"Valamiből fedezni kell az üzemeltetést" - Atkári János, a főpolgármester tanácsadója

  • Lombos Ede
  • 2010. november 4.

Belpol

Januárban brutális csatornadíj-emelés lesz Budapesten, minden ettől eltérő vélemény komolytalan - mondja az SZDSZ egykori gazdasági főpolgármester-helyettese, aki a Demszky Gábort négy éven át faragó Tarlós Istvánnak segít tanácsadóként. Privatizációpártisága ellentétes a Fidesz szemléletével; Atkári mindent magánkézbe adna, amit érdemes és lehet.
Januárban brutális csatornadíj-emelés lesz Budapesten, minden ettől eltérő vélemény komolytalan - mondja az SZDSZ egykori gazdasági főpolgármester-helyettese, aki a Demszky Gábort négy éven át faragó Tarlós Istvánnak segít tanácsadóként. Privatizációpártisága ellentétes a Fidesz szemléletével; Atkári mindent magánkézbe adna, amit érdemes és lehet.

Magyar Narancs: Az önkormányzati választási kampány óta tudható, hogy a Fidesz kemény feltételekkel újratárgyalja a fővárosi közműcégek privatizációs szerződéseit. Ha máshogy nem megy, végső megoldásként vissza-önkormányzatosítanak. A főpolgármester független tanácsadójaként egybeesik ez az ön meggyőződésével?

Atkári János: Az én filozófiámtól távol áll az önkormányzat szerephalmozódásaiból adódó zavarok fenntartása. A vízművek privatizációja pontosan e szerepzavar oldása szempontjából volt mérföldkő. Az más kérdés, hogy a privatizáció miképpen ment végbe. A 90-es évek közepén az MSZP csak a teljes vízi közművagyon és a működtetési jog együttes meghirdetéséhez járult hozzá, szemben az általam szorgalmazott és az akkori SZDSZ-frakció által is támogatott osztott privatizációval. Amikor csak a működtetési jogot privatizálják, nincs kényszer nagyon hoszszú futamidejű szerződést kötni. Ha a vagyon is átkerül, akkor az óriási méretű, a működtetést szolgáló elemek értékőrző megtartására nagyon oda kell figyelni. Csak évek múltán derülhet ki, hogy a tulajdonos folyamatosan elvégezte-e a szükséges karbantartásokat, felújításokat. Másfelől, a befektető szemszögéből a nagy értékű vagyon tulajdonosi jogainak akár részleges átvétele igen nagy összegű vételárat, azaz befektetést von maga után, és a hatékonyság befektetői növeléséből várható megtérülés kockázatai is csak hosszú távon mérsékelhetők. A két szempont eredőjeként ebben a konstrukcióban 25 éves futamidővel számolhatunk. Ha csak a menedzsmentjogokat privatizáljuk, elegendő az 5-7 éves futamidő. Azért fontos ez, mert nagy volumenű ügyekben senki nem tudja megítélni, hogy egy szükségképpen nagyon bonyolult szerződéses rendszer egyes elemei az 5-7 év utáni időkben hogyan alakulnak. Akár ezért, akár a privatizáció esetleges eredeti hibái miatt lenne szükség lényegi módosításra. Huszonöt éves szerződés esetén erre nemigen van mód.

MN: Tehát egyetért a privatizált társaságok szerződéseinek módosításával?

AJ: 2000-2001-ben a vízművek és a csatornázási művek esetében kutya kemény tárgyalásokat folytattunk. Felmerült a peres úton történő válás is. Lényegesen sikerült módosítanunk az induló szerződéseket, a csatornázási műveknél egyértelmű sikert arattunk. A vízműveknél a kiindulás rosszabb feltételekkel született, részben amiatt, hogy az induló paramétereket - amelyekhez képest a befektetőnek tulajdonítható hatékonysági változás, ennek alapján pedig a befektető díjazása mérhető - bizonyos esetekben nem korrektül mérték fel.

MN: Arról a 4-5 milliárd forintról van szó, amit évente kivihetnek a befektetők?

AJ: Nem erről, illetve nem így van szó. Ha a befektető olyan mértékű hatékonyságjavulást ér el, amely tisztán ezen az alapon ekkora díjazást generál, akkor semmi kifogásom vele szemben. Ez jó természetesen a befektetőnek, de jó mindenekelőtt a fogyasztónak, mert arányosan csökken a tarifa reálértéke, és jó a főtulajdonos önkormányzatnak, amely jóval hatékonyabb, versenyképes céget kap vissza a szerződés lejártakor. A konstrukció alapelvéhez képest jogosulatlan - a megkötött szerződés alapján viszont nem okvetlenül jogszerűtlen - előnyhöz úgy juthat a befektető, ha például rosszul mérik fel az induláskor a releváns paramétereket. Az történt, hogy a vízműveknél bizonyos esetekben rosszabb feltételeket rögzítettek a valóságosnál. Így részben munka nélkül is értek el javulást, eredményeket, amihez a menedzsmentdíj igazodik. A hibák egy részét már kiküszöböltük.

MN: A cég visszavételét helyeselné?

AJ: Meg lehet csinálni.

MN: Pedig ön a privatizáció híve.

AJ: Álljunk meg! Csak akkor támogatom, ha utána a főváros rendesen privatizálja, az eredeti kompromisszumok nélkül. Privatizálni kell, a hangsúly a hogyanon van. Visszavenni pedig csakis jogszerűen lehet.

MN: Jogszerűen a szerződés lejártakor lehet. Az meddig érvényes?

AJ: Még tizenkét év van hátra a huszonötből.

MN: Akkor jó sok pénz kell a kiváltáshoz, ami nincs a kasszában. Van viszont több száz milliárdos hiány.

AJ: Pontosan. A fővárosnak nincs esélye arra, hogy az ismételt privatizáció szándéka nélkül "békés módon" váljon, visszavásárolva a részét.

MN: Jöjjön az, ami Pécsett, biztonsági emberekkel?

AJ: Dehogy! Az az én fogalmaim szerint nem jogszerű. Jogi eszközökkel kell rábírni, rákényszeríteni a partnert a módosításokra. Félreértések elkerülése végett: ez alapvetően a megkötött szerződés legszigorúbb betartatását, mindenekelőtt a szerződés legfőbb elvének, a hatékonyságnövekedéshez kötött befektetői díjazásnak az érvényesítését, illetve az önkormányzat díjhatósági szerepének az érdemi gyakorlását kell, hogy jelentse.

MN: Hogy a befektető elégedjen meg kevesebb menedzsment-díjjal?

AJ: Azonos mértékű valódi hatékonyságnövekedés mellett tulajdonképpen igen.

MN: Ha sikerül, azzal az egy-két milliárd forinttal mit nyerhet a főváros ekkora deficitnél?

AJ: Nem a főváros nyerne vele, hanem a fogyasztók. A főváros, hacsak a maga részéről nem akarja folytatni az utóbbi évek helytelen gyakorlatát, azt a pénzt nem csoportosíthatná át mondjuk útfelújításokra.

MN: Függőben van a csatornadíj-emelés. A főváros jogi fenntartásokkal vette át a csepeli szennyvíztisztítót augusztusban, a megállapodás a csatornadíj-emelés függvénye. A működtetést ebből fedezné a feladatot az első években ellátó konzorcium. Decemberben a Fővárosi Közgyűlés - a Fidesszel az élén - végül leszavazta a 19 százalékos, nyáron a 33 százalékos emelést.

AJ: A beruházás 2005-ös indulásához képest összességében mintegy 60 százalékkal magasabb csatornadíjak fedezik a beruházási és a beruházások működésbe állásával megnövekedett üzemeltetési költségeket. Ha viszont megnézzük az elmúlt évek díjait, világosan látszik, hogy - az utóbbi évek fejlesztéseivel összefüggő költségeket leszámítva - a korábbi működés költségei az infláció alatti növekedést mutatnak. Erre rakódnak rá az új csepeli szennyvíztisztító, a rávezető hálózat, az átemelők, szivattyúk, a bővülő gyűjtőhálózat beruházási költségei és mindezek működési fedezete. Ezek összességében jelennek meg a díjban.

MN: A Fidesz csak 4 százalékkal támogatta a díjemelést, nyáron eggyel sem. Most többségbe került a közgyűlésben. Mi lesz így?

AJ: Lesz díjemelés. Ki mondta, hogy nem lesz?

MN: A közgyűlés legutóbbi döntéséből következtetni erre.

AJ: Ez komolytalan.

MN: Tehát Tarlós Istvánnak vissza kell majd hoznia a témát a közgyűlés elé?

AJ: Ami a központi szennyvíztisztítóval kapcsolatos díjelemet illeti, az "ideiglenes" megállapodásban az áll, hogy december 31-ig dönteni kell a szolgáltatási díjról. Valamiből fedezni kell az üzemeltetést. A 2005-ben kiírt tenderben is szerepelt, hogy az akkori 23 forint/köbméter díjat valorizálni kell az átadási, azaz a 2010-es évi szinthez. A szerződés a módszertant is leírja, de ezt az értékkövetést nem végezték el. A választások előtt arról állapodott meg a főváros, hogy az év végéig a 2005-ös árszinten szolgáltat az üzemeltető, addig közösen elvégzik a valorizációs számításokat, és januártól ennek megfelelően emelik a díjat, az ez év végéig "lenyelt" különbözetet pedig visszamenőleg megkapja az üzemeltető. Ki van zárva, hogy valakik majd megegyeznek valamilyen "valorizálatlan" díjról. Szó sincs róla.

MN: Januárban tehát komoly csatornadíj-emelés következik?

AJ: Ez elkerülhetetlen. Lényegesen kisebb, már csak "követő", infláció körüli mértékű lenne, ha egy éve, illetve nyáron időben meglépi a közgyűlés az emelést. Most az új városvezetés nyakába szakadt.

MN: De éppen az ellenzék torpedózta meg, amelyet Tarlós István vezetett.

AJ: Már bocsánat: ha van értelme ilyen kérdésekben az ellenzék fogalmának, akkor ez értelmetlen megítélés. A döntés elsődleges felelőssége a városvezetést adó politikai tényezőké. Ez most sem elodázható. Az biztos, hogy a telepet üzemeltetni kell, és ennek az indokolt költségeit meg kell fizetni.

MN: Az adófizetők a saját pénztárcájukon tanulják meg, hogy sokba kerül a környezetvédelem.

AJ: Hát igen, aki eddig nem sejtette, most keserűen megtanulja. Mindenesetre nem ártott volna többet kommunikálni erről.

MN: Jó elképzelésnek tartja, hogy az új városvezetés egy holdingban centralizálja a fővárosi cégeket?

AJ: A tartós összevonásnak nem vagyok híve. Átmeneti, néhány éves időszakban egy ennyire szétzilálódott cégstruktúrában, mint amilyenné a fővárosi vált, lehet persze pozitív hozadéka. Már ha valóban az, aminek szánják: átmeneti megoldás. A Stadtwerke felállítása nagyon távol áll tőlem.

MN: Azt mondja erre a Fidesz, hogy Debrecenben kiválóan bevált. Azóta erre hivatkozva Miskolcon is szerveztek egy városi holdingot.

AJ: A Belügyminisztérium megbízásából három évvel ezelőtt írtam egy tanulmányt ezekről a szervezetekről. Nem tartom őket pozitív példának.

MN: Az önkormányzat szétaprózódó vagyonát, szolgáltatásait, vállalkozásait nem érdemes egy helyen irányítani, átlátni?

AJ: Ismétlem, csak átmeneti jelleggel. Az átlátni, irányítani és működtetni különben sem azonos fogalmak.

MN: A Fidesz szerint az átláthatatlan működés közben, a felelősség elmismásolásával szivárogtak ki a pénzek a fővárosi cégeknél.

AJ: Legyen világos: a őskorrupciós botrányokban érintetteknek "munkát" spórolt volna meg, ha csak egyetlen cégből kellett volna kivinni a pénzt! Önmagában nem akadályozza meg a korrupciót egy ilyen szervezet. Mint ahogy a gyenge hatékonyságot sem. Tőlünk nyugatra sem.

MN: A működtetést se teszi hatékonyabbá?

AJ: Megfelelő emberek kezébe kell adni egy ilyen holdingot, de csak addig, ameddig a már említett szerepzavart elhárítják. Az egyik legnagyobb probléma az, hogy ha egy helyre gyűjtünk mindent, akkor automatikusan megjelenik és érvényesíti akaratát a szervezet önérdeke. Ha nincs önérdeke, nem jól működik. Ha van, akkor nem feltétlenül az önkormányzat javára válik. Miben nyilvánul ez meg? Tegyük fel mondjuk azt a kérdést: biztos, hogy meg akarunk tartani ennyi önkormányzati fürdőt? Mi lenne a holding válasza: persze! Mert domináns akar maradni. A tisztánlátást az alapkérdésekben - mit tekintünk közfeladatnak és mit (már vagy még) nem; amit közfeladatnak tekintünk, azt közvetlenül, saját szervezetek révén, vagy közvetve, szolgáltatásvásárlással, finanszírozással stb. indokolt, optimális ellátni, és így tovább - az ilyen szervezet tartós léte nemigen segíti.

MN: A példa részben jó, mert a gyógyfürdővállalatnál már csak az ingatlanok maradtak, a tevékenységeket mind kiszervezték.

AJ: Csakhogy ez nem az önkormányzat által elvégzett, a fentieket mérlegelő rigorózus, átfogó, normatív elemzés eredményeként történt. Tessék arra figyelni, hogy eddig csak a BKV-buszjáratok kiszervezése került előtérbe. Semmi több! Hol olvasott olyan anyagot, amely azt vizsgálta volna, hogy a főváros esetleg mely feladatok közvetlen ellátását távolíthatná el, illetve volna indokolt eltávolítania magától? Hangsúlyozom, nem feladatvállalásról, hanem közvetlen ellátásról beszélek. Ha mindezt nem veszi számba, nem készít egy listát, akkor a probléma egy nagy szervezetbe rakva végképp eltűnik a szeme elől. Örülök, hogy most fölmerült a buszjáratok kiszervezésének a gondolata. De például e tekintetben a szemétszállítás miben különbözik a személyszállítástól? Nevezhetjük bárminek, az én fogalmaim szerint a kiszervezés is privatizáció.

MN: Jobboldalon a privatizáció vagy a kiszervezés nem ajánlott terminológia, mert a korrupcióval azonos.

AJ: Igen? Hol volt a legnagyobb korrupció? Nem a BKV-nál? Hol volt a második legnagyobb korrupció? Nem a Főkefénél? A csatornázási műveknél, a vízműveknél vagy a gázműveknél hallott ilyenről? Nem hallott. Ezek a privatizált fővárosi cégek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.