Ezekben a megyékben nőtt a kábítószerekkel kapcsolatos bűncselekmények száma

Bűn

A gazdasági válság miatt megnőtt a dizájnerdrogok fogyasztása a szegénységben élők körében. 

A hét elején részletes cikkben számoltunk be róla, hogy Magyarországon a gazdasági válság következményeként megnőtt a dizájnerdrogok fogyasztása a szegények körében. A problémát a kormány is észlelhette, ugyanis Orbán Viktor miniszterelnök a parlamentben azt mondta, felszólította Pintér Sándor belügyminisztert, hogy készítsen akcióterveket. Továbbá úgy értesültünk, hogy egyelőre a háttérben új Nemzeti Drogstratégia készül, ugyanis a legutóbbi a 2013 és 2020 közötti időszakra szólt. 

Megkerestük az Országos Rendőr-főkapitányságot, hogy többet megtudjunk a témában, de cikkünk megjelenéséig nem érkezett reakció, pénteken azonban a rendőrség elküldte válaszait. 

A tájékoztatás szerint elsősorban

Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Pest és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye területén tapasztalható a kábítószerrel kapcsolatos bűncselekmények számában növekedés,

azon belül is inkább az új pszichoaktív anyaggal (ÚPSZ) visszaélések miatti jogsértések. Azonban a fővárosban – közigazgatási helyzetére tekintettel – minden kábítószertípus fellelhető, a szegényebb vidéki területekre általában az ún. dizájnerdrogok jutnak el.

Kíváncsiak voltunk rá, hogy 2020 óta mennyit nőtt a kereskedelemért vagy birtoklásért elfogott személyek száma. A rendőrség statisztikai rendszerében az adatokat a nyomozás lezárását követően regisztrálják, tehát azokat nem a bűncselekmény elkövetésének időpontja, hanem a bekerülés (év, hó) alapján számolják: ennek értelmében a birtoklás ingadozó volt az elmúlt években, azonban a kereskedelem növekvő tendenciát mutat.  (Idén csak októberig vannak adatok). 

 
Forrás: ENyÜBS
 

 

A rendőrség szerint az egyes szerek kapcsán nem lehet kategorizálni a társadalmi csoportokat és az életkort, de az elmondható, hogy a mélyszegénységben és a szegregátumokban élők körében népszerűek az új pszichoaktív szerek (ilyen például a herbál vagy a biofű), mivel ezek jóval olcsóbban beszerezhetők, mint a „klasszikus” kábítószerek. Ugyanakkor a rendelkezésre álló adatok alapján megállapítható, hogy a leggyakrabban használt szer az N-etil-norpentedron, vagyis a kristály.

Címlapképünk forrása: police.hu

 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.