Törökország – sodródás, rögtönzés

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. április 25.

Diplomáciai jegyzet

Egyben azonban Erdoğannak és a mögötte álló Igazság és Fejlődés Pártjának (AKP) kritikusai ma már egyetértenek: a külpolitikai manőverekben ugyanaz a zavarodottság és stratégiai dezorientáltság tükröződik, mint ami a kormánypárt egész ideológiáját is jellemzi.

Napokkal azt követően, hogy Abdullah Gül török államfő 2009 júniusában Kína északnyugati, iszlám lakosú vidékére, Hszincsiang-Ujgur tartományba látogatott, ott komoly zavargások törtek ki, a biztonsági szervek megtorló akciói következtében pedig mintegy 200 lakos vesztette életét, ezren pedig megsebesültek. A török külpolitikai célkitűzéseket ekkor még egészen más stratégiák inspirálták, mint ma. Egyrészt még éltek az illúziók, hogy az ország belátható időn belül az Európai Unió tagja lehet, ráadásul Ankara a Nyugat szerves részeként, a NATO előretolt közel-keleti bástyájaként tekintett önmagára. Ugyanakkor a török vezetés továbbra is egyfajta nemzeti-ideológiai misszióval kísérletezett a közép-ázsiai türk és más etnikumú iszlám közösségek felé, mely misszió „szellemi hazát” nyújthatott nekik a széthullott egykori szovjet birodalom romjain létrejött, erőszakos és korrupt rezsimek ellenében. Nem kevésbé alternatívát a Szaúd-Arábiából oda exportált vahabita szélsőséges vallási ideológiával szemben.

Azóta sok minden megváltozott, s erre a leginkább Recep Tayyip Erdoğan miniszterelnök minapi kínai látogatása szolgáltatta a legjobb példát. 27 év után először látogatott el török kormányfő ide. Pekingbe történt érkezését megelőzően néhány napot Urumcsiban, az ujgur fővárosban töltött, ám ez alkalommal a szokásos felszínes protokolláris eseményeken túl semmi sem történt; a miniszterelnök magára öltötte az ujgur férfiak által ma is használt nemzeti öltözetet, s leginkább olyanokkal vett részt a hagyományos birkasütéseken, akik mindenekelőtt Peking akaratát sietnek végrehajtani a tartományban.

A kínai legfelsőbb vezetéssel immáron Pekingben folytatott tárgyalásairól kevés szivárgott ki mindaddig, amíg Erdoğan el nem hagyta az országot. Ezt követően a miniszterelnök sietett megosztani a nemzetközi sajtóval, hogy főként Szíriáról folyt a vita. „Úgy vélem – tolmácsolták szavait a törökországi lapok, hogy Kína és Oroszország hamarosan felülvizsgálja eddigi, Szíriával kapcsolatos álláspontját, és egy, a törökországihoz nagyon hasonló politika mellett dönt. Egyikük sem megy majd szembe Törökországgal és a Nyugattal, továbbra is támogatva az Asszad-rezsimet.”

Peking néhány napig mély hallgatásba burkolózott, majd a külügyi szóvivő, Liu Vej-min megerősítette: továbbra is Kofi Annan terve mellett állnak ki, ami kompromisszumos javaslat, s egyáltalán nem tartalmazza Basar el-Asszad elmozdítását.

Elemzők meglehetősen tanácstalanul szemlélik a török külpolitika alakulását. Közülük sokan korábban úgy próbálták értelmezni a Nyugattól elforduló ankarai törekvéseket, hogy Erdoğan ezzel nagyobb mozgásteret próbál a maga számára teremteni a Közel-Keleten. Ez sokak által támogatható célnak tűnt, hisz Törökország ezzel betölthette volna azt az űrt, amit az „arab tavaszba” belerokkant Egyiptom ideiglenesen maga mögött hagyott, s ellensúlyt tudott volna nyújtani az egyre radikalizálódó Iránnal szemben. A türk nacionalisták viszont azt remélték, hogy az európai kísérletekkel felhagyó Erdoğan végre valami olyasmire koncentrál majd, ami nemzetileg integrálhatja Közép-Ázsia népeit, s most csalódottan tapasztalják mindennek az ellenkezőjét.

Egyben azonban Erdoğannak és a mögötte álló Igazság és Fejlődés Pártjának (AKP) kritikusai ma már egyetértenek: a külpolitikai manőverekben ugyanaz a zavarodottság és stratégiai dezorientáltság tükröződik, mint ami a kormánypárt egész ideológiáját is jellemzi. Az AKP iszlamista populizmussal igyekszik megőrizni parlamenti többségét, miközben a gazdasági prosperitás nélkülözhetetlen forrásának számító globális kapcsolatokat szekuláris meggyőződéssel próbálja ápolni és hasznosítani. A két törekvés olykor komoly kudarcok révén oltja ki egymás hatását, ilyen volt Törökország és Izrael viszonyának megromlása; e politika előnyeit viszont eleddig senkinek sem sikerült kimutatnia.

Az nem vitás, hogy Erdoğan miniszterelnök mondja ki a végső szót az állampolitikában; gyakorlatilag kizárólag az ő elképzeléseinek a „motorja” a legfőbb közméltóság, Abdullah Gül köztársasági elnök is. Ennek dacára a külpolitikában is megfogalmazódó leszámolás a szekuláris múlttal Ahmet Davutoğlu külügyminiszter 2009-es kinevezésével vette kezdetét, aki egyébként már az AKP 2002-es hatalomra kerülését megelőzően kidolgozta elméletét. Az elmúlt három esztendőben viszont gyakorlatilag az ő nevéhez köthető minden jelentősebb külpolitikai lépés megtervezése.

Davutoğlu könyve, a Stratégiai mélység (Stratejik Derinlik), melyet 2001-ben jelentetett meg, helyzetfelismeréseit illetően eléggé egyértelműen fogalmaz, ám a lehetséges diagnózisok szempontjából mégis túl talányosan: Törökország korábban a Nyugat térségbeli „őrbástyájaként” nélkülözhetetlen geopolitikai szerepet játszott; a Szovjetunió eltűnése és a közel-keleti alapvető változások viszont az e szerepből származó előnyöket felszámolták. Így a „geopolitikai” dimenziót fel kell váltsa egy „geostratégiai”, amely az ország saját regionális érdekeit tükrözi. Ezeket az érdekeket egyedül az ország történeti és földrajzi adottságai határozzák meg, méghozzá – hangsúlyozza Davutoğlu – az ottomán hagyományok jegyében.

Hogy a gyakorlatban mit is jelent mindennek megvalósulása, azt nyilvánvalóan eddig sem az elvont elvek szabták meg, hanem a kormányzó párt populista rögtönzései: az iszlámba oltott nacionalizmus és az a meggyőződés, hogy a törököktől tulajdonképpen teljesen idegen a nyugati típusú demokrácia. Azt persze, hogy e politika az elmúlt esztendőkben csak sorozatos kudarcokat szült Törökország számára, sohasem fogják beismerni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.