Háztáji terror - Új dzsihádisták

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. május 31.

Diplomáciai jegyzet

A legújabb dzsihádisták a 19. századi európai anarchisták közel-keleti klónjai, ám míg utóbbiak a zsarnokság elleni lázadással, az egyéni szabadság szekularizált kultuszával igyekeztek tetteiket igazolni, addig a dzsihádista anarchizmus maga a sötétség kultusza, az egyéni szabadságot el nem ismerő, mi több, tagadó elvakultságé.

A komoly katonai fellépések azon államok ellen, amelyek otthont adtak az al-Kaidának, a szervezet tényleges felbomlásához vezettek. De ez nem jelenti automatikusan, hogy az a megtorló szellem, amelyet az al-Kaida legitimmé tett, megszűnt volna létezni. Apróbb társaságok, olykor egyének, „magányos farkasok” körében él tovább, s mögötte a nyugati társadalmakba beépült, azoktól mégis elkülönülő közösségek állnak.

A legutóbbi londoni gyilkosság, melynek áldozata egy afganisztáni veterán volt, tipikus példa erre. Az ideológia pedig, mellyel már jó előre nagyvonalú felmentést adtak önmaguknak az elkövetők, jellemző példa a poszt-al-kaidás korszakra. Egy kis mezei dzsihádista, akit egy amerikai drónnak sikerült 2011-ben, Jemenben levadásznia, hirdette meg az „egyéni bosszúállás” stratégiáját. Anvar al-Avlakinak hívták, s ma nevét már mindenki ismeri, aki úgy véli: nem kell nagyobb szervezethez kapcsolódni, elég, ha valaki a hit erejétől inspirálva, házi eszközökkel eltakarítja az útból azt a hitetlent, aki nem méltó Allah szeretetére.

Al-Avlaki tulajdonképpen a 19. századi európai anarchisták közel-keleti klónja volt, ám míg utóbbiak a zsarnokság elleni lázadással, az egyéni szabadság szekularizált kultuszával igyekeztek tetteiket igazolni, addig a dzsihádista anarchizmus maga a sötétség kultusza, az egyéni szabadságot el nem ismerő, mi több, tagadó elvakultságé. És minthogy a londoni elkövetők még csak nem is közel-keletiek, hanem nigériaiak, jól mutatja e háztáji terrorizmus nemzetköziesülését.

Érdemes az eset kapcsán kis figyelmet szentelni mindannak, ami a mai Nigériában zajlik. A lakosság becsült száma 170 millió; szintén becsült adat, hogy fele-fele arányban oszlik meg vallási szempontból: az északi, elmaradottabb területek lakói iszlám hitűek, a déli, fejlettebb vidékeket – sajátos törzsi tradíciójú – keresztények lakják. Az északi területek túlnyomórészt szunnita kultúrájúak, és egyre radikálisabban érvényesül ott az iszlám törvénykezés, a saríja. Ennek kultuszát a szaharai peremvidékről bevándorolt nomád csoportok hozták magukkal az elmúlt két évtized során, melyeknek politikai kötődései nyilvánvalóan északkelet-afrikaiak, illetve közel-keletiek. A politikai helyzetet bonyolítja, hogy az ország katonai vezetői elsősorban az északi területekről származnak, tehát iszlám hitűek, miközben a politikai vezetés igyekszik mindent megmozgatni, hogy az iszlám szélsőségeseket likvidálja, s ebben eddig messzemenően támaszkodhatott a hadseregre, mely – akárcsak a politikai pártok – felekezetek fölöttiként működik. Az elmúlt évek eszkalálódó, polgárháború-jellegű, a Boko Haram nevű iszlamista csoport által provokált összecsapásainak áldozatai elsősorban keresztény civilek: 2009 óta mindegy kétezer fő vesztette életét. A központi kormányzat május 14-én rendkívüli állapotot hirdetett meg az érintett északkeleti tartományokban, a hadsereg pedig komoly tisztogató hadműveletekkel próbálja visszaszorítani az iszlám fegyvereseket.

Az északi (iszlám) és a déli (keresztény) részek egyesítése 1914-ben történt meg, a brit gyarmati adminisztráció intézkedései révén. És bár 1960 óta az ország független, a brit befolyás megmaradt, s e kötelékeket erősíti az a több százezres bevándorlói réteg is, amely az évtizedek során tűnt fel a nagyobb brit városokban.

A nigériai politikai helyzetnek persze kevés köze van a London délkeleti részén, Woolwichban lezajlott véres drámához. Az egyik elkövető, a 28 éves Michael Adebolajo már Nagy-Britanniában született, ráadásul nem is iszlám hitű családban. Önként tért át az iszlámra, s vált utcai hitszónokká.

A gyilkosság a légierő egyik központi épületegyüttesének közelében történt nappal, egy forgalmas utca kellős közepén. A két tettes kocsival elütötte a katonát, majd késsel végeztek vele, és levágták a fejét. A rendőrség 20 perc múltán érkezett, a két, menekülni próbáló tettest megsebesítették, majd letartóztatták.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.