Tarlós: 1,6 milliárdból épül nemzetközi kerékpárút

  • Narancs.hu/MTI
  • 2019. május 6.

Belpol

Az MSZP szerint a főpolgármester elhallgatta, hogy a fejlesztést nagyrészt az unió fedezi.

A főváros újabb 800 millió forintot különített el költségvetéséből kerékpáros-fejlesztésekre, amihez az állam még 800 milliót ad. Az 1,6 milliárd forintból megkezdődhet az EuroVelo nemzetközi kerékpárutak fejlesztésének első üteme - jelentette be a főpolgármester hétfőn Budapesten, sajtótájékoztatón.

Tarlós István (Fidesz-KDNP) azt mondta: az utóbbi tíz évben a korábbinál lényegesen nagyobb a kerékpáros-fejlesztések volumene. Bővült a Mol BuBi (Budapest Bicikli) rendszere, szélesedett a kerékpárutak hálózata, támogatást kap a Bringázz a munkába! akció - sorolta. A legfontosabbnak azt nevezte, hogy együttműködési megállapodást írtak alá a Magyar Kerékpárosklubbal, amelynek így megnő a beleszólási lehetősége a budapesti közlekedés kérdéseibe.

A szervezetnek elfogadás előtt elküldték például véleményezésre a módosított Balázs Mór-tervet, a főváros hosszú távú mobilitási tervét - jegyezte meg. A fővárosi önkormányzat Budapest közlekedését „kompakt rendszerként” kezeli, ennek azonban már hangsúlyos résztvevője a kerékpáros-társadalom - mondta.

Az Európai Kerékpáros Szövetség 15, a kontinenst átszelő kerékpárútvonalat akar kialakítani, ami részben már megvalósult. Az EuroVelo teljes hossza 70 ezer kilométer, amelyből 45 ezer már elkészült, és most Budapesten az 1,6 milliárd forintból a 6-os számú, Duna-menti és a nemrégiben jóváhagyott, 11-es számú, Graz-Balaton-Budapest-Kolozsvár vonalon haladó út magyarországi szakaszát fejlesztik.

A kormány már korábban határozott a Budapestet érintő két EuroVelo-útvonal modernizálásáról, amelynek a pénzügyi feltételei most látszanak teljesülni - mondta a főpolgármester.
Az 1,6 milliárdból 2019 és 2020 között megvalósulhat a 6-os útvonal Lánchíd és észak-budai városhatár közötti, mintegy 15 kilométeres szakaszának fejlesztése.

Tarlós István hangsúlyozta, hogy a fővárosi önkormányzat, több kerülettel összefogva, 12 projektben pályázott forrásokra, a projektek 16 kerületet érintenek, összértékük mintegy 10 milliárd forint. A támogatási szerződéseket 2016-ban aláírták, a tervezés folyik, a kivitelezés pedig 2020-tól 2022-ig várható. A főpolgármester azt is kifejtette, hogy a biciklisták körében van egy kisebbség, amelynek a közlekedési kultúráján még javítani kell.

Szemléletformálás és infrastruktúra fejlesztés

Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos kiemelte: az autósok érdeke is, hogy többen kerékpározzanak, mert így kevesebb lesz a dugó. Két fontos feltétele van annak, hogy az emberek biciklire üljenek - folytatta -, a szemléletformálás és az infrastruktúra fejlesztése. 
Az előbbit szolgálja a Bringázz a munkába! kampány. Révész Máriusz azt hangoztatta, hogy a kerékpározás ünnepe a hétfői nap, amelyen az akció is elindult.

Másfelől sokan mondják, hogy szívesen bicikliznének, de félnek az utakon, és nincs elég tároló - mondta a kormánybiztos. Az elmúlt tíz év jelentős kerékpáros-fejlesztései sehol sincsenek ahhoz képest, ami most következik - fogalmazott. A Budapesten rendelkezésre álló 10 milliárd forint akkora összeg, amekkora ilyen rövid idő alatt még soha nem volt ilyen célokra - fűzte hozzá.
Ezt a 10 milliárdot „toldották meg” további 1,6 milliárddal, mivel a kormánybiztosság nagy hangsúlyt fektet az EuroVelo-útvonalak megépülésére. Elkezdődik a kivitelezése a Rajka-Budapest és a Budapest-Balaton szakasznak is - sorolta.

Révész Máriusz kijelentette: kínos lenne, ha az EuroVelo-útvonalak csupán Budapest határáig épülnének meg, onnan nem folytatódnának. Szeretnék, ha a fővárost és a Balatont összekötő szakaszt egészen a Lánchídig bevezetnék, és megvalósulna az észak-pesti kerékpáros-kivezetés is - jelezte, hozzátéve: az arról érkező turisták így Budapesten is tudnának biciklizni.

A kormánybiztos azt mondta, Tarlós István és a Magyar Kerékpárosklub példát mutatott a többi településnek abban, hogyan kell fejleszteni az infrastruktúrát: kikérik a biciklisták véleményét, amely egyeztetés fontos előfeltétele annak, hogy az érintettek által szívesen használt kerékpárutak épüljenek. Kérdésre felelve Révész Máriusz közölte: városokon belül egy kilométernyi bicikliút 120-140 millió forintba kerül a közműáthelyezések miatt.

Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos (j) és Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatót tart a Városházán.

Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos (j) és Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatót tart a Városházán.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

 

MSZP: a fővárosi kerékpáros-fejlesztés uniós forrásból valósul meg

Tarlós István főpolgármester elhallgatta, hogy a bejelentett kerékpáros-fejlesztésre fordítandó összeg 85 százalékát az Európai Unió fedezi - mondta Horváth Csaba MSZP-s fővárosi képviselő hétfői budapesti sajtótájékoztatóján.

Horváth Csaba azt mondta: Tarlós István érzi, hogy „szorul a hurok”, és olyan témákkal is elkezdett foglalkozni, amelyek az elmúlt kilenc évben nem érdekelték, így a kerékpáros-fejlesztésekkel. Hozzátette: a fejlesztésekről szóló bejelentéskor nem említette a főpolgármester és a kormánybiztos sem, hogy a pénz 85 százaléka uniós forrás, pedig a fővárosiaknak tudniuk kellene erről az európai parlamenti (EP-) választás előtt.

A politikus túlzónak találja a bejelentett kilométerenkénti 120-150 millió forintos árat, mivel egy kerékpárút építésénél a közműkiváltások nem jelentősek, és nem igényel sokkal erősebb szerkezetet, „mint egy erős járda.”

Horváth Csaba kitért arra: Tarlós Istvánnak városvezetőként szólnia kellett volna arról, miért rúgta fel az együttműködést a fővárost 47 évig patkánymentesen tartó céggel és miért bízott meg „olyan haveri vállalkozást, amely háromszoros áron sem képes erre.”

Szerinte a főpolgármesternek arról is beszélnie kellene, miért nem épített meg az elmúlt kilenc évben 40 ezer P+R parkolót, és miért „nézte tétlenül” a főváros, hogy a 60 ezres befogadóképességű Puskás-stadion érdemi mennyiségű P+R parkoló nélkül épüljön meg.

Figyelmébe ajánljuk

Miért éltetnek iszlamista terrorszervezeteket a balhés északír rapperek?

Dagad a botrány az északír rappertrió, a Kneecap körül, amely augusztusban a Szigeten fog fellépni. A pionír zenészek nacionalizmusához nem fér kétség, ám jó okunk van elítélni őket azért, mert terrorszervezetek háborúját relativizálják. De hogy miért becsmérlik az izraeli hadsereget, arra az írek történelmében találunk választ.

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.