A főváros újabb 800 millió forintot különített el költségvetéséből kerékpáros-fejlesztésekre, amihez az állam még 800 milliót ad. Az 1,6 milliárd forintból megkezdődhet az EuroVelo nemzetközi kerékpárutak fejlesztésének első üteme - jelentette be a főpolgármester hétfőn Budapesten, sajtótájékoztatón.
Tarlós István (Fidesz-KDNP) azt mondta: az utóbbi tíz évben a korábbinál lényegesen nagyobb a kerékpáros-fejlesztések volumene. Bővült a Mol BuBi (Budapest Bicikli) rendszere, szélesedett a kerékpárutak hálózata, támogatást kap a Bringázz a munkába! akció - sorolta. A legfontosabbnak azt nevezte, hogy együttműködési megállapodást írtak alá a Magyar Kerékpárosklubbal, amelynek így megnő a beleszólási lehetősége a budapesti közlekedés kérdéseibe.
A szervezetnek elfogadás előtt elküldték például véleményezésre a módosított Balázs Mór-tervet, a főváros hosszú távú mobilitási tervét - jegyezte meg. A fővárosi önkormányzat Budapest közlekedését „kompakt rendszerként” kezeli, ennek azonban már hangsúlyos résztvevője a kerékpáros-társadalom - mondta.
Az Európai Kerékpáros Szövetség 15, a kontinenst átszelő kerékpárútvonalat akar kialakítani, ami részben már megvalósult. Az EuroVelo teljes hossza 70 ezer kilométer, amelyből 45 ezer már elkészült, és most Budapesten az 1,6 milliárd forintból a 6-os számú, Duna-menti és a nemrégiben jóváhagyott, 11-es számú, Graz-Balaton-Budapest-Kolozsvár vonalon haladó út magyarországi szakaszát fejlesztik.
A kormány már korábban határozott a Budapestet érintő két EuroVelo-útvonal modernizálásáról, amelynek a pénzügyi feltételei most látszanak teljesülni - mondta a főpolgármester.
Az 1,6 milliárdból 2019 és 2020 között megvalósulhat a 6-os útvonal Lánchíd és észak-budai városhatár közötti, mintegy 15 kilométeres szakaszának fejlesztése.
Tarlós István hangsúlyozta, hogy a fővárosi önkormányzat, több kerülettel összefogva, 12 projektben pályázott forrásokra, a projektek 16 kerületet érintenek, összértékük mintegy 10 milliárd forint. A támogatási szerződéseket 2016-ban aláírták, a tervezés folyik, a kivitelezés pedig 2020-tól 2022-ig várható. A főpolgármester azt is kifejtette, hogy a biciklisták körében van egy kisebbség, amelynek a közlekedési kultúráján még javítani kell.
Szemléletformálás és infrastruktúra fejlesztés
Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos kiemelte: az autósok érdeke is, hogy többen kerékpározzanak, mert így kevesebb lesz a dugó. Két fontos feltétele van annak, hogy az emberek biciklire üljenek - folytatta -, a szemléletformálás és az infrastruktúra fejlesztése.
Az előbbit szolgálja a Bringázz a munkába! kampány. Révész Máriusz azt hangoztatta, hogy a kerékpározás ünnepe a hétfői nap, amelyen az akció is elindult.
Másfelől sokan mondják, hogy szívesen bicikliznének, de félnek az utakon, és nincs elég tároló - mondta a kormánybiztos. Az elmúlt tíz év jelentős kerékpáros-fejlesztései sehol sincsenek ahhoz képest, ami most következik - fogalmazott. A Budapesten rendelkezésre álló 10 milliárd forint akkora összeg, amekkora ilyen rövid idő alatt még soha nem volt ilyen célokra - fűzte hozzá.
Ezt a 10 milliárdot „toldották meg” további 1,6 milliárddal, mivel a kormánybiztosság nagy hangsúlyt fektet az EuroVelo-útvonalak megépülésére. Elkezdődik a kivitelezése a Rajka-Budapest és a Budapest-Balaton szakasznak is - sorolta.
Révész Máriusz kijelentette: kínos lenne, ha az EuroVelo-útvonalak csupán Budapest határáig épülnének meg, onnan nem folytatódnának. Szeretnék, ha a fővárost és a Balatont összekötő szakaszt egészen a Lánchídig bevezetnék, és megvalósulna az észak-pesti kerékpáros-kivezetés is - jelezte, hozzátéve: az arról érkező turisták így Budapesten is tudnának biciklizni.
A kormánybiztos azt mondta, Tarlós István és a Magyar Kerékpárosklub példát mutatott a többi településnek abban, hogyan kell fejleszteni az infrastruktúrát: kikérik a biciklisták véleményét, amely egyeztetés fontos előfeltétele annak, hogy az érintettek által szívesen használt kerékpárutak épüljenek. Kérdésre felelve Révész Máriusz közölte: városokon belül egy kilométernyi bicikliút 120-140 millió forintba kerül a közműáthelyezések miatt.
|
MSZP: a fővárosi kerékpáros-fejlesztés uniós forrásból valósul meg
Tarlós István főpolgármester elhallgatta, hogy a bejelentett kerékpáros-fejlesztésre fordítandó összeg 85 százalékát az Európai Unió fedezi - mondta Horváth Csaba MSZP-s fővárosi képviselő hétfői budapesti sajtótájékoztatóján.
Horváth Csaba azt mondta: Tarlós István érzi, hogy „szorul a hurok”, és olyan témákkal is elkezdett foglalkozni, amelyek az elmúlt kilenc évben nem érdekelték, így a kerékpáros-fejlesztésekkel. Hozzátette: a fejlesztésekről szóló bejelentéskor nem említette a főpolgármester és a kormánybiztos sem, hogy a pénz 85 százaléka uniós forrás, pedig a fővárosiaknak tudniuk kellene erről az európai parlamenti (EP-) választás előtt.
A politikus túlzónak találja a bejelentett kilométerenkénti 120-150 millió forintos árat, mivel egy kerékpárút építésénél a közműkiváltások nem jelentősek, és nem igényel sokkal erősebb szerkezetet, „mint egy erős járda.”
Horváth Csaba kitért arra: Tarlós Istvánnak városvezetőként szólnia kellett volna arról, miért rúgta fel az együttműködést a fővárost 47 évig patkánymentesen tartó céggel és miért bízott meg „olyan haveri vállalkozást, amely háromszoros áron sem képes erre.”
Szerinte a főpolgármesternek arról is beszélnie kellene, miért nem épített meg az elmúlt kilenc évben 40 ezer P+R parkolót, és miért „nézte tétlenül” a főváros, hogy a 60 ezres befogadóképességű Puskás-stadion érdemi mennyiségű P+R parkoló nélkül épüljön meg.