Vita a fővárosi légszennyezettségről - Porba veszünk

  • M. László Ferenc
  • 2008. március 6.

Belpol

Össztűz alá vették Budapest vezetését a magas légszennyezettség miatt aggódó civilek: a Radikális Biciklisták egyik tagja hamis adatok közzététele miatt jelentette fel a főpolgármestert és helyettesét, egy allergiával és asztmával küzdő állampolgár pedig próbapert indított a Városháza ellen.
Össztűz alá vették Budapest vezetését a magas légszennyezettség miatt aggódó civilek: a Radikális Biciklisták egyik tagja hamis adatok közzététele miatt jelentette fel a főpolgármestert és helyettesét, egy allergiával és asztmával küzdő állampolgár pedig próbapert indított a Városháza ellen.

Fellélegezhetett a főváros lakossága a hétvégi viharos idő után: az amúgy százmilliós károkat okozó szél kifújta Budapestről az erősen szenynyezett, porral telített levegőt. A szombat reggeli órákban a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium által a városban üzemeltetett tizenegy mérőállomásból hét még riasztó adatokkal szolgált: a levegőben szálló, toxikus anyagokat tartalmazó por mennyisége több ponton meghaladta az egészségügyi határérték kétszeresét.

Különösen aggasztó, hogy nem egyszeri "eseményről" van szó: januárban és februárban végig tartósan magas volt a légszennyezettség Budapesten. A legtöbb gondot a 10 mikrométer átmérőnél kisebb részecskékből álló, finom, nehezen ülepedő por (PM10) okozza, amely főleg a kipufogógázokból és a fűtési rendszerekből kerül a levegőbe (élettani hatásairól lásd Hólyagra száll című keretes írásunkat). A kiemelt jelentőségű légszennyező anyagok határértékeit meghatározó 14/2001. KöM-EüM-FVM-rendelet előírása szerint a szálló por egy évben legfeljebb 35 alkalommal lépheti át a legalacsonyabb, úgynevezett egészségügyi határértéket. A helyzet kritikus: idén 53 nap alatt elfogyott a kvóta, a 35. nap 2008. február 21-én volt.

A súlyosbodó helyzetet látva a civil szervezetek mozgásba lendültek. A Levegő Munkacsoport (LM), a Greenpeace és a Magyar Kerékpárosklub január végén látványos sajtótájékoztatót tartott a forgalmas Nagyvárad téri Heim Pál Kórház bejáratánál. A "Tele a tüdőnk a piSZMOGással!" táblák alatt felvonuló demonstrálók a fővárosi önkormányzatot hibáztatták a kialakult helyzetért, és a szmogriadóra vonatkozó kritériumrendszer megváltoztatását követelték. Pár nappal később a civilek már azonnali intézkedéseket követelve vonultak a Városháza elé. A rendezvényen megjelent Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes is, aki hosszasan bizonygatta, hogy a főváros vezetése sikerrel küzd a szmog ellen. Az ellentétek végül közleményháborúba torkollottak - igaz, Hagyó ezen a héten újabb egyeztetésre invitálta a civileket.

A Főpolgármesteri Hivatal szerint a Levegő Munkacsoport feleslegesen riogat, "céljai elérése érdekében" félretájékoztatja a budapestieket. Tény, hogy a területileg illetékes környezetvédelmi felügyelőség 2004-ben már kidolgozott egy intézkedési csomagot a város és az agglomeráció levegőminőségének javítására, a fővárosi önkormányzat pedig 2006 májusában nagy többséggel megszavazta a civilek összes észrevételét magába foglaló Levegőtisztaság-védelmi Intézkedési Programot. Ezek elsősorban a fűtésrendszerek korszerűsítését - a magas kéményekkel működő távfűtés előnyben részesítését -, a zöldövezetek megőrzését, az elkerülő utak építését, a közösségi közlekedés fejlesztését és a személygépkocsi-közlekedés visszaszorítását jelölték meg elérendő célként. Később erre a koncepcióra támaszkodott a városfejlesztési Podmaniczky-, majd a Budapest Szíve program, illetve a 2007. november 29-én elfogadott környezeti program is. Ez utóbbi leszögezi: 2013-ig el kell érni, hogy a nitrogén-dioxid és a szálló por légszennyezettségi indexe a "szennyezett" besorolásról "megfelelőre" változzon.

A zöldek szerint nem is a tervekkel, hanem azok gyakorlatba való átültetésével van gond. "Mivel a szálló por főleg a dízelmotorok kipufogójából kerül a levegőbe, csak olyan új BKV-buszokat szabad beszerezni, amelyek rendelkeznek részecskeszűrővel, továbbá minél több régi járművet kell felszerelni ilyen eszközzel" - mondta lapunknak Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. A BKV megvizsgálta, hogy a különféle motortípusokra milyen hatással lenne a részecskeszűrők beépítése, és arra jutott, hogy csak az Euró 2 normatívát teljesítő autóbuszoknál van realitása a koromszűrők utólagos felszerelésének. A buszállomány 73 százalékát azonban az Euró 0 és Euró 1 kategóriájú járművek teszik ki, amelyeknél a magas olajfogyasztás miatt a szűrők élettartama aránytalanul alacsony lenne. Más környezetvédelmi szakértők a gázüzemű és hidrogénhajtású buszokra esküsznek. "Gázüzemű buszokkal Magyarországon csak a Tisza, a Hajdú és az Alba Volán rendelkezik. Kaposvárott tavaly kísérleteztek hidrogénüzemű autóbusszal, de már az sem közlekedik. Ez hosszú távú stratégiai döntést igényelne, egyelőre nem tervezzük ilyen járművek beszerzését" - magyarázta Regőczi Miklós, a közlekedési vállalat vezérigazgató-helyettese, miért nem vásárol ilyen típusú járműveket a BKV.

A civilek ugyanakkor rossz jelnek tartják a tömegközlekedési tarifák 13 százalékos emelését, de kritizálták a néhány hete nyilvánosságra került járatritkítási tervet is. Attól tartanak, a közösségi közlekedés leépítésével tovább növekszik a személyautót használók száma, ami újabb dugókhoz, a szennyezés növekedéséhez vezethet. Elismerően nyilatkoztak viszont a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsik városi mozgását korlátozó rendszer átalakításáról, a behajtási díjak emeléséről és kiterjesztéséről, amiről december közepén döntött a Fővárosi Közgyűlés.

A munkacsoport másik vesszőparipája a gépkocsiforgalom visszaszorítására szolgáló dugódíj, melyet a civilek szerint azonnal be kellene vezetni - Demszky Gábor a 2010-es évet jelölte meg céldátumként (részletesen lásd: Torlódó társadalom, Magyar Narancs, 2007. szeptember 20.). "A decemberben közreadott javaslatunk közterület-használati hozzájáruláshoz kötné az autók használatát, mely alól csak az adott kerületben lakók mentesülnének. A díjfizetés elmulasztásának következményei a várakozási díjakhoz hasonló módon alakulnának azzal a különbséggel, hogy a díjfizetés érvényesítése a fővárosi önkormányzat feladata lenne" - vázolta a koncepció alapelemeit a Narancsnak Bendik Gábor, a munkacsoport jogásza. Számításaik szerint ez egy viszonylag mérsékelt díjmértéknél is évente 25 milliárdos pluszbevételt hozna az önkormányzatnak, aminek mintegy felét a BKV működésének támogatására lehetne költeni. Az elképzelés ellenzői ezzel szemben úgy vélik, a rendszer működtetéséhez több száz közterület-felügyelőt kellene felvenni - és őket hordozható számítógépekkel ellátni -, ami jelentős mértékben megdobná a kiadási oldalt. A főváros szerint a díj bevezetését nem lehet elkapkodni. Előbb meg kell vizsgálni, hogyan lehet korlátozni a behajtást a belső kerületekbe, új P+R parkolókat kellene építeni, valamint a közösségi és elővárosi közlekedés fejlesztésére is szükség van, hogy a MÁV, a Volán és a BKV elbírja a megnövekedett utasszámot. A Levegő Munkacsoport szakértői azonban úgy látják, a dugódíj hatására jelentősen felgyorsulna a tömegközlekedés, így növekedne a kapacitása.

A civilek és a városháza között a legnagyobb vita a hatáskörökről alakult ki. Ez a probléma már a Levegőtisztaság-védelmi Program kidolgozásakor is felmerült, ugyanis a levegővédelem kérdéseivel foglalkozó 21/2001-es kormányrendelet homályosan fogalmaz. A szöveg részben a Környezetvédelmi Felügyelőséget, részben a "települési önkormányzat jegyzőjét" jelöli meg illetékes hatóságként, csakhogy ez Budapesten 23+1 jegyző együttes intézkedését feltételezi. Ráadásul a városházán azt állítják, nincs joguk hozzányúlni a határértékekhez, megváltoztatásukat csak a szakminiszter rendelheti el. Ám az LM jogászai szerint az önkormányzati törvény világosan fogalmaz: a fővárosi közgyűlés kötelessége a budapesti levegőtisztasági feladatok ellátása. Az önkormányzatnak a környezetvédelmi törvény alapján jogában áll "az előírtaknál nagyobb mértékben korlátozó környezetvédelmi előírásokat" hozni, ezért a zöldek azt követelik, hogy a főváros ne várjon a miniszteri rendelet módosítására, szigorítsa saját hatáskörében a szmogriadó elrendeléséhez szükséges kritériumrendszert (erről lásd Küszöbön című keretes írásunkat).

A füstködriadó elrendelésének pontos menetrendjét 2003-ban a fővárosi önkormányzat dolgozta ki. A rendelet leszögezi: ha a szennyezés meghaladja a riasztási értéket, akkor "a belső égésű motorral hajtott közlekedési eszközök üzemeltetőit tevékenységük korlátozására vagy felfüggesztésére kell kötelezni" - azaz ki lehet tiltani a városból az autókat. Csakhogy ez elsősorban az ózonszennyezésre vonatkozik (tavaly ennek alapján rendeltek el füstködriadót), mi több, a szálló port a jelenlegi szabályozás a kén-dioxid-szennyezettséggel együtt számítja - ami viszont a széntüzelés visszaszorulása miatt hosszú évek óta messze a határérték alatt marad.

A viták ellenére a városvezetés is felismerte, hogy átfogó intézkedésekre van szükség. A szabaddemokrata vezetésű környezetvédelmi és egészségügyi tárca már dolgozik a kritériumrendszert megváltoztató, a porra új küszöbértéket meghatározó jogszabályon. Demszky február közepén bejelentette: zöld zónákat alakítanak ki a fővárosban - kitiltanák a belső kerületekből a legszennyezőbb környezetvédelmi tulajdonságú járműveket -, továbbá kezdeményezik a gépjárművek környezetvédelmi felülvizsgálati rendszerének módosítását. Csakhogy időközben a civilek is léptek: jogászaik készítették elő azt a keresetet, melyet az asztmával küzdő Gyömrei Andrea tavaly tavasszal adott be a Pesti Központi Kerületi Bíróságra egymilliós kártérítést és a levegőszennyezést csökkentő intézkedések meghozatalát követelve. Pár napja Magosányi Árpád, a Radikális Biciklisták egyik tagja büntetőfeljelentést tett Demszky és Hagyó ellen, amiért a városvezetők tagadták, hogy a szennyezés elérné az egészségügyi határértéket.

A hétvégi vihar csak átmeneti enyhülést hozott. Vasárnap este Budapest egyik legszennyezettebb pontján, a Teleki téren hosszú hetek után végre kiváló minőségű levegőt figyeltek meg: a por mennyisége az egészségügyi határérték 30 százaléka alá esett.

Hólyagra száll

A PM10 elsősorban a szén, olaj, fa, hulladék elégetése, a közúti közlekedés, a poros utak, és az ipari technológiák (cementgyártás, kohászat) révén kerül a levegőbe. A szálló por a kén-dioxid, a korom és a szén-monoxid mellett a London-típusú szmog fő alkotóeleme, amely főleg télen alakul ki. Ilyenkor a légkör alsóbb rétegeiben megül a nehezebb hideg levegő, így nincs függőleges irányú légmozgás, szélcsend idején napokig nem tisztul ki a város levegője. A PM10 és a sokkal kisebb részecskéket tartalmazó PM2,5 azért veszélyes, mert a finom port a légutak csillószőrös hámja nem tudja teljesen kiszűrni, így lejut és megülepszik a tüdőhólyagokban. "A porrészecskék toxikus anyagokat (például fémeket, karcinogén, mutagén anyagokat), valamint baktériumokat, vírusokat, gombákat adszorbeálnak, és elősegítik bejutásukat a szervezetbe" - olvasható a figyelmeztetés az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat honlapján. A PM10 és a PM2,5 csökkenti a tüdő ellenálló képességét a fertőzésekkel szemben, főleg a még gyenge immunrendszerű gyerekekre, az asztmásokra és allergiásokra komoly veszély. Ingerli, sérti a szem kötőhártyáját, a felső légutak nyálkahártyáját, heves köhögőrohamokat képes kiváltani. Az Európai Bizottság megbízásából készült tanulmány szerint, ha marad a jelenlegi szenynyezési szint, a fővárosi lakosok három évet veszítenek az életükből.

Küszöbön

A 14/2001-es együttes rendelet három főbb határértéket ad meg. Egészségügyi határérték: a légszennyezettségnek azon mértéke, amely tartós egészségkárosodást nem okoz, de az emberi egészség védelme érdekében be kell tartani (a PM10 esetében 50 mikrogramm/köbméter). Tájékoztatási küszöbérték: a légszennyezettségnek a lakosság egyes érzékeny (gyermek, időskorú, beteg) csoportjaira megállapított szintje, amelynek túllépése esetén a lakosságot tájékoztatni kell (500 mg/m3). Riasztási küszöbérték: a légszennyezettség azon szintje, amelynek rövid idejű túllépése is veszélyeztetheti az emberi egészséget (600 mg/m3). A főváros jelenlegi szmogriadó-rendelete egyébként egyértelműen meghatározza a teendőket: a legsúlyosabb helyzetben a Hungária körúton belüli belvárosi övezetben a személygépjárművek teljes, a peremkerületekben pedig egy páros-páratlan elven működő forgalomkorlátozását kell elrendelni. Demszky és Hagyó az első két határértéket keverte, amikor azt állította, hogy a fővárosnak nincs intézkedési kötelezettsége. Ebbe kapaszkodott bele Magosányi, aki közérdekű adatokkal való visszaélés miatt tett feljelentést a rendőrségen.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.