Tönkreteheti a dunai látképet a Vácra tervezett Duna-híd

Belpol

A Dunakanyar főváros felé eső részének két oldalát összekötni hivatott híd a váci belváros felé terelné a forgalmat, vagy a több oktatási intézménynek is helyet adó Iskolaváros nevű városrész felé. Az önkormányzat tiltakozik az elképzelések ellen, de még nem dőlt el semmi, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő több tervet is vizsgál. Mit ad Isten, a gödi Samsung SDI gyár ebbe a kérdésbe is "bekavart". 

„A napokban különböző médiafelületeken megjelent: előzetes tervek készültek állami megrendelésre a váci Duna-híd helyének meghatározására. Vác Város Önkormányzatának határozott álláspontja szerint az elképzelések a tervekben szereplő módon történő megvalósítása durva beavatkozás lenne városunk épített környezetébe, jelentős mértékben rontaná a váci emberek komfortérzetét és mindennapos életvitelét. Így a városvezetés elutasítja ezen elképzeléseket és mindent megtesz azok módosítása érdekében” – írta közleményében Vác Város Önkormányzata még március végén. 

A váci Duna-híd megépítése már 2018-ban felmerült. Az Infostart akkor arról írt, hogy a híd igénye szinte magától értetődő, ugyanis a Szentendrei-sziget másik oldalán, Tahinál létesült már egy, viszont Vácnál csak komppal lehet átkelni. Ez ma sincs másképp. A leendő híd Vácot kötné össze Tahitótfaluval, így a Dunakanyar e részének két partját, e mellett kijáratot biztosítana a Szentendrei-szigetről Pest északi agglomerációja, illetve a Dunakanyarnak a folyó bal partján fekvő települései felé. Az akkor elfogadott tanulmánytervben még az szerepelt, hogy a tizenöt méter széles híd Váctól délre ívelne át a Dunán; a nyomvonal Vác déli csomópontjától indulna ki, a rávezető szakasz az autópályává bővülő 2-es főút Vác és Sződliget között létesülő új csomópontjánál kezdődne. 

A 2018-as tervekhez képest csak 2021 áprilisában jelent meg a Duna-híd előkészítése érdekében közzétett ajánlati felhívás az uniós közbeszerzések honlapján. A Magyar Építők októberben számolt be róla, hogy a Nemzeti Infrastruktúra fejlesztő Zrt. (NIF) égisze alatt zajlik a beruházás, a nyertes tervezők pedig az UNITEF'83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt., illetve a Roden Mérnöki Iroda Kft. E cégek készítik el a döntéselőkészítő tanulmányt, a tanulmánytervezést, valamint a környezeti hatástanulmányt. 

Az önkormányzat mostani közleményében azt írta, hogy az előző év végén történt egyeztetés a híd megépítéséről, aminek „emlékeztető” dokumentumát több, mint két hónap múltán küldték el a városnak. „A városvezetés és a szakemberek megdöbbenve látták, hogy a két bemutatott alternatíva teljes mértékben figyelmen kívül hagyja mind az itt élők érdekeit, mind városunk épített környezetét.

Ugyanakkor a természet- és környezetvédelmi, továbbá a közlekedési szempontokból is ellentétes az eddig ismert tervekkel. Így ellentétes a Helyi Építési Szabályzattal, továbbá a város Integrált Településfejlesztési Stratégiájával is” 

– fogalmaz közleményében az önkormányzat. 

Ugyanis a megkapott tervek egyike a Ferences templom vonalában, a Vár előtti területen jelez egy lehajtót, hogy a forgalmat a József Attila sétányon a nemzetközi kerékpárút mellett, a Liget északi részénél átvezetve a Gombás-patakon átívelő Kőszentes hídhoz irányítsa. „Ahhoz a barokk műemlékhez, melynek áteresztő képessége miatt már ma is hatalmas torlódások vannak a 2-es út Vác déli bevezető szakaszán” – írta az önkormányzat. (A felsorolt nevezetességek a váci belváros déli részén találhatók - a szerk.)

A másik elképzelés a Szentendrei-szigetről az Iskolavárosba irányítaná a forgalmat, amely aztán vagy a sportcsarnok és a „Vác Pláza” között, vagy a Bernáth Kálmán református középiskola és a Váci Madách Imre Gimnázium mellé tervezett úton érkezne meg a Balassagyarmati útra. (Ez Vác északi, Kisvác elnevezésű városrésze - a szerk.) „Ez megengedhetetlen környezeti terhelést róna az ott tanuló sokszáz fiatal, valamint a velük foglalkozók számára” – szögezte le a városvezetés. 

Ugyan a pontos terveket és nyomvolakat nem ismerjük, de az önkormányzat közleménye alapján bejelöltük, hogy mely városrészeket terhelhetné a forgalom, ha az egyik vagy a másik alternatíva valósulna meg. 

 
Az Iskolaváros (pirossal) és a váci belváros (sárgával) érintett részei
Forrás: Google Earth

„Önkormányzatunk ezúton is biztosítja városunk lakosságát, hogy ezen és minden további, a váci emberek életére erősen negatív hatással bíró kormányzati elképzelés ellen a leghatározottabban fel fog lépni. Nem engedjük, hogy érdekeinkkel szemben, egészségünk, nyugalmunk és gyermekeink élete ellen valósítsanak meg átgondolatlan terveket” – fogalmazott Vác Város Önkormányzata közleményében. 

Közlekedési katasztrófa

A önkormányzat lapunknak elküldött tájékoztatása szerint a „déli alternatíva” a Duna-korzó mellett tönkretenné a város védett dunai látképét, továbbá a várható napi sokezres gépjárműszám durván megterhelné Vác déli városrészeit, Burgundiát és Alsóvárost, és a Kőszentes híd „szűk áteresztő kapacitása miatt még nagyobb dugókat eredményezne a most is rendre feltorlódó 2-es úton”.  A város északi részére, az Iskolavárosba gondolt hídkapcsolat pedig a forgalom por-, zaj- és egyéb terhelését az ezernyi diákot kiszolgáló városrészbe irányítaná. 

A tájékoztatás szerint a nyomvonalvezetések nem felelnek meg sem a helyi, sem az agglomoreciós, sem az országos településrendezési jogszabályokban meghatározott nyomvonalnak. „Ahhoz, hogy a bemutatott tervezett nyomvonalak egyike megvalósítható legyen, egyrészt az országos jogszabályokban rögzített nyomvonalat kell módosítani, másrészt az önkormányzat képviselő-testületének kell a támogató döntése” – írta az önkormányzat, ami azt jelenti, hogy a városvezetésnek van beleszólása a híd megvalósításának részleteibe. 

Szabadid? - Ker?kp?ros t?r?z?k a v?ci Duna-parton

 
Kerékpárral túrázó turisták sora halad a váci Duna-part kijelölt bicikliútján egy tavaszi hétvége délelőttjén
Fotó: Jászai Csaba / MTVA/Bizományosi

Mit szól ehhez Tahitótfalu? 

Megkerestük Tahitótfalu polgármesterét, Sajtos Sándort, mi az álláspontja a beérkezett tervekkel kapcsolatban. Mint válaszlevelében írta, a témában decemberben egy NIF által szervezett online videós egyeztetésen vett részt, melyről jegyzőkönyv készült, ebből küldött el részleteket. 

Eszerint „jelen tervfázisban az önkormányzatoknak még nem szükséges végleges döntést hozniuk a vizsgált változatokkal kapcsolatban. Az önkormányzati egyeztetések célja, hogy feltárja azon helyi fejlesztési-beépítési terveket, amelyek a tervezett út nyomvonalát befolyásolhatják, és a nyomvonalváltozatokkal kapcsolatos előzetes önkormányzati álláspontok rögzítésre kerüljenek a Döntéselőkészítő Tanulmányban”. Ebből arra lehet következtetni, hogy a tervezés még kezdetleges fázisban tart. 

A polgármester tájékoztatása szerint a tervezők két nyomvonalat mutattak be. Sajtos Sándor azt írta, hogy az északi nyomvonal, amely Tahitótfalu közigazgatási határának (megközelítőleg) északi nyomvonalát követi, nem érint belterületet.

A másik tervezett nyomvonal Tahitótfalu nyugati szakaszán futna be település határába a váci rév felé vezető út magasságába (hűtőház, református temető melletti adótorony, Tildy hidfő tótfalui szakasza, párhuzamosan a megépített önkormányzati gáttal), majd haladna tovább. A Tildy Zoltán híd fogadná be a forgalmat és csatlakozna be a 11-es számú főútba. Ez azt jelentené, hogy Tahi településrész további kiszámíthatatlan terhelést kapna. 

A képviselő-testület az előzetes véleménye szerint az északi nyomvonalon történő változatot tartja további vizsgálatra alkalmasnak. A pontos nyomvonalat nem ismerjük, de megpróbáltuk szemléltetni, hogy a település melyik része kapná a terhelést, ha az a verzió valósulna meg, amit a városvezetés ellenez. 

 
Tahitótfalu azon része, amit túlzott terhelés alá kerülhetne. A felvételen látható Tildy Zoltán híd köti össze a települést a 11-es úttal
Forrás: Google Earth

Már megint az a fránya Samsung...

A tájékoztatás szerint a korábbi tervek Sződliget és Vác közé helyezték a leendő új hidat. Ezt erősítendő, a gyorsforgalmi 2/A bővítési terveiben Sződligettől északra is épült volna egy lehajtó, amely bekötő útként vezetett volna az említett két település között létrehozandó hídkapcsolathoz. Ez a bekötőút kikerült a bővítés műszaki tartalmából, nem épült meg, ellentétben a hasonló, Göd és Dunakeszi közöttivel, amely a Samsung SDI gyár kiszolgálását hivatott megoldani.

Magyarán a gödi beruházás bekavarhatott a térség hídépítéssel kapcsolatos elképzelésekbe, ami szerepet játszhat abban, hogy miért merültek fel a mostani előnytelen alternatívák. (A bődületes méretű fejlesztéssel kapcsolatban megannyi cikket írt már a Narancs.hu, melyeket ide kattintva olvashatnak el.)

Kíváncsiak voltunk arra is, miért csúszik ennyit a beruházás az önkormányzat szerint. „Mivel a Vác környékére gondolt Duna-híd rendre a választási kampányban kerül elő ígéretként, a beruházás tervezése/megvalósítása eddig mindig lekerült választások között a napirendről” – írta válaszlevelében az önkormányzat. 

Több változat

Megkerestük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t, hogy a felmerülő aggályokkal kapcsolatban kérdezzük a véleményét. A cég megkeresésünkre azt írta, „a NIF Zrt. beruházói feladatait az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) feladatmeghatározása alapján végzi. Az ITM a NIF Zrt.-t 2021 februárjában bízta meg a tanulmányterv és a környezeti hatástanulmány elkészítésével. A nyílt közbeszerzési eljárást követően 2021 szeptemberében kezdődött meg a tervezési munka a környezeti és természeti adottságok felmérésével.

A tanulmány tervi vizsgálatok során Vác városának két változattal van érintettsége, viszont a vizsgálat során ennél jelentősen több változatot vizsgálunk.

A vizsgálatok során eddig is, és ezt követően egyeztetésekre kerül sor az érintett önkormányzatokkal”. A tájékoztatás szerint tehát az említett két terven túl vannak továbbiak is a kalapban. Ez alapvetően jó hír, hiszen így elképzelhető, hogy nem rondítana bele az új híd a magyarországi Duna-szakasz egyik legszebb folyóparti-városi panorámájába, a váci belvároséba. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.