A forradalmárok magányossága

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. május 21.

Diplomáciai jegyzet

A jobboldalnak nem voltak forradalmai és forradalmárai. A fülkeforradalmi pátosz már csak ezért is hazug. A mozgalom, amely a fülkeforradalom szerzői jogait birtokolja, az elmúlt három évben megváltoztatott mindent, rendszere azonban fenntarthatatlan, igazságtalan, ráadásul alávaló.

Pár napja ott voltam azok között, akik a Mephisto zárójelenete után talpra ugorva, hosszú perceken át ünnepelték az előadást. Megvallom, a rendező, Alföldi Róbert és persze az egész társulat nemcsak lenyűgözött, hanem meg is lepett: a produkció jobb volt, mint Szabó István cannes-i aranypálmás, illetve Oscar-díjas filmje. A filmben sok minden zavart; mintha Szabó túlságosan beleszeretett volna Brandauerbe, vagy mintha saját dilemmáit fedezte volna fel a figurában, s hagyta, hogy a színész Hendrik Höfgen karakterét némileg az emberi esendőség irányába tolja. A Nemzetiben a Stohl András által játszott Höfgenben nincs semmi esendőség, s így megbocsátani még kevésbé lehet neki azt a tehetséget, ami egyenlő arányban gyarapszik a bűnökkel, melyeket a főhős elkövet.

Alföldi rendezése félreérthetetlenül előcsalta a témában rejlő másik nagy ellentmondást is: a náci törekvést, hogy forradalmat csináljon, s képtelenségét arra, hogy tettei tényleg forradalmiak legyenek. Hitler és rezsimje mindent megváltoztatott, az aránytévesztés és az autoriter szándékok következetes aljassága azonban fenntarthatatlanná tette a rendszert, arra kényszerítve az utókort, hogy semmit se őrizzen meg belőle. De ha eltekintünk e német példától, más esetek és történelmi szituációk is azt igazolják: a jobboldal soha sehol nem volt alkalmas arra, hogy forradalmat csináljon. Pedig épp a 20. század mutatja leginkább: formailag nem kellett minden esetben konzervatívnak lennie, számos jobboldali szándék igyekezett maga is „a múltat végképp eltörölni”, de tartalmában mégis kényszerűen konzervatív maradt. A múlt súlya nélkül e mentalitás, elkötelezettség, világszemlélet nyilvánvalóan elveszíti komolyságát. És nemcsak azt, hanem igényjogosultságát is a történelmi szerepvállalásra.

Ezért fából vaskarika jobboldali forradalomról beszélni. Ezért nincsenek a jobboldalnak sehol forradalmárai. A fülkeforradalmi pátosz már csak ezért is hazug, bár a jelek szerint sokakat vonz. De e vonzerő nem forradalmi, mert a mozgalom – amely a fülkeforradalom szerzői jogait birtokolja, bár az elmúlt három évben maga is megváltoztatott mindent – rendszere fenntarthatatlan, igazságtalan, ráadásul alávaló maradt.

Az emberarcú jobboldalnak egyébként nincs is szüksége forradalmakra, épp ellenkezőleg: abban a békés világban, amelyben mindenkinek ébren kell tartania az oltár előtti örökmécs tüzét, és amelyben a hagyományokon való kotlás szabja meg mindennek az értékét, elkerülhetők azok a szörnyűségek, amelyeket a forradalmak óhatatlanul magukkal hoznak. A forradalmak arca sem sokkal szebb annál a képnél, amit a jobboldali diktatúrák mutatnak, a felszínről szemlélve talán ezért sikerül olykor egyeseknek könnyen összetéveszteni őket.

Ám a forradalmaknak, s ezen belül a baloldalnak mégis van valamiféle nélkülözhetetlen küldetése, melynek kopírozásával más ideológiák ugyan gyakran kísérleteztek, de eredménytelenül. Susan Faludi a The New Yorkerben nemrég szép nekrológot szentelt egy igazi forradalmárnak, Shulamith Firestone-nak. E név, gondolom, keveseknek ismerős: 1968-ban egyik megújítója volt a radikális feminista mozgalomnak. Könyvét (The Dialectic of Sex: The Case for Feminist Revolution) azóta is „a radikális feminizmus legvilágosabb és legbátrabb” dokumentumaként tartják számon.

Mindazonáltal beleolvasva a műbe az embert vegyes érzések ragadják magukkal; engem legalábbis kételyek gyötörtek, s valami szorongásféle rossz érzés. Firestone tulajdonképpen – elegyítve Marx és Freud nézeteit, ami 68 táján nemhogy szokatlan lett volna, de bizonyos értelemben szinte kötelező – a nő és a férfi közötti különbséget már-már osztályrangra emeli, ráadásul osztályharcosan ütközteti őket. Nem tettek boldoggá azok a – Faludi által is idézett – kijelentései sem, miszerint: „a terhesség barbárság”, vagy hogy a gyermekkor „felügyelt rémálom” lenne. És mégis, e lehetetlen figura élettörténetét valami olyasmi lengi be, amire mindenkinek szüksége van, akinek fontos a szabadság.

Az évek múlásával 1968 dokumentumaiba gyakran belelapozva egyre kevesebb olyasmit találok, amivel azonosulni tudok, mégis ez az évszám kultúrám és identitásom nélkülözhetetlen elemévé vált. Világom akkor jött létre, s ez olyan világ, amely számára egy kevéssé szeretett egykori mozgalom, az általam kicsit lenézett ellenkulturális produktumok, a már akkor is olvashatatlan újmarxista kéziratok tágították ki a teret. Ez a „forradalom dialektikája” az én, azaz egy olyan ember szemszögéből, aki alapvetően nem szereti a forradalmakat. Aki számára 1794 thermidorja, a jakobinusok likvidálása megváltást jelent, és aki a magyar 1848-ba gyakran belelátja az Európával, a civilizációval szembeni lázadást…

Firestone egyébként mindössze 67 évesen halt meg. Magányosan, évtizedek óta skizofréniával küszködve élt New York-i lakásában, ahol holttestére csak napok múltán találtak rá. Minthogy semmilyen étel nem volt a lakásban, azt valószínűsítik, hogy egyszerűen éhen pusztult 2012. augusztus 28-án.

A forradalmárok nagyon magányosak.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.