A Magyar Pünkösdi Egyház intézménye átvette és felszámolta a várpalotai iskolát

Visszakérik az iskolapénzt

Belpol

A nehéz helyzetben lévő várpalotai alapítványi iskola – utóbb semmisnek kimondott – jogutódlási szerződést kötött a Magyar Pünkösdi Egyház (MPE) intézményével, a békéscsabai központú Adventum Központtal. Azóta iskola sincs, csak 100 milliós kifizetetlen bér és számlák.

A Tehetségekért Alapítvány fenntartásában 1991. szeptember elsejei indulással hozták létre Várpalotán a Képesség- és Tehetségekért Magán Általános Iskola, Szakképző Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium elnevezésű oktatási intézményt. Az oktatási törvény akkortól lehetővé tette, hogy közoktatási intézmények alapítványi formában működhessenek. A tanítás 103 tanulóval kezdődött meg, a csúcson, 2017 szeptemberében mintegy ezren jártak oda. Az alapítók egyike Deák Istvánné 28 évig, 2019-ig vezette az iskolát úgy, hogy Veszprém megye tucatnyi településén, sőt 2015-től Budapesten, a Villányi úton is oktattak – az utóbbi helyen ekkor egy hatosztályos alapítványi gimnázium működését indították be. Az aktív közéleti tevékenységet folytató Deák Istvánné 2006-ban az MSZP színeiben nyert a várpalotai egyéni országgyűlési választókerületben, majd az új parlamentben a kulturális bizottság tagja lett. (Később sem hagyott fel a politizálással, 2018-ban a DK parlamenti képviselőjelöltje volt Veszprém megye 2-es, Balatonfüred központú választókerületében, a 2019-es helyhatósági választáson pedig a Veszprém Megyei Önkormányzat Közgyűlésében szerzett mandátumot.)

Az alapítás után több mint másfél évtizeddel, 2018-ban az Orbán-kormány elvette a szakképzés lehetőségét az alapítványi iskoláktól. Ez a várpalotai intézményt is érintette: a tanulói létszám és a normatív támogatás is mintegy a felére esett vissza, miközben az oktatási intézmény fenntartási költségei drasztikusan emelkedtek. A kieső bevételek egy részét nem tudták pótolni azzal, hogy szülői hozzájárulást kérnek, ugyanis tanulóik túlnyomó része szociálisan hátrányos helyzetű családokból érkezett.

A fővárosban indított gimnázium sikeres volt, de ott a létszámnövekedés behatárolt volt. Így bár a Villányi úti gimnázium komoly bevételt termelt, a teljes alapítványi hálózat hirtelen támadt súlyos anyagi gondjait ez nem oldhatta meg. Majd következett az újabb csapás: a szakképzés megszüntetése után 2018 második felében az oktatást is irányító Emmi azt a kiegészítő támogatást is megvonta a várpalotai intézménytől, amelyet 15 évig éppen azért kaptak, mert sok tanulási és magatartási problémával küzdő, sajátos nevelési igényű (SNI) diákot oktattak.

Fenntartóváltás

Budapesti gimnáziumuk vezetőhelyettesének kapcsolatai révén az alapítvány ajánlatot kapott, miszerint egy fenntartóváltás megmentheti a várpalotai intézményt, sőt az új egyházi fenntartó a hosszabb távú, kiegyensúlyozott működést is biztosítaná. Az alapítványi és iskolavezetés így ismerkedett meg Wengerter Andrással, a békéscsabai központú Adventum Központ képviselőjével és feleségével, Wengerter Bernadett-tel, utóbbi az Adventum első számú vezetője. Az Adventum ahhoz a Közösségi Misszióhoz tartozik, amely a Magyar Pünkösdi Egyház része, és jogosult iskolát működtetni. (A Békés Megyei Főügyészség és a NAV Bűnügyi Igazgatósága az ugyancsak békéscsabai központú Közösségi Misszió és annak két ügyvezetője, valamint több társa ellen folytat büntetőeljárást bűnszervezetben, különösen nagy értékre elkövetett költségvetési csalás és pénzmosás miatt. A kárérték meghaladja a 8 milliárd forintot. Az öt gyanúsított közül ketten közel hat hónapja előzetes letartóztatásban vannak. A részletekről lásd: És tényleg a fejükre omlik, Magyar Narancs, 2022. június 30.)

Az egyeztetéseken a várpalotai alapítvány és a békéscsabai Adventum képviselői tisztázták, hogy az oktatási intézmény a jövőben nem csupán az alapnormatívát kapná a költségvetéstől, hanem azonnal jogosult lenne a kiegészítő egyházi normatívára is, a fővárosi gimnáziumban pedig továbbra is számíthatnának a szülők anyagi hozzájárulására. Wengerter Bernadett azt is reális lehetőségnek tartotta, hogy jó kormányzati kapcsolataik révén esély nyílik a korábban elvett kiegészítő támogatás visszaszerzésére is, valamint arra, hogy újból beindíthassák a szakképzést.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.