A kereszt árnyékában – Spanyolország és a diktatúra nyomai

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. június 7.

Diplomáciai jegyzet

A hegy ormán magasodó 150 méteres kereszt oly nyomasztóan tesz erőszakot az egész tájon, hogy méltó mementója maradt Franco korszakának, még akkor is, ha a diktatúra egykori giccsessége helyett mára már csak a giccs diktatúráját jeleníti meg.

Jól ismert Európa-szerte a spanyol gazdaság nehéz helyzete, s azok a megszorítások is, amelyekkel a Mariano Rajoy által vezetett konzervatív kormány az államháztartás hiányát orvosolni próbálja. A munkanélküliség példátlan méretű, a fiatalok körében országosan 26 százalékos, de vannak területek, ahol ennek majdnem a duplája. A termelékenység valamelyest meglódult, de az ipari kulcságazatokban a pangás tovább tart; ilyen az építőipar is, mely korábban az ország fejlődésének és a turizmus bővülésének egyik motorja volt.

Ezért is váltott ki megütközést a kormány most nyilvánosságra került terve, hogy 300 ezer eurót kíván költeni arra a sziklabazilikára, amelyet Franco diktátor a Sierra de Guadarrama egyik völgyében, a Valle de los Caídosban – azaz az Elesettek völgyében – emeltetett. A templom óriási méretét a hegy gyomra elrejti a szemek elől, mégis mindenki képet alkothat grandiózusságáról, aki Madridból autóval az Escorial felé közeledik. A hegy ormán magasodó 150 méteres kereszt oly nyomasztóan tesz erőszakot az egész tájon, hogy méltó mementója maradt Franco korszakának (1939–1975), még akkor is, ha a diktatúra egykori giccsessége helyett mára már csak a giccs diktatúráját jeleníti meg.

Az épületegyüttes kialakítása 1940-ben kezdődött, de csak 1959-ben fejeződött be; a francói múlt kritikusai nemcsak azért tartják provokatívnak a ma már műemlékként számon tartott bazilikát, mert a diktátort 1975-ben bekövetkezett halálát követően itt temették el, hanem főként azért, mert az építésben több ezer politikai fogoly vett kényszerűen részt, akik közül számosan itt is lelték halálukat.

A bazilika fenntartása a spanyol Nemzeti Örökség Igazgatóságának a feladata, s kormányoktól függetlenül az elmúlt évtizedekben – beleértve a diktatúra felszámolását követő időszakot is – az Escorialba szervezett turistautak kötelező programja volt „Franco sírjának” a meglátogatása is. Ezt a gyakorlatot a José Luis Rodríguez Zapatero vezette szocialista kormány 2009-ben megszüntette, de 2011-ben, amint a jobboldal visszatért a hatalomba, a látogatók előtt ismét megnyíltak a kapuk, s ismét elkezdtek miséket tartani a bazilikában.

Nem kétséges, hogy az épületek renovációjának eljött az ideje, de szakértők szerint állapotuk messze nem életveszélyes, mindössze állagmegóvási szempontból lenne a restauráció indokolt. Ezért az aktuális intézkedés a jelenlegi anyagi körülmények között inkább ideológiai gesztus a Franco szellemét máig ébren tartó jobboldalnak és az egyháznak, semmint, hogy racionálisan indokolható szükségszerűség lenne.

Hogy nagyon is erről lehet szó, azt alátámasztja a parlament néppárti többségének azon döntése is, mellyel elutasította a baloldal javaslatát, hogy július 18-a, az a nap tehát, melyen Franco tábornok 1936-ban megindította a népfrontkormány elleni lázadást, váljék a „Diktatúra Elítélésének Napjává”.

A vita tovább folyik – írja az El País; az olasz Alessandro Pugno nemrég dokumentumfilmet forgatott a témáról A la sombra de la cruz (A kereszt árnyékában) címmel. Spanyol bemutatója nemrég volt a pamplonai Punta de Vista filmfesztiválon.

Érdemes megemlíteni, hogy az az andalúziai hegyoldal viszont, ahol a 20. század – Pirandello és Brecht mellett – legnagyobb drámaíróját, Lorcát megölték, majd a szó szoros értelmében tetemét egy vízmosásban elkaparták, bár 1981 óta emlékpark, szerénysége, szegényessége és elhagyatottsága kiáltó ellentétben áll az Elesettek völgyének giccses hivalkodásával. Nem szerepel egyetlen turistaút célpontjai, emléktúrái között sem. Nekem is órákig kellett keresgélnem, hogy rátaláljak Alfacar és Víznar között, gyakorlatilag a senki földjén.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.