A forradalmárok magányossága

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. május 21.

Diplomáciai jegyzet

A jobboldalnak nem voltak forradalmai és forradalmárai. A fülkeforradalmi pátosz már csak ezért is hazug. A mozgalom, amely a fülkeforradalom szerzői jogait birtokolja, az elmúlt három évben megváltoztatott mindent, rendszere azonban fenntarthatatlan, igazságtalan, ráadásul alávaló.

Pár napja ott voltam azok között, akik a Mephisto zárójelenete után talpra ugorva, hosszú perceken át ünnepelték az előadást. Megvallom, a rendező, Alföldi Róbert és persze az egész társulat nemcsak lenyűgözött, hanem meg is lepett: a produkció jobb volt, mint Szabó István cannes-i aranypálmás, illetve Oscar-díjas filmje. A filmben sok minden zavart; mintha Szabó túlságosan beleszeretett volna Brandauerbe, vagy mintha saját dilemmáit fedezte volna fel a figurában, s hagyta, hogy a színész Hendrik Höfgen karakterét némileg az emberi esendőség irányába tolja. A Nemzetiben a Stohl András által játszott Höfgenben nincs semmi esendőség, s így megbocsátani még kevésbé lehet neki azt a tehetséget, ami egyenlő arányban gyarapszik a bűnökkel, melyeket a főhős elkövet.

Alföldi rendezése félreérthetetlenül előcsalta a témában rejlő másik nagy ellentmondást is: a náci törekvést, hogy forradalmat csináljon, s képtelenségét arra, hogy tettei tényleg forradalmiak legyenek. Hitler és rezsimje mindent megváltoztatott, az aránytévesztés és az autoriter szándékok következetes aljassága azonban fenntarthatatlanná tette a rendszert, arra kényszerítve az utókort, hogy semmit se őrizzen meg belőle. De ha eltekintünk e német példától, más esetek és történelmi szituációk is azt igazolják: a jobboldal soha sehol nem volt alkalmas arra, hogy forradalmat csináljon. Pedig épp a 20. század mutatja leginkább: formailag nem kellett minden esetben konzervatívnak lennie, számos jobboldali szándék igyekezett maga is „a múltat végképp eltörölni”, de tartalmában mégis kényszerűen konzervatív maradt. A múlt súlya nélkül e mentalitás, elkötelezettség, világszemlélet nyilvánvalóan elveszíti komolyságát. És nemcsak azt, hanem igényjogosultságát is a történelmi szerepvállalásra.

Ezért fából vaskarika jobboldali forradalomról beszélni. Ezért nincsenek a jobboldalnak sehol forradalmárai. A fülkeforradalmi pátosz már csak ezért is hazug, bár a jelek szerint sokakat vonz. De e vonzerő nem forradalmi, mert a mozgalom – amely a fülkeforradalom szerzői jogait birtokolja, bár az elmúlt három évben maga is megváltoztatott mindent – rendszere fenntarthatatlan, igazságtalan, ráadásul alávaló maradt.

Az emberarcú jobboldalnak egyébként nincs is szüksége forradalmakra, épp ellenkezőleg: abban a békés világban, amelyben mindenkinek ébren kell tartania az oltár előtti örökmécs tüzét, és amelyben a hagyományokon való kotlás szabja meg mindennek az értékét, elkerülhetők azok a szörnyűségek, amelyeket a forradalmak óhatatlanul magukkal hoznak. A forradalmak arca sem sokkal szebb annál a képnél, amit a jobboldali diktatúrák mutatnak, a felszínről szemlélve talán ezért sikerül olykor egyeseknek könnyen összetéveszteni őket.

Ám a forradalmaknak, s ezen belül a baloldalnak mégis van valamiféle nélkülözhetetlen küldetése, melynek kopírozásával más ideológiák ugyan gyakran kísérleteztek, de eredménytelenül. Susan Faludi a The New Yorkerben nemrég szép nekrológot szentelt egy igazi forradalmárnak, Shulamith Firestone-nak. E név, gondolom, keveseknek ismerős: 1968-ban egyik megújítója volt a radikális feminista mozgalomnak. Könyvét (The Dialectic of Sex: The Case for Feminist Revolution) azóta is „a radikális feminizmus legvilágosabb és legbátrabb” dokumentumaként tartják számon.

Mindazonáltal beleolvasva a műbe az embert vegyes érzések ragadják magukkal; engem legalábbis kételyek gyötörtek, s valami szorongásféle rossz érzés. Firestone tulajdonképpen – elegyítve Marx és Freud nézeteit, ami 68 táján nemhogy szokatlan lett volna, de bizonyos értelemben szinte kötelező – a nő és a férfi közötti különbséget már-már osztályrangra emeli, ráadásul osztályharcosan ütközteti őket. Nem tettek boldoggá azok a – Faludi által is idézett – kijelentései sem, miszerint: „a terhesség barbárság”, vagy hogy a gyermekkor „felügyelt rémálom” lenne. És mégis, e lehetetlen figura élettörténetét valami olyasmi lengi be, amire mindenkinek szüksége van, akinek fontos a szabadság.

Az évek múlásával 1968 dokumentumaiba gyakran belelapozva egyre kevesebb olyasmit találok, amivel azonosulni tudok, mégis ez az évszám kultúrám és identitásom nélkülözhetetlen elemévé vált. Világom akkor jött létre, s ez olyan világ, amely számára egy kevéssé szeretett egykori mozgalom, az általam kicsit lenézett ellenkulturális produktumok, a már akkor is olvashatatlan újmarxista kéziratok tágították ki a teret. Ez a „forradalom dialektikája” az én, azaz egy olyan ember szemszögéből, aki alapvetően nem szereti a forradalmakat. Aki számára 1794 thermidorja, a jakobinusok likvidálása megváltást jelent, és aki a magyar 1848-ba gyakran belelátja az Európával, a civilizációval szembeni lázadást…

Firestone egyébként mindössze 67 évesen halt meg. Magányosan, évtizedek óta skizofréniával küszködve élt New York-i lakásában, ahol holttestére csak napok múltán találtak rá. Minthogy semmilyen étel nem volt a lakásban, azt valószínűsítik, hogy egyszerűen éhen pusztult 2012. augusztus 28-án.

A forradalmárok nagyon magányosak.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.