Csermajort már ugyanúgy védik, mint a Karmelitát

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 14.

Belpol

Toroczkai László és Magyar Péter szerint menekülttábor épül ott, és ez baj, de van, aki szerint éppenhogy jó.

Valami készül a Győr-Moson-Sopron megyei Vitnyédhez közeli egykori csermajori mintagazdaság és iskola területén, mert őrzi a rendőrség, és senkit nem enged be, mondván, zajlik az építkezés. Ennél nagyobb erőkkel védett építési terület csak egy van Magyarországon: a budai vár.

Azt, hogy mi készül a majorban, hiába kérdezte a Telex a Belügyminisztériumtól, a Kormányzati Tájékoztatási Központtól, a Miniszterelnökségtől, Vitályos Eszter kormányszóvivőtől, az Országos Rendőr-főkapitányságtól és az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóságtól, sehonnan sem kapott választ. 

A vitnyédi önkormányzat sem tudott felvilágosítással szolgálni.

A lap azt írta le, amit a kerítésen kívülről látni lehet: nagyon sok rendőr van odabenn, autókkal cirkálnak, és munkások is jönnek-mennek. 

A majorban nemrég még ukrajnai menekültek laktak, de a kormány új rendelete értelmében menniük kellett. A Magyar Helsinki Bizottság arról írt, hogy jogellenesen tették utcára az itt elszállásolt embereket:

Más a véleménye a térség fideszes országgyűlési képviselőjének, Gyopáros Alpárnak, aki ezt írta a major eddigi lakóiról és az építkezésről: "A csermajori ingatlanokat az elmúlt időszakban Ukrajnából érkező családok – döntően jogalap nélkül – használták, és az épületeket finoman fogalmazva is lelakták. Ez az ügy megoldódni látszik, nagyon helyes, hogy a vagyongazda helyrepofozza az ingatlant. Ami pedig a migráció kérdését illeti: a kormánypártok álláspontja 10 éve világos! Ahogy az a mai kormányinfón is elhangzott: »Számunkra a magyar emberek népszavazáson hozott döntése parancs. A magyar emberek akarata ellenére Magyarországra senkit nem lehet betelepíteni«."

Azt, hogy a csermajori épületekbe valahogy mégis illegális bevándorlókat fognak elszállásolni, ellenzéki politikusok valószínűsítik a hírek alapján. 

Toroczkai László drámai zenével kísért, feliratozott videóban kész tényként tálalja, hogy a kormány a legnagyobb titokban építkezik, és nem vendégmunkásokat akar ott elhelyezni, hanem "azokat az illegális migránsokat, akik betörnek az országba":

Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke olyan összefüggésben említette meg a Vitnyéd melletti tábort, hogy Orbán Viktor miniszterelnök ismét hazudik, a kormány "hangos migránsozása" csak figyelemelterelés például a csermajori menekültszállásról, a gazdaság és az egészségügy válságáról. Magyar azt kérdezi a kormányfőtől a közösségi oldalon, hogy ha a kormány tényleg meg akarja védeni a magyar határokat, ha tényleg kívül akarja tartani az illegális migránsokat, akkor miért alakítja át a magyar adófizetők pénzén az egykori jó nevű iskolát migránstáborrá.

Vásárhelyi Mária szociológus is azt valószínűsíti, a kormány rászánta magát, hogy ott tisztességes elhelyezést biztosít azoknak, akik átjönnek a határon, és mindezt annak a hatására teszi, hogy az európai bíróság megbüntette Magyarországot, mert nem az uniós jogszabályoknak megfelelően járt el eddig ebben az ügyben. 

„Tehát kivételesen győzött a józan ész, mivel a kormány felmérte, hogyha nem tesznek lépéseket, akkor hosszabb távon önmagában ebbe a büntetésbe belerokkanhat az ország, egyébként a szakadék szélén táncoló, gazdasága. A döntés nemcsak azért helyeselhető, mert útját állja az EU – egyébként jogos és indokolt – újabb forráselvonásának, hanem főleg azért, mert a már nálunk élő menekülteket is megilleti az emberséges bánásmód, amelyről az állam kötelessége gondoskodni, ahogyan az ideérkező menekültek kérelmeinek elbírálását sem lehet negligálni és más országokra hárítani" – érvel a szociológus.

Magyar számonkérő posztjáról Vásárhelyi azt írja, hogy a legnagyobb ellenzéki párt vezetője jobbról előzi a Fideszt, és sajnálja, hogy baloldali, liberális barátai, akik több mint tíz éven át kiálltak a menekülteket megillető tisztességes bánásmód mellett, most Magyar bejegyzését lájkolják.

 

Tehát biztosat egyelőre csak a döntéshozók tudnak. A helyiek azonban már arra számítanak – hiszen ezt hallották, olyan forrásból, amit valamiért hitelesebbnek tartanak a közmédiánál és választott politikusaiknál –, hogy hamarosan érkezik "az első transzport" a majorba.

 

A címlapkép forrása az Akik Csermajorban tanultak Facebook-oldal

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.