Több mint 1,5 millió forint jutalmat kapott tavaly a Klebelsberg Központ vezetője

Belpol

A Momentum politikusa Hajnal Gabriella fenyegető levele ellenére hozta nyilvánosságra az információt.  

1,7 millió forint – ennyi motivációs elismerést kapott a Klebelsberg Központ (KK) vezetője, Hajnal Gabriella a tavalyi év végén, az intézmény ezt a „saját költségvetésében keletkezett bérmegtakarítás” terhére fizette kineki.

Csütörtökön Hajnal Gabriella közleményben fenyegette meg jogi lépések kilátásba helyezésével Tóth Endre momentumos országgyűlési képviselőt, aki ennek ellenére péntek reggel nyilvánosságra hozta a KK első emberének jutalmazását a Facebookon. Az ellenzéki párt oktatáspolitikusa csütörtöktől folyamatosan osztja meg a nyilvánossággal azokat az adatokat, amelyek arról számolnak be, hogy – a tanárokkal ellentétben – a Klebelsberg Központ és a tankerületek vezetői mekkora jutalmakat vihettek haza tavaly karácsony előtt.  

Friss Facebook-bejegyzésében Tóth azt írta: „Az elnök asszony (Hajnal Gabriella - a szerk.) nagyon nem boldog, hogy ez most kiderül. Sőt, szerinte ezt nem is szabadna publikálni. Tegnap el is küldte a fenyegető közleményét, hátha visszariadok a megosztástól. De ez a húzás nem jött be.”  

A Momentum parlamenti képviselője szerint közérdekű adatokról van szó, így a nyilvánosság elől nem lehet eltakargatni. Majd arra emlékeztetett, hogy az elmúlt tíz hónapban szinte mindent megtett a KK és az ország területén működő hatvan tankerületi központ, hogy kamu indokokkal húzzák az időt.

Ahogy a Narancs.hu is többször megírta, a tankerületi központok álságos módon arra hivatkoztak, hogy az „adatkérés határidőben való megválaszolása veszélyezteti a veszélyhelyzettel összefüggő koordinációs és adminisztrációs feladataik ellátását.” Mindezt akkor, amikor nem volt online oktatás és érdemi járványügyi védőintézkedés sem.

Friss posztjában Tóth Endre hozzátette: senki nem kifogásolná az oktatásirányításban kiosztott jutalmakat, ha tisztességesen keresnének a pedagógusok, ha nem lenne óriási tanárhiány, ha nem a szülőknek kellene alapvető cikkeket megvásárolni az iskolába, ha lenne pedagógiai szabadsága a tanároknak és ha javulnának a magyar diákok PISA teszteredményei. Ám erről szó sincs.

„A legszebb az egészben, hogy nem is Hajnal Gabriella kapta a legmagasabb jutalmat. Nála jóval magasabb összegek is hullottak tankerületi igazgatók pénztárcáiba. Na de erről majd vasárnap bővebben” – fejezi be pénteki posztját Tóth Endre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.