Dél Észak ellen

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. április 23.

Diplomáciai jegyzet

Lassan úgy lehet tekinteni a dél-európai országokra, mint ahogy Spanyolországban, Olaszországban vagy Franciaországban korábban Észak-Afrikára, jelesül Algériára, Marokkóra vagy Tunéziára tekintettek. Igaz, a bajban levő Dél-Európában még óriási tartalékok vannak, kiváló szakemberek százezrei állnak rendelkezésre, megvannak az infrastrukturális keretek, csak épp a működtetésük kultúrája maradt le évtizedekkel. Ám egy efféle lemaradás a mai globális pörgésben évszázadosnak számít.

Az ember a változás egyre több jelét érzékeli még olyan nyugati országokban is, amelyek eddig tulajdonképp nagyon stabilnak mutatkoztak; mindenütt átszerveznek valamit, leginkább az állami struktúrákban, a privát szféra pedig higgadt lépésekkel igyekszik az efféle intézkedéseket követni, szemmel láthatóan azért, hogy a korábbi távolság aránya az állami és privát szféra között ésszerű határokon belül ugyanaz maradjon. Vannak persze ettől eltérő fejlemények is: elsősorban Dél-Európában, amely leginkább rászorulna az átalakulásra, egyelőre csak a reformok árának emelkedését, a mutatók stagnálását vagy romlását tapasztalni.

Ugyanakkor van néhány látványos európai kivétel. Évente – személyes okokból – egyszer-kétszer Svájcba utazom, ahol a gazdasági szférában nagyobb kilengéseket 2008 óta sem tapasztalni, s ahol az Európa többi tájához képest stabil jólét senkit sem sarkall arra, hogy feladja eddigi igencsak megfontolt viselkedésmódját.

Nagyjából ezt látni Németországban is. Persze tudom: az ottani gazdasági és politikai reformok szisztematikus és hatékony megvalósítása idejekorán megtörtént. 2003-ban, amikor az Agenda 2010 program beindítását Gerhard Schröder kancellár – a Szociáldemokrata Párt és a Zöldek támogatásával – meghirdette, még senkinek sem volt sejtelme a későbbi világméretű válság közeledtéről, ám mire a recesszió Európára is lecsapott, Németország olyan stabil és egészséges gazdaságot tudhatott maga mögött, ami társadalmát megkímélte az egyebütt máig velünk élő viszontagságoktól.

Az intézkedéseket a német jobboldal józan önmegtartóztatással szemlélte. Talán ez volt a legnagyobb különbség Németország és a többi, főleg déli eurózónatag között, ahol máig sincs konszenzus a nemzeti összérdek és a pártpolitikai csatározások veszélyes antagonizmusának kérdésében. Bátran idesorolható a zónán kívül eső Magyarország is, ahol a Fidesz által vezetett ellenzék pont a válságot megelőző egy-két évben, 2006-ban és 2007-ben szólította az utcára saját alvilágát, és az akkori köztársasági elnökkel kart karba öltve semmisítette meg azokat a reformlépéseket, amelyekre Brüsszel – pofonok kíséretében – most mégis rákényszeríti Orbán Viktort.

Az Agenda 2010-et nem véletlenül tartják a Ronald Reagan és Margaret Thatcher nevével fémjelzett gazdaságpolitika „szerves és hatékony európai variánsának”. Lényegében azonos irányú intézkedésekről volt szó: bérek befagyasztása (2003 óta alapvetően nem emelkedtek a német bérek), a nyugdíj és a munkanélküli-segélyek indokolt mérséklése, az egészségügyi kiadások visszavágása. Berlin vigyázott rá, hogy az intézkedéscsomag messzemenően beleilleszthető legyen az aktuális uniós célkitűzésekbe is, így annak logikája összhangban állt a lisszaboni szerződés szellemével.

Alapvető átalakulás történt a munkaerőpiacon. A Hartz I–IV. elnevezésű reformcsomagok 2003 és 2005 között megváltoztatták a munkanélküli-ellátás addigi rendszerét, a munkaügyi központok hatáskörét átalakították, és új társadalombiztosítási szabályokat vezettek be – mind-mind a takarékosság jegyében.

Ennek tükrében kell szemlélnünk azokat a kifogásokat is, amelyek egész iskolát építettek az elmúlt időszakban arra, hogy a németek által diktált „vak megszorítások” (Il Sole 24 Ore) sehova sem vezetnek, és csakis német érdekeket szolgálnak. Való igaz, ha abból indulunk ki, hogy a déli államok – Görögország, Itália, Spanyolország, Portugália, sőt Franciaország – akár német pénzből is kiválthatnák hiteltartozásaikat, s ugyanezen források finanszírozása mellett őrizhetnék meg eddigi standardjaikat, az tényleg nem a németek kifejezett érdekét szolgálná. De vajon érdekében állhat egy efféle pimasz elvárás ezen országok társadalmainak, hogy ismét elodázhassák reformjaikat, vagy ismét megspórolhassák a tanulópénzt mindazért, amit eddig elfelejtettek – azaz túl kényelmesek voltak – elsajátítani?

Görögországban és Spanyolországban kialakult egyfajta hasonló közmegegyezés, mint ami a Schröder-féle reformokat övezte Németországban 2003-ban, csakhogy nem a reformok oldalán, hanem épp ellenkezőleg. Gyakorlatilag minden politikai erő – pironkodva vagy egyenesen hivalkodva vele – követeli azóta is, hogy ne legyenek megszorítások, a hiteltörlesztés és a társadalmi jólét szükséges forrásait pedig az EFSF (Európai Pénzügyi Stabilitási Eszköz) különösebb feltételek nélkül bocsássa az adott kormányok rendelkezésére. Vagyis ne történjék semmi olyasmi, ami a görög középvezetők 5-6000, illetve spanyol kollégáik 6-7000 eurós havi jövedelmét veszélyeztetné, működjék a társadalombiztosítás, a nyugdíjrendszer, legyen bőven pénz munkanélküli-segélyre, csökkenjenek az adók, pörögjön a gazdaság, ráadásul a közismerten igen alacsony heti munkaórák mellett. És persze teremjenek munkahelyek, mint réten a fű…

Lassan a dél-európai országokra úgy lehet tekinteni, mint ahogy Spanyolországban, Olaszországban vagy Franciaországban korábban Észak-Afrikára, jelesül Algériára, Marokkóra vagy Tunéziára tekintettek. Igaz, a bajban levő Dél-Európában még óriási tartalékok vannak, kiváló szakemberek százezrei állnak rendelkezésre, megvannak az infrastrukturális keretek, csak épp működtetésük kultúrája maradt le évtizedekkel. Ám egy efféle lemaradás a mai globális pörgésben évszázadosnak számít.

Persze van némi igaza Soros Györgynek is, aki arra figyelmeztet, hogy a térségbe invesztált minden „német euró” német érdekeket is képvisel, sőt véd. Az EU garantálta iszonyatosan nagy piacnak elsősorban Németország a nyertese. Nem egyedül az Agenda 2010 intelligens és felelősségről tanúskodó végigvitele garantálta a német gazdasági hatékonyságot, hanem hogy annak volt mire támaszkodnia: gyakorlatilag az egész európai piacra. Sőt, mesteri – bár persze biztonságpolitikailag közel sem kockázatoktól mentes – húzás volt Németország érdekhálózatát messze az unió határain túlra is kiterjeszteni, épp a hosszú távú orosz energiaüzletek révén. Ahhoz, hogy mindezt megőrizze, a megszerzett előnyök egy részét ésszerű lenne megosztania eddigi természetes hátországával is – állítja Soros.

Ez nem vitás! Mi több, a németek e téren már eddig is többet vállaltak magukra bárki másnál. Ám e „hátországnak” is át kell lépnie végre a saját árnyékán, képesnek kell lennie áldozatokat hozni, s leginkább meghozni a legnagyobb áldozatot: legyőzve a szociális és nemzeti demagógiát, habozás nélkül fel kell lépnie az Európát egyesítő politikai törekvések mellett, s kivetni magából azokat a politikai erőket, amelyek erre képtelenek, vagy amelyeknek pont ezzel ellentétes a céljuk.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.