Totálisan leuralni a tanárokat, a tananyagot - ezt csinálta az Orbán-kormány a közoktatással

Belpol

Köznevelési törvény, KLIK, tankerületek, új NAT, iskolaőrök. Bemutatjuk, hogy formálta a maga képére a közoktatást a Fidesz és a KDNP.

2011. december 20-án, hajnali fél háromkor fogadta el az Országgyűlés a nemzeti köznevelési törvényt, sürgősségi eljárásban. Az Orbán-kormány már előtte is tett a közoktatást érintő lépéseket. Bevezették például, hogy már a második osztály befejezésétől lehessen buktatni. Míg a korábbi szabályozás szerint alsós tanulóval csak a szülő kérésére vagy beleegyezésével lehetett évet ismételtetni, a 2010-2011-es tanévtől már anélkül is. „Az osztályozás eltörlése elmosta a kontúrokat, és a könnyebb ellenállás irányába vitte a gyerekek munkáját és mindennapi életét” – mondta Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár, aki egyúttal abban reménykedett, hogy ez a változtatás erősíti a kisdiákok felelősségérzetét. A buktatás lehetőségéről szóval pedig úgy foglalt állást, hogy azzal „a munkavégzésre való nevelést kívánjuk szolgálni”.

A kormány már 2010-ben gátat akart vetni a genderideológia óvodákba történő beszivárgásának. Ezért akkor augusztusban módosították az óvodai nevelés alapprogramjáról szóló 2009. novemberi kormányrendeletet, kihajítva belőle egy félmondatot, amivel szerintük – miként azt Hoffmann Rózsa megfogalmazta – „az úgynevezett genderideológia alapjait vetették volna meg, mely az egyenlőség jegyében értelmetlennek tartja a nemek megkülönböztetését”.

A köznevelési törvényre visszakanyarodva: nem véletlen, hogy elnevezése közoktatási helyett köznevelési lett. Ezt azzal indokolták, hogy az iskola (és az óvoda, ahova 2015 óta kötelező már hároméves korukban beíratni a gyerekeket), nem csupán tanít, hanem – ez a hangsúlyosabb, sőt a lényege – nevel.

Ennek szellemében például bekerült a tanrendbe (immár nem fakultatívan, de választható helyette etika) a hit- és erkölcstan. Ami a KDNP rögeszméje és politikájának egyik attribútuma. Ugyancsak beszuszakolták – felmenő rendszerben, az első, ötödik, kilencedik osztálytól – a heti öt órában tartandó testnevelést. Osztolykán Ágnes, a parlamenti szakbizottság korabeli LMP-s tagja mesélte annak idején: „A KDNP-sek beadtak egy módosító indítványt, hogy néptáncoktatással lehessen a tornaórákat kiváltani. Soha nem fogom elfelejteni, Pokorni Zoltán megkérdezte ezen a bizottsági ülésen a maga rezzenéstelen arckifejezésével, hogy a féktelen pogó beleszámít-e. Utána kicsit finomítva azt kérdeztük, hogy ha valaki mondjuk flamencózni akar, az nem váltja-e ki a néptáncot. Halál komolyan elgondolkodtak, majd azt felelték, hogy nem.”

Már a jogszabály előkészítésekor egyértelművé tették: az állam magához vonja az önkormányzati iskolák fenntartói jogát. Ugyancsak kilátásba helyezték új, az oktatási tevékenységet szigorú keretekbe záró Nemzeti Alaptanterv (NAT) kialakítását. A Magyar Pedagógai Társaság (MPT) elnökségének 2011. október 24-i állásfoglalása is kitért erre: „A köznevelési rendszer szabályozását szolgáló kodifikált szövegből – figyelembe véve a koncepció szövegét és az Oktatási Államtitkárság értelmezéseit is – egy ideológiailag túlfűtött, erőteljesen centralizált és uniformizált, szigorú alárendeltségi viszonyban strukturálódó nevelési-oktatási intézményrendszer képe rajzolódik ki, olyan intézményrendszer, olyan, alapvetően a bizalmatlanságra épülő működési szabályokkal, amely erőteljesen emlékeztet a történelem színpadáról letűnt korok tekintélyelvű világára.” Az MPT alaposan megsorozta a törvénytervezetet. Többek közt ekképpen: „Az intézmények államosítása, az »új értékalapú« NAT és az előíró kerettantervek rendszere, a kötelező tantervi követelmények érvényesítését központilag szűkített választékkal »segítő« tankönyvek bevezetése, az oktatásszervezésre vonatkozó kötelező rendelkezések, a tanfelügyeleti rendszer újraépítése, a vezetői megbízások központosítása, az intézmények szakmai önállóságát megteremtő és biztosító pedagógiai programok kiüresedése, az intézmények működési szabályainak központi meghatározása, az iskolahasználó partnerek jogosultságainak korlátozása, a kötelességek és jogok gyakorlásának - így, ebben a sorrendben való - összekapcsolása, a pedagógiai-szakmai szolgáltatások igénybevételének korlátozása, a lényeges működési szabályok törvényen kívüli, rendeleti szabályozása és más szabályozási elemek mind azt a célt szolgálják, hogy a XXI. századi abszolutizmus állama egy XVIII-XIX. századi pedagógiai koncepcióra építve, az e koncepciónak megfelelő szervezeti rendben, egy szakmai autonómiájától megfosztott pedagógus közvetítésével mondja meg polgárainak, nekik mi a jó.”

A nemzeti köznevelési törvény 2012. szeptember 1-jén lépett hatályba, leglényeges rendelkezései – továbbá az azokból fakadó egyéb jogszabályok – fokozatosan kezdtek érvényesülni. NagyjábóI 2013-ra állt össze. Addigra megalakult a Klebesberg Iskolafenntartó Központ (közkeletű becenevén: KLIK), megszerveződtek a tankerületek. A KLIK lett az állami iskolák fenntartója, irányítója, az azokban dolgozó pedagógusok munkáltatója. 

2017-től kevesebb maradt belőlük, de bővültek a jogosultságaik. Például a hozzájuk tartozó iskolák pedagógusainak immár nem a KLIK, hanem az adott tankerületi központ a munkáltatójuk. Az átszervezés során a KLIK-ből egyébként is KK, azaz Klebesberg Központ lett, középirányító szerv, ami felügyeli a tankerületek tevékenységét.

Akárhogyan is variálgatták, egyre nyilvánvalóbbá vált ennek az oktatásirányítási rendszernek a sarkalatos célja:

a tanítás és tanulás folyamatának, a pedagógus tevékenységének totális felügyelete, illetve a tananyag tartalmának eltérést csak névleg engedő meghatározása.

Aminek elengedhetetlen eszköze a Nemzeti Alaptanterv. E helyütt nem részleteznénk, legyen elég annyi, a tanár, a tanító önállóságának mintegy tíz százalék tere maradt meg. Frontálisan beleállni a kötelezőbe, elmondani és számon kérni szépen – ez az, ami alaposan megfelel a NER ideológiájának és gyakorlatának.

2020-tól álltak szolgálatba az iskolaőrök. A törvény a közfeladatot ellátó személyeknek kijáró védelemben részesíti őket.

Mindeközben az akkori problémák fennállnak, az irányítási, felügyeleti intézményrendszer, a már a hatályba lépése előtt eliminált életpályamodell (aminek fix kiindulópontja még mindig a 2013. évi minimálbér), a NAT, a folyamatosan romló PISA-eredmények, a korszerű oktatás és – sok helyütt – a felszerelések hiánya. A most regnáló kormány tizenkét éve alatt felnövekedett egy diáknemzedék, amelyik a NER alatt járta ki az iskoláit. Az utánuk jövők nagy része is minimum az általánost.

A területért felelős miniszterek az oktatásirányításban alapvetően jelentéktelen szerepet vittek. Az államtitkárok is. Hoffmann Rózsát kivéve. Ő éppenséggel hozott, csak nem túl progresszív helyről: a KDNP-től. A párt 2009-es, Iskola – erkölcs – tudás elnevezésű dokumentumában egyebek mellett ez szerepelt: "A rendszerváltoztatást követően a tradíciókkal szemben megjelent, majd megerősödött az az oktatásirányítási filozófia, amely szolgáltatásnak tekinti az iskolai működést, és a humán szférától idegen közgazdasági, minőségirányítási, mérési-értékelési-elszámoltatási mechanizmusokat érvényesít és kényszerít rá. E felfogás szerint mindig a szolgáltatást igénybe vevőknek (a gyereknek és a szülőnek, illetőleg a fogyasztói társadalmat megtestesítő multinacionális cégeknek) van igazuk, minden tevékenységet az ő elvárásaikhoz kell igazítani, a partneri elégedettséget mindenáron megszolgálni, engedve a könnyebb ellenállásnak, az igénytelenségnek. Ilyen kártevést tapasztalhattunk meg az utóbbi évek oktatásirányításában. A fogyasztók (a választók) kegyeit kereső, gyakran szakmailag hibás intézkedések sorozatát szenvedték el az iskolák.” 

Hiller István egykori oktatási és kulturális miniszter 2013 decemberében a 168 Órának adott interjújában többek közt ezt mondta: „Van egy gondolkodási mód, amelynek középpontjában a gyermek mindenek feletti érdeke áll, és vannak, akik csak egy, az ország egészét behálózó struktúrát látnak, amelyen keresztül szervezetten lehet eljutni a legkisebbekhez. Ez a hatalom számára komoly lehetőség.  »A gyermek mindenekfelett álló érdeke van az oktatás középpontjában« - közoktatási törvényünkben kormányokon keresztül ez volt az első számú állítás. 2011 novemberében ezt a mondatot a nemzetinek nevezett új köznevelési törvény alkotója kivette. Nem összebeszélve, ketten adtunk be módosítót, Pokorni és én, hogy írjuk vissza. Az enyémet már bizottsági szinten kivágták, az övét talán a plenáris ülésen. Pedig itt a lényeg: a középpontban a gyerek van, nem az iskolaépület, nem a gazdasági osztály és nem a kazán. Ez a különbség.”

(Címlapképünk illusztráció)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”