Kormánybukás Romániában

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. május 2.

Diplomáciai jegyzet

A román államfő és Orbán Viktor törekvéseinek eredője, szándéka és tartalma nagyon hasonló, ám míg az előbbi az unióval együtt, a nemzetközi intézmények elvárásaira és a transzatlanti kapcsolatokra figyelve igyekszik megvalósítani célját, addig az utóbbi szembeszáll mindennel és mindenkivel.

Múlt pénteken – alig valamivel több mint két hónapos regnálás után – megbukott a román kormány. Működése – mellyel nagyon sokan elégedetlenek voltak – fokozatosan hozzáigazította a gazdaságot azokhoz a standardokhoz, amelyeket az unió és a Nemzetközi Valutaalap ajánlott a válság hatékony kezelésére és a termelékenység fokozására. Ennyiben a fiatal politikus, Mihai Răzvan Ungureanu által vezetett csapat kifejezetten sikeresnek bizonyult.

Visszatekintve: az előző, Emil Boc által vezetett kabinet februári bukása éppen úgy csak idő kérdése volt, mint a mostani kormányé. Traian Băsescu államfő felélte belső tartalékait, és lassan elveszítette azok bizalmát, akik 2009-ben rá adták a szavazataikat, immár másodízben megválasztva őt Románia elnökének. Bár annyit korábbi erejéből még megőrzött, hogy két, általa gondosan összeválogatott kormányt is hatalomra segítsen, ám az idei év első napjaiban már látszott, hogy aligha lesz képes hatalmi pozícióban tartani jobbközép-konzervatív pártját, a liberális-demokratákat (PDL), és feltartóztatni a szövetségbe tömörült szociáldemokratákat és nemzeti-liberálisokat – vagyis a baloldalt.

A felszínes szemlélő számára ugyanakkor értelmetlennek tűnt a baloldal kormánybuktató türelmetlensége; a józan ész ugyanis elvileg azt diktálta volna, hogy csöndben támogassák a Băsescu által hatalomban tartott konzervatívokat, hadd vigyék végig a reformokat, kiürítve ezzel fenékig a népszerűtlenség keserű poharát. Ám Victor Ponta szociáldemokrata vezetőnek más szempontokat is figyelembe kellett vennie: nyár elején igen fontos, helyhatósági választások lesznek Romániában, márpedig kormányzati pozícióból az eddig a jobboldal által uralt önkormányzatok „megszállására” nagyobb esély van, mint ellenzéki pozícióból.

A bizalmatlansági indítvány pénteki sikere ugyanakkor mégis meglepetésként érte a jobboldalt. Egyrészt figyelmetlensége és nemtörődömsége okozta a bajt, a liberális-demokraták számos képviselője nem is volt jelen a szavazáson, mások meg az internetet bújták, ráadásul olyan elmélyülten, hogy gombot nyomni is elfelejtettek. Mindazonáltal mégsem jöhetett volna össze az a 235 „igen” szavazat a kormánybuktatáshoz, ha – amint azt Ungureanu miniszterelnök, illetve elődje, Emil Boc lesújtva nyilatkozta – a „kisebbségek nem árulták volna el a kormányt”.

Kik is ezek a kisebbségiek? A kritika ezúttal nyilvánvalóan nem a magyaroknak szólt, hisz nekik külön pártjuk van, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség, amely ráadásul a megbukott kabinet oszlopos tagja. Arról nem is beszélve, hogy a szociáldemokraták és nemzeti liberálisok által benyújtott bizalmatlansági indítvány egyik oka épp az RMDSZ által szorgalmazott egyik döntés elfogadása volt. A magyar párt külön magyar tannyelvű orvosi és gyógyszerészeti egyetemet akart Marosvásárhelyen, azaz a még Ceauşescu által megszüntetett intézmény visszaállítását. (Erre vonatkozóan lásd a szerző Az erőtér foglyai című cikkét  – a szerk.)

A szemrehányás tulajdonképpen annak a 17 képviselőnek szólt, akik az úgynevezett „parlamenti nemzeti kisebbségi csoport” (frakció) tagjai, s akik mintegy megjelenítik a Romániában élő különféle egyéb etnikumokat. A csoport tagjai általában a mindenkori kormány „kezéből esznek”, ráadásul eddig is inkább a jobboldalhoz húztak, átállásuk tehát meglehetősen váratlan volt, s ezért még fájdalmasabb. Mindazonáltal jól tükrözi az általános romániai állapotokat, hogy éppen őket háborította fel egy másik etnikai csoport számára létesített régi-új intézmény.

Ám naivitás lenne azt hinni, hogy mindössze ez állt volna a háttérben; az ellenzék és a most velük szavazó „kisebbségi árulók” jól látják azt, hogy az államfő és a mögötte álló jobboldal támogatottsága elfogyott, a racionális gazdasági intézkedések, a számtalan megszorítás felemésztette politikai tartalékaikat, bár az államfő eddig igen ügyesen és magabiztosan menedzselte a folyamatokat. Traian Băsescu és Orbán Viktor törekvéseinek eredője, szándéka és tartalma nagyon hasonló, ám míg az előbbi az unióval együtt, a nemzetközi intézmények elvárásaira és a transzatlanti kapcsolatokra figyelve igyekszik megvalósítani célját, addig az utóbbi szembeszáll mindennel és mindenkivel, sértődötten és sértőn, lassan, de biztosan elveszíti valamennyi potenciális szövetségesét. Băsescu és a jobboldal az országra már nem számíthat, nemzetközi támogatottsága viszont továbbra is szilárd, 2014-es távoztával – minthogy újra már nem jelöltetheti magát – a nemzetközi politikai közösség megbecsült tagja maradhat.

Az új kabinet előreláthatóan május 7-én teszi le az esküt. Az előtte álló feladat elképesztően nagy és kihívó. Az eddigi ellenzék nem könnyítette meg a saját dolgát, hisz kormánybuktatóját afféle ígéretek színezték, hogy azonnal megszüntetni a bérek befagyasztását, a nyugdíjakat pedig emelni fogja. Magyar szempontból különösen érdekes lesz az RMDSZ jövendő sorsának alakulása. Ugyan most kihullott a hatalomból, ráadásul a jobboldal kényszerű távozásának formálisan maga is oka volt a „marosvásárhelyi ügyek” miatt, ám a baloldalnak közel sincs akkora támogatottsága, hogy egy efféle masszív és megbízható parlamenti erőről egyszerűen lemondjon.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.