Vita a referendumról

Népzavarás

Belpol

Hétfői lapzártánk idején a helyzet a következő: november 16-án csak a NATO-csatlakozásról népszavazunk, míg a külföldiek, valamint a szövetkezetek földtulajdonlásáról valamikor a tél folyamán.

Hétfői lapzártánk idején a helyzet a következő: november 16-án csak a NATO-csatlakozásról népszavazunk, míg a külföldiek, valamint a szövetkezetek földtulajdonlásáról valamikor a tél folyamán. Az aláírási íveken szereplő úgynevezett ellenzéki földkérdésnek ugyanis végig kell járnia a szolgálati utat: a képviselők a parlament alkotmányügyi bizottságában megtárgyalják törvényességi és egyéb aggályaikat, aztán - valószínűleg napok múlva - az éppen vesztes fél vélhetően az Alkotmánybírósághoz fordul, tegyen igazságot. A műsorváltozás jogát persze fenntartják.

Amikor Horn Gyula az MSZP V. kongresszusának júniusi ülése előtt megosztotta a földtörvény módosítására vonatkozó ötletét a nyilvánossággal, senki sem értette, mit akar. Talán maga a miniszterelnök sem: úgy tűnt, hogy az indítvány, amely még a szocialisták körében sem aratott osztatlan sikert, csupán a kormányfő párton belüli ellenfeleinek számát növeli. Nem volt világos az időzítés sem. A földről lehetett volna beszélni két évvel korábban és kettővel később is.

A tavasz egyfelől a vatikáni vitával telt, másfelől ezekben a hónapokban vált állandó kérdéssé az MSZP-ben: kivel tovább? Ismét napirendre került a párt- és miniszterelnöki funkció szétválasztása, jöttek a "liberálisok" (Vitányi Ivánék), és működésbe lépett "a Szocialista Párt a Szocialista Pártban" a Szocialista Platform képében. Nem volt egyértelmű, hogy Horn Gyula miért keres újabb ellenfeleket a földtörvény módosításával. A magyarázat, mely szerint a kongresszus előtt meg akarta nyerni a vidéki agrárlobbi támogatását, kevésnek tűnik. Ha azonban ezt kiegészítjük az MSZP-frakció egyik vezetőjének megfigyelésével, miszerint "a miniszterelnöknek erőt és offenzív magatartást kellett mutatnia", közelebb kerülhetünk a megfejtéshez.

Módosítani

Arra már viszonylag egyszerű választ találni, hogy miért éppen a földügy volt az, amely Horn Gyula számára a kedvező, "offenzív téma" lehetett. A tavasz ugyanis mindenekelőtt a gazdatüntetések és a traktoros felvonulások évadja volt, bár erről manapság hajlamos megfeledkezni a politikai elit. A miniszterelnök, Glattfelder Béla (Fidesz) és Medgyasszay László (MDF) - még áprilisban - egyszerre reagált a gazdatüntetésekre. Horn előjött a törvénymódosítással, az ellenzékiek pedig az aláírásgyűjtési akcióval. Nem árt rögzíteni: a hatályos törvények szerint kizárólag belföldi magánszemély szerezhet földtulajdont, s a kormány az Európai Unió kérdőívére adott egyik válaszában jelezte: legalább az ezredfordulóig kívánatos fenntartani ezt a helyzetet, mivel "a jelenlegi földpiaci megnyilvánulások döntően spekulációs jellegűek, ezért a magántulajdonon alapuló zavartalan mezőgazdasági termelés kialakítása érdekében (...) szükség van a tulajdonszerzési korlátozások fenntartására".

Parlamenti hírek szerint a népszavazási ötlet Glattfelder Béláé, bár az érintett ezt cáfolja. A Narancs úgy tudja, Glattfelder két mezőgazdasági érdekképviseletnek vetette fel, hogy kezdjenek aláírásgyűjtési akcióba a kormány törvénymódosítása ellen. Akkor azonban még nem népszavazásról volt szó, hanem tiltakozásról. Medgyasszay László fejlesztette tovább az ötletet, mondván, az aláírásokat használják fel népszavazás kiíratására. Az MDF - tavasszal már sokadszor - Horn Gyulához hasonlóan kezdeményezőként kívánt fellépni, és bejelentette, referendumot óhajt a földtörvényről. A fórumnak - különösen a miniszterelnök elleni, előző ciklusbeli sikertelen bizalmatlansági indítványa, valamint a szintén általuk forszírozott s ugyancsak kudarcba fulladt KDNP-MDF-frakcióunió után - meg kellett mutatnia, hogy létező politikai párt. Erre a még mindig viszonylag erős vidéki hálózattal rendelkező MDF számára az aláírásgyűjtés tűnt a legmegfelelőbb akciónak. Nem maradhatott viszont le a fórum mögött a "legnagyobb ellenzéki párt" címére pályázó Fidesz sem. Nem sokkal az MDF bejelentése után a fiatal demokraták is hasonló nyilatkozatot tettek, meg sem említve választási szövetségesüket. Az ellenzéki pártok egymást rángatták bele a népszavazási őrületbe, annak ellenére, hogy az MDF-et kivéve senki sem látta a kezdeményezés hasznát.

Bejelenteni

Bonyolította a helyzetet, hogy közben Magyarországot a madridi csúcsértekezleten (július 8.) meghívták a NATO-ba. Az a Munkáspárt - alkotmányjogászok szerint törvénytelenül elutasított - népszavazási kezdeményezése óta egyértelmű, hogy az ország csatlakozásáról meg kell szavaztatni a polgárokat. Ezt rögzíti az MSZP 1994-es választási programja ("Szükség van Magyarország és a NATO kapcsolatainak további építésére, de az ország biztonságának nem a NATO-tagság az egyetlen lehetséges garanciája. Az Európai Unióhoz, valamint a NATO-hoz történő csatlakozás kérdéséről népszavazással kell dönteni!") és egy 1995. decemberi országgyűlési határozat is. Utóbbi kimondja, ha a polgároknak elegendő információjuk lesz az ország NATO-csatlakozásáról, akkor referendumot kell tartani. Az információhiányra hivatkozva utasította el ugyanis annak idején a T. Ház a Munkáspárt népszavazási kezdeményezését, mondván, nincsenek döntési helyzetben a polgárok. Külön elemzés tárgya lehetne, hogy mennyivel tudnak ma többet a szavazók a NATO-csatlakozásról, mint 1995 végén; például Takács Albert alkotmányjogász szerint semmivel sem.

Bár manapság Kövér László Fidesz-alelnök orra alá szokás dörgölni, hogy az együttes népszavazást NATO- és földügyben ő vetette föl, az ötlet eredetileg az FKgP-től származik. A kisgazdák alig egy hónap alatt változtatták meg gyökeresen véleményüket. (A kisgazda álláspontok hullámzásáról lásd keretes anyagunkat.) Május elején még hallani sem akartak a voksolásról, a hónap végén pedig már ők álltak elő azzal, hogy támogatják az aláírásgyűjtési kezdeményezést, ha a földről és a NATO-ról egyszerre szavazhat az ország. Május 28-án Glattfelder Béla egy nyilatkozatában elképzelhetőnek nevezte a fenti megoldást. Mindezek ellenére a parlamenti pártok ekkor még képesek az önmérsékletre és a racionális gondolkodásra: július közepén megegyeztek, hogy Magyarország csatlakozásáról november végéig véleménynyilvánító népszavazást tartanak. Nem sokkal később, július 24-én a kabinet a parlament elé vitte a földtörvény módosítását. Ez már jóval azután volt, hogy Nagy Frigyes földművelésügyi miniszter az Országgyűlés mezőgazdasági bizottságában ellenzéki kérdésre beismerő vallomást tett: igen, a törvényjavaslat lehetővé teszi a külföldiek földvásárlását.

Augusztus 20-án azonban Kövér László Fidesz-alelnök kezdeményezte a két igenes, ügydöntő népszavazást. A fiatal demokraták véleményük meghökkentő változását igen fura indokkal magyarázták, hogy tudniillik így tétje lesz a szavazásnak, ez volt a legfőbb érv, ha emlékszünk még erre. Ezen a napon egyébként az ország több pontján egy időben kezdték meg az ellenzéki pártok és a mezőgazdasági érdekképviseletek az aláírásgyűjtést. E ponton vált világossá először az, hogy a népszavazás immár az 1998-as választások elő- és erőpróbája. Jelzi ezt az is, hogy ezt követően az MSZP és a Fidesz számos, egymásnak ellentmondó nyilatkozatot tett népszavazásügyben, mivel legfőbb céljuk nem saját álláspontjuk logikus kifejtése, hanem a másik fél lejáratása volt.

Szigorúan pártpolitikai szempontból akár érthető is a Fidesz-bejelentés motivációja: a 98-as kampányra előnytelen úgy startolni, hogy közvetlenül előtte olyan politikai akciót ("szavazzatok a NATO-csatlakozásra!") kénytelenek támogatni - még ha meggyőződésből is -, amely objektív okok miatt (hogy tudniillik 1997 novemberében Magyarországot az MSZP-SZDSZ-koalíció kormányozza) kormánypárti diadalmenet lesz. Az ellenzéknek - pontosabban az MSZP jelenlegi legerősebb vetélytársának, a Fidesznek -, ha bő fél évvel a választások előtt nem kívánt ehhez asszisztálni, egyszerűen nem maradt más választása, mint a földkérdést a NATO-csatlakozással egyenértékű üggyé fölfújni. E véleményt alátámasztja az is, hogy a pártvezetés tanácsadóinak és agrárszakértőinek ellenkezése dacára ugrott bele az ügybe. Feltűnő továbbá, hogy az ellenzék földügyben egyszerűen nem érvelt: a kérdést mindvégig érzelmi alapon kezelte, "a magyar föld a magyaroké", "a kormány arcul csapja a demokráciát", nagyjából ebben merültek ki indokaik. Glattfelder Béla augusztus végi terjedelmes írása a Népszavában azt bizonygatta, hogy a kormány hazudik, amikor azt állítja, törvénymódosításával megakadályozná a külföldiek földhöz jutását. Glattfeldernek igaza volt ugyan, de arról tőle sem tudhattunk meg semmit, hogy miért jó ez nekünk. Még az is meglehet, azoknak van igazuk, akik ellenzik a szövetkezetek és a külföldiek földszerzését; de hogy az ellenzék (a néppárti Raskó Györgynek egy egy héttel ezelőtti, Népszabadság-beli írása kivételével) még csak kísérletet sem tett a racionális meggyőzésre, az bizony faktum.

Kavarni

Az MSZP ekkor még késlekedett, bár Szekeres Imre frakcióvezető a hírek szerint már augusztus 17-én megkereste Horn Gyulát, és kérte, a 20-i ünnepségen jelentse be a két voksolás egy időben való megtartását. Horn elutasította a javaslatot. Szekres - és az SZDSZ-ben Bauer Tamás - már látta, hogy ha a kormány továbbra is csak követi az eseményeket, az ellenzék a választásokra is kiható hasznot húzhat a földügyből. Egy hét alatt sikerült meggyőzniük a kormánytagokat, és augusztus 28-án a kabinet, megváltoztatva korábbi véleményét, bejelentette a két referendum összekapcsolását és azok ügydöntő voltát. Mi több, a kormány saját kérdéseket is gyártott a népszavazásra; ezekre Bihari Mihály, az alkotmányügyi bizottság alelnöke szerint azért volt szükség, hogy minél előbb kiírható legyen a referendum. "Nem tudtuk, mikorra gyűlik össze a megfelelő számú aláírás, a NATO miatt pedig sürgetett az idő", mondta. A kabinet kérdései 95 százalékban lefedik az ellenzék kezdeményzését, válaszolta a Narancs kérdésére, egyedül azt nem tiltja a kormánypárti kezdeményezés, hogy olyan belföldi társaság, amelynek van külföldi tagja, földtulajdont szerezzen. Ezt azonban nem lehet egyszerűen megválaszolható kérdésben feltenni, tette hozzá Bihari. Glattfelder Béla viszont úgy nyilatkozott lapunknak, hogy a kormány földkérdéseit már azok megfogalmazásakor megtévesztőnek tartotta. A kabinet nem azért gyártott saját kérdéseket, hogy döntési helyzetbe hozza a polgárokat, hanem azért, hogy elvegye tőlük a véleménynyilvánítás lehetőségét, fogalmazott a fiatal demokrata politikus. (A közvélemény-kutatásokból egyébként kiderül, a polgároknak fogalmuk sincs a belföldi jogi társaság mibenlétéről: a megkérdezettek 75 százaléka tiltaná külföldiek földtulajdonszerzését, 76 százaléka pedig földhöz juttatná a termelőszövetkezeteket. Hogy utóbbi belföldi társaságoknak lehet külföldi tagjuk, azzal nincsenek tisztában a választók.)

Augusztus-szeptember fordulóján - Bihari szavaival - kitört a kérdések háborúja. A kormány apró stiláris változtatásokon kívül másra nem volt hajlandó, az ellenzék pedig azt erőltette, hogy a saját szövege kerüljön a szavazólapokra. A jobboldal akkor került ismét nyerő pozícióba, amikor szeptember 16-án átadták Gál Zoltán házelnöknek 280 ezer polgár aláírását. Ezzel megdőlt az a kormányzati elképzelés, mely szerint még az aláírások összeszedése előtt lezavarható a kormány népszavazási kérdéseiről a parlamenti vita. Az ellenzék két hét múlva további 50 ezerrel megtoldotta a leadott aláírásokat; ezzel lényegében eldőlt, hogy a szükséges 200 ezer érvényes aláírás minden bizonnyal meglesz. A kormány nem reagált.

Közben valamennyi lapban, híradóban jogászok tucatjai magyarázták, nem lehet a nép kezdeményezését félresöpörni. Különösen nem a nyári alkotmánymódosítás után, amikor bekerült az alaptörvénybe, hogy a polgárok kezdeményezéséről, ha az megfelel a törvényi előírásoknak, népszavazást kell tartani. Ha tetszik a kormánynak, ha nem, az ellenzék földkérdését ki kell írni, mondták kórusban. Bihari Mihály találkozót kért Horn Gyula kormányfőtől, Gál Zoltántól, az Országgyűlés elnökétől és Szekeres Imre frakcióvezetőtől, de a megbeszélés, melyen az alkotmányügyi bizottság alelnöke alkotmányjogászokkal egyeztetett megoldási lehetőségeket vázolt volna a miniszterelnöknek, nem jött létre. A kabinet nem vett tudomást a kialakult helyzetről, és október 7-én a parlamenti többséggel elfogadtatta a kormány népszavazási kezdeményezéséről szóló határozati javaslatot. Október 10-én Göncz Árpád november 16-ra kiírta a népszavazást. A köztársasági elnök döntéséről Szekeres Imre szocialista frakcióvezető tájékoztatta először a nyilvánosságot. Nem feltétlenül utólagos ellenzéki okoskodás: ha Göncz Árpád megvárja az Alkotmánybíróság (Ab) határozatát, s annak tudatában csak a NATO-népszavazást írja ki, jelentős cirkusztól kímélhette volna meg a Magyar Hazát. Kérdés persze, hogy az elnöki halogatás esetén is gyorsan döntött volna-e az Ab, vagy éppen Göncz aláírása késztette a grémiumot az erőltetett menetre. Meglehet, az utóbbi felvetés, ismerve a pártsemleges Sólyom elnöknek ellenzéki politikusnak is becsületére váló minapi purparléját Kovács László külügyminiszterrel, nem egészen légből kapott. Az államfői döntést az is magyarázhatja, hogy a csatlakozás menetrendjének betartása megkívánja a november 16-i szavazást, a kiírással tehát nemigen lehetett késlekedni.

Az ellenzék Gönczöl Katalin ombudsmanhoz fordult, hogy a népi kezdeményezésen alapuló népszavazást megelőzheti-e a kormány által kiírt referendum. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az Alkotmánybíróságtól kért állásfoglalást, s az Ab Gönczöl Katalin beadványának megtárgyalását összekapcsolta az MDF egy korábbi, szintén e témában benyújtott kérelmével.

Szívni

Az Ab október 13-án hirdetett ítéletet, amelyben, kihasználva a nyári alkotmánymódosítás adta lehetőségeket, levezette az alaptörvényből a polgári kezdeményezés elsőbbségét. A rendkívüli kormány-, házbizottsági és frakcióülések tétje ezután már az volt, miként őrizhető meg a kormány presztízse. Az ellenzék számára pedig az, hogy miként húzható a lehető legnagyobb politikai haszon az alkotmánybírósági határozatból. Mindkét oldalnak vereséget hozott a múlt hét. A kabinet kapkodott, a kormányra rázúdult a többheti magabiztosság és késlekedés minden következménye, az ellenzék pedig győzelmi mámorban úszott és nem gondolkodott. Horn Gyula kompromisszumos javaslata, amely moratóriumot ígért a földtörvényre a ciklus végéig, ha az ellenzék támogatja a NATO-népszavazás ismételt kiírását, a legtöbb volt - ahogyan Bihari Mihály fogalmazott -, ameddig egy 72 százalékos parlamenti többséggel rendelkező kormány első embere elmehetett.

A közös ellenzéki frakcióülés, amely döntött a miniszterelnök javaslatáról, fél óra alatt tönkretette az összes addigi eredményt. Az FKgP és az MDNP a kompromisszum elfogadása mellett érvelt, az MDF és a Fidesz viszont ragaszkodott az elutasításához. Kónya Imre, Szabad György, Szabó Iván (aki másnap emiatt mondott le) és Torgyán József is - noha utóbbi információink szerint igyekezett semlegesen fogalmazni - úgy látták, hogy az ellenzék megnyerte a mérkőzést, ennél többet nem fog elérni, tehát egyezséget kell kötnie a kormánnyal. Orbán Viktor, a Fidesz elnöke viszont arra helyezte a hangsúlyt, hogy a kabinet padlón van, nem szabad hagyni felállni. Felszólalását nagy taps követte: a kisgazda frakció egyes tagjai lábdobogással kísérve fejezték ki tetszésüket. Ellenzéki beszélgetőpartnereink szerint Torgyánt őszintén meglepte frakciótársainak reakciója. Ami tény: ezek után az ellenzéki frakciók elutasították a kormányjavaslatot. Ugyanakkor több fideszes politikus úgy véli, politikailag az hozta volna a legtöbbet a jobboldalnak, ha csak a NATO-ról szavaznak a polgárok november 16-án és a földtörvény változatlanul marad a ciklus végéig (ne feledjük, ez utóbbi volt az ellenzéki aláírásgyűjtési és népszavazási akció eredeti célja).

Egyes nem fideszes ellenzéki képviselők most hétfőn Orbán Viktort, illetve a Fidesz-elnök "89-es hangvételű" beszédét tartották a kudarc legfőbb okának; az Ab által kiütött kormányzat nemcsak fölállt, hanem végül jól is jött ki a vesztésre álló meccsből. Ámde: bár tény, hogy például az október 10-i hétvége azzal telt, hogy Deutsch alelnök és Pokorni frakcióvezető magyarázták elnökük bizonyítványát ("vészforgatókönyv"), s a jelek szerint Orbán Viktor múlt kedd délután csúnyán megvezette frakcióvezetőjét, aki aznap délben megegyezést kínált a kormánynak, egyvalamiben azonban Orbánnak igaza volt. A 14-i közös ellenzéki frakcióülésen ugyanis azzal érvelt a horni kompromisszumos javaslat (a támogatásért cserébe jegelik a földtörvény módosítását) elfogadása ellen, hogy ebben az esetben a kiegyezés legfőbb garanciája a miniszterelnök szava lenne. Márpedig Horn tavaly nyáron az alkotmányozás, idén pedig az alkotmánybíró-választás kapcsán úgy átvágta az ellenzéket, hogy na. A bizalmatlanságra volt tehát ok, bőven.

Így hát múlt kedden az ellenzék elutasító magatartása miatt nem kapott zöld utat a NATO-kérdés újbóli, immáron önmagában való kiírása (a házszabálytól való eltérést, amelyhez négyötödös többség kell, ehhez kérte a kormány). Horn ezt követően az Ab-hoz fordult, hogy a testület foglaljon állást: a történtek ellenére a NATO-szavazás magtartható-e? Az Alkotmánybíróság ugyan elutasította a kormányfői megkeresést - mondván, nem tud vele mit kezdeni, mivel Horn nem alkotmányértelmezést kért -, ám a testület válasza mégis világossá tette: az október 7-i határozat érvényességét korábbi állásfoglalása nem érintette, mossa kezeit. Vagyis az ügy visszakerült a parlament hatáskörébe: a már elfogadott népszavazási határozatot csupán módosítani kell - és ehhez elegendő az egyszerű többség is -, az Ab által alkotmánysértőnek ítélt két földkérdést törölni a szavazólapról, és kész. Az ellenzék földkérdésével pedig szépen végigjáratni a normál ügyrendet, s ha azzal minden rendben, kiírni a népi kezdeményezésre a népszavazást, a néppel a népért, ugyebár.

Lapzártánkkor a Fidesz rohan az elszalasztott lehetőség után. Pokorni Zoltán frakcióvezető előállt egy újabb javaslattal, amely szerint pártja azonnal megszavazza a NATO-ról szóló országgyűlési határozati javaslatot, ha az alkotmányügyi bizottság sürgősséggel megtárgyalja az ellenzék földkérdését. Ha a testület rendben lévőnek találja a szöveget, akkor a Fidesz álláspontja változatlan, azt hozzá kell csapni a NATO-kérdéshez. Ha a bizottság úgy foglal állást, hogy a kérdés alkotmány- vagy törvényellenes, akkor az ellenzék ismét az Alkotmánybírósághoz fordulhat. Sólyom László Ab-elnök mindenesetre bejelentette: rajtuk semmi nem múlik, ha kell, még ezen a héten döntenek. A Fidesz hétfőn már csak ennyit tehetett: átpasszolta a labdát a kormány térfelére, hogy a várható elutasítás okán magyarázkodásra késztesse a koalíciót. Ez bizony nem sok, lássuk be.

Az ellenzék a fentiek után egy dologban bízhat, hogy a kormánytöbbség nem írja ki később sem a földkérdésről a népszavazást, az ugyanis - Lányi Zsolt (FKgP) szavaival - teljes kudarc lenne. Ebben, úgy tűnik, a koalíció is biztos. Most már akár azt is tervezgethetik, hogy a földügyi referendum időpontjának megfontolt kiválasztásával mikor lenne a legcélszerűbb végleg padlóra küldeni az ellenzéket: a december 28-i karácsony utáni, vagy a január 2-i szilveszteri-újévi "politikai csúcs" idején.

Bundula István

Mucsányi Marianna

A kisgazdák a részletekben lakoznak

A kormány júniusban benyújtotta a parlamentnek a földtörvény módosítására vonatkozó javaslatát. Az ellenzék úgy látta, a módosítás a belföldi gazdasági társaságokon keresztül a külföldiek földhöz jutását szolgálná, amit meg kell akadályozni.

Az FKgP kezdetben a 98-as választások előtt "nem tartotta időszerűnek" az MDF népszavazási ötletét, mégpedig azért, mert "a választások megnyerése után az FKgP törvényben rendezné a földkérdést". Augusztus közepén azonban az ellenzéki pártok megállapodtak: aláírásgyűjtést indítanak "a föld védelmében". Atyánszky György kisgazda elnöki főtanácsadó szerint csak a legvégső eszköz a népszavazás, a megállapodást azért írták alá mégis, mert ezt a többi párt és a gazdaszervezetek is támogatták. Atyánszky az augusztus 25-i Új Magyarországban "bizonytalan kimenetelűnek és költségesnek" nevezte a Fidesz ötletét, továbbá kijelentette, "nem volt szó arról, hogy a NATO-ról való ügydöntő népszavazással össze kell kapcsolni a földdel kapcsolatos népszavazást", noha más pártvezetők májusban ennek épp az ellenkezőjét mondták. Ezt azzal a megállapítással egészítette ki, hogy a földkérdésben indított akcióban a "közvetett reklámlehetőséget használja ki a kevés támogatottságú MDF". Mindazonáltal amikor a kormány végül összekapcsolta a NATO-ról és a külföldiek földszerzésének korlátozásáról tartandó népszavazásokat, az FKgP örült, hogy a kabinet meghajolt "az FKgP részéről már régóta hangoztatott érvek előtt".

Szeptember elején Maczó Ágnes párt- és parlamenti alelnök közli: be kellett volna jelenteniük, hogy ha a parlament elé kerül a kormány törvénymódosítási javaslata, tömegdemonstrációkat szerveznek, "megakadályozandó, hogy elvegyék a földet. Sztrájk, útlezárás, általában minden megengedett, ugyanis az alkotmány előírja az ország védelmét, ami a föld védelmét is feltételezi". Torgyán hallgat. Izsó Mihály képviselő a parlamenti széksorok közé csempészi túlélő-felszerelését. Torgyán megszólal. Az ülősztrájk nem pálya. Maczó Ágnes a Metész kiskőrösi gyűlésén a tömegdemonstrációk élére áll, útlezárást javasol, "mert ez az alkotmányos". Torgyán elhajtja a sajtót.

Az Alkotmánybíróság múlt heti döntése után Bánk Attila kisgazda képviselő úgy vélte, a kormány nem reagált az alkotmány megszegése miatti figyelmeztetéseikre, ezért most "saját dugájába dőlt". Lányi Zsolt alelnök másnap kimondta (tegyük hozzá, mindmáig egyedüli ellenzéki politikusként): ha külön tartanák meg a külföldiek földtulajdonszerzéséről szóló népszavazást, fennáll a veszélye annak, hogy ez eredménytelen lenne. Ez pedig szerinte hátrányosan befolyásolná az ellenzéki pártok választási esélyeit.

Bánk Attila a Narancs kérdésére pártja korábbi megnyilatkozásait úgy látta: "Válaszaink a változó helyzet logikus következményei voltak." A ´97. júliusi konszenzust a véleménynyilvánító népszavazásról szerinte a kormány rúgta fel, amikor az ellenzéket megelőzve maga kezdeményezett népszavazást. Az FKgP szerint "egyes esetekben a közvetlen hatalomgyakorlás megelőzi a közvetett képviseletet", noha az előbbi általában nem hatékony eszköze a hatalom gyakorlásának. "Javasoltuk, a kormány vonja vissza a földre vonatkozó kérdéseit, hogy semmi ne veszélyeztesse a NATO-csatlakozást. Október 7-én a Ház mégis az összevont népszavazás mellett döntött. Le kell vonnia korábbi magatartásának következményeit, ha a NATO-csatlakozás veszélybe kerül."

Az Ab döntését követő napon, az október 14-i közös ellenzéki frakciók ülésén felszólalt Torgyán József is. Informátorok szerint "lágy álláspontot képviselt", amivel megegyezik a Fidesz "új javaslata" (lásd főszövegünket). A kisgazdák úgy látják: azzal, ha - mint az szerintük ezek után valószínűsíthető - a koalíció az Alkotmánybírósághoz fordul az ellenzéki földkérdés alkotmányossági vizsgálata iránti kérelemmel, az FKgP elérte, amit akart: a földtörvény módosítására számításaik szerint már nem kerül sor a mostani ciklusban. Azután pedig már ők jönnek - a külföldiek viszont nem. Földet vásárolni, legalábbis.

Somos András

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.