Sakk

  • Orcsik Roland
  • 2018. március 8.

Civilekről írók

Orcsik Roland írása.

Egy belvárosi étterem falait az új tulajdonos fehérre festette, a járólapokat pedig lecseréltette fekete-fehérre. A terem hátsó részében két kamasz lány ül egymással szemben, várják a megrendelt ételt. Nem beszélgetnek, az okostelefonjukat dörzsölik. Előttük egy középkorú férfi szintén az okostelefonját simogatja. A bejárat közelében egy szőkére festett cigány nő telefonál hangosan az ebéd romjai fölött. Telefonálás közben a bejárati ajtó fölé akasztott, nagy képernyőjű plazmatévét figyeli. A zenecsatornán épp egy amerikai sláger csöpög a hangszórókból, a klipben fátyolos ruhájú nők táncolják körül a tátogó macsó énekest. A telefonáló nő mellett ül a fekete hajú kislánya, négyéves lehet. Egy darabig a tévét figyeli, majd miután megunja, feláll a székről, és körbejárja a terepet. Megáll a hátsó sarokban elhelyezett, néma flippergép előtt. Nyomogatja az oldalsó gombokat, a színes fejrészen viszont változatlanul villognak a pontszámot jelző nullák, a háttérképen Indiana Jones is mozdulatlanul mosolyog, kezében korbács. A bejáratnál az anya továbbra is telefonál, az egész étterem hallja, hogy a volt férje nem fizeti a gyerektartást. Igazából még nem váltak el, így nem fizet semmit a geciláda. A kislány fel-alá járkál az étteremben, két kezével széttárja fekete szoknyáját, olyan, mint egy fekete lepke: egyik asztaltól a másikig röppen. Mosolya alól kivillan a hiányos tejfogsora. Ahogy elhalad mellettük, az okostelefonjukat szorongató kamasz lányok egy pillanatra felkapják a fejüket, majd visszamerülnek. Király nélkül elpuhulnak a parasztok. A középkorú férfit már nem lehet ilyen könnyen elcsábítani, hiába tesz meg körülötte két kört is a fekete lepke: úgy mered maga elé, mint aki mattot kapott, és fogalma sincs, kitől. Egyedül az unatkozó pincérnő szólítja meg, a fekete lepke pedig pillanatokon belül hozzáröppen, majd kap egy üres papírt és egy lila filcet. A kislány odaül a telefonáló anyja mellé, rajzol egy házat és egy nőt, akinek hosszú a haja, mint a pincérnőnek, majd odanyújtja az újdonsült barátnőjének. Utána széttárja a fekete csipkés szoknyáját, ellibben mellettem, megszólítanám, de máris a terem másik végében köröz. Ekkor az édesanyja leteszi a telefont, feláll, és unszolja a lányát, indulás haza. A fekete lepke a székek mögé bújik. Az anyja megemeli a hangját, a lepke továbbra sem röppen vissza, örül a kicsikart figyelemnek. Mérges leszek, zsarolja az anyuka, a lepke pedig tesz egy nyolcast az asztalok között, tekintetünk találkozik, majd szófogadóan követi a királynőt a kijárat felé.

false

 

Fotó: Fortepan

______

A Civilekről írók projekt eredetileg a Facebookon indult, egészen pontosan itt.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.