Totálisan leuralni a tanárokat, a tananyagot - ezt csinálta az Orbán-kormány a közoktatással

Belpol

Köznevelési törvény, KLIK, tankerületek, új NAT, iskolaőrök. Bemutatjuk, hogy formálta a maga képére a közoktatást a Fidesz és a KDNP.

2011. december 20-án, hajnali fél háromkor fogadta el az Országgyűlés a nemzeti köznevelési törvényt, sürgősségi eljárásban. Az Orbán-kormány már előtte is tett a közoktatást érintő lépéseket. Bevezették például, hogy már a második osztály befejezésétől lehessen buktatni. Míg a korábbi szabályozás szerint alsós tanulóval csak a szülő kérésére vagy beleegyezésével lehetett évet ismételtetni, a 2010-2011-es tanévtől már anélkül is. „Az osztályozás eltörlése elmosta a kontúrokat, és a könnyebb ellenállás irányába vitte a gyerekek munkáját és mindennapi életét” – mondta Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár, aki egyúttal abban reménykedett, hogy ez a változtatás erősíti a kisdiákok felelősségérzetét. A buktatás lehetőségéről szóval pedig úgy foglalt állást, hogy azzal „a munkavégzésre való nevelést kívánjuk szolgálni”.

A kormány már 2010-ben gátat akart vetni a genderideológia óvodákba történő beszivárgásának. Ezért akkor augusztusban módosították az óvodai nevelés alapprogramjáról szóló 2009. novemberi kormányrendeletet, kihajítva belőle egy félmondatot, amivel szerintük – miként azt Hoffmann Rózsa megfogalmazta – „az úgynevezett genderideológia alapjait vetették volna meg, mely az egyenlőség jegyében értelmetlennek tartja a nemek megkülönböztetését”.

A köznevelési törvényre visszakanyarodva: nem véletlen, hogy elnevezése közoktatási helyett köznevelési lett. Ezt azzal indokolták, hogy az iskola (és az óvoda, ahova 2015 óta kötelező már hároméves korukban beíratni a gyerekeket), nem csupán tanít, hanem – ez a hangsúlyosabb, sőt a lényege – nevel.

Ennek szellemében például bekerült a tanrendbe (immár nem fakultatívan, de választható helyette etika) a hit- és erkölcstan. Ami a KDNP rögeszméje és politikájának egyik attribútuma. Ugyancsak beszuszakolták – felmenő rendszerben, az első, ötödik, kilencedik osztálytól – a heti öt órában tartandó testnevelést. Osztolykán Ágnes, a parlamenti szakbizottság korabeli LMP-s tagja mesélte annak idején: „A KDNP-sek beadtak egy módosító indítványt, hogy néptáncoktatással lehessen a tornaórákat kiváltani. Soha nem fogom elfelejteni, Pokorni Zoltán megkérdezte ezen a bizottsági ülésen a maga rezzenéstelen arckifejezésével, hogy a féktelen pogó beleszámít-e. Utána kicsit finomítva azt kérdeztük, hogy ha valaki mondjuk flamencózni akar, az nem váltja-e ki a néptáncot. Halál komolyan elgondolkodtak, majd azt felelték, hogy nem.”

Már a jogszabály előkészítésekor egyértelművé tették: az állam magához vonja az önkormányzati iskolák fenntartói jogát. Ugyancsak kilátásba helyezték új, az oktatási tevékenységet szigorú keretekbe záró Nemzeti Alaptanterv (NAT) kialakítását. A Magyar Pedagógai Társaság (MPT) elnökségének 2011. október 24-i állásfoglalása is kitért erre: „A köznevelési rendszer szabályozását szolgáló kodifikált szövegből – figyelembe véve a koncepció szövegét és az Oktatási Államtitkárság értelmezéseit is – egy ideológiailag túlfűtött, erőteljesen centralizált és uniformizált, szigorú alárendeltségi viszonyban strukturálódó nevelési-oktatási intézményrendszer képe rajzolódik ki, olyan intézményrendszer, olyan, alapvetően a bizalmatlanságra épülő működési szabályokkal, amely erőteljesen emlékeztet a történelem színpadáról letűnt korok tekintélyelvű világára.” Az MPT alaposan megsorozta a törvénytervezetet. Többek közt ekképpen: „Az intézmények államosítása, az »új értékalapú« NAT és az előíró kerettantervek rendszere, a kötelező tantervi követelmények érvényesítését központilag szűkített választékkal »segítő« tankönyvek bevezetése, az oktatásszervezésre vonatkozó kötelező rendelkezések, a tanfelügyeleti rendszer újraépítése, a vezetői megbízások központosítása, az intézmények szakmai önállóságát megteremtő és biztosító pedagógiai programok kiüresedése, az intézmények működési szabályainak központi meghatározása, az iskolahasználó partnerek jogosultságainak korlátozása, a kötelességek és jogok gyakorlásának - így, ebben a sorrendben való - összekapcsolása, a pedagógiai-szakmai szolgáltatások igénybevételének korlátozása, a lényeges működési szabályok törvényen kívüli, rendeleti szabályozása és más szabályozási elemek mind azt a célt szolgálják, hogy a XXI. századi abszolutizmus állama egy XVIII-XIX. századi pedagógiai koncepcióra építve, az e koncepciónak megfelelő szervezeti rendben, egy szakmai autonómiájától megfosztott pedagógus közvetítésével mondja meg polgárainak, nekik mi a jó.”

A nemzeti köznevelési törvény 2012. szeptember 1-jén lépett hatályba, leglényeges rendelkezései – továbbá az azokból fakadó egyéb jogszabályok – fokozatosan kezdtek érvényesülni. NagyjábóI 2013-ra állt össze. Addigra megalakult a Klebesberg Iskolafenntartó Központ (közkeletű becenevén: KLIK), megszerveződtek a tankerületek. A KLIK lett az állami iskolák fenntartója, irányítója, az azokban dolgozó pedagógusok munkáltatója. 

2017-től kevesebb maradt belőlük, de bővültek a jogosultságaik. Például a hozzájuk tartozó iskolák pedagógusainak immár nem a KLIK, hanem az adott tankerületi központ a munkáltatójuk. Az átszervezés során a KLIK-ből egyébként is KK, azaz Klebesberg Központ lett, középirányító szerv, ami felügyeli a tankerületek tevékenységét.

Akárhogyan is variálgatták, egyre nyilvánvalóbbá vált ennek az oktatásirányítási rendszernek a sarkalatos célja:

a tanítás és tanulás folyamatának, a pedagógus tevékenységének totális felügyelete, illetve a tananyag tartalmának eltérést csak névleg engedő meghatározása.

Aminek elengedhetetlen eszköze a Nemzeti Alaptanterv. E helyütt nem részleteznénk, legyen elég annyi, a tanár, a tanító önállóságának mintegy tíz százalék tere maradt meg. Frontálisan beleállni a kötelezőbe, elmondani és számon kérni szépen – ez az, ami alaposan megfelel a NER ideológiájának és gyakorlatának.

2020-tól álltak szolgálatba az iskolaőrök. A törvény a közfeladatot ellátó személyeknek kijáró védelemben részesíti őket.

Mindeközben az akkori problémák fennállnak, az irányítási, felügyeleti intézményrendszer, a már a hatályba lépése előtt eliminált életpályamodell (aminek fix kiindulópontja még mindig a 2013. évi minimálbér), a NAT, a folyamatosan romló PISA-eredmények, a korszerű oktatás és – sok helyütt – a felszerelések hiánya. A most regnáló kormány tizenkét éve alatt felnövekedett egy diáknemzedék, amelyik a NER alatt járta ki az iskoláit. Az utánuk jövők nagy része is minimum az általánost.

A területért felelős miniszterek az oktatásirányításban alapvetően jelentéktelen szerepet vittek. Az államtitkárok is. Hoffmann Rózsát kivéve. Ő éppenséggel hozott, csak nem túl progresszív helyről: a KDNP-től. A párt 2009-es, Iskola – erkölcs – tudás elnevezésű dokumentumában egyebek mellett ez szerepelt: "A rendszerváltoztatást követően a tradíciókkal szemben megjelent, majd megerősödött az az oktatásirányítási filozófia, amely szolgáltatásnak tekinti az iskolai működést, és a humán szférától idegen közgazdasági, minőségirányítási, mérési-értékelési-elszámoltatási mechanizmusokat érvényesít és kényszerít rá. E felfogás szerint mindig a szolgáltatást igénybe vevőknek (a gyereknek és a szülőnek, illetőleg a fogyasztói társadalmat megtestesítő multinacionális cégeknek) van igazuk, minden tevékenységet az ő elvárásaikhoz kell igazítani, a partneri elégedettséget mindenáron megszolgálni, engedve a könnyebb ellenállásnak, az igénytelenségnek. Ilyen kártevést tapasztalhattunk meg az utóbbi évek oktatásirányításában. A fogyasztók (a választók) kegyeit kereső, gyakran szakmailag hibás intézkedések sorozatát szenvedték el az iskolák.” 

Hiller István egykori oktatási és kulturális miniszter 2013 decemberében a 168 Órának adott interjújában többek közt ezt mondta: „Van egy gondolkodási mód, amelynek középpontjában a gyermek mindenek feletti érdeke áll, és vannak, akik csak egy, az ország egészét behálózó struktúrát látnak, amelyen keresztül szervezetten lehet eljutni a legkisebbekhez. Ez a hatalom számára komoly lehetőség.  »A gyermek mindenekfelett álló érdeke van az oktatás középpontjában« - közoktatási törvényünkben kormányokon keresztül ez volt az első számú állítás. 2011 novemberében ezt a mondatot a nemzetinek nevezett új köznevelési törvény alkotója kivette. Nem összebeszélve, ketten adtunk be módosítót, Pokorni és én, hogy írjuk vissza. Az enyémet már bizottsági szinten kivágták, az övét talán a plenáris ülésen. Pedig itt a lényeg: a középpontban a gyerek van, nem az iskolaépület, nem a gazdasági osztály és nem a kazán. Ez a különbség.”

(Címlapképünk illusztráció)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.