Putyin „mocskos békéje”

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. április 13.

Diplomáciai jegyzet

Putyin határozottan a világ tudtára adja: Oroszország nem a Nyugat része, mi több, ellenfelének és nem szövetségesének tekinti a Nyugatot. Mindez nem új keletű politikai szándék, de jó tudni és még idejekorán egyértelművé tenni, hogy mire számíthatunk, és mire nem.

Miközben a múlt héten felerősödtek a harcok Szíriában, az ENSZ és az Arab Liga pedig – akárcsak az egész világ – tehetetlenül nézte a lázadók ellen mind hatékonyabban fellépő kormányerők előretörését, most hirtelen elhallgattak a fegyverek a Kofi Annan által kidolgozott béketerv nyomán. A kétségek viszont megmaradtak. Ennél törékenyebb fegyverszünetet ugyanis aligha látott még a világ, s eközben gyakorlatilag mindenki Moszkvát vádolja a kormánycsapatok és az ellenzék állóháborúja miatt.

Az orosz ellenzéki lapok kommentárjai sem gondolják ezt másként, egyenesen azzal vádolva a Kremlt, hogy a szír konfliktussal próbál elégtételt venni azért, mert teljesen kihagyták a nagy líbiai osztozkodásból. Kadhafi megdöntésének egyik fontos előzménye valóban az volt, hogy az oroszok az ENSZ Biztonsági Tanácsában megszavazták a NATO képviselte nemzetközi erők ottani beavatkozását. Viszont a Vlagyimir Putyinhoz köthető mérvadó média nem csinál belőle titkot: ilyesmire semmiképp se számítson senki, kerüljön bármibe is az a szíreknek.

De legyünk méltányosak: bár a szír konfliktus az úgynevezett „arab tavaszként” elhíresült folyamat része, egyáltalán nem állítható párhuzamba mindazzal, ami végül Kadhafi ezredes rezsimjének bukását eredményezte. A Szíriával kapcsolatos óvatosság nagyon is indokolt, számtalan szempont van, ami komolyan emlékeztetheti erre mind az érintetteket, mind az eseményeket szemlélő külvilágot. Bár a szír lakosság mintegy ötöde elkeseredett ellenfele az Asszad-rezsimnek, a lakosságnak az elnökkel egyébként nem szimpatizáló további harminc százaléka – a kisebbségi keresztények, kurdok, drúzok – úgy véli, a szekuláris rendszer helyébe lépő új muszlim vezetéstől inkább kell tartania, mint a jelenlegitől. Az ellenzék tehát még a lakosság felére sem támaszkodhat.

Az is tény, az úgynevezett Szabad Szír Hadsereg ereje messze nem elég, hogy a központi kormányzat csapataival eredményes háborút vívjon, és az sem kétséges, hogy az ENSZ BT felhatalmazásának hiányában sem a NATO, sem pedig az Arab Liga nem küldhet csapatokat az ellenzék megsegítésére. Végül, de nem utolsósorban Kadhafi, aki az elmúlt négy évtized alatt gyakorlatilag mindenkit a maga ellenségévé tett, nem mérhető Basar al-Asszadhoz, aki a legszekulárisabb arab államok egyikét vezette, és bár igen sok tekintetben korlátozta az emberi jogok érvényét, békés hétköznapokat teremtett az ország 22,5 milliós lakossága számára.

Mindebből persze sok minden levonható, de az korántsem, amire a Vlagyimir Putyin elnöki belépője nyomán hirtelen nagyon óvatossá vált orosz elemzők – így például a mindig igen eredeti gondolatokat felvető Fjodor Lukjanov – utalnak, mármint hogy Moszkva a helyes úton járna, nem csak saját érdekeit védve, de a szíriaiakéit is. Ugyanis mindenki tisztában van vele, hogy a konfliktust már rég le lehetett volna zárni, ha a BT-ben Moszkva nem akadályozza a konszenzus kialakulását, illetve ha megakadályozza is, de előáll olyan javaslattal, ami külföldi beavatkozás nélkül is konszolidációhoz vezet. De ilyesmi mindeddig nem történt. Az ellenzéki kommentárok tehát méltán nevezik a Putyin által cinikusan szorgalmazott mielőbbi megbékélést nem csak lehetetlennek, de egyben „mocskosnak” is.

A Moszkva képviselte magatartást olyan erőpolitikaként lehet csak értelmezni, amivel az elnöki pozíciót most visszafoglaló Putyin határozottan a világ tudtára adja: Oroszország nem a Nyugat része, mi több, ellenfelének és nem szövetségesének tekinti a Nyugatot. Mindez nem új keletű politikai szándék, de jó tudni és még idejekorán egyértelművé tenni, hogy mire számíthatunk, és mire nem.

Az ekként kialakult képbe illeszthető, méghozzá hibátlanul az a felháborodás is, amellyel a Kreml Viktor But orosz állampolgár felett az Egyesült Államokban kimondott ítéletet fogadta. A volt orosz katonatiszt jó ideje illegális fegyvereladással foglalkozott, mígnem 2008-ban sikerült Bangkokban őrizetbe venni, majd 2010-ben az USA-ba szállítani. But bizonyíthatóan azokat a kolumbiai drogbárókat látta el orosz forrásokból származó modern fegyverekkel – közöttük a hadsereg helikoptereit is megsemmisíteni képes föld-levegő rakétákkal –, akik elsősorban az amerikai piacra „termelnek”.

Az eddigi moszkvai hivatalos reakciók mintha semmit sem tudnának But letartóztatásának hátteréről, egyszerűen csak egy orosz állampolgár elleni hajszáról beszélnek, s minduntalan a „Nyugat Oroszország ellen folytatott hidegháborús politikáját” emlegetik. Miközben Moszkva a legtöbbször közömbösen figyeli állampolgárainak viszontagságait a közép-ázsiai volt szovjet utódállamokban, most Szergej Lavrov külügyminiszter jelezte: kiemelt fontosságú téma lesz az ügy a Hillary Clintonnal tervezett következő találkozóján.

Moszkvai megfigyelők figyelmeztetnek: a putyini vezetés a But-ügyet a jól ismert szovjet sémának megfelelően kezeli, s alighanem kész lesz olyan nyugati állampolgárok ellenében kicserélni a bűnözőt, akiket még csak ezután vádolnak meg – esetleg kémkedéssel. Az, hogy ezzel magukra ránthatják a Buttal szembeni – immáron bizonyított fegyvernepperi és drogüzérkedéssel kapcsolatos – vádakat, Putyint a jelek szerint a legkevésbé sem zavarja. Sőt, mintha a maga teremtette zavaros viszonyok között érezné elemében magát.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.