A gyerekek meghaltak

  • Ara-Kovács Attila
  • 2014. július 4.

Diplomáciai jegyzet

A három gyerek rosszkor volt rossz helyen, sorsuk mégis bizonyos értelemben ezen túl is magában hordozta végzetüket: nemzetileg elkötelezett vallásos családok tagjai voltak, akikkel szemben a palesztinok különös ellenszenvet éreznek. Másrészt családjaikra mint telepesekre tekintettek, pedig tulajdonképpen nem voltak azok.

A nyomozásra tekintettel az izraeli hatóságok eddig nyilvánvalóan meglehetősen kevés információt adtak ki a három elrabolt és meggyilkolt izraeli tizenéves ügyével kapcsolatban. Azt követően, hogy temetésükre július 1-jén sor került (címoldali képünk a temetésen készült), immáron többet tudunk a történtekről.

Az emberrablással és a gyilkossággal két hebroni palesztint gyanúsítanak (Marwan Qwasmehet, illetve Amar Abu Aishát), akik azóta elrejtőztek. Mindkettőnek hosszú bűnlistája van, éveket ültek izraeli és palesztin börtönökben, nem elsősorban a Hamászhoz kötődő, terrorista kapcsolataik és aktivitásuk miatt: többnyire közbűntényes cselekményeket bizonyítottak rájuk.

A korábbi rendőrségi közleményekből az derült ki, hogy az egyik fiú telefonált, s a hatóságok innen értesültek az emberrablásról. Ma már erről is bővebb ismeretekkel rendelkezünk. A fiú mobilon valóban értesítette a 101-es segélyhívó számot, de a hívást rögzítő rendőr tréfának vélte a bejelentést, így újabb hosszú órák teltek el hiába. (Azóta a rendőr ellen eljárás indult.)

Csak azt követően kezdődött meg a keresés, hogy a családok jelezték: gyerekeik nem tértek haza a megbeszélt időben, telefonjaik pedig nem működnek. Ekkor a belbiztonsági szolgálat (Shin Bet) ismét ellenőrizte a 101-es bejelentést, és kiderült: a fiú titokban akarta értesíteni a hatóságokat, de ezt az emberrablók észrevették, s jól hallhatóan – arab nyelvű ordítozás, majd lövések mellett – azonnal végeztek a fiúkkal. Majd mobiljaikból eltávolították a SIM-kártyákat. Ez egyértelművé tette, hogy a három fiút az elfogásukat követően rövid időn belül megölték attól tartva, hogy a telefonhívással könnyen bemérhetik tartózkodási helyüket. Tetemüket Hebrontól északra, egy Kachil nevű palesztin falu határában épp, hogy elkaparták.

Korábban már szó volt róla, hogy egy Hamász-közeli szalafita csoport azonnal nyilatkozatban ünnepelte a „cionisták” elfogását, beemelve az ügyet a szokásos palesztin propagandába:

A nagybecsű palesztin népbe vetett hitünknek megfelelően, valamint összhangban kötelezettségeinkkel a kegyetlen körülmények között börtönben tartott hőseink iránt egy kitűnő módon végrehajtott műveletben foglyul ejtettünk három cionistát… Bármit tegyenek is az izraeliek, nem fognak a foglyok nyomára akadni.

A mára kiszivárgott tények fényében egyértelmű: a szöveg megjelenésekor a gyerekek már halottak voltak.

Nem kétséges, hogy e közegben immáron már szokásossá vált emberrablásról volt szó. A forgatókönyv ismert: bűnözők elrabolnak egy vagy több személyt, majd pénzért átadják őket a Hamásznak, amely aztán politikai ügyet körít a történetből. Felhasználja az esetet az Izrael-ellenes propagandában, majd pedig felajánlja a foglyokat olyan palesztin bűnözőkért, akik izraeli börtönökben ülnek. (Ők azok a „hősök”, akikről a közlemény is beszél.) Miért fontos ezt leszögezni? Azért, mert palesztinok nagy tömege egyre határozottabban követeli az új, immáron a harmadik intifáda megindítását Izrael, illetve a zsidó polgárok ellen.

A három gyerek rosszkor volt rossz helyen, sorsuk mégis bizonyos értelemben ezen túl is magában hordozta végzetüket: egyrészt nemzetileg elkötelezett vallásos családok tagjai voltak (dáti leumi), akikkel szemben a palesztinok különös gyűlöletet éreznek. Másrészt családjaikra mint telepesekre tekintettek, pedig tulajdonképpen nem is voltak azok. Otthonaik a Hebron-körzethez tartozó, nyugati parti Gush Etzion településcsoportban van, a területet még az államalapítás előtt, a 20-as években vásárolták meg zsidó kolóniák az addig ott élt palesztinoktól, így az Izrael része, s nem az eljövendő Palesztináé. A környéken 70 ezer zsidó él huszonkét településen.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.