Ekotrip

Állam és fülkeforradalom

Egotrip

Nem tudom, hogy így képzelték-e el a rendet azok, akik (fülke)forradalmi szavazatukkal hatalomra segítették az új kormányt. Tudták-e például, hogy a nemzeti tulajdon megerősítésének jelszavával az állam lopódzik majd vissza a gazdaság mind több szegmensébe? Sejtették-e, hogy az igazságos közteherviselés jegyében a kormány rablótámadást indít a magyar gazdaság nagy részét működtető külföldi cégek ellen, veszélybe sodorva sokak munkahelyét és a fejlődést segítő beruházásokat?

Nem tudom, hogy így képzelték-e el a rendet azok, akik (fülke)forradalmi szavazatukkal hatalomra segítették az új kormányt. Tudták-e például, hogy a nemzeti tulajdon megerősítésének jelszavával az állam lopódzik majd vissza a gazdaság mind több szegmensébe? Sejtették-e, hogy az igazságos közteherviselés jegyében a kormány rablótámadást indít a magyar gazdaság nagy részét működtető külföldi cégek ellen, veszélybe sodorva sokak munkahelyét és a fejlődést segítő beruházásokat?

A választási kampányban valóban esett szó erős államról meg a nemzeti tőke helyzetbe hozásáról, új politikai-társadalmi-gazdasági rendszer teremtéséről, de a hogyan kérdését jótékony homály fedte. Most már azt is tudjuk, miért. Nehéz a népakaratra hivatkozva megindokolni olyan intézkedéseket, amelyek egy szűk társadalmi kisebbség (többnyire a felső középosztály) érdekét szolgálják. A válságadó címen a multiktól elvont pénzek jórészt egy olyan jövedelemadó-rendszert támogatnak, amely a progresszivitás megszüntetésével eleve a magasabb jövedelműeket preferálja, miközben a gyermekek után járó kedvezményt is erősen keresetfüggővé teszi.

Az egyes szolgáltatószektorokra ad hoc módon és sok esetben visszamenőleges hatállyal kivetett különadók, amelyek a jövedelem-újraelosztáson túl vagyonátcsoportosítást is megvalósítanak, alkotmányossági aggályokat is felvetnek. Csakúgy, mint a magán-nyugdíjpénztári befizetések önkényes átirányítása az állami rendszerbe. Egy olyan országban persze, ahol a hatalom birtokosai az alkotmány őreit is törvényellenesen választhatják meg, bármi megtörténhet: semmi nem állja útját a nyers államhatalmi erő érvényesülésének. A cél szentesíti az eszközt - ahogy ezt már jó pár évszázaddal Lenin előtt Machiavelli föltalálta.

Nem mondhatjuk, hogy az Orbán-kormány híján volna a találékonyságnak, ha a magánjövedelmek és -vagyonok lemarkecolásáról van szó. A különadók receptjét tanítani is lehetne. 1) Vessünk ki extrasarcot bizonyos, az átlagosnál jövedelmezőbb, a magyar piacba jól beágyazódott, ahhoz szorosan kötődő szolgáltató ágazatokra, mint amilyenek a pénzügyi, a kiskereskedelmi és a távközlési szolgáltatások, vagy az energiaellátás. 2) Az adó vetítési alapját igyekezzünk úgy meghatározni, hogy semmiféle bolsevista trükkel se lehessen kibújni alóla; a legcélszerűbb erre egy már lezárt év tevékenysége. 3) A sarcot úgy állapítsuk meg, hogy a lehető legkisebb mértékben érintse az adott iparág nemzetinek mondott cégeit. 4) Ügyeljünk arra, hogy az adóval effektíve tönkretegyünk néhány céget, amelyek így a kormány és a nemzeti tőke számára egyaránt szabad prédává válnak.

A módszer lényegét a pénzügyi szervezetek különadójával lehet a legjobban szemléltetni. A nemzeti (és egyben baráti) Járai-féle biztosítót végül nem tudták ugyan kivonni a különadó alól, de annyit elértek, hogy a nemzeti tulajdonban lévő takarékszövetkezetek adókulcsa elenyésző legyen a többnyire külföldi tulajdonú versenytársakhoz képest. (Ez persze semmi ahhoz képest, hogy a szintén nemzetinek számító CBA-k teljesen megúszhatták a kiskereskedelemre kirótt, a multik számára tekintélyes különadót.) A bankadó esetében vitték tökélyre a visszamenőleges hatályt (az idei és jövő évi adó alapja a tavalyi év tevékenységét tükröző mérlegfőösszeg), és ennél sikerült a sarc vetítési alapját úgy megállapítani, hogy az esetek jelentős részében a fizetett adó (nyereség hiányában) effektív tőkeelvonást jelentsen.

A vagyondézsmával a kormány arra kényszerítette a szektorban működő pénzintézetek - zömmel külföldi - tulajdonosait, hogy ha meg akarják őrizni korábbi aktivitásukat, akkor tőkeemeléssel pótolják az elkonfiskált vagyont. Más lehetőségük is van persze: eladhatják itteni érdekeltségüket. Mit tesz isten, az állami bankok számát régóta keveslő Orbán Viktor kormánya hajlandóságot mutat a második legnagyobb bank, az MKB megvételére, amelyet már a válság vihara is megtépázott, de a méretarányosan kivetett, nyereség híján teljes mértékben vagyonelkobzást jelentő különadó végképp a padlóra visz.

A kétharmados forradalom kormánya az állami tulajdon gyarapítása mellett a nemzeti magántulajdon megerősítésére is gondot fordít. Szép példája lehet ennek, ha megvalósul Orbán Viktornak és a kisszámú nemzeti tőkésünk egyikének, Demján Sándornak a közös álma: a ma még szerény piaci részesedésű takarékszövetkezeti szektor felvirágoztatása a versenytársak lebunkózásával és a tőlük elszedett pénzen - hiszen mi másból ígérhetett a kormányfő 100 milliárd forintot a feltőkésítésükre, mint a bankoktól különadó formájában bezsebelt 130 milliárdból.

A kormány nemcsak a különadókkal sérti a piacgazdasági normákat és feszegeti a jogállami kereteket, hanem a magán-nyugdíjpénztári befizetések elkobzásával is. Oly természetességgel jelentették be, hogy potom 14 hónapra kölcsönveszik a befizetett járulékokat, mintha nem tudnák, hogy jogállamban államkötvények kibocsátásával és nem a megtakarítások önkényes elvételével szoktak a kormányok az állampolgároktól kölcsönhöz jutni. De ennél is többről van szó: a pénztárakban eddig felhalmozott vagyont is szeretnék az állami rendszerbe terelni. Igaz, ezt már nem nyers erőszakkal, hanem a meggyőzés és megfélemlítés kombinációjával teszik: addig sulykolják, hogy az állami nyugdíjrendszer a nyerő, amíg mindenki önként és dalolva viszi át a pénzét a mindenkori kormány kénye-kedve szerint felosztott államkasszába.

Az állami befolyás növelésére további lehetőségek is nyílnak. Nem Orbán Viktor találmánya, hogy a Molt mindenáron meg kell védeni az ellenséges felvásárlástól (ezért született már 2007-ben is a lex Mol), de a Szurgutnyeftyegaz tulajdonrészének állami átvételét, úgy nézi ki, ő hozza tető alá. A három évre szóló, összesen 60-70 milliárd forintos különadóval le lehet úgy nyomni az olajcég árfolyamát, hogy megérje kivásárolni az orosz tulajdonost. És, folytatva a sort, mi akadályozná meg a kormányt, hogy a magyar tőzsde másik zászlóshajója, az OTP menedzsmentjének sok fejtörést okozó Rahimkulov család bankrészvényeinek felvásárlására is fordítson néhány százmilliárdot az adófizetők pénzéből - és persze a nagybanktól bezsebelt, két év alatt 60 milliárd körüli különadóból.

Láthatóan kevéssé izgatja a kormányt, hogy a nyugdíjpénztári és részvénypiaci befektetések elbizonytalanításával a magyar háztartások lanyha megtakarítási kedve is elillan, és a multikra kihegyezett, a jogbiztonság elvének felrúgásával ad hoc bevezetett különadók mellett a külföldi befektetők is hamar rükvercbe váltanak. Nyilván úgy hiszik: a kétharmados forradalommal a közgazdasági racionalitás is felülírható. De az is lehet, hogy miként a lenini utópiában a proletárdiktatúrát az állam elhalása követi, úgy az orbáni jövőképben az állam forradalmi nyomulása a józan ész elhalását hozza majd magával.

Csak úgy ne legyen!

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.