Sakk

  • Orcsik Roland
  • 2018. március 8.

Civilekről írók

Orcsik Roland írása.

Egy belvárosi étterem falait az új tulajdonos fehérre festette, a járólapokat pedig lecseréltette fekete-fehérre. A terem hátsó részében két kamasz lány ül egymással szemben, várják a megrendelt ételt. Nem beszélgetnek, az okostelefonjukat dörzsölik. Előttük egy középkorú férfi szintén az okostelefonját simogatja. A bejárat közelében egy szőkére festett cigány nő telefonál hangosan az ebéd romjai fölött. Telefonálás közben a bejárati ajtó fölé akasztott, nagy képernyőjű plazmatévét figyeli. A zenecsatornán épp egy amerikai sláger csöpög a hangszórókból, a klipben fátyolos ruhájú nők táncolják körül a tátogó macsó énekest. A telefonáló nő mellett ül a fekete hajú kislánya, négyéves lehet. Egy darabig a tévét figyeli, majd miután megunja, feláll a székről, és körbejárja a terepet. Megáll a hátsó sarokban elhelyezett, néma flippergép előtt. Nyomogatja az oldalsó gombokat, a színes fejrészen viszont változatlanul villognak a pontszámot jelző nullák, a háttérképen Indiana Jones is mozdulatlanul mosolyog, kezében korbács. A bejáratnál az anya továbbra is telefonál, az egész étterem hallja, hogy a volt férje nem fizeti a gyerektartást. Igazából még nem váltak el, így nem fizet semmit a geciláda. A kislány fel-alá járkál az étteremben, két kezével széttárja fekete szoknyáját, olyan, mint egy fekete lepke: egyik asztaltól a másikig röppen. Mosolya alól kivillan a hiányos tejfogsora. Ahogy elhalad mellettük, az okostelefonjukat szorongató kamasz lányok egy pillanatra felkapják a fejüket, majd visszamerülnek. Király nélkül elpuhulnak a parasztok. A középkorú férfit már nem lehet ilyen könnyen elcsábítani, hiába tesz meg körülötte két kört is a fekete lepke: úgy mered maga elé, mint aki mattot kapott, és fogalma sincs, kitől. Egyedül az unatkozó pincérnő szólítja meg, a fekete lepke pedig pillanatokon belül hozzáröppen, majd kap egy üres papírt és egy lila filcet. A kislány odaül a telefonáló anyja mellé, rajzol egy házat és egy nőt, akinek hosszú a haja, mint a pincérnőnek, majd odanyújtja az újdonsült barátnőjének. Utána széttárja a fekete csipkés szoknyáját, ellibben mellettem, megszólítanám, de máris a terem másik végében köröz. Ekkor az édesanyja leteszi a telefont, feláll, és unszolja a lányát, indulás haza. A fekete lepke a székek mögé bújik. Az anyja megemeli a hangját, a lepke továbbra sem röppen vissza, örül a kicsikart figyelemnek. Mérges leszek, zsarolja az anyuka, a lepke pedig tesz egy nyolcast az asztalok között, tekintetünk találkozik, majd szófogadóan követi a királynőt a kijárat felé.

false

 

Fotó: Fortepan

______

A Civilekről írók projekt eredetileg a Facebookon indult, egészen pontosan itt.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.