Gyorsabbak a „fészbukosok”, mint a rendőrség

Bűn

Még zajlik a webáruházas csalás, de a károsultak Facebook-csoportja szinte már mindent kiderít, nyilvánosan. Segít ez, vagy árt?

„Levágattuk a füvet két portán, a szomszéddal közösen. A kaszás megmondta, hogy 10 ezer forintot kér, úgyhogy 5-5000 forintot fizettünk. Ez fájt. Körülnéztem az interneten, és rátaláltam egy fűnyíróra, amit 9700 forintért kínáltak. Nem gyanakodtam” – mondja a Narancs.hu-nak Gabi, aki teljes névvel nem szeretne szerepelni. Azért kereste meg az ismerős újságírót, hogy a történetéből mások időben okuljanak. – „Megrendeltem. Reggel átutaltam a pénzt – ez 11 613 forint volt a házhoz szállítással együtt –, este küldtek egy emailt, hogy vették a rendelést. Négy nap múlva megint írtak, hogy a fűnyírót kiszállították, holott nem kaptam meg.”

A webáruház neve: Balne.hu. Többek között háztartási és kerti gépeket, bicikliket, babaholmikat, üléseket kínál. 20 ezer forint feletti vásárlásnál ingyenes házhoz szállítást ígér, és biztonságos vásárlásról, tapasztalt kollégákról szól az oldal.

 
A weboldal. Pénteken délelőtt még elérhető volt, délután fél kettőkor már nem. 

Gabi a rendőrséghez fordult, de keresgélt a Facebookon is. Rátalált a nyilvános csoportra, amelyet olyan emberek hoztak létre 2021. május 13-án, akik ugyanezzel a céggel jártak ugyanígy. Akad olyan tag, aki több mint 400 ezer forintot utalt át különböző árukért, de semmit sem kapott meg.

258 dühös ember

Mire megy együtt negyven, száz, vagy – mint ez esetben, május 21-én – már 258 dühös ember? Megírják okulásul, ki mennyi pénzt fizetett ki, és miért: biciklit vettek volna a gyerek születésnapjára 28 ezer forintért; kolléganőkkel közösen 7 ostyasütőt, több mint 70 ezer forintért. A csalás nyilvánvaló, mert mindenki megkapta az értesítést, hogy az árut kiszállították hozzá. A cég pedig elérhetetlen, nem veszi föl senki a megadott telefont, az emailekre sem reagálnak. A „fészbukosok” feljelentést tesznek, erre biztatják egymást, és arra, hogy semmiért se fizessenek előre.

Azért nem csak a keserű élmények gyarapodnak, hanem a maszek érdekérvényesítés tapasztalatai is.

Kiderül, hogy akik a bankon keresztül szerették volna visszaszerezni a pénzüket, mire jutottak. Az egyik helyen személyesen azt mondták, van remény a pénz visszaszerzésére, máshol azzal hárítottak, hogy csak akkor tehetnek bármit, ha a rendőrség is lép. Poszt születik arról, hogy az egyik bank ügyfélszolgálatán azt sikerült megtudni, ügyfélvédelmi csoport foglalkozik az ilyen esetekkel, a pénz visszahívásának kezdeményezése pedig 1800 forint. A bank kérte, hogy ha a rendőrség reagál a feljelentésre, erről küldjön értesítést az ügyfél. Ha csalás gyanúja miatt nyomoznak, akkor a pénz visszatérítésére van esély. 50 ezer forint alatt szabálysértésnek, afölött bűncselekménynek számít az ügy – a banknak egyébként ki kell várnia mindenképp a 30 napot.

Belép a tulaj is, és magyarázkodik

Akad, aki kinyomozza, hogy ki a tulajdonos papír szerint, hol lakik. Az illető nagyon készséges, válaszolgat az SMS-ekre, fölveszi a telefont. Végül belép a csoportba, és május 15-én közli, hogy „pár ember megkeresett telefonon és szoltak ezzel a csoportal is kapcsolatba senkit nem vertem at, senkinek nem csinaltam semmit én a regi ceg tulajdonos vagyok majus 1 el en eladtam a ceget…” (sic!) Azt írja továbbá, „rohadt szarul” érinti, hogy bár a webshop oldalán nincs fönn az elérhetősége, a cégjegyzékben mégis az ő neve szerepel, ezért őt hívogatják. Ez az átírás lassúsága miatt van, tudja, „mert a cegbirosag homeofficba dolgozik”. Próbált volna előszerződést szerezni az ügyvédtől, hogy lássák az emberek, hogy nem ő a ludas, de három hét, mire papírokat kaphat erről. Megadja a telefonszámát, amelyen nyugodtan lehet keresni, bármit meg lehet vele beszélni, és közli, ő is feljelentést fog tenni, „mind azok ellen akik itt kiraktak”.

Egy hozzászóló azt válaszolja neki, hogy azért a bankszámla „a te neveden van mind a két cégnél. Gyanítom, nagyot kaszáltatok, de a bünti is nagy lesz.” Másvalaki közzé teszi, hogy ugyanígy járt, más céggel, és ott is ugyanez az ember volt a tulajdonos.

Együtt van az oldalon egy sor hasznos információ, miközben még mindig jelentkeznek újabb károsultak, akik pár napja döbbentek rá, hogy átverték őket. Emiatt ez általános vélemény: „nevetséges, hogy még mindig becsaphatnak embereket, noha már sok intézmény értesült a csalásról, és nem történik semmi”.

De igen, történik, a rendőrség már intézkedett – ezt a csoport adminjától tudja meg az újságíró. Május 21-én közzéteszi egy tag, hogy a Balne.hu oldal épp frissül. Aznap délelőtt még elérhető, délután fél kettőkor már nem.

Meglehet, a csoportnak egy ideje már rendőr tagjai is vannak.

Igen, a nyomozás érdekei

Ilyen átverésről korábban is lehetett olvasni. Most mintha gyakrabban fordulna elő, talán mert a koronavírus-járvánnyal bevezetett korlátozások miatt még többen vásárolnának a netről. Jellemző, hogy miután Gabi pórul járt, és a munkahelyén a vele szemben ülő kolléganőnek elújságolta, mi történt vele, a munkatárs megdöbbent, és azt mondta, pont ugyanígy járt a napokban.

 
"Kiszállítva". Hát nem....

Kiderült, hogy még a rendelésüket nyugtázó emailek szövegezése is megegyezett, csak más volt a cég neve. Amikor Gabi a csoportban kiírja a két új cégnevet, az admin megkéri, hogy ezt ne tegye, mert hátráltatja a rendőrség munkáját. Utóbb a Narancs.hu újságíróját is arra kéri a csoport létrehozója, hogy most ne írjon erről cikket, mert a cég már úgysem tud megkárosítani mást, a nyilvánosság pedig mostantól nem segít a károsultaknak, a rendőrséget pedig hátráltatja.

De hát mindenki tud mindent a Facebookról, az újságíró pedig napokkal ezelőtt elküldte a kérdéseit a Balne.hu email címére, az ORFK sajtóügyeletére is.

Választ egyik helyről sem kapott.

A GLS General Logistic Systems Hungary Kft.-től azonban – amelyet mint szállító partnerét tüntette föl oldalán a Balne.hu – azt írta Horváth Eszter marketingkoordinátor, sajnálattal értesültek arról, hogy cégül nevével visszaélve ilyen dolgok történtek. A GLS elhatárolódik a visszaélésektől, és ilyen esetben mindig igyekeznek segíteni abban, hogy az ügyfeleket további kár ne érje. A szerződött partnereikről ugyan nem adhatnak ki információt, „de annyi tájékoztatást nyújthatunk, hogy a nevezett oldalon a Szállítás menüpont alatt feltüntetett információk a valóságnak nem felelnek meg, ezért Társaságunk a szükséges jogi lépéseket megtette”.

Mitől gyorsul az ügymenet?

„A panaszosok azzal tudják leginkább elősegíteni, hogy a webáruház ne folytathassa csaló gyakorlatát, ha a hatóságnál minél többen jelentik be, mi történt, mert figyelembe veszik a panaszszámot az adott cégre. Ha százával érkeznek bejelentések egy webáruházra, felgyorsul az ügymenet” – írta kérdésünkre Selmeczi Balázs, a Fogyasztóvédő Alapítvány elnöke. Nem nagyon hisz abban, hogy a károsultak egy közösségi oldalon egymásnak eleget tudnak segíteni, az viszont eredményt hoz, ha minél többen megismerik azt, amit az adott webshop művel. – „Valóban joggal felmerülhet az, a hatóságok miért teketóriáznak. Azért, mert hatóságok.

Nem gyorsreagálású hadtestekről van szó.”

Az alapítvány szerint a csaló oldalak egy része kiszűrhető. Vagy a túlságosan alacsony árak, vagy az általános szerződési feltételek hiányossága, a rossz magyarsággal megírt mondatok árulkodnak, vagy az, ha a cég elérhetősége nem szerepel az oldalon, esetleg külföldi a székhely.

Unión kívüli országból eleve nem érdemes rendelni: ez a svájci és brit cégekre is vonatkozik, ott mások a szabályok, és ezt is sok csaló használja ki. Létezik olyan hatósági lista, amely a megbízható webáruházakat sorolja, és ebben az alapítvány is segít.

„Ha beüt a baj, nem szabad békén hagyni a céget. Hetente többször is levelet kell küldeni neki, de nem vagdalkozva. Az ügyintéző, ha van, több tucat panaszlevelet kap naponta, nem fog idegeskedni a személyeskedő szavakon, kitörli az üzenetet” – írja Selmeczi Balázs. Igenis van eredménye ennek a harcnak, mert idén például az alapítvány lépései nyomán két hazai webáruháznál vizsgálódtak, az egyik százmilliós büntetést kapott, a másik már nem működik. Több külföldi oldalt is elérhetetlenné tett a hatóság, miután nyilvánosságot kapott, hogyan működnek. Egy ideje egy nagy webáruház csaló és vevőkárosító gyakorlata ellen küzdenek, és sikerült elérni, hogy 4 milliárdos jóvátételre és 200 milliós büntetésre kötelezték a céget.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.