Törökország – sodródás, rögtönzés

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. április 25.

Diplomáciai jegyzet

Egyben azonban Erdoğannak és a mögötte álló Igazság és Fejlődés Pártjának (AKP) kritikusai ma már egyetértenek: a külpolitikai manőverekben ugyanaz a zavarodottság és stratégiai dezorientáltság tükröződik, mint ami a kormánypárt egész ideológiáját is jellemzi.

Napokkal azt követően, hogy Abdullah Gül török államfő 2009 júniusában Kína északnyugati, iszlám lakosú vidékére, Hszincsiang-Ujgur tartományba látogatott, ott komoly zavargások törtek ki, a biztonsági szervek megtorló akciói következtében pedig mintegy 200 lakos vesztette életét, ezren pedig megsebesültek. A török külpolitikai célkitűzéseket ekkor még egészen más stratégiák inspirálták, mint ma. Egyrészt még éltek az illúziók, hogy az ország belátható időn belül az Európai Unió tagja lehet, ráadásul Ankara a Nyugat szerves részeként, a NATO előretolt közel-keleti bástyájaként tekintett önmagára. Ugyanakkor a török vezetés továbbra is egyfajta nemzeti-ideológiai misszióval kísérletezett a közép-ázsiai türk és más etnikumú iszlám közösségek felé, mely misszió „szellemi hazát” nyújthatott nekik a széthullott egykori szovjet birodalom romjain létrejött, erőszakos és korrupt rezsimek ellenében. Nem kevésbé alternatívát a Szaúd-Arábiából oda exportált vahabita szélsőséges vallási ideológiával szemben.

Azóta sok minden megváltozott, s erre a leginkább Recep Tayyip Erdoğan miniszterelnök minapi kínai látogatása szolgáltatta a legjobb példát. 27 év után először látogatott el török kormányfő ide. Pekingbe történt érkezését megelőzően néhány napot Urumcsiban, az ujgur fővárosban töltött, ám ez alkalommal a szokásos felszínes protokolláris eseményeken túl semmi sem történt; a miniszterelnök magára öltötte az ujgur férfiak által ma is használt nemzeti öltözetet, s leginkább olyanokkal vett részt a hagyományos birkasütéseken, akik mindenekelőtt Peking akaratát sietnek végrehajtani a tartományban.

A kínai legfelsőbb vezetéssel immáron Pekingben folytatott tárgyalásairól kevés szivárgott ki mindaddig, amíg Erdoğan el nem hagyta az országot. Ezt követően a miniszterelnök sietett megosztani a nemzetközi sajtóval, hogy főként Szíriáról folyt a vita. „Úgy vélem – tolmácsolták szavait a törökországi lapok, hogy Kína és Oroszország hamarosan felülvizsgálja eddigi, Szíriával kapcsolatos álláspontját, és egy, a törökországihoz nagyon hasonló politika mellett dönt. Egyikük sem megy majd szembe Törökországgal és a Nyugattal, továbbra is támogatva az Asszad-rezsimet.”

Peking néhány napig mély hallgatásba burkolózott, majd a külügyi szóvivő, Liu Vej-min megerősítette: továbbra is Kofi Annan terve mellett állnak ki, ami kompromisszumos javaslat, s egyáltalán nem tartalmazza Basar el-Asszad elmozdítását.

Elemzők meglehetősen tanácstalanul szemlélik a török külpolitika alakulását. Közülük sokan korábban úgy próbálták értelmezni a Nyugattól elforduló ankarai törekvéseket, hogy Erdoğan ezzel nagyobb mozgásteret próbál a maga számára teremteni a Közel-Keleten. Ez sokak által támogatható célnak tűnt, hisz Törökország ezzel betölthette volna azt az űrt, amit az „arab tavaszba” belerokkant Egyiptom ideiglenesen maga mögött hagyott, s ellensúlyt tudott volna nyújtani az egyre radikalizálódó Iránnal szemben. A türk nacionalisták viszont azt remélték, hogy az európai kísérletekkel felhagyó Erdoğan végre valami olyasmire koncentrál majd, ami nemzetileg integrálhatja Közép-Ázsia népeit, s most csalódottan tapasztalják mindennek az ellenkezőjét.

Egyben azonban Erdoğannak és a mögötte álló Igazság és Fejlődés Pártjának (AKP) kritikusai ma már egyetértenek: a külpolitikai manőverekben ugyanaz a zavarodottság és stratégiai dezorientáltság tükröződik, mint ami a kormánypárt egész ideológiáját is jellemzi. Az AKP iszlamista populizmussal igyekszik megőrizni parlamenti többségét, miközben a gazdasági prosperitás nélkülözhetetlen forrásának számító globális kapcsolatokat szekuláris meggyőződéssel próbálja ápolni és hasznosítani. A két törekvés olykor komoly kudarcok révén oltja ki egymás hatását, ilyen volt Törökország és Izrael viszonyának megromlása; e politika előnyeit viszont eleddig senkinek sem sikerült kimutatnia.

Az nem vitás, hogy Erdoğan miniszterelnök mondja ki a végső szót az állampolitikában; gyakorlatilag kizárólag az ő elképzeléseinek a „motorja” a legfőbb közméltóság, Abdullah Gül köztársasági elnök is. Ennek dacára a külpolitikában is megfogalmazódó leszámolás a szekuláris múlttal Ahmet Davutoğlu külügyminiszter 2009-es kinevezésével vette kezdetét, aki egyébként már az AKP 2002-es hatalomra kerülését megelőzően kidolgozta elméletét. Az elmúlt három esztendőben viszont gyakorlatilag az ő nevéhez köthető minden jelentősebb külpolitikai lépés megtervezése.

Davutoğlu könyve, a Stratégiai mélység (Stratejik Derinlik), melyet 2001-ben jelentetett meg, helyzetfelismeréseit illetően eléggé egyértelműen fogalmaz, ám a lehetséges diagnózisok szempontjából mégis túl talányosan: Törökország korábban a Nyugat térségbeli „őrbástyájaként” nélkülözhetetlen geopolitikai szerepet játszott; a Szovjetunió eltűnése és a közel-keleti alapvető változások viszont az e szerepből származó előnyöket felszámolták. Így a „geopolitikai” dimenziót fel kell váltsa egy „geostratégiai”, amely az ország saját regionális érdekeit tükrözi. Ezeket az érdekeket egyedül az ország történeti és földrajzi adottságai határozzák meg, méghozzá – hangsúlyozza Davutoğlu – az ottomán hagyományok jegyében.

Hogy a gyakorlatban mit is jelent mindennek megvalósulása, azt nyilvánvalóan eddig sem az elvont elvek szabták meg, hanem a kormányzó párt populista rögtönzései: az iszlámba oltott nacionalizmus és az a meggyőződés, hogy a törököktől tulajdonképpen teljesen idegen a nyugati típusú demokrácia. Azt persze, hogy e politika az elmúlt esztendőkben csak sorozatos kudarcokat szült Törökország számára, sohasem fogják beismerni.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.