Háztáji terror - Új dzsihádisták

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. május 31.

Diplomáciai jegyzet

A legújabb dzsihádisták a 19. századi európai anarchisták közel-keleti klónjai, ám míg utóbbiak a zsarnokság elleni lázadással, az egyéni szabadság szekularizált kultuszával igyekeztek tetteiket igazolni, addig a dzsihádista anarchizmus maga a sötétség kultusza, az egyéni szabadságot el nem ismerő, mi több, tagadó elvakultságé.

A komoly katonai fellépések azon államok ellen, amelyek otthont adtak az al-Kaidának, a szervezet tényleges felbomlásához vezettek. De ez nem jelenti automatikusan, hogy az a megtorló szellem, amelyet az al-Kaida legitimmé tett, megszűnt volna létezni. Apróbb társaságok, olykor egyének, „magányos farkasok” körében él tovább, s mögötte a nyugati társadalmakba beépült, azoktól mégis elkülönülő közösségek állnak.

A legutóbbi londoni gyilkosság, melynek áldozata egy afganisztáni veterán volt, tipikus példa erre. Az ideológia pedig, mellyel már jó előre nagyvonalú felmentést adtak önmaguknak az elkövetők, jellemző példa a poszt-al-kaidás korszakra. Egy kis mezei dzsihádista, akit egy amerikai drónnak sikerült 2011-ben, Jemenben levadásznia, hirdette meg az „egyéni bosszúállás” stratégiáját. Anvar al-Avlakinak hívták, s ma nevét már mindenki ismeri, aki úgy véli: nem kell nagyobb szervezethez kapcsolódni, elég, ha valaki a hit erejétől inspirálva, házi eszközökkel eltakarítja az útból azt a hitetlent, aki nem méltó Allah szeretetére.

Al-Avlaki tulajdonképpen a 19. századi európai anarchisták közel-keleti klónja volt, ám míg utóbbiak a zsarnokság elleni lázadással, az egyéni szabadság szekularizált kultuszával igyekeztek tetteiket igazolni, addig a dzsihádista anarchizmus maga a sötétség kultusza, az egyéni szabadságot el nem ismerő, mi több, tagadó elvakultságé. És minthogy a londoni elkövetők még csak nem is közel-keletiek, hanem nigériaiak, jól mutatja e háztáji terrorizmus nemzetköziesülését.

Érdemes az eset kapcsán kis figyelmet szentelni mindannak, ami a mai Nigériában zajlik. A lakosság becsült száma 170 millió; szintén becsült adat, hogy fele-fele arányban oszlik meg vallási szempontból: az északi, elmaradottabb területek lakói iszlám hitűek, a déli, fejlettebb vidékeket – sajátos törzsi tradíciójú – keresztények lakják. Az északi területek túlnyomórészt szunnita kultúrájúak, és egyre radikálisabban érvényesül ott az iszlám törvénykezés, a saríja. Ennek kultuszát a szaharai peremvidékről bevándorolt nomád csoportok hozták magukkal az elmúlt két évtized során, melyeknek politikai kötődései nyilvánvalóan északkelet-afrikaiak, illetve közel-keletiek. A politikai helyzetet bonyolítja, hogy az ország katonai vezetői elsősorban az északi területekről származnak, tehát iszlám hitűek, miközben a politikai vezetés igyekszik mindent megmozgatni, hogy az iszlám szélsőségeseket likvidálja, s ebben eddig messzemenően támaszkodhatott a hadseregre, mely – akárcsak a politikai pártok – felekezetek fölöttiként működik. Az elmúlt évek eszkalálódó, polgárháború-jellegű, a Boko Haram nevű iszlamista csoport által provokált összecsapásainak áldozatai elsősorban keresztény civilek: 2009 óta mindegy kétezer fő vesztette életét. A központi kormányzat május 14-én rendkívüli állapotot hirdetett meg az érintett északkeleti tartományokban, a hadsereg pedig komoly tisztogató hadműveletekkel próbálja visszaszorítani az iszlám fegyvereseket.

Az északi (iszlám) és a déli (keresztény) részek egyesítése 1914-ben történt meg, a brit gyarmati adminisztráció intézkedései révén. És bár 1960 óta az ország független, a brit befolyás megmaradt, s e kötelékeket erősíti az a több százezres bevándorlói réteg is, amely az évtizedek során tűnt fel a nagyobb brit városokban.

A nigériai politikai helyzetnek persze kevés köze van a London délkeleti részén, Woolwichban lezajlott véres drámához. Az egyik elkövető, a 28 éves Michael Adebolajo már Nagy-Britanniában született, ráadásul nem is iszlám hitű családban. Önként tért át az iszlámra, s vált utcai hitszónokká.

A gyilkosság a légierő egyik központi épületegyüttesének közelében történt nappal, egy forgalmas utca kellős közepén. A két tettes kocsival elütötte a katonát, majd késsel végeztek vele, és levágták a fejét. A rendőrség 20 perc múltán érkezett, a két, menekülni próbáló tettest megsebesítették, majd letartóztatták.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.