Dél Észak ellen

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. április 23.

Diplomáciai jegyzet

Lassan úgy lehet tekinteni a dél-európai országokra, mint ahogy Spanyolországban, Olaszországban vagy Franciaországban korábban Észak-Afrikára, jelesül Algériára, Marokkóra vagy Tunéziára tekintettek. Igaz, a bajban levő Dél-Európában még óriási tartalékok vannak, kiváló szakemberek százezrei állnak rendelkezésre, megvannak az infrastrukturális keretek, csak épp a működtetésük kultúrája maradt le évtizedekkel. Ám egy efféle lemaradás a mai globális pörgésben évszázadosnak számít.

Az ember a változás egyre több jelét érzékeli még olyan nyugati országokban is, amelyek eddig tulajdonképp nagyon stabilnak mutatkoztak; mindenütt átszerveznek valamit, leginkább az állami struktúrákban, a privát szféra pedig higgadt lépésekkel igyekszik az efféle intézkedéseket követni, szemmel láthatóan azért, hogy a korábbi távolság aránya az állami és privát szféra között ésszerű határokon belül ugyanaz maradjon. Vannak persze ettől eltérő fejlemények is: elsősorban Dél-Európában, amely leginkább rászorulna az átalakulásra, egyelőre csak a reformok árának emelkedését, a mutatók stagnálását vagy romlását tapasztalni.

Ugyanakkor van néhány látványos európai kivétel. Évente – személyes okokból – egyszer-kétszer Svájcba utazom, ahol a gazdasági szférában nagyobb kilengéseket 2008 óta sem tapasztalni, s ahol az Európa többi tájához képest stabil jólét senkit sem sarkall arra, hogy feladja eddigi igencsak megfontolt viselkedésmódját.

Nagyjából ezt látni Németországban is. Persze tudom: az ottani gazdasági és politikai reformok szisztematikus és hatékony megvalósítása idejekorán megtörtént. 2003-ban, amikor az Agenda 2010 program beindítását Gerhard Schröder kancellár – a Szociáldemokrata Párt és a Zöldek támogatásával – meghirdette, még senkinek sem volt sejtelme a későbbi világméretű válság közeledtéről, ám mire a recesszió Európára is lecsapott, Németország olyan stabil és egészséges gazdaságot tudhatott maga mögött, ami társadalmát megkímélte az egyebütt máig velünk élő viszontagságoktól.

Az intézkedéseket a német jobboldal józan önmegtartóztatással szemlélte. Talán ez volt a legnagyobb különbség Németország és a többi, főleg déli eurózónatag között, ahol máig sincs konszenzus a nemzeti összérdek és a pártpolitikai csatározások veszélyes antagonizmusának kérdésében. Bátran idesorolható a zónán kívül eső Magyarország is, ahol a Fidesz által vezetett ellenzék pont a válságot megelőző egy-két évben, 2006-ban és 2007-ben szólította az utcára saját alvilágát, és az akkori köztársasági elnökkel kart karba öltve semmisítette meg azokat a reformlépéseket, amelyekre Brüsszel – pofonok kíséretében – most mégis rákényszeríti Orbán Viktort.

Az Agenda 2010-et nem véletlenül tartják a Ronald Reagan és Margaret Thatcher nevével fémjelzett gazdaságpolitika „szerves és hatékony európai variánsának”. Lényegében azonos irányú intézkedésekről volt szó: bérek befagyasztása (2003 óta alapvetően nem emelkedtek a német bérek), a nyugdíj és a munkanélküli-segélyek indokolt mérséklése, az egészségügyi kiadások visszavágása. Berlin vigyázott rá, hogy az intézkedéscsomag messzemenően beleilleszthető legyen az aktuális uniós célkitűzésekbe is, így annak logikája összhangban állt a lisszaboni szerződés szellemével.

Alapvető átalakulás történt a munkaerőpiacon. A Hartz I–IV. elnevezésű reformcsomagok 2003 és 2005 között megváltoztatták a munkanélküli-ellátás addigi rendszerét, a munkaügyi központok hatáskörét átalakították, és új társadalombiztosítási szabályokat vezettek be – mind-mind a takarékosság jegyében.

Ennek tükrében kell szemlélnünk azokat a kifogásokat is, amelyek egész iskolát építettek az elmúlt időszakban arra, hogy a németek által diktált „vak megszorítások” (Il Sole 24 Ore) sehova sem vezetnek, és csakis német érdekeket szolgálnak. Való igaz, ha abból indulunk ki, hogy a déli államok – Görögország, Itália, Spanyolország, Portugália, sőt Franciaország – akár német pénzből is kiválthatnák hiteltartozásaikat, s ugyanezen források finanszírozása mellett őrizhetnék meg eddigi standardjaikat, az tényleg nem a németek kifejezett érdekét szolgálná. De vajon érdekében állhat egy efféle pimasz elvárás ezen országok társadalmainak, hogy ismét elodázhassák reformjaikat, vagy ismét megspórolhassák a tanulópénzt mindazért, amit eddig elfelejtettek – azaz túl kényelmesek voltak – elsajátítani?

Görögországban és Spanyolországban kialakult egyfajta hasonló közmegegyezés, mint ami a Schröder-féle reformokat övezte Németországban 2003-ban, csakhogy nem a reformok oldalán, hanem épp ellenkezőleg. Gyakorlatilag minden politikai erő – pironkodva vagy egyenesen hivalkodva vele – követeli azóta is, hogy ne legyenek megszorítások, a hiteltörlesztés és a társadalmi jólét szükséges forrásait pedig az EFSF (Európai Pénzügyi Stabilitási Eszköz) különösebb feltételek nélkül bocsássa az adott kormányok rendelkezésére. Vagyis ne történjék semmi olyasmi, ami a görög középvezetők 5-6000, illetve spanyol kollégáik 6-7000 eurós havi jövedelmét veszélyeztetné, működjék a társadalombiztosítás, a nyugdíjrendszer, legyen bőven pénz munkanélküli-segélyre, csökkenjenek az adók, pörögjön a gazdaság, ráadásul a közismerten igen alacsony heti munkaórák mellett. És persze teremjenek munkahelyek, mint réten a fű…

Lassan a dél-európai országokra úgy lehet tekinteni, mint ahogy Spanyolországban, Olaszországban vagy Franciaországban korábban Észak-Afrikára, jelesül Algériára, Marokkóra vagy Tunéziára tekintettek. Igaz, a bajban levő Dél-Európában még óriási tartalékok vannak, kiváló szakemberek százezrei állnak rendelkezésre, megvannak az infrastrukturális keretek, csak épp működtetésük kultúrája maradt le évtizedekkel. Ám egy efféle lemaradás a mai globális pörgésben évszázadosnak számít.

Persze van némi igaza Soros Györgynek is, aki arra figyelmeztet, hogy a térségbe invesztált minden „német euró” német érdekeket is képvisel, sőt véd. Az EU garantálta iszonyatosan nagy piacnak elsősorban Németország a nyertese. Nem egyedül az Agenda 2010 intelligens és felelősségről tanúskodó végigvitele garantálta a német gazdasági hatékonyságot, hanem hogy annak volt mire támaszkodnia: gyakorlatilag az egész európai piacra. Sőt, mesteri – bár persze biztonságpolitikailag közel sem kockázatoktól mentes – húzás volt Németország érdekhálózatát messze az unió határain túlra is kiterjeszteni, épp a hosszú távú orosz energiaüzletek révén. Ahhoz, hogy mindezt megőrizze, a megszerzett előnyök egy részét ésszerű lenne megosztania eddigi természetes hátországával is – állítja Soros.

Ez nem vitás! Mi több, a németek e téren már eddig is többet vállaltak magukra bárki másnál. Ám e „hátországnak” is át kell lépnie végre a saját árnyékán, képesnek kell lennie áldozatokat hozni, s leginkább meghozni a legnagyobb áldozatot: legyőzve a szociális és nemzeti demagógiát, habozás nélkül fel kell lépnie az Európát egyesítő politikai törekvések mellett, s kivetni magából azokat a politikai erőket, amelyek erre képtelenek, vagy amelyeknek pont ezzel ellentétes a céljuk.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.