Csak gyűlik és gyűlik Vác külterületén az illegális hulladék, amelynek felszámolása óriási költségeket emészthet fel. A szennyezés jócskán az előző városvezetés ideje alatt kezdődött. Noha voltak és vannak is eljárások, a szemét rejtélye továbbra is megoldatlan. A Magyar Narancs ezen a héten a körülbelül 6 éve tartó ügynek járt utána. Ajánló a cikkből:
„»A Vác külterületén található ingatlanon elhelyezett hulladék elszállításának költsége az előzetes felmérések alapján 100–150 millió forint összegre rúg, amely olyan mértékű, hogy annak előteremtése komoly gazdasági előkészületeket, illetve pénzügyi csoportosításokat követel meg. A hivatkozott költségtétel a társaság 2020. évre vonatkozó elfogadott költségvetésében nem szerepel, arra elkülönített összeg jelenleg nincs, de a hatósági kötelezés teljesítésével még nem esett késedelembe a társaság« – fogalmaz válaszlevelében Zábó Edina, a Váci Városfejlesztő Kft. ügyvezető igazgatója. (...)
|
A Pest Megyei Főügyészség nevében Jagusztin Tamás helyettes szóvivő arról tájékoztatta a Magyar Narancsot, hogy 2020. május 15-én eljárást kezdeményeztek az illetékes területi környezetvédelmi hatóságnál. (...) Vácon tavaly az ellenzéki színekben in-duló Matkovich Ilona (lapunk egykori szerzője – a szerk.) leváltotta a kormánypárti Fördős Attilát a polgármesteri székben, és a képviselő-testületben is a korábbi ellenzék került többsége.
Egyik forrásunk szerint az önkormányzat napról napra él, a koronavírus-járvány ideje alatt az is komoly gondot okozott, hogy a béreket kifizessék. Több szakértővel is felmérték a keletkezett kár mértékét, ezek alapján a hulladék felszámolásának díja 50 és 160 millió forint közé tehető. »A folyamatban lévő nyomozás miatt is halogatjuk a dolgot, másfelől nincs erre pénzünk. Arra sem telik, hogy felújítsunk egy játszóteret, ami néhány millió forint« (...)
2013 és 2015 között a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül megújult Vác vasútállomása, amit 85 százalékban uniós, 15 százalékban hazai forrásból finanszíroztak 14,8 milliárd forint értékben – egyes feltételezések szerint a beruházásból származó
bontási hulladék is található a területen. Az üggyel foglalkozó több forrásunk is megerősítette, valóban lehet a helyszínen ilyen hulladék, mert könnyen felismerhető darabok (padozatból, tetőzetből) is találhatók a helyszínen.
Egy ekkora fejlesztésnél nagyot szakíthat az a vállalkozás, amelyik a hulladékot nem a hivatalos lerakóba helyezi el: egy megkérdezett szakértő szerint nem a szállítás költsége nagy, a deponálásért és amennyiben veszélyes hulladékról van szó, az ártalmatlanításért kell igazán sokat fizetni. Ha mondjuk 300 millió forintba kerül egy beruházás során a törmelék kezelése, akkor akár 250 milliót is meg lehet fogni a nem rendeltetésszerű elhelyezéssel”.
|
Ha kíváncsi arra, hogy mi köze az egész ügynek egy lovardához, mit szól a város előző polgármestere és alpolgármestere, valamint a beruházást lebonyolító Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a dolgohoz, kik lehetnek az érintettek, illetve milyen ellentmondásokra bukkantunk a különböző nyomozati anyagokban, akkor feltétlen vegye meg a friss Magyar Narancsot, vagy akár elő is fizethet rá!
Archívum
„Megszorítások sorozata" Interjú Surányi Györggyel Karácsony Gergely és Szabó Tímea írása Az ellenzéki előválasztásról Panteon vagy ingyenkönyvtár A Digitális Irodalmi Akadémia bővítése Tartalomjegyzék