Ügynöktörvény és átvilágítás: Szűk keresztmetszet

  • György Bence
  • 1996. június 27.

Belpol

Az átvilágítás volt a kezdet: ma már a jelentések minél alaposabb megismeréséért folyik a harc az ügynöktörvény parlamenti vitájában. A Boross-kormány végnapjaiban elfogadott jogszabályt az Alkotmánybíróság még ´94-ben padlóra küldte, s előírta, hogy 1995. szeptember 31-ig az Országgyűlésnek el kell fogadnia a módosított változatot. Egységes mérce alapján kell meghatározni az átvilágítandók körét, illetve biztosítani kell az állampolgárok információs önrendelkezési jogát - szólt a taláros utasítás.
Az átvilágítás volt a kezdet: ma már a jelentések minél alaposabb megismeréséért folyik a harc az ügynöktörvény parlamenti vitájában. A Boross-kormány végnapjaiban elfogadott jogszabályt az Alkotmánybíróság még ´94-ben padlóra küldte, s előírta, hogy 1995. szeptember 31-ig az Országgyűlésnek el kell fogadnia a módosított változatot. Egységes mérce alapján kell meghatározni az átvilágítandók körét, illetve biztosítani kell az állampolgárok információs önrendelkezési jogát - szólt a taláros utasítás.

A Horn-kormány nem siette el a törvény hatályba lépését előmozdító tervezet kidolgozását. Tavaly szeptember magasságában a Belügyminisztérium (BM) még elvitte a balhét a késés miatt, de az év elején kiderült, hogy a felelősöket egy szinttel feljebb kell keresni. A törvénymódosítást négy tárca terjesztette be a parlament elé, ebből egy - a belügy - SZDSZ-es, a többi a szocialistáké. A tervezet kidolgozásakor a vitás kérdéseket szavazással döntötték el, aminek az lett a következménye, hogy az expozét megtartó Kuncze Gábor kissé körülményesen próbálta tudatosítani a közvéleménnyel: nem egészen ért egyet az általa elmondottakkal.

Az eredeti törvény

szerint az átvilágítás azt jelentené, hogy például egy képviselőről megnézik, nem dolgozott-e a BM III/III-as csoportfőnökségének. Az SZDSZ azt akarta elérni, hogy a teljes III-as főcsoportfőnökség képezze az átvilágítás alapját, mert ezek a cégek (hírszerzés, katonai elhárítás, belső elhárítás, kémelhárítás) elég szoros együttműködésben dolgoztak, s az emberek hol itt, hol ott bukkantak fel. A kezdeményezés kudarcba fulladt, ma már nem is tartják olyan lényegesnek.

Annál fontosabb, hogy létrejöjjön a Történeti Hivatal, benne a volt állambiztonsági szolgálatok dokumentumaival. Kérdés - és vita tárgya -, hogy mi kerüljön ide. Úgy néz ki, teljes képet kap majd a látogató: a múlt hét végéig tartó egyeztetések végeredménye az lett, hogy gyakorlatilag a teljes állambiztonsági menü a hivatal étlapjára kerül majd. A BM és a rendőrség III-as ügyosztályaitól kezdve a Honvédelmi Minisztérium Magyar Néphadsereg Vezérkara (HM MNVK) idevonatkozó csoportján át a határőrség felderítő osztályáig az egész mocsok beömlik majd az érdeklődők ölébe.

Erős szelektálásra lehet azonban számítani, mert a kormány - és az MSZP - kitart amellett, hogy a mai szolgálatok vezetői döntsék el, mit adnak át, illetve mely iratokat tekintenek a további munkájukhoz szükségesnek, megőrzendőnek irattárukból. Az adatvédelmi biztos szerint ezt egy külső testületnek kell elbírálnia, a módosító indítvány alapján a bizottság négy tagból, a Magyar Tudományos Akadémia, az Országos Levéltár, az ombudsman és a Történeti Hivatal elnökének egy-egy megbízottjából állna.

A bekerült jelentéseket

a készülő törvény alapján az érintettek, pontosabban az áldozatok tekinthetik meg. Itt is vita van abból, hogy mennyire "óvják" a kíváncsi megfigyelt ügynökét a leleplezéstől. A módosító javaslatok között van olyan, amely csak az ügynök és a harmadik személyek természetes azonosító adatait törölné ki, egy másik szerint nem lehetne hozzáférni olyan jelentéshez, amelyből ki lehet következtetni a besúgó személyét. Valójában elvi kérdésről van szó: ha csak a neveket és címeket törlik ki, attól még lebukhat az ügynök, hiszen a megfigyeltnek eszébe juthat, hogy mikor és kinek mondta azt, amit egy megsárgult papiroson olvas. Különösen, ha több jelentésről van szó. A liberálisok nem kímélnék a besúgókat, de a kormány meglehetősen visszafogott ebben a kérdésben. A szakma szerint a mai titkosszolgálatok soha az életben nem találnak új munkatársakat, ha a beszervezendők látják, hogy egy politikai fordulat után elődeik lebuknak (függetlenül attól, hogy az elődszervezet alkotmányellenesen működött).

A megismert dokumentumok megsemmisítését elvileg kérhetnék az érintettek, de van egy olyan szabály, amely szerint a történelmi kutatások szempontjából értékes iratokat nem lehet megsemmisíteni. Ezért marad a személyes adatok zárolása - kilencven évig.

Az átvilágítás

érdekes színfoltja lehet még a közeljövő politikájának. Sokan esküdni mernének rá, hogy soha nem fogják végrehajtani, de ha a parlament kedden rábólint a törvényre, akkor még az ősszel beindulhat a munka, s az év végére akár be is fejeződhet. Az új verzió szerint azokat kell átvilágítani, akiket az Országgyűlés választott meg vagy a köztársasági elnök nevezett ki, illetve azokat, akik ezen intézmények előtt tesznek esküt hivatalba lépésükkor. Az ügynöki tevékenység bizonyítására precíz meghatározást dolgoztak ki. Öt feltételpárt állított fel a jogalkotó, s elég az egyiknek megfelelni ahhoz, hogy valaki fennakadjon a szűrőn.

Először is ügynök volt az, aki aláírta a beszervezési nyilatkozatot és jelentéseket adott le. A második feltételpár szerint ügynök, aki aláírta a nyilatkozatot és bizonyítottan pénzt vett fel a szervezettől, illetve különböző juttatásokban részesült. A harmadik kategóriába a bizonyítható jelentések és kifizetések tartoznak. A negyedikben az illető szerepel valamelyik nyilvántartásban és jelentéseket is adott le; az ötödik szerint pedig nyilván volt tartva és pénzt kapott. Mindebből kiolvasható, hogy nem ússzák meg a dolgot azok sem, akik nem írtak alá soha semmit (mégis jelentettek), viszont nem bünteti azokat, akiket kényszerrel vettek rá az aláírásra, vagy egyszerűen bekerültek a nyilvántartásba.

A lebukás - hasonlóan az eredeti törvényhez -, csupán annyi következménnyel jár, hogy az illetőt felkérik: 30 napon belül mondjon le, s ha ezt nem teszi meg, újabb 15 nap után nyilvánosságra hozzák a nevét a Magyar Közlönyben és leadják az MTI-nek.

A kormány nem támogatja

azt a javaslatot, amely mindenki számára lehetővé tenné, hogy átvilágítását kérje. Attól tartanak, hogy például helyhatósági választások előtt megoldhatatlan feladat elé állítaná az átvilágító bírókat a képviselő- és polgármesterjelöltek rohama. Az is felvetődött az önkéntes átvilágítósdival szemben, hogy ha valaki még az automatikus átvilágítás időszakában távozik hivatalából, az a félreértést elkerülendő kérné a plecsnit múltja tisztaságáról. Gyanúba keveredhet az, aki ezt nem teszi, holott a törvény elsődleges célja a közélet megtisztítása s nem a leleplezés.

Nem valószínű - bár korábban szó volt róla -, hogy az SZDSZ a szavazás előtt előzetes normakontrollt kérne az Alkotmánybíróságtól, mivel ez hónapokkal késleltetné a hatálybalépést. Utólag azonban várhatóan elkészül majd a beadvány, amelyben több képviselő megkérdőjelezi a törvény alkotmányosságát. Három ok miatt. Szűknek találják az átvilágítandók körét, hiányolják az iratok átadásánál a külső kontrollt és kifogásolják, hogy nem minden jelentést lehet megtekinteni.

György Bence

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.