A verhetetlen magyar fiú – Jack Nicholson a Tv Paprikán!

  • Szabó Gábor
  • 2013. december 9.

C-közép

Állítólag Jack Nicholson egyszer valakire azt mondta: nem tudom úgy dicsérni, hogy az ne legyen sértés. Azért mondom, hogy állítólag, mert a Tv Paprikán hallottam egy szakácstól nemrégiben – aki éppen egy másik szakács főztjét dicsérte –, és nem vagyok róla meggyőződve, hogy a híres idézetek gyűjtéséhez a legautentikusabb forrás pont ez a csatorna lenne. Már csak azért sem, mert ismerek olyan embert, aki efféle műsorokat fordít, és ez az ismeretség, ha lehet, még inkább megerősíti a kételyeimet. Szóval maradjunk annyiban, hogy egy szakács a Tv Paprikán kollégája főztjét dicsérve azt mondta, hogy nem tudja annyira dicsérni az ételt, hogy az ne legyen sértés. Merthogy – így gondolom – az annyira jó volt, hogy arra már nincsenek szavak.

Hogy e nekem igencsak kedves idézetnek a hallatán rögvest Ted Ligety óriás műlesiklása jutott eszembe, az nyugodtan nevezhető szakmai ártalomnak. Bár ebben az esetben erősebb szavak használata is jogos lenne. Mert azért mégiscsak apró volna az átfedés mondjuk egy bœuf bourguignon és az óriás műlesiklás között. Hacsak nem Jack Nicholson.

Vagy a tökéletesség, és az azért már komoly. Bár nyilván vannak sokan, akik vitatják, hogy lehet egy sportteljesítmény tökéletes, sőt továbbmegyek, biztos akadnak olyanok is, akik azt is vitatják, hogy jelenthet-e egy sportteljesítmény esztétikai élményt. Szerintem viszont Ted Ligety pillanatnyilag (hozzáteszem: lassan három éve) úgy síel óriás műlesiklásban, ahogyan mondjuk Munch festett. Vagy épp Matisse, mert annyira vadnak, mint Munch, mégsem mondanám.

false

 

Fotó: MTI/EPA

Nagy szavakat kedvelő kollégáim biztosan azt írták volna, hogy Ligety a sízés Mozatja, esetleg Paganinije, de ez nem volna igaz: Ted Ligety pusztán az óriás műlesiklás Mozartja és csak a 195 centiméteres sílécek Paganinije. De ez nem kevés.

Az óriás műlesiklás minden sízés alfája és ómegája. Aki az óriást tudja, az tud síelni. A többiek között akadnak bátrak, fürgék, erősek, nagyszerű lesiklók, pompás műlesiklók, de mindig mindenki azt tekintette a legnagyobbnak a szakmában, aki elvitte a Riesenslalomot.

A nézőket, a kocasízőket persze mindig inkább a lesiklás vonzotta, az, hogy mégis hogyan lehet 160-nal csűrni lefelé Wengenben két szál lécen, vagy hogyan lehet egyáltalán túlélni Kitzbühelt, a Streifet. Talán mert ott tapinthatóbb volt a halál, de legalábbis gyakoribb, esetleg mert úgy hitték, hogy az távolabb esik attól, amit ők tudnak. Pedig ez az utóbbi biztosan nem igaz, hiszen lefelé, jóformán egyenesen mindenki tud menni, amíg el nem esik, viszont egy igazi óriás műlesikláshoz komoly tudás kell.

Néhány évvel ezelőtt, amikor lehetett még igazi carving léceket használni ebben a szakágban, akkor talán picit könnyebb volt, de tavaly, amikor a nemzetközi szövetség megemelte a lécek minimális hosszát 185 centiről 195 centiméterre, minden olyan lett, mint 15 évvel ezelőtt volt.

Akadnak páran, vagy inkább akad valaki, aki tud úgy síelni egy szinte egyenes léccel, mintha az legalábbis carving, piskóta formájú volna, és vannak a többiek, akik követik a messzeségből. A kilencvenes évek végén Michael von Grünigen volt ilyen, aki úgy síelt, hogy olyat csak rajzolni lehetett, és most, hogy megint csak hosszú léceket lehet használni, Ted Ligety lépett az örökébe.

A tavalyi szezon kezdete óta valamennyi versenyen a dobogón állt, nyert egy világbajnoki címet (meg még másik kettőt, de az a történetünk szempontjából irreleváns), vasárnap Beaver Creekben zsinórban negyedik győzelmét aratta a Világkupában, amire a kilencvenes évek eleje és Alberto Tomba óta nem volt példa. Van, hogy egy-két másodperccel veri a mezőnyt egy olyan sportágban, ahol a holtverseny sem ritka, és általában századok döntenek a helyezésekről. Mármint a mögötte lévő helyezésekről.

Tegnap úgy nyert majd másfél másodperccel, hogy az első futam után már több mint egy másodperccel vezetett, és a másodikban csak arra figyelt, hogy biztosan ne hibázzon. Amikor arra figyel, hogy ne hibázzon, akkor megy úgy, mint a többiek. Amikor nincs a láb a gázon.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.