Titkolja az MNV, kinek adja bérbe az Erzsébet téri volt buszpályaudvar épületét

Belpol

Másodszorra sikerült kiválasztania a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnek (MNV), ki kapja bérbe határozatlan időre az Erzsébet téri buszpályaudvart. A 2016-ig itt működő Design Terminálon ebédelt gyakran Tiborcz István és Orbán Ráhel, feltűnt az étterem ügyvezetésében a miniszterelnök feleségének unokaöccse is. A teljes buszpályaudvar 2018 óta a kormány által igencsak kedvelt őrző-védő cég, a Valton Security tulajdonosainak felségterülete, ahol Fröccsteraszuk milliárdos árbevételt ér el. Az MNV nem árulja, kihez kerül a belvárosi aranybánya.

Több mint egy hónapja lejárt a határideje annak a nyílt pályázatnak, amit a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. Budapest szívében található Erzsébet téri egykori buszpályaudvar épületére és a hozzá kapcsolódó közterület bérbeadására írt ki. A főépület a nyilvánosság előtt Design Terminálként és étteremként kapott ismertséget. Jó ideje zárva áll a szomszédban nyüzsgő Fröccsterasz mellett az óriáskerék árnyékában.

Az áprilisban megjelent felhívás szerint május 5-én 14 óráig lehetett beadni a pályázatokat az összesen 2184 négyzetméternyi terület határozatlan idejű használatára. Az MNV honlapján cikkünk megjelenéséig sem közölte az Erzsébet tér 11.-re vonatkozó pályázat eredményét. Sem visszavonásáról, módosításáról, sem az értékelés határidejének meghosszabbításáról nem ad tájékoztatást. Annak ellenére, hogy birtokában van az információnak. Kiíróként vállalta, hogy az ajánlatokat az ajánlattételi határidő lejártától számított 30 napon belül elbírálja, megállapítja a pályázat eredményét, amelyet valamennyi pályázóval az elbírálást követő 8 napon belül írásban közöl.   

Az Erzsébet tér 11. számon meghirdetett két műemlék jellegű ingatlan Budapest belvárosában található: „Budapest – a Duna-partok, a Budai Várnegyed és az Andrássy út világörökségi helyszín védőövezetében” – olvasható a kiírásban. A műemlék jellegű buszpályaudvar 1386 négyzetméter, a közterület 2184 négyzetméter alapterületű. A bérbeadandó 2184 négyzetméter összesen 2156 négyzetméter hasznos területtel és 28 négyzetméter burkolt sétányfelülettel rendelkezik.

Az MNV bruttó 127 ezer forintot kért a pályázati anyagért, az ingatlanok minimális havi bérleti díját 14 millió 924 ezer forintban határozta meg.

Az MNV ennél többet nem is hozott nyilvánosságra az ingatlanok jellegéről, jelenlegi állapotáról, funkciójáról. A felhívásban megadott vázlatból kiderül, hogy a korábbi Design Terminálnak otthont adó volt buszpályaudvar főépülete mellett az egykori buszbeállók, csomagrakodók Fröccsterasz használta területét is meghirdette az MNV.

Az értékelésnél a pályázók rangsorát a megajánlott bérleti díj alapján határozták meg, ez 70 százalékban dönti el a versenyt, 30 százalékban a vállalt építési beruházások. A pályázók körét szűkítették azzal a 114 millió forintos beugróval, amit pályázati biztosítékként kellett befizetniük. Továbbá azzal, hogy vendéglátással és turizmussal foglalkozó nyereséges vállalkozásokra írták ki: „Turisztikai, vendéglátási, kulturális és kereskedelmi tevékenység üzleti célú folytatásában a kiírást megelőző legalább 3 naptári éven belül legalább két lezárt üzleti évben közreműködött, és abból legalább egy üzleti évben évi nettó 10 millió forint árbevétele volt.”

Tizenegy évvel ezelőtt nagy felhajtás volt az Erzsébet téren, amikor a Terminál étterem megnyitott a Fidesz-kormányzás csúcsidőszakában. A Bors korabeli beszámolója szerint az X-faktor-celeb Vastag Csaba, a fodrász Hajas László, a színész Bereczki Zoltán, a filmügyi kormánybiztos Andy Vajna, felesége, Palácsik Tímea, sőt a miniszterelnök lánya, Orbán Ráhel és férje, Tiborcz István is megjelent a fogadáson. „Az étterem konyhája másoknak is bejött. Nacsa Olivér szerelmével, a Barátok köztből ismert Pataki Szilviával jelent meg a partin, ahol egyetlen percre sem engedték el egymás kezét. Nacsáék mellett Varga Viktor és Cinthya Dictator is látványosan turbékolt az italok felett” – örvendezett a bulvárlap. A cikk azt is kikotyogta, hogy az ünneplők közül többen arról beszéltek, a vendéglő valójában Orbán Ráhelé vagy férjéé. Erről meg is kérdezte a miniszterelnök lányát, aki elmondta, szó nincs róla, ő egy másik étteremcsoportnak dolgozik, mindig érdeklődéssel fogadja az új helyeket, ezért kíváncsi volt, milyen lett a Terminál.

 
A volt Design Terminál
Fotó: A szerző felvétele
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.