése ismertette azokat a változásokat, melyeket szeptember elsejétől kíván bevezetni. A tervezet szerint az úgynevezett fuvarszervezési díjat, vagyis a zsargonban csak leadónak nevezett összeget mintegy ötven százalékkal emelnék meg, az eddigi 1250 forintról 1700-1900 forintra – ennyit kellene minden egyes reptéri fuvar után fizetniük a franchise-ban (vagyis saját autóval, önálló vállalkozóként) dolgozó sofőröknek. A taxisok szerint az eljárás méltánytalan, ugyanis nem áll arányban a tarifák emelésének mértékével, ráadásul év elején egyszer már megemelték a leadó összegét. A fórumot követően a Főtaxi vezetése csak annyit fűzött a tervezethez, hogy akinek nem tetszik, az elmehet.

Sztrájk

Sztrájk

Fotó: A szerző felvétele

A társaság reptéri flottájának tagjai azonnal léptek, beszüntették a munkát, pontosabban kijelentették, hogy addig nem vállalnak reptéri fuvart, míg a Főtaxi vezetése nem változtat álláspontján. A sztrájkot igazából nem szervezte meg senki, ahogy azt a taxisok tegnap éjszaka elmondták, spontán alakult ki, és nem áll mögötte sem politikai alakulat, sem szakszervezet.

Tegnap éjjel fél tizenkettőkor Ferihegyen, a számukra fenntartott parkolóban úgy hetven taxis tartózkodott. Ekkor már megszövegezték azt a petíciót, amelyben nemcsak a leadó emelését, hanem az olyan egyéb elképzeléseket is nehezményezik, amely szerintük legfeljebb a Főtaxi „stréberségét” bizonyítja: az itt dolgozók a taxisrendeletben előírt tíz év helyett maximum ötéves autókat használhatnak, és az autókat már idén október 31-ig át kell fényezni, noha jövő augusztusig tart a türelmi idő. A délután indult sztrájk tragikus eseménnyel kezdődött, az egyik sofőr rosszul lett, s a negyedóra múlva kiérkező mentők nem tudtak segíteni rajta.

Üres a droszt

Üres a droszt

Fotó: A szerző felvétele

„Nem az első ilyen eset – mondta az egyik taxis –, egy hónapja hasonló körülmények között halt meg egy kolléga, ám ellentétben azzal, ami tegnap az indexen megjelent, halálának semmi köze a mi tiltakozásunkhoz. Itt egyszerűen arról van szó, hogy még egy bőrt le akarnak rólunk nyúzni. Döbbenetes az a cinizmus, ahogy a Főtaxi vezetése kezel bennünket. Azt mondják, hogy a Tarlós fölemelte a kilométerdíjakat, ezért van miből fizetnünk. Azt persze nem teszik hozzá, hogy 12 évig dolgoztunk 240 forintos kilométerdíjjal. Ráadásul az összes költséget nekünk kell állnunk. Szeptembertől 280 forint lesz az egységes tarifa, kereshettünk volna egy kicsivel többet, de úgy látszik, a vezérkar számára semmi nem elég, és azonnal benyújtották a számlát. Most mondja meg, mi mást tehetnénk? Össze kell fognunk, csak így megy.”

A tiltakozók éjfélkor gyalogszerrel elindultak a reptér drosztjához, hogy petíciójukat átadják a Főtaxi vezérigazgatójának, aki a helyszínen tartózkodott. Szunomár Tibor azonban nem vette át a peticiót, azt mondta, ha akarnak valamit, másnap reggel keressék fel irodájában. Mi elsősorban arra szerettük volna kérni a vezérigazgatót, hogy kommentálja az eseményeket, illetve kíváncsiak voltunk arra is, hogy mégis mit keres éjfélkor a reptéren, és ha már itt van, miért nem áll szóba a taxisokkal, de Szunomár Tibor nem kívánt nyilatkozni. Arra kért, hogy kérdéseinkkel a cég szóvivőjét, Vizy Andrást keressük.

Ilyen taxi dolgozott tegnap

Ilyen taxi dolgozott tegnap

Fotó: A szerző felvétele

Amúgy tegnap délután Vizy is megjelent a helyszínen, de a taxisok elmondása szerint kínosan ügyelt arra, hogy „ne vegyüljön”, közülük senkivel nem állt szóba, „nem is köszönt”. „Kiszállt a cég repiautójából az indexes újságíróval, fotóztatta magát a mécsesekkel, amit a kolléga emlékére helyeztünk el” – jegyezte meg az egyik taxis, hozzátéve: „valószínűleg hülyeségeket mondott az újságírónak, aki minket egyáltalán nem kérdezett. Egyébként, miért írt volna olyat, hogy lassítósztrájkba kezdtünk?”

„Azóta van itt annyi rendőr, hogy megjelent a cikkben ez a lassítósztrájk, és most azt hiszik, hogy akadályozni akarjuk a forgalmat, és jól megbüntethetnek – tette hozzá egy kollégája. – Dehogy akarjuk! Viszont addig fel nem vesszük a munkát, amíg nem rendezzük ezt a dolgot. A vezérigazgató most azért van kint, mert a konkurens cégekkel tárgyal (csendben megjegyezném, hogy nem fogják felvenni a Főtaxi repteres fuvarjait, mert velünk szimpatizálnak), hogy vállalják a fuvarokat. Persze nekik egy kanyi leadót sem kell fizetniük. Na, de meddig fogja ez megérni a Főtaxinak? Ráadásul ez így nem reptéri szolgáltatás, és ha körülnéz, látja, hogy már hemzsegnek a hiénák. Minden egyes ilyen nap a Főtaxi esélyeit rontja, ám ahelyett, hogy leállnának tárgyalni velünk, inkább erősködnek még annak ellenére is, hogy ezek után bármelyik percben elvehetik tőlük a repteret.”

A Budapest Airport közleménye

A Budapest Airport vezetése megütközéssel észlelte, hogy ma reggeltől fennakadásokat lehet tapasztalni a taxis szolgáltatásban a 2. Terminálon. A Budapest Airport nem kíván beavatkozni sem szerződött szolgáltató partnere, sem más taxis társaságok belső ügyeibe. Fontosnak tartjuk leszögezni, hogy a Budapest Airport nem változtatott egyéb módon a taxis szolgáltatásokkal
kapcsolatos szerződésen, mint ami a Főpolgármesteri Hivatal által hozott taxis rendelet 2013. szeptember 1. utáni változásaiból következik.

A Budapest Airport ugyanakkor elvárja, hogy szerződött partnerei a megállapodásnak megfelelő minőségű szolgáltatást nyújtsák az utasoknak. Mindennél fontosabban tartjuk, hogy a budapesti repülőtér utasai az elvárható legmagasabb színvonalú, megbízható szolgáltatást kapják.

Budapest Airport

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.