Öt embert halálra ítéltek a szaúdi újságíró meggyilkolása ügyében

  • narancs.hu
  • 2019. december 23.

Bűn

Ahhoz nem találtak elegendő bizonyítékot, hogy vádat emeljenek a szaúdi trónörökös volt tanácsadója ellen.

Öt embert ítélt halálra hétfőn egy szaúd-arábiai bíróság Dzsamál Hasogdzsi újságíró meggyilkolása ügyében indított büntetőperben, további három vádlottra pedig összesen 24 év börtönbüntetést rótt ki - közölték hétfőn szaúd-arábiai bírósági források.

Salán as-Salán szaúdi főügyész szerint nem találtak elegendő bizonyítékot ahhoz, hogy vádat emeljenek Szaúd al-Kahtáni, Mohamed bin Szalmán szaúdi trónörökös bizalmasa és volt tanácsadója ellen. Hozzátette, hogy elengedték a szaúdi hírszerzés akkori helyettes vezetőjét, Ahmed al-Aszírit, valamint Ahmed al-Otejbít is, aki a gyilkosság idején Szaúd-Arábia isztambuli főkonzulátusának - ahol Hasogdzsit megölték - volt a vezetője.

Korábban az isztambuli főügyészség arra a következtetésre jutott, "erős a gyanúja", hogy Kahtáni és Aszíri az újságíró meggyilkolásának kitervelői között voltak.
A gyilkosság miatt az Egyesült Államok pénzügyminisztériuma 17 szaúdi állampolgárt - köztük Kahtánit és Otejbít - tavaly november közepén szankciókkal sújtotta.

A szaúdi vezetést élesen bíráló, 2017 óta az Egyesült Államokban élő Dzsamál Hasogdzsit 2018. október 2-án gyilkolták meg Szaúd-Arábia isztambuli főkonzulátusán. Rijád a gyilkosságot először tagadta, később azonban - annak ellenére, hogy nyilvánosságra került hangfelvételek bizonyították a gyilkosság tényét - azt állította, hogy az újságíró dulakodásban vesztette életét.

A gyilkosság vádlottjainak pere januárban kezdődött Rijádban. Hasogdzsi holtteste a mai napig nem került elő.

Az amerikai Központi Hírszerző Ügynökség (CIA) és több nyugati kormány a gyilkosság felbujtójának Mohamed bin Szalmánt tartja, Rijád azonban ezt a vádat többször visszautasította.

(MTI)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.