Ara-Kovács Attila: Orient expressz

Futballhuligán-diplomácia

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. április 29.

Egotrip

A magyar-román rangadót kísérő közel sem szívderítő jelenetek, majd a Puskás-stadion elé kiömlő nemzeti fekália rádöbbenthette volna a kormányzó pártot, hogy a társadalom ellenében egyfajta magánhadseregként dédelgetett futballhuligánok még a fejükre nőhetnek, s egyszer majd választaniuk kell közöttük és a rendőrség között. De a jelek szerint az esetből most sem tanultak.

 


Látnunk kell persze azt is, hogy e társaság kiszorítása a civil szférából és egyáltalán a társadalomból - ahogy ez Nyugaton sikerrel megvalósult, Nagy-Britanniától Hollandiáig és Németországig - a magyar jobboldal számára nem olyan egyszerű és magától értetődő; a Fidesz politikai legitimitása ugyanis a hozzá mindvégig hű rasszista kispolgárság mellett épp e díszes társaságtól függ - és senki mástól. Már csak ők hisznek Orbán Viktor politikai missziójában. És talán még azok is, akik túl messze élnek a magyar valóságtól. Furcsa módon a Budapesten, zárt kapuk mögött lejátszott magyar-román meccsnek is kulcsszerep jutott abban, hogy épp ez utóbbiak, a határon túli magyarok jobboldali elkötelezettségét még inkább bebetonozza, hisz a futballhuligánok melletti kiállás jeleníti meg a sok határon túliban oly virulens magyar-román konfliktus lényegét.

 

Mint ismeretes, a szurkolók kitiltása a mérkőzésről az izraeli válogatottal lejátszott mecs-csen történt provokáció egyenes következménye volt. A kormány ezen is elgondolkodhatott volna, ám ehelyett heccelni kezdte az antiszemita indulatokat azzal, hogy a jogos büntetést méltánytalannak, sőt igazságtalannak állította be. Mi több, a nemzeti büszkeségen ejtett foltnak nevezte, hogy épp akkor kell a magyar válogatottnak nélkülöznie a jobboldal számára oly kedves huligánok jelenlétét, amikor az ősellenséggel, a románokkal szemben arra a leginkább rászorulna.

És itt érkeztünk el a dolog lényegéhez. A Fidesznek talán még jól is jött a FIFA "zárt kapuk"-döntése, hisz ezzel tovább heccelhette a románellenes indulatokat határokon innen és túl. Számukra politikai szempontból annak túl sok relevanciája nincs, hogy győz-e a nemzeti tizenegy a pályán, annak viszont van, hogy milyen hangerővel visszhangozza a megrészegült tömeg azt a gyűlöletet, ami a Fidesznek úgy kell, mint másnak a falat kenyér. Miért?

Ha az elmúlt közel három év külpolitikai törekvéseit figyeljük, könnyen rálelhetünk azokra a félreérthetetlen lépésekre, amelyek Magyarország és a szomszédos államok kapcsolatát megrontották. Az is világossá válik, hogy minél nagyobb számú magyar él egy szomszédos államban, a Fidesz-kormány annál kiélezettebb viszonyokat, annál feszültebb helyzeteket próbál teremteni. Románia, ahol a legtöbb magyar él - kis jóindulattal mintegy 1,4 millió - e téren prioritást élvez. Orbán számára nem jelentett különösebben nagy gondot az sem, hogy korábbi jó viszonyát a hozzá hasonlóan ügyesen lavírozó, balkánian stréber Traian Basescu államfővel teljesen ellehetetlenítse. Basescu példátlan módon pár napja személyesen üzent a pesti futballhuligánokhoz hasonló mámorban zászlózó székelyeknek, hogy jobb lesz, ha befogják a szájukat, s lejjebb srófolják provokatív indulataikat. Azt az indulatot egyébként, aminek - bukaresti nagykövetünkön keresztül - Orbán volt a közvetlen megrendelője. Nem véletlen, hogy a diplomata kiutasítását az ottani hatóságok kilátásba is helyezték.

A magyar kormány érdekelt az erdélyi magyarok és Bukarest közötti feszültségek növelésében, de abban aligha, hogy a feszültség Budapest és Bukarest között meghaladjon egy határt. Ezért menesztették Martonyi János külügyminisztert a román fővárosba március első napjaiban. Ám a román kormány alighanem átlátott a szitán, így a magyar diplomácia feje üres kézzel kényszerült eljönni. Orbán pedig úgy gondolta, ha a Székelyföld és Bukarest konfliktusának az ára Budapest és Bukarest konfliktusa, akkor hát legyen. Így már csak idő kérdése volt, mikor robban a következő bomba.

A múlt héten a magyar külügyminisztérium bekérette a román nagykövetet, tiltakozva a román kormányfő, Victor Ponta egyébként tényszerű kijelentése miatt, amelyet a legnagyobb példányszámú romániai politikai napilap, az Adevarul hozott nyilvánosságra. Mint ismeretes, a német, dán, finn és holland külügyminiszter levélben sürgetett közös fellépést azon tagállamokkal szemben, amelyek vétenek az uniós normák ellen. Nem volt kétséges, hogy a külügyminiszterek által meg nem nevezett, csak körülírt normasértő kormány a magyar. Ponta nem tett egyebet, mint kimondta ezt.

Kézenfekvő a kérdés, milyen érdek fűzi Orbánt a Romániával kapcsolatos konfliktusokhoz, illetve ahhoz, hogy az erdélyi magyarság és Bukarest között állandósuljon a feszültség? A válasz igen egyszerű: 2014; a határon túliak választási mozgósítása. Hogy érezzék, mennyire ki vannak szolgáltatva Bukarestnek, s azt, hogy e keserves helyzetben egyetlen politikus van, aki segíthet rajtuk, aki ellentmond, mi több, dacol a románokkal: Orbán Viktor.

Ismerőseimtől gyakran megkérdezem, tudják-e, melyik a második legnépesebb magyar külképviselet mostanában? Meglepődve hallják, hogy a csíkszeredai főkonzulátus. Nem volt ez mindig így, a legutóbbi időben bővítették az ottani diplomaták számát. Mint hírlik, a jelenség nem egyedi, világszerte új és új konzuli bővítések folynak, Sydneytől Krakkóig, van, ahol új konzulátus megnyitását is tervezik, főleg Európában, hogy azok megfelelően informálják az ottani magyarokat a politikai fejleményekről, és segítsék majdani szavazataik eljuttatását Budapestre. Köztudott, hogy egy-egy beosztotti diplomataposzt éves költsége 40 millió forint, képet alkothatunk tehát arról, mibe kerül máris Magyarországnak a következő választás. Igaz, a tervek szerint 2014 után majd visszafejlesztik a mostani bővítést, ám ha a megromlott kormányközi kapcsolatainkat nézzük, a "visszajobbításuk" már nem lesz ennyire egyszerű feladat. Ahhoz olyan hitelre lenne ugyanis szükség, amilyennel az Orbán-kormány már rég nem rendelkezik.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.