Ekotrip

Az állam és a bankok

Egotrip

Lassan világszerte szitokszóvá válik a bank, a bankvezetők meg jobban teszik, ha inkognitóban merészkednek csak ki az utcára, villamossal járnak, munkaebédeiket főzelékbárokban tartják, vacsorájukat valamely szeretetszolgálat konyháján költik el. Na jó, nálunk még nem olyan drámai a helyzet, itt még nem ért tettleges támadás bankvezetői otthont, mint Skóciában, ahol azzal a felkiáltással verték be a Royal Bank of Scotland volt vezetője lakásának ablakát, hogy a gazdag bankvezérek még a válság közepette is luxusban élnek, miközben az átlagember nyomorog. Nálunk a bankárokat (egyelőre) megkíméli a népharag, még (komolyabb) verbális támadás is ritkán éri őket. Surányi György például nem bankárként, hanem várományos kormányfőként került Dávid-csillagba keretezve Csurka hetilapjának címoldalára; hát persze, arrafelé a bankár kifejezés már eleve származási bélyeget jelent.

Lassan világszerte szitokszóvá válik a bank, a bankvezetők meg jobban teszik, ha inkognitóban merészkednek csak ki az utcára, villamossal járnak, munkaebédeiket főzelékbárokban tartják, vacsorájukat valamely szeretetszolgálat konyháján költik el. Na jó, nálunk még nem olyan drámai a helyzet, itt még nem ért tettleges támadás bankvezetői otthont, mint Skóciában, ahol azzal a felkiáltással verték be a Royal Bank of Scotland volt vezetője lakásának ablakát, hogy a gazdag bankvezérek még a válság közepette is luxusban élnek, miközben az átlagember nyomorog. Nálunk a bankárokat (egyelőre) megkíméli a népharag, még (komolyabb) verbális támadás is ritkán éri őket. Surányi György például nem bankárként, hanem várományos kormányfőként került Dávid-csillagba keretezve Csurka hetilapjának címoldalára; hát persze, arrafelé a bankár kifejezés már eleve származási bélyeget jelent.

Igaz, nálunk még nem kaptak a bankok veszteségpótló állami támogatást, mint az USA-tól Nagy-Britannián keresztül Németországig a fejlett tőkés világban működő, tekintélyes bankok sokasága: az egykori világbajnok Citigrouptól olyan európai kiválóságokig, mint például a német Commerzbank vagy a fent említett brit RBS. Ahol nálunk tőkeemelést tett szükségessé a hitelválság, ott a nyugat-európai tulajdonosok állták a cechet. (Eddig két ilyenről tudunk: az MKB a német állam által megsegített bajor mamától kapott tőkeinjekciót, a Raiffeisent pedig osztrák nagyanyja erősítette meg 20 millió euró kölcsöntőkével.)

A mi bankjaink eddig még abból a 600 milliárd forintból sem részesedtek, amelyet az ország pénzügyi stabilizálására kapott IMF-hitelkeretből a bankok tőkeemelésére és a bankközi hitelezés garantálására szántak. Decemberben elfogadták ugyan a főként a külföldi anyabanki támaszt nélkülöző pénzintézeteknek (OTP, FHB) végső mentsvárat nyújtó törvényt, de annak "beélesítése" márciusig húzódott. A jogszabály szerint, ha a pénzügyi közvetítőrendszer stabilitása megkívánja, az állam tőkét emelhet vagy garanciát vállalhat a hitelintézet tartozásaira, ennek fejében a magyar állam különleges vétójogot kap arra az időre, amíg a tulajdonosi részesedés vagy garanciavállalás fennáll. Ma még nem tudni, lesz-e jelentkező a bankok szerint túlságosan szigorúra sikeredett törvény kínálta segítségre, illetve lesz-e olyan bank, amely kéretlenül is rászorul az állami tőkepótlásra.

Hamarabb sikerült "vevőt" találni egy másik, a hitelezési aktivitás fenntartásához szükséges forrásokat biztosító, piaci alapon működő konstrukcióra. A pénzügyminiszter és a két magyarországi központú bank vezetői között egy hete született megállapodás szerint az IMF-hitelkeretből juthatnak kölcsönhöz az érintett bankok annak érdekében, hogy növelhessék vagy legalábbis szinten tarthassák hitelezésüket, és ezzel fékezzék a gazdaság - amúgy elkerülhetetlen - visszaesését. Õk ugyanis nem tudnak részt venni az MNB által meghirdetett, a magyar bankrendszer vállalati hitelezését ösztökélő devizacsere-ügyletben, mivel annak egyik feltétele, hogy az érintett bankok külföldi tulajdonosai hasonló összegű pótlólagos forrást nyújtsanak. A jelek szerint a feltételek itt is kissé szigorúra sikeredtek: az IMF-kölcsönből erre a célra felkínált ötmilliárd euróból alig több mint a felére (2,8 milliárdra) lett jelentkező.

Az MNB-s pályázatból (külföldi anyabank hiánya miatt) kizáródott két pénzintézetnek más megoldással kellett a hiteleik megújításához szükséges forrásokat biztosítania. A mai helyzetben ugyanis hiába hajtanak rá akciós kamatokkal a bankok a lakossági betétekre, ezek sem tudják pótolni az elapadt pénzpiaci forrásokat, ráadásul a devizahitelek megújításához devizaforrásokra van szükség. Ezért a versenysemlegesség elvének is megfelel a PM és a két budapesti központú bank megállapodása, mely szerint az OTP 1,4 milliárd eurónyi kölcsönt kap, aminek legalább a felét a vállalati szektorba kell kihelyeznie, a lakáshitelezésben utazó FHB pedig 400 millió eurónyi hitelt kap, döntően a lejáró devizahitelek forrásainak megújítására.

Meglehetősen igazságosan - a hazai hitelezésben elfoglalt súlyukkal arányban - osztották föl a belföldi hitelállomány fenntartására szánt IMF-keretet, ezért a versenytársak részéről nehéz lenne kötözködni. De a magyar adófizetőknek sincs okuk aggodalomra, hiszen a bankok forrásellátására fölhasznált pénz nem a magyar költségvetés támogatása miatt olcsóbb a piacon elérhetőnél, hanem az IMF jóvoltából. A hiteleket végső soron élvező vállalatok és háztartások sem járhatnak rosszul, mivel két banknak a forrásokért az adott devizához (euró, dollár) kötődő irányadó bankközi kamatlábat csupán 2,5 százalékponttal meghaladó kamatot kell fizetnie, ami bakfitty ahhoz képest, amit manapság a magyar adósnak felszámíta(ná)nak a külföldi hitelezők, ha egyáltalán ad(ná)nak hitelt. (A magyar állam kockázati felárát mostanában 5-6 százalékra lövik be a pénzpiacok.)

Mindezt azért kell hangsúlyozni, mert a bankoknak szánt bárminemű állami segítség esetében, még ha az csak a normális piaci feltételeket biztosítja is, azonnal megszólalnak a társadalmi vészharangok. Miért nem az emberek kapják a pénzt? Vagy ha már nem ők, miért nem a reálszféra? És éppen most, amikor a bankok (bankárok) bűnei miatt lakol az egész világ?! A bankok oldják meg maguk a gondjaikat, ne lógjanak az állam nyakán, hiszen amíg jól mentek a dolgok, irdatlan profitokat vágtak zsebre, sőt egyes pofátlan bankvezetők még akkor is, amikor már rosszra fordult a soruk! A világsajtóban valóban hajmeresztő híreket olvashatunk olyan bankoknál kiosztott prémiumokról, amelyeket horribilis állami pénzekkel mentettek meg. Ez sem indokolja azonban, hogy jogos dühünkben elfelejtsük a bankrendszer sajátos szerepét: azt, hogy a rajta keresztül átáramló pénz sokkal nagyobb hatást gyakorolhat a gazdaság növekedésére, a munkahelyek megőrzésére és így a jövedelmekre, mint amit közvetlenül a vállalatoknak vagy a fogyasztóknak juttatnak a kormányok.

A feltételes mód nem véletlen az előbbi mondatban. Mert attól, hogy a magyar bankoknak extraforrásokat biztosító üzleten itthon senki sem veszít, lehet, hogy nem is nyer. A nagy kérdés ugyanis az, hogy a mai helyzetben lehet-e épeszű módon teljesíteni a vállalt feltételt: a hitelezési aktivitás legalább szinten tartását. Hiába biztosít ugyanis az IMF-kölcsön kedvező árú hitelforrást a bankoknak, a kihelyezések kockázatát nekik kell vállalniuk. Bár ígéretük szerint ők csak az indokolt költségeket rakják rá az általuk fizetett kamatra, a mai bizonytalan piaci kilátások mellett a hitelezési kockázat "indokolt költsége" igen magas lehet. Esetenként akkora, ami mellett már a hitelfelvevő számára is rizikóssá válik a kölcsön igénybevétele. Félő, hogy kiderül: igazából nem is a forrásszűke a fő akadálya ma a hitelezésnek, hanem a hitelképes ügyfelek hiánya. És akkor hiába várjuk a bankoktól, hogy megakasszák a gazdaság lefelé menő spirálját: ekkor már végképp csak a világgazdaság valamikori fellendülésétől várhatunk némi megkönnyebbülést.

Figyelmébe ajánljuk

Európa hálás lehet Trumpnak

Az öreg kontinens eddig drámai helyzetekben bizonyította tettrekészségét és vállalt történelmi szerepet abban, hogy többé ne váljon világháború terepévé. Az eddig az Egyesült Államokkal közösen vitt szerepben a jelek szerint most egyedül maradt, de ismét tanúbizonyságát kész adni annak, hogy felismerte felelősségét.