Gyorsabbak a „fészbukosok”, mint a rendőrség

Bűn

Még zajlik a webáruházas csalás, de a károsultak Facebook-csoportja szinte már mindent kiderít, nyilvánosan. Segít ez, vagy árt?

„Levágattuk a füvet két portán, a szomszéddal közösen. A kaszás megmondta, hogy 10 ezer forintot kér, úgyhogy 5-5000 forintot fizettünk. Ez fájt. Körülnéztem az interneten, és rátaláltam egy fűnyíróra, amit 9700 forintért kínáltak. Nem gyanakodtam” – mondja a Narancs.hu-nak Gabi, aki teljes névvel nem szeretne szerepelni. Azért kereste meg az ismerős újságírót, hogy a történetéből mások időben okuljanak. – „Megrendeltem. Reggel átutaltam a pénzt – ez 11 613 forint volt a házhoz szállítással együtt –, este küldtek egy emailt, hogy vették a rendelést. Négy nap múlva megint írtak, hogy a fűnyírót kiszállították, holott nem kaptam meg.”

A webáruház neve: Balne.hu. Többek között háztartási és kerti gépeket, bicikliket, babaholmikat, üléseket kínál. 20 ezer forint feletti vásárlásnál ingyenes házhoz szállítást ígér, és biztonságos vásárlásról, tapasztalt kollégákról szól az oldal.

 
A weboldal. Pénteken délelőtt még elérhető volt, délután fél kettőkor már nem. 

Gabi a rendőrséghez fordult, de keresgélt a Facebookon is. Rátalált a nyilvános csoportra, amelyet olyan emberek hoztak létre 2021. május 13-án, akik ugyanezzel a céggel jártak ugyanígy. Akad olyan tag, aki több mint 400 ezer forintot utalt át különböző árukért, de semmit sem kapott meg.

258 dühös ember

Mire megy együtt negyven, száz, vagy – mint ez esetben, május 21-én – már 258 dühös ember? Megírják okulásul, ki mennyi pénzt fizetett ki, és miért: biciklit vettek volna a gyerek születésnapjára 28 ezer forintért; kolléganőkkel közösen 7 ostyasütőt, több mint 70 ezer forintért. A csalás nyilvánvaló, mert mindenki megkapta az értesítést, hogy az árut kiszállították hozzá. A cég pedig elérhetetlen, nem veszi föl senki a megadott telefont, az emailekre sem reagálnak. A „fészbukosok” feljelentést tesznek, erre biztatják egymást, és arra, hogy semmiért se fizessenek előre.

Azért nem csak a keserű élmények gyarapodnak, hanem a maszek érdekérvényesítés tapasztalatai is.

Kiderül, hogy akik a bankon keresztül szerették volna visszaszerezni a pénzüket, mire jutottak. Az egyik helyen személyesen azt mondták, van remény a pénz visszaszerzésére, máshol azzal hárítottak, hogy csak akkor tehetnek bármit, ha a rendőrség is lép. Poszt születik arról, hogy az egyik bank ügyfélszolgálatán azt sikerült megtudni, ügyfélvédelmi csoport foglalkozik az ilyen esetekkel, a pénz visszahívásának kezdeményezése pedig 1800 forint. A bank kérte, hogy ha a rendőrség reagál a feljelentésre, erről küldjön értesítést az ügyfél. Ha csalás gyanúja miatt nyomoznak, akkor a pénz visszatérítésére van esély. 50 ezer forint alatt szabálysértésnek, afölött bűncselekménynek számít az ügy – a banknak egyébként ki kell várnia mindenképp a 30 napot.

Belép a tulaj is, és magyarázkodik

Akad, aki kinyomozza, hogy ki a tulajdonos papír szerint, hol lakik. Az illető nagyon készséges, válaszolgat az SMS-ekre, fölveszi a telefont. Végül belép a csoportba, és május 15-én közli, hogy „pár ember megkeresett telefonon és szoltak ezzel a csoportal is kapcsolatba senkit nem vertem at, senkinek nem csinaltam semmit én a regi ceg tulajdonos vagyok majus 1 el en eladtam a ceget…” (sic!) Azt írja továbbá, „rohadt szarul” érinti, hogy bár a webshop oldalán nincs fönn az elérhetősége, a cégjegyzékben mégis az ő neve szerepel, ezért őt hívogatják. Ez az átírás lassúsága miatt van, tudja, „mert a cegbirosag homeofficba dolgozik”. Próbált volna előszerződést szerezni az ügyvédtől, hogy lássák az emberek, hogy nem ő a ludas, de három hét, mire papírokat kaphat erről. Megadja a telefonszámát, amelyen nyugodtan lehet keresni, bármit meg lehet vele beszélni, és közli, ő is feljelentést fog tenni, „mind azok ellen akik itt kiraktak”.

Egy hozzászóló azt válaszolja neki, hogy azért a bankszámla „a te neveden van mind a két cégnél. Gyanítom, nagyot kaszáltatok, de a bünti is nagy lesz.” Másvalaki közzé teszi, hogy ugyanígy járt, más céggel, és ott is ugyanez az ember volt a tulajdonos.

Együtt van az oldalon egy sor hasznos információ, miközben még mindig jelentkeznek újabb károsultak, akik pár napja döbbentek rá, hogy átverték őket. Emiatt ez általános vélemény: „nevetséges, hogy még mindig becsaphatnak embereket, noha már sok intézmény értesült a csalásról, és nem történik semmi”.

De igen, történik, a rendőrség már intézkedett – ezt a csoport adminjától tudja meg az újságíró. Május 21-én közzéteszi egy tag, hogy a Balne.hu oldal épp frissül. Aznap délelőtt még elérhető, délután fél kettőkor már nem.

Meglehet, a csoportnak egy ideje már rendőr tagjai is vannak.

Igen, a nyomozás érdekei

Ilyen átverésről korábban is lehetett olvasni. Most mintha gyakrabban fordulna elő, talán mert a koronavírus-járvánnyal bevezetett korlátozások miatt még többen vásárolnának a netről. Jellemző, hogy miután Gabi pórul járt, és a munkahelyén a vele szemben ülő kolléganőnek elújságolta, mi történt vele, a munkatárs megdöbbent, és azt mondta, pont ugyanígy járt a napokban.

 
"Kiszállítva". Hát nem....

Kiderült, hogy még a rendelésüket nyugtázó emailek szövegezése is megegyezett, csak más volt a cég neve. Amikor Gabi a csoportban kiírja a két új cégnevet, az admin megkéri, hogy ezt ne tegye, mert hátráltatja a rendőrség munkáját. Utóbb a Narancs.hu újságíróját is arra kéri a csoport létrehozója, hogy most ne írjon erről cikket, mert a cég már úgysem tud megkárosítani mást, a nyilvánosság pedig mostantól nem segít a károsultaknak, a rendőrséget pedig hátráltatja.

De hát mindenki tud mindent a Facebookról, az újságíró pedig napokkal ezelőtt elküldte a kérdéseit a Balne.hu email címére, az ORFK sajtóügyeletére is.

Választ egyik helyről sem kapott.

A GLS General Logistic Systems Hungary Kft.-től azonban – amelyet mint szállító partnerét tüntette föl oldalán a Balne.hu – azt írta Horváth Eszter marketingkoordinátor, sajnálattal értesültek arról, hogy cégül nevével visszaélve ilyen dolgok történtek. A GLS elhatárolódik a visszaélésektől, és ilyen esetben mindig igyekeznek segíteni abban, hogy az ügyfeleket további kár ne érje. A szerződött partnereikről ugyan nem adhatnak ki információt, „de annyi tájékoztatást nyújthatunk, hogy a nevezett oldalon a Szállítás menüpont alatt feltüntetett információk a valóságnak nem felelnek meg, ezért Társaságunk a szükséges jogi lépéseket megtette”.

Mitől gyorsul az ügymenet?

„A panaszosok azzal tudják leginkább elősegíteni, hogy a webáruház ne folytathassa csaló gyakorlatát, ha a hatóságnál minél többen jelentik be, mi történt, mert figyelembe veszik a panaszszámot az adott cégre. Ha százával érkeznek bejelentések egy webáruházra, felgyorsul az ügymenet” – írta kérdésünkre Selmeczi Balázs, a Fogyasztóvédő Alapítvány elnöke. Nem nagyon hisz abban, hogy a károsultak egy közösségi oldalon egymásnak eleget tudnak segíteni, az viszont eredményt hoz, ha minél többen megismerik azt, amit az adott webshop művel. – „Valóban joggal felmerülhet az, a hatóságok miért teketóriáznak. Azért, mert hatóságok.

Nem gyorsreagálású hadtestekről van szó.”

Az alapítvány szerint a csaló oldalak egy része kiszűrhető. Vagy a túlságosan alacsony árak, vagy az általános szerződési feltételek hiányossága, a rossz magyarsággal megírt mondatok árulkodnak, vagy az, ha a cég elérhetősége nem szerepel az oldalon, esetleg külföldi a székhely.

Unión kívüli országból eleve nem érdemes rendelni: ez a svájci és brit cégekre is vonatkozik, ott mások a szabályok, és ezt is sok csaló használja ki. Létezik olyan hatósági lista, amely a megbízható webáruházakat sorolja, és ebben az alapítvány is segít.

„Ha beüt a baj, nem szabad békén hagyni a céget. Hetente többször is levelet kell küldeni neki, de nem vagdalkozva. Az ügyintéző, ha van, több tucat panaszlevelet kap naponta, nem fog idegeskedni a személyeskedő szavakon, kitörli az üzenetet” – írja Selmeczi Balázs. Igenis van eredménye ennek a harcnak, mert idén például az alapítvány lépései nyomán két hazai webáruháznál vizsgálódtak, az egyik százmilliós büntetést kapott, a másik már nem működik. Több külföldi oldalt is elérhetetlenné tett a hatóság, miután nyilvánosságot kapott, hogyan működnek. Egy ideje egy nagy webáruház csaló és vevőkárosító gyakorlata ellen küzdenek, és sikerült elérni, hogy 4 milliárdos jóvátételre és 200 milliós büntetésre kötelezték a céget.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk