Az arab tavasz és a demokrácia 1.

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. július 13.

Diplomáciai jegyzet

A régi rezsim által gyakorlatilag elvesztett elnökválasztás paradox módon mégis e rezsim egyfajta győzelmét hozta, hisz megmutatta: az iszlamista tömegdemonstrációk, az ellenpropaganda, a múlttal való leszámolás aktuális forradalmi üzenete mindössze négyszázaléknyi előnyt biztosított annak a mozgalomnak, amely korábban egy, akár 80 százalékosnál is nagyobb győzelem illúziójában ringatta magát.

Az izraeli közvéleményt sokkalta a hír, hogy az amerikai adminisztráció máris lépéseket tett Mohamed Murszi, a múlt hónapban megválasztott egyiptomi elnök washingtoni útjának előkészítésére. Hírszerzési források megszerezték azokat a szempontokat is, melyeket Barack Obama elnök szabott feltételként, hogy tárgyalóasztalhoz üljön vele – s ezzel mintegy legitimálja a Muszlim Testvériség politikusát. Ezek a következők:

1. A demokratikus reformfolyamat ütemtervéhez való ragaszkodás;
2. A kisebbségi jogok tiszteletben tartása, különös hangsúllyal a nőkre és a kopt keresztényekre;
3. Széles, a nemzeti egységet megjelenítő koalíciós kormány létrehozása, mely magában foglalja a mérvadó politikai irányzatokat, nem csak a Muszlim Testvériség politikusait;
4. Az 1979-ben létrejött egyiptomi–izraeli békemegállapodás továbbra is az ország külpolitikájának központi eleme kell maradjon;
5. Nyílt kiállás és elkötelezettség az Izraellel fenntartandó békés viszony mellett;
6. A Sínai-félszigeten az egyiptomi biztonsági kontroll helyreállítása, hogy megfékezzék az Izrael biztonságát veszélyeztető ottani terrorista elemek működését;
7. Az egyiptomi médiában kibontakozó szélsőséges Amerika- és általában Nyugat-ellenes retorika felszámolása, és a nyugati civil szervezetek (NGO) elleni fellépések leállítása;
8. Kizárólag a fenti elvárások teljesülése esetén számíthat Murszi arra, hogy Obama fogadja majd őt;
9. Mi több, csak e feltételek teljesítése esetén fog az amerikai adminisztráció rábólintani arra, hogy a Világbank segítsen az egyiptomi likviditási problémák megoldásában, s a kormány hozzáférjen azokhoz a gyorssegélyekhez, melyekből az éhező lakosság számára élelmet vásárolhat.

Az izraeli hírszerzői elemzés rámutat: az utóbbi három feltételt Kairóban akár ultimátumként is felfoghatják, ha ugyanis Murszi és a Muszlim Testvériség nem jut azonnal a szükséges forrásokhoz, az nagyon gyorsan olyan feszültséghez, sőt éhséglázadásokhoz vezethet, amelyek nemegyszer buktattak már meg kormányokat Egyiptomban.

Mindeközben valós alkotmányos vákuum alakult ki az országban. Bár a júniusban megtartott elnökválasztáson az iszlamisták jelöltje nyert, de minimális előnnyel: Murszi 51,7, a vele szemben indult Ahmed Safik, a megdöntött mubaraki rendszer megtestesítője 48 százalékot kapott; az ország megosztott, sőt tulajdonképpen két egyenlő részre oszlott e tekintetben. A régi rezsim által gyakorlatilag elvesztett elnökválasztás paradox módon mégis e rezsim egyfajta győzelmét hozta, hisz megmutatta: a tömegdemonstrációk, az iszlamista ellenpropaganda, a múlttal való leszámolás aktuális forradalmi üzenete mindössze négyszázaléknyi előnyt biztosított annak a mozgalomnak, amely korábban akár 80 százalékosnál is nagyobb győzelem illúziójában ringatta magát. Tehette, elvégre a január 11-én zárult parlamenti választásokon még 70 százalékos eredményt ért el.

A Safikra leadott 48 százalék nemcsak az ancien régime erejét mutatta meg, nemcsak azt, hogy a vagyonát és üzleteit féltő felső osztály, a biztonságukért és jogaikért aggódó koptok szavaztak rá, hanem azt is, hogy rá adta voksát gyakorlatilag majdnem mindenki, aki modern, a globális világban tájékozódni képes Egyiptomot akar. A Muszlim Testvériségnek ugyanis, a jogos szociális követeléseken és az illuzórikus elvárások tüzelésén túl másfajta programja és üzenete nemigen van, politikai elitje pedig – hogy nagyon enyhe kifejezést használjunk – kevéssé képzett.

Egyiptomban nagy tisztelet övezi a hadsereget – szemben a többi rendfenntartó erővel, főleg a korrupt és primitív rendőrséggel –, sokan olyan intézményt látnak benne, mely képes lehet garantálni azokat a feltételeket, melyek egy demokráciaszerű, a demokráciához „közelítő” rendszer működéséhez feltétlenül szükségesek. Így nem csoda, hogy széles tábora volt és maradt azoknak, akik követhető példát látnak a Kemal Atatürk által végrehajtott, múlt századi törökországi radikális reformfolyamatban. Ott mintegy kilencven éven át a hadsereg volt a garanciája annak, hogy a strukturális modernizáció fokozatosan megvalósuljon, s hogy a társadalmi pluralizmus – egyebek mellett a többpártrendszer – elemei kiépüljenek. E véleményeket támasztja alá a folytatás is; ma, amikor az iszlamista kormányzat kiiktatta a hadsereget mint államszervező entitást a politikai életből, a társadalom megállíthatatlanul zuhan vissza önnön múltjába. Tény azonban, hogy a nyugati világ továbbra sem a hadseregtől várja a megoldást Egyiptomban.

Az Egyesült Államok mindenesetre már a kezdet kezdetén megpróbált konstruktív szerepet játszani. A parlamenti választások és az elnökválasztás második fordulója között egymást érték a magas rangú tisztségviselőik és szakértőik Kairóban. Leon Panetta védelmi miniszter hosszasan győzködte a katonai vezetést, hogy mindenképpen garantálják a szabad elnökválasztás feltételeit, s törődjenek bele Murszi jövendő győzelmébe. De a jelek szerint Washington sem számított rá, hogy Murszi csak 4 százalékkal lesz képes megelőzni Safikot.

„Miközben a katonák az alkotmánybíróságon keresztül feloszlatják a parlamentet, az iszlamista elnök válaszul mégis összehívja azt. Ezt követően az alkotmánybíróság kijelenti: a választójogi törvény illegitim, de arra nem ad választ, hogy ha nincs parlament, akkor ki lesz az, aki új választási törvényt alkot” – osztotta meg aggodalmait velem nemrég Eörsi Mátyás, aki jelenleg Kairóban tartózkodik.

Mindebből arra lehet következtetni, hogy a már említett izraeli aggodalmak egyelőre eltúlzottak, hisz Murszi egy ideig aligha lesz birtokában annak a cselekvőképességnek, amely a washingtoni feltételek teljesítéséhez szükséges. Ugyanakkor Izrael valóban oszthatja azokat az aggodalmakat, amit az egész világ érezhet az egyiptomi fejlemények láttán, és némileg amiatt is, ahogy az Obama-adminisztráció és egyáltalán Amerika viszonyul a kérdéshez. Ugyanis az a világ is téveszmékkel terhelt, amely elvárná az egyiptomi politikai osztálytól a kiszámítható cselekvést.

Késő tavasszal Jimmy Carter volt amerikai elnök – a demokraták által meghirdetett misszió keretében – előadást tartott a kairói Amerikai Egyetemen; mondandóját rövid cikkben összegezte. Amikor a The Cairo Review of Global Affairs által is publikált fejtegetés végére értem, valamiféle émelygés fogott el. Nem akartam hinni a szememnek: ugyanazokat az üres ömlengéseket és buta szólamokat láttam, amelyek hatására 1979-ben Carter képes volt elengedni a Nyugatnak elkötelezett iráni sah kezét, s ezzel áldását adni az iráni középosztály likvidálásához. A magot, mely mára inkább iráni atombombához kezd hasonlítani, egykor Carter elnök ostoba politikája vetette el. Persze kellettek ehhez a franciák is, akik előbb óvták, majd dédelgették, végül hazaexportálták Khomeini ajatollahot, hogy az a Közel-Kelet legműveltebb, legképzettebb értelmiségét, az iránit, lecserélje félanalfabéta mullahokra.

Obama 9 pontja szerencsére nem erről szól, de ha csak követelés marad, s teljesültét mindössze Murszitól és a Muszlim Testvériségtől teszik függővé, mintegy „félretolva” Egyiptom „másik felét”, akkor megint nem marad az eddig meghozott áldozatokból más, mint vesztett illúzió.

Jól érzik ezt a koptok is, akik több és főként igen konkrét jelzésekre várnak az új politikai vezetés részéről, hogy milyen irányba is kívánják vezetni az országot, s főként milyen elvek és értékek nevében. Július 5-én, Kairóban megalakult a Keresztény Testvériség, melynek vezetője, Mamdouh Nakhla ezt nyilatkozta az Asharq Al-Awsat című liberális arab lapnak: „Semmilyen gondot nem jelent számunkra tárgyalóasztalhoz ülni a Muszlim Testvériséggel, tulajdonképpen politikai szövetségre törekszünk velük, s belemegyünk abba is, hogy a jövendő választásokon közös listán szerepeljünk, amit mondjuk »Egyiptomi Testvériség«-nek neveznénk. Készek vagyunk a jövőben támogatni elnökjelöltjüket, ha megosztozhatunk a vezetői posztokon. Ha mondjuk, sikerül megnyerniük majd az elnökválasztást, akkor mi, a Keresztény Testvériség adnánk az elnökhelyettest, ha ők alakítanak kormányt, akkor a parlamenti erő arányában néhány minisztériumot a mi politikusaink vezetnének.”

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.