Hol vannak Zazie unokái?

Günter Grass verséről

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. április 9.

Diplomáciai jegyzet

Günter Grassnak, bár mostani produkciója szánalmasabb lett minden eddiginél, azért sikerült ismét saját létezésére felhívni a világ figyelmét. És erre mindaddig esélye is lesz, amíg az új nemzedékek meg nem teremtik önmaguk, egyediségük és nélkülözhetetlenségük – mások számára is örökbe hagyható – kulturális narratíváját.

Günter Grass Nobel-díjas német írónak ismét sikerült meglepnie a világot azzal, hogy egy Izraelt bíráló verssel állt elő a Münchenben megjelenő liberális Süddeutsche Zeitungban. Nem a jobboldali Netanjahu-kormány kritikájáról szól az Amit végre ki kell mondani című, nem túl épületes poéma, s nem is ez keltett kétes feltűnést, hisz a mai izraeli kormányzat politikai kurzusával kapcsolatban már többször kifejezték fenntartásaikat mások is, így Obama elnök éppúgy, mint szinte valamennyi mérvadó európai vezető, tekintet nélkül ideológiai elkötelezettségükre. Grass bírálata viszont nem egyetlen kormánynak szól, inkább a mindenkori Izrael politikáját célozza.

Az író heves érzelmei Izraellel kapcsolatban éppen oly kevéssé új keletűek, mint a nyugat-európai baloldalé, melynek egyes tagjai nem csak a mai izraeli politika elutasítását illetően igyekeznek következetesek maradni, de mindennek jegyében nem átallnak néha keblükre ölelni olyan terrorszervezeteket is, mint a Hamász vagy a Hezbollah. Mellesleg volt már rá példa, hogy egész baloldali irányzatok törtek pálcát visszamenőlegesen is a zsidóság felett – mindössze Izrael létezése miatt.

Van tehát Grassnak is mire támaszkodnia. Megállapítása, miszerint az izraeli nukleáris fegyverek „a világbékét veszélyeztetik”, pont olyan sületlenség, mintha valaki azzal érvelne, hogy „a Hirosimára ledobott atombomba a világbékét veszélyeztette”. A hidegháborúban persze voltak, akik erre hivatkoztak, mellőzve a tényt, hogy Hirosima és Nagaszaki pusztulása legalább fél évvel megrövidítette a világháborút, százezrek életét mentve meg ezzel, a szövetségesek pedig a gyors kapitulációval megspórolhatták Japán harcokkal terhes felszabadítását. Grasst is valami hasonló késleltetett aggodalom hajtja, miközben belátása valahogy mellőzi azt a tényt, hogy a zsidó állam – hírek szerint összesen öt vagy hat darab – soha be nem vetett atombombája, illetve az egész atomprojektje nem ma, hanem évtizedekkel korábban játszott kardinális szerepet a nemzetvédelemben, akkor, amikor Egyiptom maga is megpróbált szert tenni atomfegyverre, s amikor Izrael számára a hagyományos háborúk is sokkal többek voltak elvont lehetőségnél.

Az Izraelt bíráló okfejtés igazi arcátlanságának forrása, hogy egy olyan pillanatban hangzik el, amikor nem a zsidó állam prioritása az atombomba, hanem épp az ajatollahoknak. Ráadásul – a nagyzoló teheráni szólamok dacára – nem is Jeruzsálemnek elsődleges nemzetbiztonsági kockázat ez, hanem Szaúd-Arábiának és Törökországnak, nem is beszélve Irán valamennyi közvetlen szomszédjáról, továbbá az öböl menti apróbb államokról.

Ugyanakkor – szemben a Yedioth Ahronothtal, mely „a holokauszt utáni antiszemitizmus” élő tradíciójáról beszél Grass kapcsán – alighanem azoknak van igaza, akik e kijelentésekben nem is annyira a hagyományos zsidóellenes attitűdöket látják visszaköszönni, mint inkább a demokrácia perfid lebecsülését. Izraelben komoly vita van arról, hogy – nagy szolgálatokat téve az iráni atombombától rettegő egész Közel-Keletnek – megsemmisítse-e a zsidó állam az iszfahani, natanzi, qomi, valamint araki finomítókat, vagy sem. Jól ismert az izraeli értelmiség heves küzdelme azért, hogy megakadályozza a kormányt egy ilyen akció kivitelezésében, különösen úgy, hogy abban egyedül, nem pedig egy Iránnal szembeni nemzetközi koalíció tagjaként vegyen részt.  És mindeközben mi zajlik Iránban? Hallott valaki az ottani atomprogramot – és a mögöttes politikai szándékokat – ért komolyabb belső kritikákról, vitákról?

Mások viszont – mint Pierluigi Battista, a Milánóban megjelenő Corriere della Serában – arra hívják fel a figyelmet, hogy Grass mindig is jó volt személye reklámozásában. Való igaz, amint megírta a Bádogdob című, méltán nagy nemzetközi sikert arató fő művét, az ekként megszerzett tekintélyt és befolyást azonnal olyan radikális csoportocskák támogatására herdálta el, amelyek már azt megelőzően szembefordultak saját tegnapelőtti elképzeléseikkel, hogy programjaikon – ha volt nekik egyáltalán ilyen – megszáradt volna a tinta. Grass mindenesetre ezzel örökre belopta magát a radikális polémiákba, miközben egymás után születtek újabb művei, amelyek azonban igencsak felejthetőknek bizonyultak – és akkor még nagyon udvariasan fogalmazunk.

Ám kár lenne bagatellizálni, s mindössze Grass hiúságának vagy ciklikus alkotói válságainak betudni az ügyet, mert azért alighanem ennél többről van szó. Európában nem csak a gazdaság, s ennek nyomán a politika van válságban. Ha ezek nem következtek volna be, s ha végképp kitörölhetnénk életünkből 2008 őszét minden következményével egyetemben, kultúránk, mentalitásunk és egész ethoszunk megváltoztatása és alapvető átformálása akkor is aktuális korparancs maradna. Az ötven-hatvan évvel ezelőtt megteremtett modern életérzés és életstílus már képtelen rá, hogy választ adjon és élményt nyújtson azoknak a nemzedékeknek, akiknek Zazie – akivel jó ötven éve Párizsban annyi minden megesett, miközben a metróról álmodozott – nem hogy nem nemzedéktársa, de egyenesen nagymamája.

Minthogy a lehetőségek határait feszegető új kultúra megteremtésére a jobboldal sohasem volt alkalmas, képes és hivatott, a kor mindezt ma ismét a liberális baloldaltól várná. Ám szomorú, hogy ehelyett a 60-as évek figurái játsszák még mindig unalomig ismételt magánszámaikat. A Grass-vers által fellobbantott indulat fonalát, bíráló éllel persze, az a Beate Klarsfeld kapta megint fel, aki 1971-ben még, a nácikkal szembeni jogos utóvédharc hevében, teljes mértékben legitimnek vélte az afféle eszközök alkalmazását, amelyek egyébként Arafatra, Abu Nidalra, Carlosra és a többi terroristára voltak igen jellemzőek. Nem ártana valami újat is kitalálni már. Nem ártana néhány új arcot is látni már…

Günter Grassnak, bár mostani produkciója szánalmasabb lett minden eddiginél, azért sikerült ismét saját létezésére felhívni a világ figyelmét. És erre mindaddig esélye is lesz, amíg az új nemzedékek meg nem teremtik önmaguk, egyediségük és nélkülözhetetlenségük – mások számára is örökbe hagyható – kulturális narratíváját.

Figyelmébe ajánljuk

Azonnal rohan tovább

A közel 100 méteres rendőrpalota tiszteletet parancsolóan magasodik a környék fölé, üvegablakain szikrázóan csillog a felkelő nap fénye, amint Thuróczy Szabolcs morózusan besétál forgóajtaján.

Apáról fiúra

A Universal-stúdió 1941-es klasszikusából kisarjadó farkasemberfilmek (pl. Egy amerikai farkasember Londonban, 1981; Ezüst pisztolygolyók, 1985; Farkas, 1994) bizonyos értelemben a férfi menst­ruáció és hisztéria gondolatával játszanak.

Lajos bácsinak jár a dicséret

A Képtelen Krónikára más, általunk hallgatott podcastokban többször hivatkoztak ugyan, de mi magunk sokáig nem mentünk utána, noha a történelmi podcast műfaja – amiként a KK is definiálja magát – közel áll a szívünkhöz.

Emlékezetrétegek

A Kiscelli Múzeum templomterében megrendezett életmű-kiállítás több szálon kívánja megragadni, illetve körüljárni Ország Lili (1926–1979) érzékeny és titokzatos művészetét. Ehhez közel 50 festményt és 70 grafikai lapot mutat be, amelyek (néhány kivétellel) a múzeum gyűjteményéből származnak; az anyag különlegessége, hogy mégis lefedi az életmű csomópontjait.

A drogmentes Magyarország  

„A stratégia távlati célként a kábítószermentes Magyarország elérését tűzi ki 2020-ig” – olvashattuk abban a 2013-tól hatályos országgyűlési határozatban, amelyet Nemzeti Drogellenes Stratégiának neveztek el.

60 000

Társadalmi kampányt indított a Magyar Orvosi Kamara (MOK), amellyel az egészségtudatosságra és az egészségügyi rendszer hiányosságaira hívnák fel a figyelmet. Az utóbbi könnyebben célba talál: aligha akad olyan család Magyarországon, amely ne tudna felidézni valamely rossz tapasztalatot az ellátásról.

Hogy a gyerekek is értsék

A társulat által támogatott, régóta a színházban dolgozó, színvonalas pályázatot benyújtó csapatot kipontozták. Hankó Balázsnak meg se kellett szólalnia, a távolból mintha Vidnyánszky Attila integetne a gyerekeknek. Megkérdeztük az új igazgatót is.

„Távozzatok, aljas ringyók!”

Pár hete újraválasztották Horvátország államelnökét, Zoran Milanovićot. A magát szociáldemokratának nevező Milanović nem szereti sem az EU-t, sem a NATO-t, sem Ukrajnát, és ha teheti, a szétesés felé lökdösi Bosznia-Hercegovinát. Legfontosabb, hovatovább egyetlen életcélja a Horvátországból uniós és gazdasági sikertörténetet faragó kormányfő levadászása. És még rondán is beszél.

Kastély, börtön, szegénytanya

Konkrétan tényleg nem Lázár Jánosék kastélyáig épült út kilométerenként félmilliárd forintból, hanem az M43-as autópálya lehajtójától a nagyfai börtönig. E szakasz előtt és utána azonban olyan kráterek maradtak, amelyek a Holdról is látszanak.