A finnlandizációtól a magyarizációig

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. augusztus 23.

Diplomáciai jegyzet

Akik arra számítottak, hogy a Traian Băsescu román elnöknek a magyar jobboldal erdélyi viselt dolgaival kapcsolatban tett minapi bírálataihoz gyorsan felcsatlakoznak bizonyos nagypolitikai szándékok, nem csalódtak. Sőt, a reakció gyorsabban bekövetkezett, mint amire korábban számítani lehetett.

Az Oroszország Hangja kiemelt cikkben foglalkozik a kérdéssel, melynek már a címe is mindent elmond a hírportál álláspontjáról: Bukarest erővel lép fel Magyarország ellen – s azzal vádolja Băsescut, hogy az „növeli a román–magyar konfliktus hőfokát".

Az álláspont – feltételezem – megmelengette a Lendvay utcai fideszes szíveket, hisz olyan hangnemben intonálódott, mint ahogyan a kormánypárti szóvivők szoktak fogalmazni: nem egyszerűen a miniszterelnököt és politikáját támadják, hanem Magyarországot, minden egyes magyar embert.

A cikk – bár nyilvánvalóan nem hivatalos forrásból származik – józanul méri fel azokat az okokat, amelyek a felvázolt konfliktus mögött húzódnak, s ha egyszer a román elnök a szűkebb és a tágabb európai térséget fenyegető magyar politikai manőverekre utal, s arra, hogy közös erővel kell megfékezni a Fidesz által képviselt kihívásokat, akkor Oroszország helye Magyarország mellett van. Már csak azért is, mert ha Orbán ártani tud Európának, az uniós szolidaritásnak és belső békének, az a Kremlnek tiszta haszon, hisz jó ideje az orosz vezetést is hasonló érdekek mozgatják.

false

 

Fotó: Koszticsák Szilárd – MTI

A kép persze ennél sokkal összetettebb: magánbeszélgetéseken sokszor hangzanak el orosz részről olyan kijelentések, hogy „Moszkva számára terhes a magyar miniszterelnök által megjelenített politikai karakter”, hogy „Putyin személyes antipátiát táplál Orbán iránt”. Mindennek megannyi nyilvánvaló jelét tapasztalhattuk már, kezdve Orbán és Putyin 2009-es „spontán”, majd „kurta-furcsa” idei találkozójáról, vagy a magyar–orosz kapcsolatok megannyi permanens zavaráról. De ezeknek a szubjektív álláspontoknak vajmi kevés közük van ahhoz, hogy a politika milyen fordulatokat vehet az „objektív” valóságban. A vezetői antipátia egy dolog, és valami egészen más a hidegen kalkuláló szakértők véleménye a lehetőségek kombinációjáról.

Márpedig abban a hidegháborúhoz igencsak közelítő helyzetben, amelyben a Nyugat és a posztszovjet maradványok, legfőképpen Oroszország között egyre több feszültség támad, igencsak megnőhet az Európára olykor naponta rátámadó Orbán ázsiója. Az Oroszország Hangjában publikált cikk – amely korántsem nevezhető váratlannak vagy páratlannak – épp ezt bizonyítja.

Gondolom, a helyzet kapcsán sokan óvnak majd e posztszovjet finnlandizáció szerencsétlen következményeitől, melynél a magyarság azért többet érdemelne. Rossz hírem van: a mai helyzetnek semmilyen köze sincs a finnlandizációhoz, hisz a hidegháború második felében megvalósított fokozatos finn eltávolodás a szovjet érdekszférától egy kényszerű helyzetből történő ígéretes kiszabadulást jelentett. Amit Orbán csinál, az egy ígéretes helyzet reménytelenné tétele, ráadásul olyan orosz ellentételezéssel, amitől inkább menekülni kellene. Nem finnlandizáció ez, hanem annak szöges ellentéte: magyarizáció.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.