Csak semmi politika!

A bestia kiéheztetése

Egotrip

Az állam elveszi a pénzünket, a háborúban véradót szed, parancsol ügyésznek és rendőrnek, iskolába kényszeríti gyermekeinket, börtönbe azt, aki ellenáll neki, élet és halál legitim ura. Hobbestól tudjuk, a szörnyű óriás tengeri szörny ő, Leviáthán, a bestia, akinek "(...) puszta látása is halálra ijeszt" (Jób 41,9). Baj-e, ha nagyra nő, és ha baj, lehet-e adócsökkentéssel fogyókúrára fogni?

Az állam elveszi a pénzünket, a háborúban véradót szed, parancsol ügyésznek és rendőrnek, iskolába kényszeríti gyermekeinket, börtönbe azt, aki ellenáll neki, élet és halál legitim ura. Hobbestól tudjuk, a szörnyű óriás tengeri szörny ő, Leviáthán, a bestia, akinek "(...) puszta látása is halálra ijeszt" (Jób 41,9). Baj-e, ha nagyra nő, és ha baj, lehet-e adócsökkentéssel fogyókúrára fogni?

A magyar liberális közgazdászok hittétele, hogy a magyar állam túl nagy. Ha azt nézzük, hogy az általunk megtermelt érték mekkora részét veszi el és osztja újra, e tétel igaz lehet: fejlettségünkhöz képest Európában a nagyobbacskák közé tartozik. Az is igaz, hogy a fenntartásához szükséges magasabb adók torzítják az emberek viselkedését és visszafogják a növekedést. De ez csak az érem egyik oldala. Még az állam sem költhet huzamosan sokkal többet, mint amennyit adó képében beszed. Az tehát, hogy mit gondolunk a (gazdasági szempontból) nagy államról, attól is függ, hogy mit gondolunk a költségvetés iskola- és kórház-finanszírozó, nyugdíj- és családipótlék-osztó, MÁV-üzemeltető, rendőr- és bíróságfenntartó kiadási oldaláról.

Ha nem szívesen mondunk le a nagy, gondoskodó államról (akár azért, mert együttérzünk azokkal, akiket támogat, akár azért, mert magunk is a haszonélvezői vagyunk, akár azért, mert nem hoz lázba minket, hogy vajon húsz év múlva vagy sohanapján érjük-e utol Ausztriát), akkor ne izgasson minket, milyen módszerrel lehet karcsúsítani a magyar államot. Nekünk dundin tetszik. Ez is tiszteletre méltó álláspont.

De ha a gyorsabb növekedés és a gazdasági szabadság érdekében hajlandóak vagyunk a fentiek egy részéről lemondani, ha államból nekünk a karcsú jön be, akár azért, mert fontosnak tartjuk a távolabbi jövőt, akár mert az államtalanabb gazdaság nyertesei, és nem vesztesei lennénk, akár mert eleve, zsigerből utáljuk a nagy államot, mint a kukoricagölödint, máris jön a következő kérdés. Hogyan lehetne lefogyasztani?

Nehezen. Az állam gyakran már csak a múltbeli elkötelezettségei miatt is, automatikusan nő - például azért, mert új, költséges ketyeréket fedez fel a gyógyítás technológiája, vagy mert egyre tovább élnek a nyugdíjasok. E tendencia visszafordítása még annak a kormányzati politikusnak is a lehetetlennel határos, aki őszintén hisz a kisebb államban (mely hitet különben gazdasági liberalizmusnak hívják, de ne személyeskedjünk). Miért? Mert így vagy úgy az emberektől - a lakosságtól, a néptől: a szavazóitól - kell elvennie pénzbeli vagy szolgáltatásokban megjelenő apanázsukat. És ez az újraválasztásra hajtó politikusnak nyilván nehezére esik. Reménykedhet abban, hogy ha a gazdaság egésze nő, miközben az állam ugyanannyit költ, az állam relatíve kiadáscsökkentés nélkül is összemehet. Csakhogy növekedéskor a kiadások is hajlamosak nőni, ezért ez a remény gyakran illúziónak bizonyul. Próbálkozhat azzal, hogy javítgatja az állami tevékenységek hatékonyságát, és ugyanazt a szolgáltatást kevesebb pénzért igyekszik nyújtani, de ezt a stratégiát - az ún. reformokat - lassú, macerás, sok odafigyelést és tudást igénylő, politikailag kockázatos módszernek fogja találni.

Mindezek tudatában - hogyan tudná mégis a kisebb állam barátainak szavazatait megszerezni egy kormányra törő politikai erő? Hogyan tudja hitelesen elkötelezni magát az állam kisebbítése mellett?

Erre a kérdésre válaszul dolgozták ki Ronald Reagan tanácsadói a starve the beast stratégiát. Éheztesd ki a vadállatot! (De lehet, csak a nevét találták ki ők.) A politikus választás előtt elkötelezi magát egy nagyszabású, népszerű adócsökkentési ígéret mellett (amely, nem mellesleg, kiadáscsökkentés nélkül hosszú távon fenntarthatatlan). Amikor hatalomra kerül, muszáj tartania a szavát, és csökkentenie az adókat. Ezután viszont már három rossz között kell választania. Vagy szembeköpi magát, és visszaemeli a saját maga által lecsökkentett adókat. Vagy államcsőddel fenyegető, a megnövekedett kamatterhekkel a kiadásokat is növelő, a választóknak is elfogadhatatlanul nagy hiány mellett próbálja fenntartani a korábbi kiadási szintet. Vagy pedig csak ráveszi magát, és csökkenti a költségvetési kiadásokat. Bár ez is népszerűtlen húzás, de mégiscsak ez a legkisebb rossz.

A sztori rólunk is szól. Az SZDSZ 2006 előtt az akkor forszírozott, és a következő évre beígért adócsökkentéssel ilyesmivel próbálkozott. Aztán a második Gyurcsány-kormány, amely a vonatkozó ígéretet részben már előre beváltotta, részben elszabotálta, egy sor adóvissza- és továbbemelésből meg némi kiadáscsökkentésből összedobott turmixszal oldotta meg a problémát. Még ennél is lényegbe vágóbb, hogy a Fidesz ellenzékben tett, mostanában halkuló ígéreteit is tudjuk így interpretálni. Ha esetleg végrehajtanák a belengetett adócsökkentést, nem csak elméleti kérdés lesz, vajon működhet-e az állami fogyókúrának ez a stratégiája. A kiéheztetős okoskodás ráadásul olyanokkal is megszeretteti a kiadáscsökkentés nélküli adócsökkentést ígérgető pártokat, akik jól tudják: akármit is mond, akármiről is hallgat a szónok, nincsen ingyenebéd.

Működhet-e ez a csel?

Az adópolitikát és a kiadások alakulását ezer szál köti össze, szétbogozni őket közgazdászt próbáló feladat, de David és Christina Romer cikke (Do Tax Cuts Starve the Beast? http:// www.nber.org/papers/w13548) pesszimizmusra ad okot. A két szerző statisztikai eszközökkel és dokumentumelemzéssel vizsgálta meg az amerikai adócsökkentések hatásait. Úgy találták, hogy ezek eredményeként nem csökkentek a kiadások. A költségvetési lukakat nem a kiadáscsökkentés, hanem az adócsökkentés 50-80 százalékára rúgó, és a csökkentés után néhány évvel bekövetkező adóemelés, és talán, talán, kis részben az adócsökkentéstől némileg megnőtt gazdasági növekedés tömte be. Az amerikai politikusok is azt vették észre: bármit is tettek korábban, ha politikailag vonzó kiadási programokba vágnak bele, a nép megbocsátja, ha azokért újból magasabb adókkal kell fizetni.

Magyarország nem Amerika. Lehet, hogy a magyar nép kérlelhetetlenebb, memóriája jobb, politikusai kevésbé készek a pálfordulásra, mint odaát. De ha hiszünk Romeréknek, ne azért követeljünk adócsökkentést (már ha azt követelünk egyáltalán), mert azt várjuk, hogy az majd megköti a költekezni vágyó kormány kezét.

Nem köti meg.

Leviáthánnak életmódváltás kell, nem diéta.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.