Tízmilliárdnál is nagyobb hiánnyal indulhatnak neki a megyei jogú városok az évnek

  • narancs.hu
  • 2022. január 4.

Belpol

Csak a kompenzációban reménykednek.

Együttesen több tíz milliárd forinttal lesz szűkebb a huszonhárom megyei jogú város kasszája 2022-ben, mint tavaly volt - írja a Népszava.

A lapnak a Megyei Jogú Városok Szövetségénak (MJVSZ) elnöke, Kaposvár fideszes polgármestere, Szita Károly nyilatkozott, aki szintén elismerte a hiányt. Elmondta, hogy pontos számokat nehéz mondani, mert a települések nem azonos szempontrendszer alapján számolták ki a veszteségeket. Az azonban biztos, hogy  a megszokott iparűzési bevételeik feléhez ebben az évben sem jutnak hozzá (a kis és közepes vállalkozások ilyen jellegű befizetéseit a korábbi 2 százalék helyett továbbra is 1 százalékban maximalizálta az állam). Szita szerint ez amiatt előnyös, hogy a cégeknek megmarad a munkahelymegtartó-képességük, de az önkormányzatoknál ez az elvonás jelentős bevételkiesést okozott.

Mivel idén nőnek az energiaárak, és a garantált bérminimum és a minimálbér megemelkedett összegének járulékaival is számolni kell, a ezért jól látszik, hogy arányaiban is kevesebb összeggel gazdálkodhatnak a városok, mint 2021-ben.

A városok költségvetéséről a MJVSZ elnőke kedden tárgyal majd Banai Péterrel a Pénzügyminisztérium illetékes államtitkárával. Remélik, hogy az iparűzési adóbevételek csökkenése miatt idén is kapnak kompenzációt. (Bár a tavalyi kompenzáció sem volt egységes.) Emellett Szita reméli, hogy a minimálbér és a garantált bérminimum emelkedése miatti önkormányzati terheket és  a  az energia áremelkedése miatt megnövekedett kiadásokat is csökkentik.

A lap kérdésére több megyei jogú város elmondta, milliárdos hiánnyal vágnak neki 2022-nek. Miskolcon például úgy számolnak, hogy 3,2 milliárd forinttal csökkennek forrásaik az elvonások miatt, és majdnem ugyanennyivel nő a kiadásuk az emelkedő energiaárak következtében, azaz bb mint 6 milliárd forintos hiánnyal kezdik az évet. Emlékeztetnek arra is, hogy Veres Pál miskolci polgármester egy városi közgyűlésen azt mondta, a megszorítások, elvonások miatt keletkezett hiány csak a 25 ezer fő feletti városokban elérheti összesen a 150 milliárd forintot. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.