Területfejlesztési törvény: Centralizált szabadság

  • Vas Gábor
  • 1999. november 7.

Belpol

Elfogadta a parlament a területfejlesztési törvény módosítását, így semmi akadálya, hogy a korábban csak tervezési-statisztikai régiókként létező virtuális szerveződések egy új közigazgatási egység alapjául szolgáljanak. Mindezzel csak az a probléma, hogy nálunk a régiók nem alulról építkező, kormányfüggetlen önkormányzatokként léteznek, hanem az állam kinyújtott karját jelentik.
Elfogadta a parlament a területfejlesztési törvény módosítását, így semmi akadálya, hogy a korábban csak tervezési-statisztikai régiókként létező virtuális szerveződések egy új közigazgatási egység alapjául szolgáljanak. Mindezzel csak az a probléma, hogy nálunk a régiók nem alulról építkező, kormányfüggetlen önkormányzatokként léteznek, hanem az állam kinyújtott karját jelentik.

A jelenleg meglévő tervezési-statisztikai régiók létrejöttüket csupán annak köszönhetik, hogy az Európai Unió a második szintű közigazgatási szintnek megfelelő egységeket támogatja anyagilag (az első, az úgynevezett NUTS1 az ország maga, míg a régió a NUTS2). Ám mivel a hazai megyék nem lennének versenyképesek az EU régióival szemben, amelyekben a lakosság létszáma 1,5-2 millió között van, 1998-ban kialakítottak hét régiót. Ezek egyenként három-három megyét foglalnak magukba Budapest és Pest megye kivételével, amely önálló régiót alkot.

Ezeréves megyék

A kialakított tervezési-statisztikai régiók megfeleltek az EU elvárásainak, lehetett velük pályázni fejlesztési forrásokra, ám önálló közigazgatási egységként eddig nem működtek. Az MSZP és az MDF már korábban jelezte, hogy felhasználná a régiókat egy új közigazgatási rendszer kialakításához, bár nem jelenlegi formájukban. Horváth Balázs MDF-es és Baráth Etele szocialista képviselő szerint ugyanis megérett a helyzet arra, hogy átfogó reformot indítsunk, eltüntessük a megyéket, és átalakítsuk a választási rendszert. Mindkét elképzelés arra épült, hogy a legkisebb közigazgatási egység a település, több település pedig egy kistérséget alkot. E kistérségek egyesülése hozza létre a régiót, amely immáron nem csupán fejlesztésről szól, de új önkormányzatként is működik. Horváth Balázs szerint e régiós gondolkodás előképének tekinthető a belügyminisztersége idején bevezetett köztársasági megbízott intézménye.

Hogy minderre lenne igény, azt mutatja például a Veszprém megyei falvak tömeges menekülése Győr-Sopron-Moson irányába: hiába a veszprémiek tiltakozása, a Dunántúli-középhegység északi oldala lassan eltünteti a térképről a hajdan oly patináns megyét. A társadalmi-gazdasági átalakulás nyomán ugyanis átalakultak a települések érdekviszonyai is, a gyakran erőltetett település- és megyeösszevonások pedig feszítő erőként hatnak: a korábbi döntések (még az állampárti időkben) gyakran figyelmen kívül hagyták a térségben lakók érdekeit.

A megyerendszer eltüntetése ugyanakkor nem csupán érzelmi okokból, az "ezeréves" magyar megye sérthetetlensége miatt nehézkes. A parlamenti képviselők többsége is a megyéhez kötődik, listán jutott mandátumhoz, ide köti tehát minden szál, nem érdeke, hogy saját lobbija ellen szavazzon. Pedig a választási reform kérdésében jól jönne, ha a megyei listák helyét átvennék a kistérségekre alapozott regionális listák. Ezzel megoldódna ugyanis a parlamenti létszámcsökkentés, ami - a szavak szintjén - minden pártnak stratégiai célja, és olcsóbbá válna a törvényhozás.

Múlnak a gyermekévek

A regionális gondolkodás ugyanakkor távol áll hazánk polgáraitól, mindenki a megyét veszi alapul. Ettől függetlenül a területfejlesztési törvény már 1998 márciusában előírta, hogy előbb-utóbb közigazgatási egységek jönnek létre a jelenlegi tervezési-statisztikai régiókból. Egy apró kis ügyet nem rendezett eddig a törvényalkotó, jelesül a régióközpontok elhelyezését. Ez nem is véletlen, ugyanis komoly viták vannak és lesznek abból, melyik város kapja a várhatóan hatalmas pénzekkel járó vezető szerepet egy-egy régión belül. Azon is folyik a harc, hogy melyik megye melyik régióba tartozzon. Az EU ugyanis elvben csak azon régiókat támogatja, amelyek megtermelt GDP-je nem éri el a közösségi átlag 75 százalékát. Olyan térség jelenleg nincs az országban, amely megütné ezt a szintet, ám az elmaradottabb térségek és a fejlettebb területek összeházasítása kapcsán nagy a félelem, hogy lemaradunk valamilyen uniós pénzről. Szabolcs megye például önálló régió szeretne lenni, mondván, így nagyobb összeghez juthat hozzá, ezt azonban eddig senki sem támogatta.

Fokozza még a probléma iránti érdektelenséget, hogy a régiós átalakítás nagyjából tízéves folyamat, nehéz tehát a közvélemény figyelmét ebbe az irányba terelni. A most beindított folyamatok viszont nehezen lesznek megváltoztathatók, mire konkrét problémává érnek: az új rendszerre adatbázisok, pénzalapok épülnek. A KSH például máris jelezte, hogy nem tudja elfogadni a kistérség alapú rendszert, mivel számításai megyékből indulnak ki, s ki kellene hajítani eddigi eredményeiket.

Ki merre lát?

A területfejlesztési törvény most elfogadott módosítása amellett, hogy a jelenlegi statisztikai-tervezési régiókból alakítja ki a közigazgatási egységeket, csökkentette a regionális szintű döntéshozó folyamatokban a kistérségek szerepét, háromban maximálva részvételüket a fejlesztési tanácsokban. Ezzel egy időben növekedett a központi kormányzat súlya ugyanezen testületekben. Mindezzel csak az a baj, hogy éppen az EU az, aki elvárja, hogy a régiók valódi önkormányzatok legyenek. A Fidesz a rossz nyelvek szerint azért törekszik a megyerendszer fenntartására, mert jelenleg a legtöbb megyében ő az úr. Minek hozna hát létre olyan rendszert, amely éppen e túlsúly ellen hat?

Abban is nagy igazság van, hogy a Fidesz régiószakértője, a Lockheed-botrány miatt a Miniszterelnöki Hivatal e témával foglalkozó államtitkári pozíciójából távozó Balsai István korábban éppen a kistérség alapú modellt forszírozta. Ezt követően váltott irányt, s tett hitet a megyéket alapul vevő régiók mellett.

Szép csöndben tehát centralizálják körülöttünk az országot, mi meg alig tudunk róla, mivel mindezt a regionalizmus gyakran érthetetlen érvrendszere, kis helyi vitái mögé rejtik. Mindez persze nem csak és kizárólag a jelenlegi kormány bűne, hiszen a jelenlegi szavazásnál a szocialisták sem mondtak nemet a Földművelési Minisztérium előterjesztésére, egyszerűen nem szavaztak.

Vas Gábor

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.