A külpolitika súlya – Sarkozy után

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. május 4.

Diplomáciai jegyzet

A két elnökjelölt között van egy nagyon fontos stílusbeli különbség: eszméi és törekvései alapján a jobboldali Sarkozy tűnik újszerűbbnek, forradalmibbnak. A baloldali Hollande visszafogottsága nem elsősorban a külpolitikai területen járatlan ember óvatosságát tükrözi, inkább azt, hogy sokkal konzervatívabban közelít mindenhez, mint ellenfele.

Nemrég a francia elnökválasztás kapcsán a Les Echos egy cikket publikált, amely arra figyelmeztet: jó lesz az érintetteknek megbarátkozni a gondolattal, hogy a világ már nem Franciaország körül forog. Igaz is ez a megállapítás, meg nem is. Tény, hogy a gloire-t már nem veszi túlzottan komolyan senki, s az is tény, hogy Párizs még Európában is háttérbe szorult. Hogy formálisan az uniós politikai akarat kifejezése még mindig a franciák előjoga, azt Németországnak köszönheti, Berlin ugyanis – bölcs visszafogottságról tévén tanúságot – bőven megelégszik azzal, hogy a gazdasági döntésekben legyen az övé mindig az utolsó szó. Azokban a dühödt kritikákban, amelyek az elmúlt hónapokban – olykor jogosan, gyakorta érdemtelenül – Nicolas Sarkozy elnököt érték, tulajdonképpen a francia polgár azon frusztrációja jutott kifejezésre, amit a befolyás látványos csökkenése provokált ki.

Az említett kritikák azonban túl sommásan ítélkeznek. A Sarkozy irányította adminisztráció kitűnő uniós nívójú munkát végzett, amit aztán nem köszönt meg neki senki. Kézben tartotta a félévenként egymást követő elnökségeket, és sikerrel végezte el a feladatokat, valahányszor egyik-másik, az aktuális elnökséget adó ország képtelen volt azzal megbirkózni – csak emlékeztetni szeretnék a francia szerepjátszásra a látványosan csődöt mondott szlovén elnökség idején, de sokat köszönhet személyesen Sarkozynek a cseh elnökség is. Ráadásul ő kezdeményezte Orbán Viktor karanténba helyezését a magyar elnökség alatt, elsőként jelentve be: a 2011 nyarának elejére tervezett keleti partnerségi csúcsra esze ágában sincs eljönni.

A francia diplomáciai erőfeszítések és személy szerint Sarkozy elnök hozta tető alá a grúz–orosz megállapodást a 2008-as dél-oszét háborús konfliktus idején. A francia diplomácia érte el, hogy a bolgár ápolónők ép bőrrel szabaduljanak ki Moammer Kadhafi börtönéből, sőt később az ezredest megdöntő népfelkelés NATO-támogatását megszervező koalíciónak is Párizs volt a tényleges mozgatója.

Az elmúlt évek uniós szintű külpolitikai stratégiai lépései egyszer sem okoztak csalódást, s ebben az eddigi francia elnöki adminisztrációnak jelentős szerepe volt. Ugyanakkor olyan perspektivikus gondolkodásról és hatékony politikai logisztikáról tanúskodnak a felsorolható esetek, amelyek miatt egyetlen franciának sem indokolt hiányérzetre és nemzeti frusztrációra panaszkodni.

A Sarkozy személyével szembeni tömeges antipátia ugyanakkor ma már szavazatokban is mérhető tény, ám aligha Franciaország nemzetközi szerepvállalásával és súlyával függ ez össze, mint inkább azzal, hogy a franciák rossz néven vették eddigi elnöküktől a túlzott aktivizmust, és – feledve a masszív tömegmegmozdulásokat, amelyeket a baloldal és a szakszervezetek szerveztek a tervezett reformok beindítása ellen – őt teszik felelőssé a halogatásból fakadó gazdasági bajokért is.

A legtöbb elemző szinte biztosra veszi, hogy ha François Hollande lesz május 6. után Franciaország elnöke, a külpolitikai stratégia nem változik. Lehet azonban, hogy módosul annak eddigi intenzitása. Hollande-nak nincs tapasztalata e téren, és egyesek tudni vélik: nem is ambicionál különösebb szerepvállalást a külpolitikában. Viszont – szemben a jobboldallal, ahol Sarkozy, elemében érezvén magát, valóban elszívott minden levegőt a diplomatái elől – a baloldal olyan komoly szaktekintélyekre támaszkodhat, mint Laurent Fabius volt miniszterelnök, továbbá a romániai származású Pierre Moscovici vagy Hubert Vedrine – ez utóbbiak mindketten voltak már külügyminiszterek.

A szocialisták – és főként Hollande – kampányban kifejtett nézeteiből arra lehet következtetni, hogy olyan külpolitikai témákban készülnek eltérni az eddigi gyakorlattól, melyek túl erőteljes hangsúlyt kaptak Sarkozynél. Hollande nagy valószínűséggel lazít majd némileg a transzatlanti kapcsolatokon; mint ismeretes, az előző elnök szoros washingtoni kapcsolatai tulajdonképpen példátlanok voltak az eddigi francia politikában. Hollande elutasítja Sarkozy heves érzelmeit a Recep Tayyip Erdoğan török miniszterelnök által megjelenített iszlamista politikával szemben is, ugyanakkor Sarkozynél kritikusabb hangot fog megütni Görögország gazdasági és Izrael emberjogi gyakorlatával szemben.

A két személyiség között van egy nagyon fontos stílusbeli különbség: eszméi és törekvései alapján furcsa módon a jobboldali Sarkozy tűnik újszerűbbnek, forradalmibbnak. A baloldali Hollande visszafogottsága nem elsősorban a külpolitikai területen járatlan ember óvatosságát tükrözi, mint inkább azt, hogy sokkal konzervatívabban közelít mindenhez, mint ellenfele. Sarkozy habozás nélkül átvette baloldali elődeinek radikálisan újító megoldásait; ennek jegyében ő is stratégiai fontosságúvá emelte a francia–német kapcsolatokat, akárcsak a hajdani François Mitterrand. Ugyanakkor hanyagolta a francia jobboldal számára mindig is nélkülözhetetlen „nemzeti aktivizmust”; szemmel láthatóan Sarkozyt sokkal jobban érdekelték a kapcsolatok gazdasági dimenziójú revitalizálása és a francia fegyverexport prioritásai, mint a frankofón közösségekkel ápolt különleges kulturális kapcsolat.

Meglehet, a baloldali Hollande épp e téren talál majd arra, ami láthatóan megkülönbözteti majd elődjének stílusától. Persze csak akkor, ha május 6-án valóban ő kerül ki győztesen az elnökválasztásból.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.