Vitatott telekügy a Hármashatár-hegyen - Se lokátor, se wellness

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2011. június 16.

Belpol

A Nagykovácsiban "látott" tigris után májusban újabb hír hozta a frászt a Pilisi Parkerdő látogatóira: lokátor épülne a Hármashatár-hegyre, sorompót és bódét már tettek is a terület elejére. "A markológépek mindjárt jönnek!" - trenírozták magukat az aggódó természetbarátok. De a masinákra kicsit még várni kell.
A Nagykovácsiban "látott" tigris után májusban újabb hír hozta a frászt a Pilisi Parkerdő látogatóira: lokátor épülne a Hármashatár-hegyre, sorompót és bódét már tettek is a terület elejére. "A markológépek mindjárt jönnek!" - trenírozták magukat az aggódó természetbarátok. De a masinákra kicsit még várni kell.

A hármashatár-hegyi terepszemle során a hír egyik része igaznak bizonyul. A csúcs előtti tisztáson, ahova még sok-sok évvel ezelőtt felkapaszkodott a BKV-busz, most tényleg ott áll a bódé, gubbaszt benne két őr (egyikük készségesen válaszolgat: "nem tudjuk", "nem értjük", "bemehet, ja"), a sorompó is stimmel: május eleje óta ez zárja le az erdőn át futó, jó kétszáz méteres betonutat a volt repülőbázis felé. A civil ijedség nem is maradt el, miután "titkos lokátorállomásról" írt az egyik hírügynökség.A környékbeliek közül többen inkább wellnescentrum-projektet sejtenek a háttérben, de egy luxustársasház lehetőségét sem zárják ki. Az említett tisztás mindenesetre nyugodt a csütörtöki, napos kora délután, a parkolóban - egy vénséges hupikék Trabantot leszámítva - nyugati középkategóriás járgányok dekkolnak. A Hármashatár-hegy emelkedője továbbá kedvelt edzőhely az amatőr, illetve a versenykerékpárosok körében egyaránt, jó három kilométeres emelkedőn át téphetnek fel ide a 65-ös busz Fenyőgyöngye nevű végállomásától (itt épül Csipak Péter ingatlanfejlesztő gigaháza), majd gurulhatnak vissza.

Odabenn, a fák közt egy sokak által kedvelt kis telep bújik meg: a Rekettyés büfé (a helyről már megemlékeztünk, lásd: Blueskocsmák Budapesten, Magyar Narancs, 2008. december 18.), a Hangár nevű, a legutóbbi időkig házasságkötő teremként prosperáló épület, egy volt repülős múzeum, valamint a szebb napokat látott erdei iskola. A telek bejáratától jobbra egy fehér ikerház fekszik kissé eldugva, ahol idős, egykori munkásőrök (a telep a rendszerváltás előtt a Munkásőrségé volt) laknak, ám történetünk szempontjából ennek az ingatlannak nincs jelentősége, lévén állami tulajdon - minden más körülötte ma már a Pilisi Parkerdő Zrt.-é, 2008 óta. A bejáratnál Rotter Lajos mellszobra fogadja a látogatót: ő az a makacs gépészmérnök, aki 1933-ban hatósági tiltás ellenére a vitorlázógépével több mint egy órát töltött levegőben a közelben, minek eredményeképp a fővárosi illetékesek korábbi véleményüket felülbírálva ismerték el, hogy a Hármashatár-hegy alkalmas a sportrepülésre. Ezt követően a hegytetőn pilótaotthonok és hangárok épültek sebesen, Farkas-hegy mellett itt lett a budapesti vitorlázórepülés bázisa, ehhez jött később a siklóernyőzés és a sárkányrepülés. "Attól félünk, hogy minden veszélybe kerülhet, ugyanis egyeztetés nélkül, egyik napról a másikra állták el az utat azzal a bódéval. Eddig is turistaközpont volt, nem értem, mit akarnak belőle csinálni. Egy biztos: egyre kevesebb repülős és ernyős jár oda fel, pedig még meg se tiltották nekik az ugrást" - így kommentálja az elmúlt hetek történéseit Dúzs István, a Hármashatár-hegyi Sportrepülésért Alapítvány elnöke, aki azt a nézetet osztja, hogy "különböző gazdasági érdekek érvényesítése miatt akarják elvenni a sportrepülőktől a területet". És ő még finoman fogalmazott.

Hegylakók

Csiga Sándor keményebb álláspontot képvisel: ő annak a Pilótacentrum Kft.-nek az ügyvezetője, amely 1997 és 2007 között bérlője volt a telepnek. Pénzt nem kellett fizetnie a saját működését főképp a fakivágásokból finanszírozó, és évente mintegy 800 millió forintot adózó, állami részvénytársaság formájában ténykedő Pilisi Parkerdőnek. Állagmegóvásért, illetve a működtetési feladatok ellátásáért cserébe lakhatott ott és adhatta bérleménybe a telepen található ingatlanokat. Utóbbit meg is tette: a Rekettyés épületét havi 150 ezer, a Hangárt egy másik vállalkozónak 100 ezer forintért adta ki, több informatikai cég szerverének, de más vállalkozásnak is biztosított helyszínt, havi átlagban durván 600-700 ezer forint bevételt termelve. "Ez mind elment a közüzemi költségekre, a fenntartásra vagy az aktuális javításokra. Összesen 30 milliót költöttünk az épületekre az évek alatt" - mondja a férfi fenn a hegyen, aki két éven át pereskedett főbérlőjével. A Parkerdő 2007-ben ugyanis nem hosszabbított vele szerződést, noha 1997-ben azzal a kitétellel kötöttek üzletet, hogy amennyiben sikeres az állagmegóvás, a Pilótacentrum újabb tíz évet maradhat. (A pert a kft. immár másodfokon is elvesztette, a bérleti szerződés megszűnését jogerősen megállapította a Pest Megyei Bíróság.) "Amikor idejöttünk, a bázis kihalt volt, mi funkciót adtunk neki, életet leheltünk belé, gatyába ráztuk a fenntarthatóság határán lévő épületeket. És nem is elégedtünk meg ennyivel: egy nagy nemzetközi ifjúsági, környezetvédelmi központban gondolkoztunk, ahol konferenciákat, táborokat lehetett volna rendezni. Egy másfél-két milliárdos fejlesztést terveztünk a Parkerdővel, és vártuk, mikor indulhat el. Ez végül nem történt meg. Magasabb szintről a Kincstári Vagyoni Igazgatóság osztályvezetője azt írta nekünk: a rendezetlen tulajdonviszony akadályozza ezt, mert a Parkerdő nem lehet tulajdonos a területen" - így dőlt dugába az állami részvétellel tervezett fejlesztés a korábban dalszövegíróként is villantó férfi szerint. (A zöld, a bíbor és a fekete című számát a P. Mobil is játszotta.)

A szóban forgó területről a következőt kell tudni: az összesen 145 hektáros (egy hektár tízezer négyzetméter - N. G. M.), védett természetvédelmi kategóriába tartozó III. kerületi telek a magyar állam tulajdona volt 2008-ig, amikor is a tulajdoni lap bejegyzése szerint "átalakulás és jogutódlás" címén megkapta a korábbi kezelő, a Pilisi Parkerdő Zrt. Csiga azonban vitatja ezt, szerinte ezzel "komoly jogi bukfencek vannak", mert "ez egy jogalap nélküli tulajdonlás, hiszen a Parkerdő soha nem tett semmit a területért". A férfi olyan kiszervezésként tekint az ügyletre, amelyben az állami vagyonon magánemberek gazdagodnak meg - szerinte ez így törvénytelen.

Az ügylet pontos részletei után érdeklődtünk a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnél (MNV): egyebek mellett szerettük volna megtudni, mi indokolta a három évvel ezelőtti, látszólag ellenszolgáltatás nélküli tulajdonosváltást, illetve, hogy ki kezdeményezte az ügyletet. Kérdéseinkre egy hét alatt sem küldtek választ, sőt további időt kértek a sajtóosztályon, mondván: ezen információk összegyűjtése "időigényes folyamat". Próbálkoztunk az MNV korábbi ingatlankezelőjénél, a KIVING Kft.-nél, ott az ügyben illetékes visszahívást ígért, ám ehelyett inkább a Narancs szerzőjének kilétét igyekezett lenyomozni, és azt, vajon honnan tudták meg az ő elérhetőségét.

Információink szerint a Parkerdő tulajdonossá válásának körülményeit még az MNV-ben is vizsgálták a múlt héten, és egy elektronikus levélben Csiga Sándornak közbenjárást ígértek az ügyben a KIVING részéről. "A Parkerdő azt akarja, hogy menjünk el. Állítólag turistacentrumot akarnak csinálni, csak az a baj, hogy a turistaközpont már létezik. Ahogy idejött a Pilótacentrum, ez elkészült. A kerékpárosközpont is. Ezeket nem kell létrehozni, ezek működnek. Ezért bűzlik ez a dolog. Nagyon meg akarnak szabadulni tőlünk, pedig ezt a bázist a repülősök építették a harmincas években, és a tervezett fejlesztés közügy. Itt állami érdekek is sérültek, és sérülnek a mai napig" - vallja Csiga.

A Rekettyés - akárcsak a Hangár - a két fél közti vita ártatlan áldozata, mivel neki a Pilótacentrummal van szerződése, ám a lapszám megjelenésekor már be is zárták a büfét, hiszen a sorompó egyrészta rendszeresen autóval idejáró vendégeket tartotta kinn, másrészt egy ideje az üzemeltető se hozhatott be árut, csak kézben - amit vendég híján nem forszíroztak.A főnök asszony két félliteres üdítőt mutat fel, amikor inni kérek. "Ennyi van, aztán kifogyunk." Tamás Valéria 2006 áprilisa óta vezette a főtt csülkéről városszerte híres ellátót. "Most még a cuccomat sem tudom kivinni, hiszen nem jöhet ide fel a kocsi. A bódét felállító új üzemeltető cég vezetője márciusban még azt mondta, velünk minden marad a régiben, nem kell aggódni, új szerződést kell kötnünk, küldjek neki egy tervezetet. Én ezt el is küldtem nekik, azóta se kaptam választ rá. Jött viszont felszólítás április 28-án, hogy azonnal hagyjuk el a helyszínt, mert közműtartozásunk van. Aztán május 7-én fordult komolyra a dolog: vásárolni voltunk, és amikor jöttünk vissza, akkor mondták a portások, hogy kaptak egy e-mailt az ügyvezetőtől, és senki nem mehet be, az árut se vihetjük fel. Ez az ember azóta a telefont se veszi fel, e-mailre nem válaszol."

És valóban: pedig jó a szám László Péterhez - ő a szóban forgó budaörsi székhelyű Atrox Kft. ügyvezetője. 'k állították fel a bódét, és fizetik az őröket is. Egyszer ugyan felvette nekünk a mobilját, ám épp egy hangos építkezésen járt, kedvesen kérte, hívjuk vissza egy óra múlva, akkor majd mindent, de mindent megbeszélünk - pont azóta nem tudjuk elérni. A hárommillió forintos alaptőkéjű, hat éve alapított cég már 2006 óta kap megbízásokat a Pilisi Parkerdőtől (műszaki ellenőrzés, illetve telephely-üzemeltetés formájában, ilyen jellegű a 2011 elején kötött, hármashatár-hegyi megbízás is), emellett az ország területén található több Tesco felépítésében részt vettek, ahogy az új-budai Allee felhúzásakor is kaptak munkát (a környező lakások állapotfelmérését végezték). A több ingatlant is áruló mérnökcégnek nem megy rosszul: amíg bevétele 2007-ben csaknem 66 millió forint volt, egy évvel később már 134,5, 2009 végén pedig 351 milliót könyvelhettek el - vagyis a cég egyértelműen más kategória, mint a Pilótacentrum vagy a Rekettyés. "Mi soha nem zavartunk el senkit, ha éppen hozott valami elemózsiát magával a turista, itt megehette azt is. Koncerteket is tartottunk, de nem kifejezetten a profitra mentünk. De ennyit erről, a Rekettyésnek vége. Most már ki se tudom vinni a kávéfőzőmet" - zárja Tamás Valéria.

Minden másképp van

Ami biztos: területfejlesztés lesz. Minden más feltételes mód egyelőre - legalábbis a Pilisi Parkerdő részéről. A zrt. egyébként is mindent másképp lát, mint Csiga: szerintük például egyáltalán nem történt meg a hangoztatott állagmegóvás, és semmilyen fejlesztés nem történt a volt repülőbázison, sőt. "Az az infrastruktúra, ami most található ott, finoman szólva sem elégíti ki a 21. századi igényeket. A Pilisi Parkerdő ezért szeretne a helyszínen turisztikai fejlesztésbe fogni egy kirándulóközpont kialakításával. A jelenlegi telep minden, csak nem turistacentrum" - tisztázza gyorsan az alapokat Lomniczi Gergely szóvivő, példaként említve, hogy az indulóugrásukat a bázistól mintegy száz méterre végző siklóernyősök vagy a környéket látogató kerékpárosok és futók régóta nomád körülmények közt sportolnak.

A budai kirándulóközpontok a 60-as, illetve a 70-es években jelentek meg a főváros környéki erdőkben a maguk nemes egyszerűségében: tűzrakó hely, információs tábla, esőbeálló, játszótér. Ilyen volt anno a hűvösvölgyi Nagyrét, illetve a Normafán található "centrum". Ma már viszont mások a látogatói igények, és a tulajdonos is többet akar a Hármashatár-hegyen: a tervek közt vendéglátó és szociális helyiségek, kerékpárkölcsönző, siklóernyős bázis kialakítása szerepel, valamint környezeti neveléssel foglalkozó objektum, tanösvényhálózat, de interaktív természeti kiállítás is felvetődött ötletként. Fizetni a belépésért nem, csak a szolgáltatásért kellene. "Nem wellnescentrumban gondolkozunk" - állítja határozottan Lomniczi a Narancs érdeklődésére a Budakeszi úton található Erdészeti Központban, noha úgy értesültünk más forrásból, hogy egy 2008-as bejárás során ennek lehetősége is felvetődött. Sietve hozzáteszi: "A sorompót és a bódét részint vagyonvédelmi szempontból állították fel, részint a jogtalan használók bejutásának ellenőrzésére. Akinek nincs ott keresnivalója, az ne menjen be. A lezárás a kiránduló- és kerékpáros-forgalmat nem érinti. Mindez a Parkerdő tudomásával és egyetértésével történt természetesen."

A jogi helyzet a tulajdonos szerint évek óta kristálytiszta - az MNV-s öröklésben semmi kivetnivalót nem találnak -, fél éve erről bírósági papírjuk is van. "Még 2007 végén járt le a Pilótacentrummal kötött szerződésünk. Nekünk többszörös hiányérzetünk volt a cég működésével kapcsolatban, hiszen egy pusztulófélben lévő, esetenként balesetveszélyes területről beszélünk, miközben a bérlő hasznot húz belőle az objektumok kiadásával. Ezekből ő vígan megél, miközben a tulajdonos felé nem teljesíti a számára igen kedvező szerződésben foglalt fenntartási, fejlesztési kötelezettségeket. Emiatt nem láttuk értelmét a további együttműködésnek, ennek ellenére ők továbbra is igénybe vették és használták az épületeket, valamint beszedték a bérleti díjakat - a Parkerdő álláspontja szerint ez jogszerűtlenül történik lassan harmadik éve. Elérkezett az idő, hogy rendet tegyünk. Nincs semmiféle rendezetlen tulajdonviszony, a terület az objektumokkal együtt a Parkerdő tulajdona."

A területen építeni elvileg sok mindent lehet - amennyiben megvannak az engedélyek hozzá. A 16536/88 helyrajzi számú telek az úgynevezett E-T-G-III kategóriájú erdőterületbe tartozik besorolás szerint, így építhető ott vendéglátó, edző, szabadidős épület, ahogy menedékház is. A fővárosi keretszabályozás továbbá kimondja, hogy az ilyen típusú övezetben önálló kereskedelmi, ipari egységet, valamint lakóépületet (a szolgálatit leszámítva) létesíteni nem lehet. Azt is a kerületi főépítész-irodában tudjuk meg, hogy az egész terület három százaléka (mintegy 4,5 hektár, azaz 45 ezer négyzetméter) építhető be, ami nem kevés, sőt a fakivágás is megoldható - viszont pótolni kell, és itt az átmérő számít: magyarán ha kivágnak egy 20 centis fát, akkor azt a pusztítást négy darab, egyenként legalább öt centi átmérőjű csemetével lehet jóvátenni. Mind a fakivágáshoz, mind az építkezéshez - mivel védett erdőterületről van szó - kell a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség engedélye, miközben az építési engedélyeket "buda Önkormányzata adja ki - már ha megvannak a megfelelő szakvélemények.

Ám a Parkerdőnél a kirándulóközpontról szóló konkrét tervek, ahogyan a tervező, illetve a kivitelező kiléte is, egyelőre kérdésesek, amiképp a keretösszeg is. (Az Atrox bejegyzett tevékenységi körei közt egyébként az ingatlanépítéstől kezdve a villanyszerelésen, a burkoláson és a festésen át a kölcsönzési tevékenységig sok minden megtalálható.) A projekt lóg a levegőben, egyelőre annyi biztos csak, hogy "nem egy-két milliós beruházásban gondolkodunk. Jelenleg még nyitott, hogy száz- vagy ötszázmilliós fejlesztés lesz, ez a pályázati lehetőségeken is múlik. Annyi azonban tudható, hogy a fejlesztés lehetőségét a természetvédelmi szakhatóság nem vetette el. A tervezési szakasz tehát elkezdhető, de ha a jogtalan használó továbbra sem költözik ki a területről, az már akadályozza a fejlesztés elindítását. Ebben az esetben további jogi lépések megtétele válhat szükségessé. Bízunk benne, hogy ez nem fog bekövetkezni".

"Nincsen hozzá kedvem"

Ha a jelenleginél egy valóban komolyabb kirándulóközpontot akarnak nyitni, akkor néhány más fejlesztést is meg kell ejteni. A hegycsúcson, az Udvarház étterem felett például ijesztően néznek ki azok az elhagyatott, még a második világháború idején épített légvédelmi ütegállások, amelyeket mára benőtt a gaz, teli vannak szeméttel meg graffitikkel. A volt repülőbázis is kicsit kiesik ahhoz, hogy zsúfolt turistaközpont legyen, ezen nyilván segítene a65-ös busz vonalának meghoszszabbítása, melynek végállomása 1995-ig épp a frissen emelt bódé előtt állt. A telepről amúgy már mindenki elment, Csigáékat leszámítva. Kérdés az is, vajon a Pilótacentrum meddig húzza; jelenleg úgy tűnik, a férfi az utolsó pillanatig kitart, azt mondja, nincs is más választása. "Amikor idejöttünk, feladtam a dalszövegírást, a repülést és az újságírást. Az újrakezdés most szinte lehetetlen 56 évesen, mert ha innen kiraknak, mehetek a híd alá. Megalázó lehetőség, nincsen hozzá kedvem." Meséli, 1993-ban innen indult neki sárkányrepülőn, Pécsig el is jutott, a vége felé egyre jobban hallotta a lövéseket, még javában dúlt a délszláv háború. A több száz kilométeres utazáshoz kellő kedvező széljárás akkor megvolt, most az itt maradáshoz is kéne valami hasonló. A szélzsák azonban nem moccan, pedig bűvöli a férfi.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?