Tönkreteheti a dunai látképet a Vácra tervezett Duna-híd

Belpol

A Dunakanyar főváros felé eső részének két oldalát összekötni hivatott híd a váci belváros felé terelné a forgalmat, vagy a több oktatási intézménynek is helyet adó Iskolaváros nevű városrész felé. Az önkormányzat tiltakozik az elképzelések ellen, de még nem dőlt el semmi, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő több tervet is vizsgál. Mit ad Isten, a gödi Samsung SDI gyár ebbe a kérdésbe is "bekavart". 

„A napokban különböző médiafelületeken megjelent: előzetes tervek készültek állami megrendelésre a váci Duna-híd helyének meghatározására. Vác Város Önkormányzatának határozott álláspontja szerint az elképzelések a tervekben szereplő módon történő megvalósítása durva beavatkozás lenne városunk épített környezetébe, jelentős mértékben rontaná a váci emberek komfortérzetét és mindennapos életvitelét. Így a városvezetés elutasítja ezen elképzeléseket és mindent megtesz azok módosítása érdekében” – írta közleményében Vác Város Önkormányzata még március végén. 

A váci Duna-híd megépítése már 2018-ban felmerült. Az Infostart akkor arról írt, hogy a híd igénye szinte magától értetődő, ugyanis a Szentendrei-sziget másik oldalán, Tahinál létesült már egy, viszont Vácnál csak komppal lehet átkelni. Ez ma sincs másképp. A leendő híd Vácot kötné össze Tahitótfaluval, így a Dunakanyar e részének két partját, e mellett kijáratot biztosítana a Szentendrei-szigetről Pest északi agglomerációja, illetve a Dunakanyarnak a folyó bal partján fekvő települései felé. Az akkor elfogadott tanulmánytervben még az szerepelt, hogy a tizenöt méter széles híd Váctól délre ívelne át a Dunán; a nyomvonal Vác déli csomópontjától indulna ki, a rávezető szakasz az autópályává bővülő 2-es főút Vác és Sződliget között létesülő új csomópontjánál kezdődne. 

A 2018-as tervekhez képest csak 2021 áprilisában jelent meg a Duna-híd előkészítése érdekében közzétett ajánlati felhívás az uniós közbeszerzések honlapján. A Magyar Építők októberben számolt be róla, hogy a Nemzeti Infrastruktúra fejlesztő Zrt. (NIF) égisze alatt zajlik a beruházás, a nyertes tervezők pedig az UNITEF'83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt., illetve a Roden Mérnöki Iroda Kft. E cégek készítik el a döntéselőkészítő tanulmányt, a tanulmánytervezést, valamint a környezeti hatástanulmányt. 

Az önkormányzat mostani közleményében azt írta, hogy az előző év végén történt egyeztetés a híd megépítéséről, aminek „emlékeztető” dokumentumát több, mint két hónap múltán küldték el a városnak. „A városvezetés és a szakemberek megdöbbenve látták, hogy a két bemutatott alternatíva teljes mértékben figyelmen kívül hagyja mind az itt élők érdekeit, mind városunk épített környezetét.

Ugyanakkor a természet- és környezetvédelmi, továbbá a közlekedési szempontokból is ellentétes az eddig ismert tervekkel. Így ellentétes a Helyi Építési Szabályzattal, továbbá a város Integrált Településfejlesztési Stratégiájával is” 

– fogalmaz közleményében az önkormányzat. 

Ugyanis a megkapott tervek egyike a Ferences templom vonalában, a Vár előtti területen jelez egy lehajtót, hogy a forgalmat a József Attila sétányon a nemzetközi kerékpárút mellett, a Liget északi részénél átvezetve a Gombás-patakon átívelő Kőszentes hídhoz irányítsa. „Ahhoz a barokk műemlékhez, melynek áteresztő képessége miatt már ma is hatalmas torlódások vannak a 2-es út Vác déli bevezető szakaszán” – írta az önkormányzat. (A felsorolt nevezetességek a váci belváros déli részén találhatók - a szerk.)

A másik elképzelés a Szentendrei-szigetről az Iskolavárosba irányítaná a forgalmat, amely aztán vagy a sportcsarnok és a „Vác Pláza” között, vagy a Bernáth Kálmán református középiskola és a Váci Madách Imre Gimnázium mellé tervezett úton érkezne meg a Balassagyarmati útra. (Ez Vác északi, Kisvác elnevezésű városrésze - a szerk.) „Ez megengedhetetlen környezeti terhelést róna az ott tanuló sokszáz fiatal, valamint a velük foglalkozók számára” – szögezte le a városvezetés. 

Ugyan a pontos terveket és nyomvolakat nem ismerjük, de az önkormányzat közleménye alapján bejelöltük, hogy mely városrészeket terhelhetné a forgalom, ha az egyik vagy a másik alternatíva valósulna meg. 

 
Az Iskolaváros (pirossal) és a váci belváros (sárgával) érintett részei
Forrás: Google Earth

„Önkormányzatunk ezúton is biztosítja városunk lakosságát, hogy ezen és minden további, a váci emberek életére erősen negatív hatással bíró kormányzati elképzelés ellen a leghatározottabban fel fog lépni. Nem engedjük, hogy érdekeinkkel szemben, egészségünk, nyugalmunk és gyermekeink élete ellen valósítsanak meg átgondolatlan terveket” – fogalmazott Vác Város Önkormányzata közleményében. 

Közlekedési katasztrófa

A önkormányzat lapunknak elküldött tájékoztatása szerint a „déli alternatíva” a Duna-korzó mellett tönkretenné a város védett dunai látképét, továbbá a várható napi sokezres gépjárműszám durván megterhelné Vác déli városrészeit, Burgundiát és Alsóvárost, és a Kőszentes híd „szűk áteresztő kapacitása miatt még nagyobb dugókat eredményezne a most is rendre feltorlódó 2-es úton”.  A város északi részére, az Iskolavárosba gondolt hídkapcsolat pedig a forgalom por-, zaj- és egyéb terhelését az ezernyi diákot kiszolgáló városrészbe irányítaná. 

A tájékoztatás szerint a nyomvonalvezetések nem felelnek meg sem a helyi, sem az agglomoreciós, sem az országos településrendezési jogszabályokban meghatározott nyomvonalnak. „Ahhoz, hogy a bemutatott tervezett nyomvonalak egyike megvalósítható legyen, egyrészt az országos jogszabályokban rögzített nyomvonalat kell módosítani, másrészt az önkormányzat képviselő-testületének kell a támogató döntése” – írta az önkormányzat, ami azt jelenti, hogy a városvezetésnek van beleszólása a híd megvalósításának részleteibe. 

Szabadid? - Ker?kp?ros t?r?z?k a v?ci Duna-parton

 
Kerékpárral túrázó turisták sora halad a váci Duna-part kijelölt bicikliútján egy tavaszi hétvége délelőttjén
Fotó: Jászai Csaba / MTVA/Bizományosi

Mit szól ehhez Tahitótfalu? 

Megkerestük Tahitótfalu polgármesterét, Sajtos Sándort, mi az álláspontja a beérkezett tervekkel kapcsolatban. Mint válaszlevelében írta, a témában decemberben egy NIF által szervezett online videós egyeztetésen vett részt, melyről jegyzőkönyv készült, ebből küldött el részleteket. 

Eszerint „jelen tervfázisban az önkormányzatoknak még nem szükséges végleges döntést hozniuk a vizsgált változatokkal kapcsolatban. Az önkormányzati egyeztetések célja, hogy feltárja azon helyi fejlesztési-beépítési terveket, amelyek a tervezett út nyomvonalát befolyásolhatják, és a nyomvonalváltozatokkal kapcsolatos előzetes önkormányzati álláspontok rögzítésre kerüljenek a Döntéselőkészítő Tanulmányban”. Ebből arra lehet következtetni, hogy a tervezés még kezdetleges fázisban tart. 

A polgármester tájékoztatása szerint a tervezők két nyomvonalat mutattak be. Sajtos Sándor azt írta, hogy az északi nyomvonal, amely Tahitótfalu közigazgatási határának (megközelítőleg) északi nyomvonalát követi, nem érint belterületet.

A másik tervezett nyomvonal Tahitótfalu nyugati szakaszán futna be település határába a váci rév felé vezető út magasságába (hűtőház, református temető melletti adótorony, Tildy hidfő tótfalui szakasza, párhuzamosan a megépített önkormányzati gáttal), majd haladna tovább. A Tildy Zoltán híd fogadná be a forgalmat és csatlakozna be a 11-es számú főútba. Ez azt jelentené, hogy Tahi településrész további kiszámíthatatlan terhelést kapna. 

A képviselő-testület az előzetes véleménye szerint az északi nyomvonalon történő változatot tartja további vizsgálatra alkalmasnak. A pontos nyomvonalat nem ismerjük, de megpróbáltuk szemléltetni, hogy a település melyik része kapná a terhelést, ha az a verzió valósulna meg, amit a városvezetés ellenez. 

 
Tahitótfalu azon része, amit túlzott terhelés alá kerülhetne. A felvételen látható Tildy Zoltán híd köti össze a települést a 11-es úttal
Forrás: Google Earth

Már megint az a fránya Samsung...

A tájékoztatás szerint a korábbi tervek Sződliget és Vác közé helyezték a leendő új hidat. Ezt erősítendő, a gyorsforgalmi 2/A bővítési terveiben Sződligettől északra is épült volna egy lehajtó, amely bekötő útként vezetett volna az említett két település között létrehozandó hídkapcsolathoz. Ez a bekötőút kikerült a bővítés műszaki tartalmából, nem épült meg, ellentétben a hasonló, Göd és Dunakeszi közöttivel, amely a Samsung SDI gyár kiszolgálását hivatott megoldani.

Magyarán a gödi beruházás bekavarhatott a térség hídépítéssel kapcsolatos elképzelésekbe, ami szerepet játszhat abban, hogy miért merültek fel a mostani előnytelen alternatívák. (A bődületes méretű fejlesztéssel kapcsolatban megannyi cikket írt már a Narancs.hu, melyeket ide kattintva olvashatnak el.)

Kíváncsiak voltunk arra is, miért csúszik ennyit a beruházás az önkormányzat szerint. „Mivel a Vác környékére gondolt Duna-híd rendre a választási kampányban kerül elő ígéretként, a beruházás tervezése/megvalósítása eddig mindig lekerült választások között a napirendről” – írta válaszlevelében az önkormányzat. 

Több változat

Megkerestük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t, hogy a felmerülő aggályokkal kapcsolatban kérdezzük a véleményét. A cég megkeresésünkre azt írta, „a NIF Zrt. beruházói feladatait az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) feladatmeghatározása alapján végzi. Az ITM a NIF Zrt.-t 2021 februárjában bízta meg a tanulmányterv és a környezeti hatástanulmány elkészítésével. A nyílt közbeszerzési eljárást követően 2021 szeptemberében kezdődött meg a tervezési munka a környezeti és természeti adottságok felmérésével.

A tanulmány tervi vizsgálatok során Vác városának két változattal van érintettsége, viszont a vizsgálat során ennél jelentősen több változatot vizsgálunk.

A vizsgálatok során eddig is, és ezt követően egyeztetésekre kerül sor az érintett önkormányzatokkal”. A tájékoztatás szerint tehát az említett két terven túl vannak továbbiak is a kalapban. Ez alapvetően jó hír, hiszen így elképzelhető, hogy nem rondítana bele az új híd a magyarországi Duna-szakasz egyik legszebb folyóparti-városi panorámájába, a váci belvároséba. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A Pest megyei nagy pénzrablás története

Mintegy négy éve jött létre az ország első különleges gazdasági övezete Gödön a Samsung-adóbevételek elvonására. A pénzből helyi fideszes szervezetek gazdagodtak, de most, hogy a Fidesz elvesztette többségét a forrásokról döntő Pest megyei közgyűlésben, megszüntethetik az övezetet, a pénz pedig visszakerülhet a most már fideszes vezetésű Gödhöz.