A bukás – az európai jobboldal, az arab tévé és a Fidesz

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. június 4.

Diplomáciai jegyzet

Ha az Izrael-barátsággal igazán nem vádolható arab televízió is antiszemitizmust vet a magyarok szemére, s ha a baloldali szimpátiával aligha vádolható európai jobboldal is egyre leplezetlenebbül Orbán politikai ellenfeleinek drukkol, nagyon komolyan kell vennünk annak szavait, aki a szakadék felé rohanó Magyarországról beszél.

A múlt héten egy kis bajor városkában, Hofban ünnepelte a német és a nemzetközi politikai élet a 83 éves, nagybeteg Helmut Kohl volt kancellárt. Az elhangzott köszöntők a német egység megteremtőjeként üdvözölték a politikust, és az új európai egység egyik kezdeményezőjeként. A felszólalók között volt az egykori osztrák kancellár, Wolfgang Schüssel, aki külön köszönetet mondott neki amiatt, hogy Németország vezetőjeként segítette a kelet-európai népek kiszabadulását a szovjet elnyomás alól. Nem felejtette el megemlíteni azt sem, mennyit tett Kohl, hogy enyhítse azt az elszigeteltséget, amellyel a nemzetközi élet Ausztriát sújtotta, amikor az Osztrák Néppárt (ÖVP) 1999-ben taktikai koalícióra lépett a Jörg Haider vezette szélsőjobboldali Szabadságpárttal (FPÖ).

Való igaz, a volt osztrák kancellár nagyon is számon tartja azokat, akik akkor szóba álltak vele; közöttük volt Orbán Viktor is, aki ma még Schüsselnél is sokkal izoláltabb, s akinek nemrég a kancellár idelátogatva viszonozta is egykori gesztusát. Ugyanakkor mindennek fényében nagyon meglepő volt tapasztalni, hogy a Kohlnak szóló köszöntőjében már ő is elhatárolódik a magyar miniszterelnöktől.

Schüssel a kohli múlt és a jelen problémáival küszködő mai német vezetés kontrasztját épp az aktuálisan kibontakozó német–magyar konfliktus felemlegetésével vázolta fel; ilyesmire valóban nem volt példa, még Orbán első miniszterelnöksége időszakában sem, nem is beszélve azokról a rendszerváltó időkről, amelyekbe a Fidesz még nem volt képes úgy istenigazából belerondítani. Schüssel talán túl is értékelte a Németh Miklós által vezetett kormány és a Horn Gyula által képviselt magyar diplomácia akkori teljesítményeit, bár a mából visszatekintve nagyon nagy a kísértés tökéletesnek ítélni az akkori magyar állapotokat, s velejéig őszintének, együttműködőnek, jószándékúnak és megbízhatónak nevezni az akkori és – Orbánét leszámítva – az azóta felesküdött magyar kormányokat.

Schüssel tehát érezhet valamit, nagyjából azt, amit mi magunk is érzünk. Antiszemitának, fasisztának az elmeállapot komoly megkérdőjelezése nélkül nem lehetett Orbánt és társait sohasem nevezni; most mivel van tele a komoly és felelősségteljes európai és tengerentúli – azaz szövetséges – sajtó? Hogy ami Magyarországon zajlik, nem más, mint múltunk legundorítóbb korszakának újrajátszása. A magyarság újbóli bukásának biztos előkészítése.

A legszókimondóbb talán a katari székhelyű, nagyon nívós Al Jazeera volt. Az összeállításuk nyomán közölt cikk címe így hangzott: Magyarország útja a szakadék felé. Miért gondolják úgy a tekintélyelvű magyar kormány kritikusai, hogy az ország a fasizmus felé sodródik? Ma ez a minősítés általánossá vált, Magyarországot nem egy bizonyos, rossz magaviseletű, veszélyt okozó országokat magában foglaló kategóriába sorolják, hanem külön kategóriaként kezelik, mint a legrosszabb magaviseletű, legveszélyesebb államot és nemzetet. Az arab világban befolyásos Al Jazeera tudósítása egyébként különös fényt vet arra a magyar kormányzati akaratra is, ami mostanság épp az iszlám országok felé történő nagy gazdasági és kulturális nyitáson buzgólkodik.

Elgondolkodtató történelmi momentumot élünk meg, melyben bárhonnan szemléljük sorsunkat, Keletről vagy Nyugatról, a következtetések egyértelműek és egybehangzóak. Ha már az Izrael-barátsággal igazán nem vádolható, vezető arab televíziós adó is antiszemitizmust vet a magyarok szemére, s ha a baloldali szimpátiával aligha vádolható európai jobboldal is egyre leplezetlenebbül Orbán politikai ellenfeleinek drukkol, alighanem nagyon komolyan kell vennünk annak szavait, aki a szakadék felé rohanó Magyarországról beszél.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.