A jobb lázadása

A filozófus és az államtitkár

  • Balázs Zoltán
  • 2011. február 10.

Egotrip

A filozófusok mostanság érdekes élményekben részesülnek. Mély emberi szenvedélyek és indulatok kavarognak bennük és körülöttük. A hűvös távolságtartásból és a kiszámított, gondosan adagolt politikai szenvedélyből kikevert viselkedésmód látványosan foszlik le sokukról, s adja át helyét a dühnek, fölháborodásnak, kárörömnek, szégyennek, bosszúnak és hasonló, örök-emberi, allzu menschliche erkölcsi érzelmeknek. Nincs is ezzel semmi baj, időnként mindannyiunknak meg kell fürdenünk sárban és tejben egyaránt.

A filozófusok mostanság érdekes élményekben részesülnek. Mély emberi szenvedélyek és indulatok kavarognak bennük és körülöttük. A hűvös távolságtartásból és a kiszámított, gondosan adagolt politikai szenvedélyből kikevert viselkedésmód látványosan foszlik le sokukról, s adja át helyét a dühnek, fölháborodásnak, kárörömnek, szégyennek, bosszúnak és hasonló, örök-emberi, allzu menschliche erkölcsi érzelmeknek. Nincs is ezzel semmi baj, időnként mindannyiunknak meg kell fürdenünk sárban és tejben egyaránt.

Azt persze eddig is tudtuk, hogy a filozófusnak is lehet magánélete, ha olykor nem is éppen példaszerű, lehetnek mocskos titkai és névtelen dicsősége is. De a filozófus mégis különös emberfajta. Hibái és gyarlóságai ellenére, illetve azoktól függetlenül is egyszerre tisztelik és megvetik, de főként megvetik - ebben egyébként hasonlít a politikushoz -, ahogy azt Pla-tón Szókratész sorsából megértette. A tudást ugyanis legtöbbször azért becsüljük, mert valamire való. De vajon van-e száz közül egy olyan ember is, aki nem vonja össze a szemöldökét, amikor arról értesül, hogy adójából Heidegger-kutatásokat finanszíroznak? Vagy totalitarizmust vizsgálnak? Mi a fészkes fene ez? Minek? Kinek? Csak azért, mert a szegény filozófus másként nem tud megélni? Válasszon rendes szakmát - tudást -, vagy bírja ki a hordóban! Nehéz is megszabadulni a gyanútól, hogy az az igyekezet, amellyel a filozófusok egy része hasznosnak akar látszani, s így tiszteletet kiváltani, vezet egyenesen a megmondóember szerepébe, aki hol a pszichológust, hol a papot, hol a vajákost, hol a titkárt, hol a politológust, a szociológust, legrosszabb esetben a consiglierét helyettesíti, buzgón és fontoskodva. A filozófus mint általános államtitkár. Lehet, hogy Machiavelli többre vitte volna, ha nem a Signoria mellett sürgölődik, hanem filozófusi pályát választ?

Igen, csakhogy kinek kell az álszakértő filozófus? Platón igen rosszul járt II. Dionüszosszal, Szürakosza királyával, tisztelői alig bírták kiváltani a fogságból. Voltaire azt képzelte, hogy Nagy Frigyesnek politikai tanácsokat adhat, amíg ki nem rúgták. Rousseau A társadalmi szerződésben a törvényhozó elme nagyszerűségét dicséri, s bár itt nem azonosítja a filozófussal, de miután Korzika meg Lengyelország számára saját kezűleg gyártott alkotmánytervezeteket, aligha lehet kétséges, hogyan látta a szóban forgó viszonyt. Rousseau-nak posztumusz több hatása volt, de az eredmény csak hullákban mérhető. Kant Az örök békében (a Második Kiegészítésben, amely "Az örök béke titkos cikkelye" címet viseli - saját kiemelés), arról ábrándozik, hogy bár a törvényhozó hatalom megalázónak tekintheti, hogy a filozófustól kérjen tanácsot, mégis ajánlatos megtennie: egyrészt titokban, másrészt nyilvánosságot biztosítva számára. S most valami vicces következik: Kant szerint "a filozófusok osztálya természeténél fogva képtelen az összeesküvésre és lobbizásra, ezért még véletlenül sem keverhető össze a propagandistákkal". Hát, igen. Nem is kellett Kant senkinek.

Marx ismét lendített egyet a keréken: a filozófusok ne értelmezgessenek, hanem változtassanak. S ami rajta múlt, azt meg is tette. Mivel azonban a marxi fordulat sem végződött jobban, mint Rousseau-é, a filozófusok többnyire visszavonultak az államtitkári szerepbe, amely viszont, ahogy láttuk, a politikusnak rendszerint nem hiányzik, a népben pedig többnyi-re fölháborodást és megvetést kelt, amikor meghall egy olyan szót, hogy "totalitarizmuskutatás" vagy "Heidegger" vagy "Nietzsche", összekötve néhány tíz- vagy százmilliós támogatással.

Ha ettől meg akarja magát kímélni, akkor a filozófus nem lehet titkár. Föl kell adnia ezt a szerepet. Szerepelhet, beszélhet, celebkedhet, de akkor nem pályázhat, nem lobbizhat, nem osztogathat. Kantnak furcsa módon talán mégis igaza volt, csak máshonnan nézve: aki így cselekszik, az nem filozófus.

A filozófusnak vagy a hordóban kell maradnia, ahogy azt az európai szellem számára előírja, vagy el kell mennie tanítani. Erre való az egyetem. Ha az egyetemnek nem kell, akkor az nem egyetem. A filozófus ugyanis minden tanár ősmintája, a tudásátadás titkának a tudója. Talán ma sincs jobb módszer Pitagorasz tételének elmagyarázására, mint amit Szókratész-Platón kitalált. S ez a módszer azért tökéletes, mert a tudást nem egyszerűen átadja, átönti, megtanítja - ahogy a hasznos ismeretekkel tesszük -, hanem fölfedezteti. A titok ezért abban van, hogy a filozófus valójában nem is tanít, hiszen nincs mit tanítania. Csakhogy éppen ezért lehet minta és példa, amit ugyan nem lehet egy az egyben utánozni - a hasznos ismereteket meg kell tanítani és meg kell tanulni -, de amely nélkül "tanár" és "tanítvány" csak beszélő könyv. A filozófusnak tehát az egyetemen a helye (ha a hordót nem vállalja); az egyetemnek pedig tudnia kell, hogy filozófia nélkül a civilizáció és az ész ítélőszéke előtt csak szakképzőhelynek, tanfolyamfolyamnak vagy hangoskönyvtárnak számít.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.