Uniós jogot sért a Lex CEU

  • narancs.hu
  • 2020. március 5.

Belpol

Az Európai Bíróság főtanácsnoka mondta ki.

Uniós jogot sért a magyar felsőoktatási törvény módosítása (vagyis a Lex CEU), amelynek értelmében Magyarországon csak úgy működhet külföldi oktatási intézmény, ha saját hazájában is végez tényleges oktatási tevékenységet és az együttműködést nemzetközi szerződés rögzíti – közölte álláspontját Juliane Kokott, az Európai Bíróság főtanácsnoka Luxembourgban csütörtökön.(MTI)

Szabad ország, szabad egyetem!

Szabad ország, szabad egyetem!

Fotó: Németh Dániel

A Soros György alapította Közép-európai Egyetem (CEU) ellehetetlenítését szolgáló Lex CEU miatt az Európai Bizottság 2018-ban perelte be a magyar államot, mert  szerintük a szabályozás indokolatlanul szigorú feltételekhez köti a külföldi egyetemek működését Magyarországon, illetve a törvény ellehetetlenítené a Soros György alapította Közép-európai Egyetem (CEU) magyarországi működését, vagy az legalábbis az aktuális kormány kedvétől függne,

Mint köztudott, a Lex CEU azóta elérte célját, az Orbán-kormány sikeresen elüldözte az egyetemet Magyarországról.

Az Index megjegyzi, a főtanácsnok véleménye nem köti az eljáró bírói tanácsot, de az esetek túlnyomó többségében az ítélet és a főtanácsnoki álláspont részben vagy egészben megegyezik.

Az EU bírósága előtt a lex CEU

Az Európai Bizottság perelte be Magyarországot. Már az Európai Unió Bíróságán van az Európai Bizottság Magyarország elleni keresete a felsőoktatási törvénnyel kapcsolatban, írja a A törvény miatt uniós kötelezettségszegési eljárás indult. A bizottság szerint ugyanis a szabályozás indokolatlanul szigorú feltételekhez köti a külföldi egyetemek működését Magyarországon.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.