A becsapott emberek számításai szerint több mint hatszáz sértettől átlagosan fejenként 40 ezer forintot csalt ki a Balne.hu webáruház, így egy-két hetes működéssel százmillió forintnál is több bevételre tehetett szert. A vevőktől előre kérte a pénzt, de nem küldte el érte az árut. Az átvert vásárlók Facebook-csoportot alapítottak, kiderítették és közzé tették a cég adatait, a papír szerinti tulajdonosét is, aki a csoportban magyarázkodott, hogy a hónap elején eladta ezt a céget, nem ő vezeti félre az embereket, és fenyegetőzött, hogy följelenti azokat, akik nyilvánosságra hozták az elérhetőségét. A rendőrség is közbelépett, az oldal elérhetetlenné vált. Minderről a Narancs.hu számolt be május végén.
A közösségnek mára 656 tagja van. Közülük sokan rendőrségi feljelentést is tettek, és segítették egymást az érdekérvényesítésben.
A történettel és a közösséggel lapunk mellett az RTL Klub Híradója is foglalkozott.
A csoportban fölvetődött a kérdés, van-e értelme a feljelentésnek, visszakaphatják-e a pénzüket az átvert vásárlók, és azoknak is érdemes-e a rendőrséghez fordulniuk, akiknek csak néhány ezer forintja bánta az ügyletet.
Ezzel kapcsolatos kérdésünkre az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) azt válaszolta, hogy
miután az árat kifizette, és mégsem kapta meg az árut a sértett, mindenképpen érdemes feljelentést tennie, akár online felületen, akár személyesen.
A rendőrség majd mérlegeli a körülmények alapján, hogy nyomozást vagy szabálysértési eljárást indít.
Néhány ezer forintos kár esetében is hasznos a feljelentés, „hiszen ha a későbbiekben a rendőrség tudomására jut, hogy ugyanazon webshop kapcsán több személyt is ért kár, büntetőeljárás keretében van lehetőség a bűncselekmény felderítésére, az elkövető felkutatására” – írta az ORFK.
Feljelentéskor az áru megrendeléséről, a kifizetésről szóló dokumentációra, az emailváltásra lehet szükség, jól jön a képernyőfotó, amely a vétellel kapcsolatos dokumentumot örökíti meg. Büntetőeljárás-jogi szempontból nincs jelentősége annak, hogy a károsultak egyenként, külön-külön, vagy egy beadványba foglalva tesznek feljelentést – az viszont segít, ha a feljelentésben megadják a további károsultak elérhetőségét.
„A rendőrség ismételten és kiemelten hangsúlyozza, hogy a sértetté válás elkerülése érdekében az interneten történő vásárlás esetén megfelelő körültekintéssel, óvatossággal járjanak el az állampolgárok” – olvasható a rendőrség válaszában.
Ami a megelőzést illeti, az említett Facebook-csoport is ütőképes erő maradt.
A minap az egyik tag megosztotta egy újabb, nagyon hasonló technikával dolgozó, és még akkor elérhető webáruház címét. Azt is dokumentálta, hogy megosztotta a címet egy másik, lakberendezéssel foglalkozó csoportban, ahol egy hölgy épp arra készült, hogy előre átutalja a kinézett holmi árát a megadott címre. Azóta már az az oldal sem elérhető.
Kedves Olvasónk!
Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.
Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.
Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!