Ungváry az orbáni 12 pontról: Ez nem más, mint hergelés

  • narancs.hu
  • 2025. március 15.

Belpol

A történész az Ukrajna uniós tagságát érintő kitételre reagált, Teleki Pált idézve.

A történelmet politikai célra használó kiáltvánnyal, amely a márciusi ifjak tizenkét pontjára emlékeztet, Orbán Viktor miniszterelnök nyilvánvalóvá tette, amit eddig is tudni lehetett: ő az elnyomók képviselője – írja a Facebookon Ungváry Krisztián történész. 

A 12. pont – Unió, de Ukrajna nélkül – megtagadja a szomszédos országtól az uniós tagság elméleti lehetőségét is. „Milyen alapon tagadja meg az ország »miniszterelnöke« mástól azt, amit magának és országának elvár? Magyarország az EU nettó kedvezményezettje volt eddig, Orbán Viktor logikájával a nyugatiaknak Magyarországtól is meg kellett volna tagadni a tagság jogát, mert »pénzbe kerül«? Az rendben volna, hogy egy ország felvételének feltételei vannak (sajnos nem voltak eddig elég szigorúak, mint ahogyan a magyar példa is mutatja), de ha valaki az összes feltételt teljesítené, akkor milyen alapon tagadjuk meg tőle a tagságot? Ez nettó aljasság. Petőfi Sándor és társai forognának a sírjukban, ha látnák, mit művelnek szavaikkal ma Magyarországon. Mert ez nem más mint hergelés. Ráadásul abból is a legaljasabb, és ezen a napon, a magyar szabadság ünnepén kiemelten ízléstelen” – írja a történész.

Ungváry szerint így viselkedni Ukrajnával, ahol magyarok is élnek, hajmeresztő nemzetárulás. Teleki Pál miniszterelnöknek a Horthy Miklós kormányzóhoz írott leveléből idéz – „Hullarablók leszünk! A legpocsékabb nemzet!” – mondván, Teleki nem tudta, hogy van még sokkal lejjebb is.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.