Háztáji terror - Új dzsihádisták

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. május 31.

Diplomáciai jegyzet

A legújabb dzsihádisták a 19. századi európai anarchisták közel-keleti klónjai, ám míg utóbbiak a zsarnokság elleni lázadással, az egyéni szabadság szekularizált kultuszával igyekeztek tetteiket igazolni, addig a dzsihádista anarchizmus maga a sötétség kultusza, az egyéni szabadságot el nem ismerő, mi több, tagadó elvakultságé.

A komoly katonai fellépések azon államok ellen, amelyek otthont adtak az al-Kaidának, a szervezet tényleges felbomlásához vezettek. De ez nem jelenti automatikusan, hogy az a megtorló szellem, amelyet az al-Kaida legitimmé tett, megszűnt volna létezni. Apróbb társaságok, olykor egyének, „magányos farkasok” körében él tovább, s mögötte a nyugati társadalmakba beépült, azoktól mégis elkülönülő közösségek állnak.

A legutóbbi londoni gyilkosság, melynek áldozata egy afganisztáni veterán volt, tipikus példa erre. Az ideológia pedig, mellyel már jó előre nagyvonalú felmentést adtak önmaguknak az elkövetők, jellemző példa a poszt-al-kaidás korszakra. Egy kis mezei dzsihádista, akit egy amerikai drónnak sikerült 2011-ben, Jemenben levadásznia, hirdette meg az „egyéni bosszúállás” stratégiáját. Anvar al-Avlakinak hívták, s ma nevét már mindenki ismeri, aki úgy véli: nem kell nagyobb szervezethez kapcsolódni, elég, ha valaki a hit erejétől inspirálva, házi eszközökkel eltakarítja az útból azt a hitetlent, aki nem méltó Allah szeretetére.

Al-Avlaki tulajdonképpen a 19. századi európai anarchisták közel-keleti klónja volt, ám míg utóbbiak a zsarnokság elleni lázadással, az egyéni szabadság szekularizált kultuszával igyekeztek tetteiket igazolni, addig a dzsihádista anarchizmus maga a sötétség kultusza, az egyéni szabadságot el nem ismerő, mi több, tagadó elvakultságé. És minthogy a londoni elkövetők még csak nem is közel-keletiek, hanem nigériaiak, jól mutatja e háztáji terrorizmus nemzetköziesülését.

Érdemes az eset kapcsán kis figyelmet szentelni mindannak, ami a mai Nigériában zajlik. A lakosság becsült száma 170 millió; szintén becsült adat, hogy fele-fele arányban oszlik meg vallási szempontból: az északi, elmaradottabb területek lakói iszlám hitűek, a déli, fejlettebb vidékeket – sajátos törzsi tradíciójú – keresztények lakják. Az északi területek túlnyomórészt szunnita kultúrájúak, és egyre radikálisabban érvényesül ott az iszlám törvénykezés, a saríja. Ennek kultuszát a szaharai peremvidékről bevándorolt nomád csoportok hozták magukkal az elmúlt két évtized során, melyeknek politikai kötődései nyilvánvalóan északkelet-afrikaiak, illetve közel-keletiek. A politikai helyzetet bonyolítja, hogy az ország katonai vezetői elsősorban az északi területekről származnak, tehát iszlám hitűek, miközben a politikai vezetés igyekszik mindent megmozgatni, hogy az iszlám szélsőségeseket likvidálja, s ebben eddig messzemenően támaszkodhatott a hadseregre, mely – akárcsak a politikai pártok – felekezetek fölöttiként működik. Az elmúlt évek eszkalálódó, polgárháború-jellegű, a Boko Haram nevű iszlamista csoport által provokált összecsapásainak áldozatai elsősorban keresztény civilek: 2009 óta mindegy kétezer fő vesztette életét. A központi kormányzat május 14-én rendkívüli állapotot hirdetett meg az érintett északkeleti tartományokban, a hadsereg pedig komoly tisztogató hadműveletekkel próbálja visszaszorítani az iszlám fegyvereseket.

Az északi (iszlám) és a déli (keresztény) részek egyesítése 1914-ben történt meg, a brit gyarmati adminisztráció intézkedései révén. És bár 1960 óta az ország független, a brit befolyás megmaradt, s e kötelékeket erősíti az a több százezres bevándorlói réteg is, amely az évtizedek során tűnt fel a nagyobb brit városokban.

A nigériai politikai helyzetnek persze kevés köze van a London délkeleti részén, Woolwichban lezajlott véres drámához. Az egyik elkövető, a 28 éves Michael Adebolajo már Nagy-Britanniában született, ráadásul nem is iszlám hitű családban. Önként tért át az iszlámra, s vált utcai hitszónokká.

A gyilkosság a légierő egyik központi épületegyüttesének közelében történt nappal, egy forgalmas utca kellős közepén. A két tettes kocsival elütötte a katonát, majd késsel végeztek vele, és levágták a fejét. A rendőrség 20 perc múltán érkezett, a két, menekülni próbáló tettest megsebesítették, majd letartóztatták.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.