Trócsányi ügyvédi irodájának irányításával perlik a BKV-t

  • narancs.hu
  • 2019. március 25.

Belpol

A 4-es metró alagútfúrója indított pert.

A Nagy és Trócsányi ügyvédi iroda vezényletével indított újabb kártérítési pert tavaly év végén a BKV ellen az alagútépítő társaság. A 24.hu értesülései szerint a per értéke 35 millió euró, azaz 11 milliárd forint, így az ügyvédi sikerdíj sem lehet csekély.

A 4-es metró beruházás cirka 23 milliárd forinttal lett drágább átadása óta. Ebből csaknem 12,5 milliárdot kártérítésekre kellett kifizetni, de még több per is folyamatban van. Közben a Fidesz által minden idők legnagyobb korrupciós botrányaként emlegetett ügyön a kormány közelében is jól járnak. Az alagútfúró konzorciumot a nyilvánosság kizárása mellett zajló eljárások egy részében ugyanis Trócsányi László igazságügyi miniszter ügyvédi irodája képviseli.

Bár 2014 márciusában, azaz 5 évvel ezelőtt adták át a budapestieknek a meglehetősen mostoha körülmények közt megépült 4-es metrót, az építkezést végző kivitelezőkkel folytatott kártérítési pereknek máig nincs vége.

A BKV a 24.hu közérdekű adatigénylésére adott válaszából kiderült, hogy összesen 47 kártérítési per indult a közlekedési társaság ellen. Ezek közül 40 zárult le, 7 még folymatban van. A BKV 31 esetben fizetett kártérítést, összesen 12 milliárd 348 millió forintot.

A 4-es metró összköltségvetését 2012 végén 452,5 milliárd forintban állapították meg, és ebből 67,5 milliárd forintot különítettek el a vállalkozókkal folytatott vitákra. A keretet tavaly nyáron 38 milliárd forintra csökkentették.

A még hátralévő 7 per közül a legjelentősebb az alagútépítő társaság, vagyis a francia, német, osztrák és magyar cégek alkotta Bamco konzorcium által tavaly év végén indított kártérítési per.

A konzorcium jogi képviseletét a Trócsányi László igazságügyi miniszter résztulajdonában álló Nagy és Trócsányi ügyvédi iroda látja el. A miniszter ügyvédi irodája korábbi – 2014-ben és 2015-ben indult – perekben is képviselte már a Bamco konzorciumot.

2017-ben nyilvánosságra került a 4-es metrót vizsgáló OLAF-jelentés (Európai Csalás Elleni Hivatal), amely  59 milliárd forintot visszafizetését helyezte kilátásba. Akkor Varga Mihály akkori nemzetgazdasági (ma pénzügyminiszter) és Trócsányi László igazságügyi miniszter tárgyalt a 4-es metró beruházásával kapcsolatban feltárt korrupcióról és szabálytalanságokról Giovanni Kesslerrel, a Csalás Elleni Európai Hivatal (OLAF) főigazgatójával. Mindeközben áttételesen Trócsányi ügyvédi irodája is keres a Fidesz kormány által "minden idők legnagyobb korrupciós botrányaként" emlegetett ügyön.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.