Meddig tart a Merkel-korszak?

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. december 10.

Diplomáciai jegyzet

A német kereszténydemokraták ismét elnökükké választották Angela Merkelt. A hír tulajdonképpen triviális lenne annak fényében, hogy a kancellár asszonynak igazi kihívója nem is akadt. De ha azt vesszük figyelembe, hogy négy évvel ezelőtt a küldöttek 90, most viszont már 98 százaléka erősítette meg elnöki pozíciójában, akkor már egyáltalán nem az.

Merkel a kancellári székben eltöltött tizenkét esztendővel közelít ahhoz, hogy beérje Helmut Kohlt, aki – páratlan módon – tizenhat évig vezette az országot, ám pártelnökként pozíciója ma erőteljesebb mind Kohlénál, mind pedig a „rendszeralapító” Konrad Adenauerénél. Az nem kétséges, hogy a két nagy előd személyisége is rányomta bélyegét a korszakra, de közben érvényesülhettek mások is. Adenauer nevét szorosan összekötik Ludwig Erhardéval, a „nyugatnémet gazdasági csoda atyjáéval”; Kohl megannyi minisztere szintén megkapta az utódok emlékezetében ma is élő számtalan elismerést. Hogy csak egyet említsünk közülük: Hans-Dietrich Genscher.

Merkel viszont egymaga jeleníti meg a német gazdaságpolitikát, Európa-politikát, mi több, gyakorta Európa gazdaságpolitikáját is. Szemben Kohllal, aki szinte magasba emelte és gyakran előzékenyen maga elé engedte koalíciós partnerét, a már említett szabaddemokrata Genschert, Merkel mellett a szintén szabaddemokrata Guido Westerwelle elveszítette még azt a súlyt is, amit koalícióra lépésük előtt feltétlenül magáénak mondhatott. Az egyébként konzervatív Die Welt a napokban azon élcelődött, hogy a tradicionálisan patriarchális német politika az utóbbi években határozottan matriarchálissá vált. „Merkel nem egyszerűen uralja pártját, hanem ő maga a párt.

Mivel lehet ezt magyarázni?

Ha az Európa-politikát sikerrel alakító, befolyásoló kancellár határozott álláspontjában látjuk a magyarázatot, akkor nem kétséges, hogy nem csak a konzervatív körök szimpátiájára számíthatna, így pártbeli győzelméből annak a győzelemnek az előképét is kiolvashatnánk, amit esetleg jövő szeptemberben arat majd a soron következő parlamenti választásokon, és 2005, majd 2009 után harmadszorra nyerné majd el a kancellári tisztséget. Ám a közelmúlt tartományi választásainak, s néhány időközi választásnak a kimenetele közel sem teheti a konzervatívokat ennyire optimistává – alulmaradtak Észak-Rajna–Vesztfáliában, Baden-Württembergben és Alsó-Szászországban is. Épp ellenkezőleg: meglehet, a CDU komoly kihívások előtt áll, s ha a Bundestag legerősebb pártjaként is kerülne ki, a kormányalakítás aligha lesz egyszerű, lévén, hogy mostani partnere, az FDP igencsak gyengélkedik. (Ha most lennének a választások, messze az öt százalék alatt maradna, így be sem jutna a parlamentbe.)

Nem véletlen tehát, hogy Merkel az ismételt pártelnökké választását követő beszédében feltűnően kerülte az ellenzék, a szociáldemokraták, valamint a Zöldek bírálatát. Bár a Zöldek ma hevesen ostorozzák a kormányt, 2013-tól egyáltalán nem lehet kizárni közeledésüket a CDU-hoz, vagy pedig azt, hogy nagykoalíció vezeti ismét az országot, mint történt 2005 és 2009 között. De persze azt sem, hogy a CDU ellenzékbe vonul. Jürgen Trittin, a Zöldek listavezetője a minap egy interjúban találóan jegyezte meg: „Merkel népszerű – és sorra veszíti el a választásokat.

A kancellár asszony eddigi szerencséjének a magyarázata, hogy az ország gazdasága továbbra is jól teljesít. Az évek óta tartó válság dacára a munkanélküliség feltűnően alacsony, a kötelezően társadalombiztosított állások száma viszont magas. A lakosság fogyasztása kiegyensúlyozott, azok között a keretek között mozog, amit a Gerhard Schröder által megalapozott, Merkel által pedig folytatott Agenda 2010 kijelölt, s ami miatt a német gazdaság nemcsak ellenállt a válságnak, de a maga javára tudta fordítani annak globális kihatásait.

Ám itt lenne az ideje egy újabb „agendának”, elvégre Berlin követi ugyan a maga által helyesnek vélt uniós utat, de eddig egyetlen intézkedése sem hozott reális megoldást; mindössze megakadályozta konkrét lépések megtételét (azonos kamat az eurózónában, közös kötvények kibocsátása stb.). Érthető persze a németek félelme egy olyan döntéstől, mely kiszolgáltatná őket a déli válságzónának, ugyanakkor a kontinens legerőteljesebb gazdaságaként a kezdeményezésben és a problémamegoldásban épp ideje lenne kreatívabbnak és erőteljesebbnek mutatkozniuk. Ma már egyre kétségesebb, hogy a CDU-tól ez elvárható lenne.

Belpolitikailag pedig egyre többször kerül szóba, hogy a Merkel körüli csillogás igazából csak azokat vakítja el, akik nem akarják látni, mennyire nincs a konzervatívoknak szociálpolitikai stratégiájuk, s hogy évek óta egyebek mellett adósok egy átgondolt energiapolitikával is.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.