Falkaforradalom

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. május 17.

Diplomáciai jegyzet

A Szociálliberális Unió által felállított kormány olyan törvényalkotó és -módosító dömpinggel kezdett bele az ország átalakításába, amely nagyon hasonló mindahhoz, ami az elmúlt két esztendőben Magyarországon zajlott.

Furcsa helyzetben lehet a magyar kormány. Ha áttekint a határon, Románia felé, szinte önnön tükörképe tekint onnan vissza rá. Mindazonáltal nem sok öröme adódhat a látványban.

A Szociálliberális Unió által felállított kormány olyan törvényalkotó és -módosító dömpinggel kezdett bele az ország átalakításába, amely nagyon hasonló mindahhoz, ami az elmúlt két esztendőben Magyarországon zajlott. Igaz, a kétharmad ott még csak álom, de amint a magyar „fülkeforradalom” lassan kelet-európai „falkaforradalommá” terebélyesül, akár még ez is összejöhet nekik ősszel, a parlamenti választásokon.

Persze a szociáldemokrata Victor Pontea miniszterelnök idejéből egyelőre csak a legfontosabb ügyekre futja, ám az jól látszik, hogy kész tényeket akar teremteni, ezzel növelve pártszövetségének esélyeit a június második hetében megtartandó helyhatósági, majd a már említett parlamenti választásokon. Relatív, de létező túlsúlyát felhasználva már a választójogi törvényhez is hozzányúlt, jövő héten törölhetik is az 5 százalékos parlamenti küszöböt, egyidejűleg megszűnik az arányos képviseleti rendszer, vagyis választókerületenként a legtöbb voksot elnyerő jelölt jut mandátumhoz, a töredékszavazatok visszaosztását pedig szintén eltörlik. A két nagy kormányzó párt – a szociáldemokrata és a nemzeti liberális – azzal érvel, hogy így leegyszerűsített parlamenti viszonyok jönnek létre, s a nagy-britanniaihoz hasonló kétpárti politikai rendszer valósulhat majd meg.

A Romániai Magyar Demokrata Szövetség számára nagy kihívás a küszöb eltörlése; nem lepődnék meg, ha idővel kiderülne: a törvénymódosítás egyik közvetlen oka épp az volt, hogy esélyt nyújtsanak a kis szélsőséges magyar szervezeteknek, hogy elindulva a választásokon szétforgácsolják az RMDSZ által eddig egyben tartott, fogyadozó, de még létező magyar szavazóbázist.

Bár az országban az elmúlt években látványosan lekerült a napirendről a magyarokkal szembeni politizálás, az ezzel kapcsolatos igény persze nem szűnt meg teljesen. Az új kormányerő minduntalan él is az alkalommal, hogy a korábbi koalíció fontos támaszának számító RMDSZ-t nacionalista vehemenciával támadja, ám fellépései egyáltalán nem maradnak meg a retorika szűk keretei között.

A főként Magyarországról bátorított, sőt szított apróbb magyar pártocskák radikális kezdeményezéseivel szemben az RMDSZ nem tehetett mást, mint hogy – korábbi teljes parlamenti és kormányzati súlyával – e követelések némelyikének élére álljon. Pont efféle ügy a marosvásárhelyi orvosi és gyógyszerészeti egyetem „újramagyarosítása”. Az alig két héttel ezelőtt megbukott kormány meghajolt az RMDSZ ez irányú igényei előtt, ám ideje már nem volt megvalósítani azt. Viszont a lakosság számára úgy tűnt, az egész kormányválságot e pitiáner ügy, azaz a „magyarok mohósága” okozta. Az RMDSZ rég nem látott sérüléseket szenvedett, nem csoda, hogy politikai ellenfelei most, vérszemet kapva, megpróbálnak sok mindent felszámolni abból, amit a párt a romániai magyarság érdekében intézményesen megvalósított.

A parlament asztalán fekvő kisebbségi törvényből az új koalíció már ki is emelte a kisebbségek kulturális autonómiájára vonatkozó eddigi szövegrészt, ráadásul egyetlen huszárvágással, az előző kormány által kinevezett valamennyi prefektust és alprefektust (megyei kormánymegbízott, afféle főispán és alispán) felmentette, beleértve az RMDSZ által jelölt öt magyart. És a miniszterelnöki kommunikáció nem hagyott kétséget afelől, hogy mindez csak a kezdet… Pontea minden manőverében az európai normákat és a józan mértéktartást felőrlő afféle gátlástalanság tükröződik, aminek jegyében Magyarországon a Fidesz igyekszik 2010 óta hatalmi pozícióit kiterjeszteni – időben és térben egyaránt.

Ennélfogva az RMDSZ-szel való keménykedés is persze a Szociálliberális Unió aktuális népszerűség-maximáló törekvéseinek egyik következménye, de nem csak erről van szó, elvégre egyes román kabinetek korábban is élhettek volna efféle eszközökkel, ráadásul pont ilyen durván és arcátlanul. Ám ilyesmire már nagyon-nagyon rég nem vetemedtek. Hogy miért? Mert tartottak a mindenkori magyar kormányoktól, amelyek – mint ismeretes – komoly nemzetközi presztízzsel és támogatással rendelkeztek, mind Európában, majd az unióban, mind pedig a transzatlanti viszonyrendszerben. Az Orbán-kormány azonban ilyesmivel ma már nem rendelkezik. Nem csak befolyása nincs, hitele sem maradt. Mi több, ha bármilyen kisebbségvédelmi manőverre adná a fejét, nacionalista hetvenkedései miatt épp azok ügyét kompromittálná, akiket a párfogásába akarna venni. És Bukarestben mindezt nagyon jól tudják.

Mindazonáltal az RMDSZ akár még hasznot is húzhat – persze nem rövid távon – a mostani helyzetből. Tény, hogy Orbán áskálódásai és az erdélyi klientúraépítésre kidobott számolatlan pénzösszegek épp azt szolgálták volna, hogy felszámolják az RMDSZ politikai beágyazottságát, ám most, megtapasztalva az orbáni politika román változatának gátlástalanságát, azok, akik tegnap még készséggel hallgatták a budapesti szirénhangokat, nagy valószínűséggel kétszer is meggondolják majd, kire érdemes szavazniuk, és kire nem.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.