"Tálcán kaptuk a köztársaságot" - Bodó Balázs médiakutató, az "Egymillióan a sajtószabadságért" csoport szóvivője

  • Rényi Pál Dániel
  • 2011. április 21.

Belpol

Pár ezer ember előtt tüntetett az alkotmányozás ellen az "Egymillióan a magyar sajtószabadságért" Facebook-csoportból kinőtt civil közösség. A szóvivő szerint a kormány hatalomgyakorlási technikája garantálja a mozgalom erősödését.
Pár ezer ember előtt tüntetett az alkotmányozás ellen az "Egymillióan a magyar sajtószabadságért" Facebook-csoportból kinőtt civil közösség. A szóvivő szerint a kormány hatalomgyakorlási technikája garantálja a mozgalom erősödését.

Magyar Narancs: Március 15-én tízezrek tüntettek a Szabad Sajtó útján, sokan úgy gondolták, hogy az Alkotmány elfogadása előtt újra összejön egy ekkora tömeg. Ám alig pár ezren voltak.

Bodó Balázs: Különösebb csalódottságot nem érzékeltem. Március 15. különleges pillanat volt: ott megmutatkozott, mennyire fontos az állampolgároknak a sajtószabadság, jó volt a helyszínválasztás, nem volt alternatíva, és az ünnep családi hangulatából adódóan egyébként is sokan voltak az utcán. Az Alkotmány ellen viszont számos különböző csoport tüntetett a szakszervezetektől a rendvédelmi szerveken át politikai pártokig. Ráadásul a következő hónapokban számos olyan kétharmados törvény kerül a parlament elé, aminek az elfogadott Alkotmány csupán megágyazott, és ami újabb és újabb konfliktusokat fog generálni - különösen, ha a kormány továbbra is elutasítja a párbeszédet és a kompromisszumot. Elég csak a választási törvény várható módosítására gondolni, ami a jelek szerint kőkemény háború lesz. A kérdés az: fenn lehet-e tartani, meg lehet-e erősíteni a civil részvételt és aktivitást. A Milla - ahogyan mi nevezzük - a sajtószabadság védelmében jött létre, de az alkotmányozás szülte kényszerhelyzet rádöbbentett: ez csak egy azok közül a kihalásra ítélt alkotmányos alapjogok közül, amiket, úgy tűnik, másképp nem lehet megvédeni. Nekünk, szervezőknek lehet különféle stratégiánk, de valójában a kormány politikája az, ami újra és újra feltölti tiltakozókkal a köztereket. Ha van felelősségünk, az az, hogy a céltalan és lassan reményét vesztő tiltakozásnak, a "majd megunják és hazamennek" cinizmusával szemben alternatívát tudjunk kínálni.

MN: Azt talán a legaktívabb tagok sem gondolják komolyan, hogy a kormány figyelembe veszi a tiltakozó civileket egy-egy fontosabb döntés előtt. Mi akkor a mozgalom valódi célja?

BB: A Magyar Köztársaság parlamentje sok olyan, a köztársaságot romboló tetten van túl, amit látszólag büntetlenül meg lehetett úszni. Viszont ostobaságnak gondolnám azt feltételezni, hogy a kormánypárti frakcióban mindenki Szijjártó Péter szintjén képzeli az autonómiáját. A kormánypárti frakció jó része minden bizonnyal jó szándékú, becsületes ember, aki tudja, hogy még a pápa sem tévedhetetlen, hallja és érti a tisztán megfogalmazott érveket, és egészséges kétkedéssel szemléli pártja hatalmi lépéseit. Abban bízunk, hogy nem lehet közülük mindenkit megfélemlíteni, és lesznek közöttük olyanok, akik a frakciófegyelemnél és a félelemnél fontosabbnak érzik a józan ész logikáját, a választóik elvárásait, ne adj' Isten, a lelkiismeretüket és azokat az érveket, amiket a civilek felsorakoztatnak. Másfelől a jelen politikai kurzus lehetőséget teremt arra, hogy mindannyian megtanuljuk a demokratikus állampolgári viselkedés alapvetéseit. Hogy tudatosítsuk magunkban és egymásban is: az állampolgári figyelem nem csak akkor fontos, amikor éppen a mi cafeteriánkat vagy nyugdíjunkat veszik el. A civil társadalom akkor erősödhet meg, ha kimegyünk tiltakozni a melegek, az otthon szülés mellett állást foglalók, a tűzoltók és mindazok mellett, akiknek a jogait megsérti az aktuális hatalom. Meg kell értetni az emberekkel, hogy a részvétel közügyek alakításában nem egyenlő a politikai pártok közötti háborúval. A saját hallgatóim között is azt érzékelem, hogy a politikai osztállyal szemben érzett - évtizedek óta halmozódó - elégedetlenség és kiábrándultság eredményeként értékes, értelmes emberek - akik egyébként éreznek felelősséget és affinitást ahhoz, hogy foglalkozzanak a közügyeinkkel - inkább elfordulnak a politikától. Mert azt látják, hogy a politikai vita csak hatalmi centrumok - Fidesz vs. MSZP, vagy kommunisták és antikommunisták - szembenállásával írható le, nem pedig értékek melletti kiállásként.

MN: Hosszú időn át óriási ütemben gyarapodott a csoport, majd egyszer csak megállt és nem nő tovább. Foglalkoztatok ennek okaival?

BB: Ha a Facebook több mint kétmilliós magyar közösségét nézzük, akkor ez a nyolcvanötezer valóban kevés. Hogy miért állt meg a növekedésben, nem tudom. Az előbb említett elfordulás a politikától biztosan számít. Azzal is egyre gyakrabban találkozom, hogy sokan a retorzióktól tartva félnek a kormánnyal szemben véleményt nyilvánítani, és hazudnék, ha azt mondanám, hogy én nem félek. Mégis, több mint nyolcvanezer ember valamilyen formában fontosnak gondolta, hogy kiálljon a sajtószabadság mellett. Lehet, hogy közülük csak nyolc-tízezer van, aki a cigányokról is gondol valamit, de ha ennek egyik elágazása elkezd épülni - példának okáért - egy roma polgárjogi mozgalom irányába, akkor felnőhet egy hasonló méretű virtuális, majd később egy valódi közösség, amely képes lehet nyomást gyakorolni más ügyben. És ez jó, ez kell.

MN: Molnár Péter nem szólalhatott fel március 15-én, mert tizenöt éve pártszínekben politizált. Ennek mi értelme? Hogy akartok hatást elérni, ha közben teljesen elzárkóztok a politikától?

BB: Sokan sokfélét gondolnak arról, hogy mi lenne a helyes: sokszor úgy is érzem magam az erről szóló beszélgetéseket olvasva, mintha La Fontaine szamármeséjében lennék. Az elmúlt hetekben megpróbálták összefüggésbe hozni a mozgalmat Orbán Viktorral és Gyurcsány Ferenccel, miközben az LMP szerint LMP-sekből állunk. Szeretnénk, ha a politika megértené, hogy a civil szféra nem egy olyan erőforrás, amit ki-ki az aktuális érdekei szerint használhat, hanem egy autonóm erő, a saját játékszabályaival. E játékszabályok között a legfontosabb, hogy feltételezzük, hogy egy sok tízezres tömegben rengeteg politikai meggyőződés kerül egymás mellé, és mi ezt tiszteletben tartjuk. Senkit sem hozhatunk olyan helyzetbe, hogy jobb meggyőződése ellenében kelljen velünk - egy ügy kapcsán - közösséget vállalnia.

MN: Miként írható le a csoport belső működése, s hányan vesznek részt a döntéshozatalban?

BB: Nincs olyan működési modell, amihez hasonlítani tudnám. Maga a közösség az interneten fogant, és működési logikája is egy internetes csoportéra hasonlít leginkább. Ezt a tüntetést kábé három-négy tucat ember szervezte, de a mozgósításban százak, ezrek vettek részt. Az elmúlt hetekben - a tüntetés előtt - kétnaponta, néha naponta voltak személyes szervezői találkozók. Ezek egyébként - mint az adományokból történő finanszírozásunk - teljesen transzparensek és nyilvánosak. A szervezők Facebook-csoportjában nagyjából hetven ember kommunikál, ki sűrűbben, ki ritkásabban, és változó a létszám a személyes megbeszélések során is: volt, hogy tizenketten jöttünk össze, máskor ötvenen. Mindenki azzal foglalkozik, amihez ért, vagy amihez affinitást érez. Így jöttek létre három-öt fős csoportok, az egyik kis csapat a kommunikációval foglalkozott, a másik a fellépőket szervezte, a harmadik a logisztikai kérdéseket oldotta meg és így tovább. Maga a szervező mag hólabdaszerűen gyarapodik, és az egész csoport működését áthatja egyfajta Wikipedia-logika: mindig marad megoldandó probléma, és mindig akad, aki azt meg akarja és tudja oldani. Ugyanez igaz a döntési mechanizmusokra is, amiről nekem az internet hőskorából fennmaradt szállóige jut eszembe: "We believe in rough consensus and running code." Tehát figyelünk arra, hogy mindig haladjunk a döntésekkel, de ritkán matekozunk, hogy most megvan-e az 50 százalék + 1 fős döntési többség, vagy nincs. Vannak éles viták, de a célok közösek, ezért mindig megszületik ez a "durva", tehát nagy többség által támogatott konszenzus.

MN: Három tucat lelkes aktivista nem túl sok, az internetes közösségek pedig könnyen elsorvadhatnak, ha nincs folyamatos "izgalmi állapot".

BB: Sajnos, az egyelőre nem fenyeget, hogy nem lesz izgalmi állapot. És annyit talán már most is elértünk, hogy az a 85 ezer ember, aki benne van a Facebook-csoportban, felismerte, hogy egy abszolút alulról szerveződő, kisebb összefogás is vezethet eredményre. Mondok egy példát. Az MTI semmilyen hírt nem adott a pénteki tüntetésről. Valaki kiírta a Facebook-ra, hogy küldjetek már egy e-mailt az MTI-nek, mondván, "ti vagytok az állami hírügynökség, miért nem közvetítetek egy olyan ügyről, ami engem érdekel?". Ezek után több száz ember spontán elküldte az e-mailt. Senki nem koordinálta, valaki kitalálta, és egyszer csak megtörtént. És az MTI végül kénytelen volt lehozni a beszámolót. Mert észlelték, hogy figyelünk.

MN: A csoporttal kapcsolatban gyakran fölmerül, hogy lesz-e belőle politikai párt, és ha igen, mikor?

BB: A Millának azért is komoly a vonzereje, mert képes a politikai osztálytól függetlenül definiálni önmagát. Azt viszont ha akarnánk sem tudnánk befolyásolni, hogy mi minden nő ki a Milla körül összegyűlt társaságokból. A hatalomgyakorlás jelenlegi módja hihetetlen, tátongó űröket hagy maga után - nem csak a politikai palettán, de az alapvető társadalmi funkciók szintjén is -, és ez a vákuum lassan, de biztosan egyre többeket szippant be. Az a kérdés, hogy mi, civilek ki tudjuk-e jól, funkcionális kezdeményezésekkel tölteni a lerombolt intézmények helyét. A Millában benne van nem is egy, de több párt lehetősége is, és ilyesmiről beszélt a 4K! - Negyedik Köztársaságot mozgalom nevében Istvánffy András is az index.hu-nak adott interjújában (Istvánffy felszólalt a pénteki tüntetésen is, a 4K! mozgalom pedig ügydöntő népszavazást kezdeményezett a választási bizottságnál rögtön az új Alkotmány elfogadását követően - R. P. D.). Mások egyfajta ernyőszervezetként látják a Milla jövőjét, fő feladatának pedig azt tekintik, hogy a különböző, jogaikból kiforgatott társadalmi csoportokat hanghoz, nagyobb közönséghez, erőforrásokhoz segítse hozzá. Ezek a forgatókönyvek egyáltalán nem zárják ki egymást. A kormány munkájából pedig egyre egyértelműbben körvonalazódik, hogy mi az, amit nekünk képviselnünk kell.

MN: Volt ebben szerepe annak, hogy az Alkotmányban Magyar Köztársaságról Magyarországra nevezték át az országot?

BB: Tálcán kaptuk a köztársaságot, butaság lett volna visszautasítani. A köztársaság eszméjéhez szervesen kapcsolódik a kontrollált hatalom fogalma - s ez a kontroll az, ami ma leginkább veszélybe került. Ma már jól látható, hogy nem csak azoknak a képviseletéről van szó, akik féltik a sajtószabadságot. A kormány hatalomgyakorlási technikájának eredményeként egyre több civil személy és szervezet érdekelt abban, hogy közösen hallassa a hangját. Eddig egyes társadalmi konfliktusok esetében többnyire azt lehetett gondolni, hogy majd a rendőrség, majd a bíróság, majd a parlamenti választások, majd az Alkotmánybíróság, majd valaki megoldja azokat. A rendőröket kisemmizték, a bírókat nyugdíjba küldik, a választási törvényt átírják, az AB-t kiherélik. Eddig sem működtek kifogástalanul a rendszer fékei és ellensúlyai, de most már annyira sem fognak működni, mint eddig. Ez a nyomás egyre többféle érdeket és embert hoz össze egymással. Nem az az igazán fontos, hogy a legtöbb kérdésben egyetértsünk - de abban, hogy egy kérdést, társadalmi problémát milyen formában kell megvitatni, hogy mit gondolunk a másik szabadságáról, egyenlőségéről, hogy mit gondolunk a szolidaritásról, a demokratikus jogrendről, abban nincs közöttünk vita. És ezekből egy jottányit sem engedünk.

MN: Nem reális a veszélye annak, hogy - látván az esetleges eredménytelenséget - lemorzsolódnak az emberek?

BB: Igyekszünk odafigyelni, és ha valaki elmenne, próbáljuk meggyőzni, hogy maradjon. De amíg a hatalomgyakorlásnak ez a módja zajlik, amíg a hatalom ellenségként tekint a kritikára, addig ez a dolog nem tud elhalni. Lehet, hogy nem velünk, de máshol, másképp, másokkal ugyanez az elégedetlenség megjelenik. Az ilyen hatalmi logika kitermeli a saját hatalmának - előbb civil, később politikai - alternatíváit. Nem halt el a társadalom '49 és '89 között sem, hanem kiépült egy párhuzamos nyilvánosság, egyfajta civil szolidaritással és annak önálló infrastruktúrájával együtt. Ez akkor, a határok zártsága miatt kényszerből alakult így. Ma a határok nyitva vannak, és láthatólag sokan élnek is ezzel az alternatívával - lelépnek a színvonaltalan közpolitika és közbeszéd, a gazdasági nyomor, a diszfunkcionális állam elől. Ezt egy párhuzamos állam kiépítésével nem lehet megakadályozni, csak azzal, ha olyan feltételeket teremtünk, hogy ne kelljen innen elmenni.

Figyelmébe ajánljuk

Az állatkert igazgatója nem fogadja el, hogy a vegánok szerint az intézmény kizsákmányolja az állatokat

Pénteken tartották az Állatkertek Éjszakáját, amivel egyidőben vegán aktivisták demonstráltak a fővárosi állatkert előtt. Egy évvel korábban is hasonló megmozdulás történt, ami mély nyomokat hagyott az intézmény igazgatójában. Az aktivisták szerint az állatkertek a fajmegőrzéssel védekeznek, valójában szórakoztatóipari egységeket működtetnek. 

Le az ünneplővel!

  • narancs.hu

Hétfőn lesznek az iskolákban az évnyitó ünnepségek, de mit vegyenek fel a gyerekek?